استاد روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبایی (ره) :

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت وگو با فارس ضمن اعلان جنگ دانستن تحریم های ضد ایرانی آمریکایی ها، تصریح کرد که مذاکره با آمریکا مذاکره با دشمن است، نه مذاکره برای تعامل.

به گزارش افکارنیوز ، هادی آجیلی، استاد روابط بین الملل در دانشگاه علامه طباطبایی و تحلیل گر مسائل بین الملل در خصوص تضادهای بین ایران و آمریکا به خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس گفت: پس از جنگ جهانی دوم شرایطی پیش آمد که ایالات متحده آمریکا توانست حداقل در بلوک غرب و نظام سرمایه داری، نقش هژمونیک و رهبری را ایفا نماید. لذا ایالات متحده طی آن عادت به سردمداری و کدخدایی برای جهان پیدا کرد. پس از اینکه جنگ سرد پایان یافت با فروپاشی شوروی و کمونیسم به عنوان اصلی ترین رقیب آمریکا، ایالات متحده خود را یکه تاز سردمداری جهان یافت.

آجیلی افزود: اینکه کشوری مانند جمهوری اسلامی مستقل باشد و سلطه آمریکا را نپذیرد برای آمریکا گران تمام می شود زیرا بیم آن دارد که می تواند الگویی برای سایرکشورها باشد و برای ایجاد نشدن چنین الگویی اقدام به اعمال فشار، تحریم و تهدید علیه ایران نمود تا دیگر کشورها در مقابل آمریکا قد علم نکنند.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: شعار «مرگ بر آمریکا» بیشتر یک نماد است. همانگونه که امام نیز تصریح کردند منظور از این شعار ملت آمریکا نیست بلکه منظور نظام سیاسی و خوی استکباری و برتری طلبی آمریکا است.

وی اضافه کرد: برای بهبود مناسبات دو کشور، ایالات متحده باید خوی استکباری خود را کنار گذارد و از سلطه جویی و استثمار ملت ها دست بردارد. در این صورت شعار مرگ بر آمریکا را کنار می گذاریم. جمهوری اسلامی ایران با توجه به آرمانهای انقلاب نمی تواند در مقابل ظلم و ستم سکوت کند و اگر منفعل باشد ماهیت انقلاب اسلامی زیر سوال می رود. مشکل جمهوری اسلامی با آمریکا نیست بلکه با استکبار و ظلم است.

آجیلی در بخش دیگری از مصاحبه با فارس ابراز داشت: اگر ماهیت و مبنای انقلاب اسلامی و ماهیت آمریکا را به خوبی بشناسیم پی به تعارض ماهوی می بریم. لذا بحث مذاکرات با آمریکا در چارچوب اصطلاح «مذاکره با دشمن» است نه مذاکره برای تعامل، زیرا اگر جمهوری اسلامی دشمنی خود را کنار بگذارد ایالات متحده دشمنی خود را کنار نخواهد گذاشت. لذا نمی توان از موضع ضعف با آمریکا برخورد کرد.

وی در خصوص امکان بهبود مناسبات ایران و آمریکا افزود: طیف دولت آمریکا اعلام نموده است به دنبال تلطیف کردن فضای مناسبات است اما کنگره، جمهوری خواهان، لابی عربی و صهیونیست در آمریکا مخالف سیاست تنش زدایی با ایران هستند که در اکثریت می باشند. زمانی روابط بهبود می یابد که ایالات متحده، جمهوری اسلامی و حقوق ملت ایران را به رسمیت بشناسد و ایران را به عنوان قدرت منطقه ای بپذیرد. در این صورت می توان باب مذاکره را باز کرد. باید یک اجماع داخلی از نخبگان و سیاستگذاران آمریکایی ایجاد کنند تا موضع خود را در برابر ایران مشخص کنند و در قبال ایران یک موضع واحد اتخاذ کنند و ضمانت هایی را نیز ارائه کنند اما در این شرایط نیز رابطه برقرار نمی شود و تعارض ماهوی به قوت خود باقیست.
گام نخست برای ترمیم روابط، تغییر سیاست های خصمانه آمریکا است و نباید سیاست تغییر رژیم در ایران را دنبال کند. اوباما بارها اعلام نموده که به دنبال تغییر حکومت ایران نیست اما سیستم های امنیتی و اطلاعاتی آمریکا کماکان این سیاست را دنبال می کنند که با دیدگاه دولت اوباما در تعارض است. نظام سیاسی آمریکا باید سیاست واحدی در قبال ایران اتخاذ و به یک اجماع دست پیدا کنند و بدانند در مقابل ایران چگونه می خواهند برخورد نمایند. برای بهبود مناسبات ایران به تعهدات بین المللی خود عمل می کند و حتی همکاری و شفافیت بیشتر با جامعه بین الملل خواهد داشت اما در ازای آن هدف ونتایج نهایی مذاکرات مشخص شود و ایران با اتهامات دیگر از سوی آمریکا مواجه نشود.

این استاد دانشگاه درباره ریشه های بی اعتمادی ایران به آمریکا تصریح کرد: ریشه بی اعتمادی ایران به آمریکا در سوابق و رفتارهای آمریکاست. بزرگترین دشمنی ها توسط آمریکا علیه ملت ایران صورت گرفته است از تحریمهای درازمدت و فلج کننده تا حمایت از صدا م حسین در جنگ ایران و عراق و حمله به هواپیمای مسافربری ایران و تداوم تحریم ها.
حتی در دوران حکومت کلینتون که دموکرات بود نیز تحریم ها تشدید شد. در دوره اوباما نیز سخت ترین تحریم ها وضع شده است. این در حالی است که براساس قوانین بین الملل اعمال تحریمهای سخت علیه ملتی و بستن رگهای حیاتی یک کشور به نوعی اعلان جنگ است و در واقع ایران در یک شرایط اعلان جنگ به سر می برد. آمریکا همچنین در ترور دانشمندان هسته ای ایران دست داشته و گروه های تروریستی که اطراف ایران هستند مورد حمایت آمریکا می باشند.
ایالات متحده آمریکا اعتراف نموده که علیه ایران اقدام به حملات سایبری کرده است، لذا با ایالات متحده در حالت دشمنی قرار داریم و نه همکاری و رقابت. در حالی که روابط ایران با کشورهای دیگر مبتنی بر همکاری، رقابت و در برخی زمینه ها اختلاف است که در روابط بین الملل یک امر طبیعی تلقی می شود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات