بررسی ریشه بی اعتمادی تهران واشنگتن شب گذشته (۱۱ آبان ماه) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور" مصطفی ملکوتیان" استاد دانشگاه تهران و" فواد ایزدی" کارشناس مسائل آمریکا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش افکارنیوز ، بررسی ریشه بی اعتمادی تهران - واشنگتن شب گذشته (۱۱ آبان ماه) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور" مصطفی ملکوتیان" استاد دانشگاه تهران و" فواد ایزدی" کارشناس مسائل آمریکا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مصطفی ملکوتیان در ابتدا در پاسخ به سوالی مبنی براینکه رابطه ایران و آمریکا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی چگونه بوده است؟ گفت: روابط ایران و آمریکا تقریبا از دوره ناصرالدین شاه قاجار شروع شده است.

وی با اشاره به این که اولین رابطه ایران و آمریکا در سال ۳۵ از زمان سلطنت ناصرالدین شاه قاجار برقرار شد، افزود: آمریکا در آن دوران رقبای سرسختی را به لحاظ استعمار غربی داشت.

این استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه رقبای آمریکا در آن دوران اجازه نمی دادند تا آمریکایی بتوانند با دستانی باز جای پایی را در سرزمین هایی که قبلا رقبا در آن حضور داشتند به دست آورند، اظهار داشت: آمریکایی ها بیشتر تلاش می کردند تا از طریق کارهای عام المنفعه برای ورود به کشور اقدام کنند.

* رابطه ایران و آمریکا از زمان جنگ جهانی دوم به بعد بیشتر مطرح شد


ملکوتیان با بیان این که رابطه ایران و آمریکا از زمان جنگ جهانی دوم به بعد بیشتر مطرح شد، خاطر نشان ساخت: پس از پایان جنگ جهانی دوم جهان آرام آرام نظام دو قطبی را که شرق و غرب در گسل این قطب قرار داشتند را تجربه کرد.

وی با اشاره به این که رژیم پهلوی وابسته به ابرقدرت غرب بود، گفت: یک سلسله از قراردادهای نظامی آمریکایی از پایان جنگ جهانی دوم ظاهری از کمک را به خود گرفته بود.

این استاد دانشگاه با اشاره به این که آمریکایی ها کمک های اقتصادی را در رابطه با اهدافشان در ایران سازماندهی می کردند، افزود: ایران پس از یک مقطعی به جهان غرب و آمریکا وابسته شده بود به طوری که آمریکایی ها در تشکیل ساواک به رژیم شاه کمک کردند.

ملکوتیان با اشاره به این که ایران در آن دوران عضو پیمان بغداد شد، گفت: البته این پیمان به دلیل کودتاهای نظامی در عراق در سال ۱۹۵۸ به پیمان مرکزی و یا صنفی تبدیل شده است که این پیمان یکی از پیمان های زنجیره ای غرب در برابر ابر قدرت شرق به حساب می آمد.

وی با اشاره به این که سنتو حلقه میانی پیمانهای ناتو و سیتو بود، خاطر نشان ساخت: آمریکا به مرور در استراتژی و راهبردهای منطقه ای اش جایگاه خاصی را پیدا کرد.

این استاد دانشگاه تهران با اشاره به موقعیت راهبردی ایران در منطقه ادامه داد: در آن شرایط ایران مرزهای طولانی را با اتحاد جماهیر شوروی داشت.

ملکوتیان با بیان این که دستگاه های استراق سمع آمریکایی ها در مرزهای ایران برای کنترل تحرکات در داخل شوروی نصب شده بود، اضافه کرد: ایران آرام آرام به کشور مستمره آمریکا تبدیل شده بود.

وی با اشاره به تجدید و احیای کاپیتالیسم در زمان محمدرضا شاه گفت: طبق این کاپیتالیست اگر مستشاران نظامی آمریکا و خانواده هایشان در ایران دچار خطایی می شدند نباید براساس قواعد ایرانی محاکمه شوند.

این استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: آمریکا پس از جنگ ویتنام استراتژی خودش را مداخله نظامی قرار داد اما به دلیل شکست در این جنگ مجبور شدند تا حداقل استراتژی مداخله مستقیم را موقتا کنار بگذارند.

* آمریکا پس از جنگ ویتنام استراتژی خودش را مداخله نظامی قرار داد


ملکوتیان با اشاره به این که آمریکا در منطقه خلیج فارس شاه را به عنوان ژاندارم منطقه قرار داد تا تمامی حرکات ضد آمریکایی از طریق شاه در منطقه سرکوب شود، گفت: رژیم شاه در ایران ماموریت یافت تا برخی از حرکت های نظامی را در منطقه انجام دهد.

این استاد دانشگاه در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چه دکترین های مختلفی از سوی دولت های گوناگون آمریکا در قبال ایران اتخاد شده است؟ ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران یکی از انقلاب هایی است که در خصوص آن نوشته ها و آثار زیادی وجود دارد.

ملکوتیان اظهار داشت: آمریکایی ها در سال ۵۷ به دلیل مشکلات مالی بخشی از کارکنان سازمان سیا را از کار اخراج کردند به گونه ای که این موضوع به سیستم اطلاعاتی آمریکایی ها ضربه زد و این امر سبب شد تا آن ها نتوانند اراده جمهوری اسلامی ایران را پیش بینی کنند.

وی درگیری در مسئله صلح خاورمیانه و قرارداد کمپ دیوید را یکی از دلایل آمریکایی ها دانست و ادامه داد: آن ها نتوانستند انقلاب اسلامی ایران را پیش گویی کنند لذا دیدگاههای مختلفی در خصوص رابطه ایران و آمریکا مطرح شده است.

ملکوتیان با اشاره به این که در زمان وقوع انقلاب اسلامی ایران نویسندگان پدیده انقلاب غافلگیر شدند و بعدها به این نکته اعتراف کردند، اظهار داشت: تحولات انقلاب به قدری سریع پیش رفت که برای نویسندگان غیرمنتظره جلوه می کرد.

ملکوتیان با اشاره به این که انقلاب اسلامی ایران به سرعت تاثیرش را بر نظریه های انقلابیون به جا گذاشت، افزود: اکنون با نسل چهارمی از نظریه پردازان انقلاب مواجه هستیم.

*انقلاب اسلامی ایران به صورت آگاهانه شکل گرفت


این استاد دانشگاه تهران با اشاره به این که انقلاب اسلامی ایران توسط نهضت های آگاهانه در ایران ساخته شده است، تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران به سرعت توانست همه توده ها را با خود همراه کند به طوری که این انقلاب زیر نظر رهبری فرزانه و به صورت آگاهانه شکل گرفت.

ملکوتیان در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آمریکایی ها چه روش هایی را در قبال ایران اتخاذ کرده اند؟ اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران در زمان جیمی کارتر به پیروزی رسید.

این استاد دانشگاه تهران با بیان این که کارتر رئیس جمهور اسبق آمریکا از حزب دموکرات بود، افزود: کارتر پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران اعتراف کرد که از کنترل دولت آمریکا خارج شده است.

وی اظهار داشت: آمریکایی ها در آن دوران در صحرای طبس دچار شکست سختی شدند.

ملکوتیان با اشاره به این که کارتر نتوانست برای بار دوم در کاخ سفید بماند، اضافه کرد: انقلاب ها با مسائل و مشکلات مالی بسیار عدیده ای مواجه هستند.

در ادامه فواد ایزدی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا میان ایران و آمریکا هیچ وقت اعتمادی شکل نگرفته است؟ گفت: آمریکایی ها از سال ۱۹۳۵ به این طرف با پرتاب بمب اتم به ژاپن به عنوان یک ابرقدرت شناخته شدند.

وی با اشاره به این که انگلستان در آن دوران به تدریج از ابرقدرتی خود افتاد، افزود: مواردی در طول تاریخ مبنی بر رابطه ایران با آمریکا وجود دارد به طوری که طرف ایرانی نسبت به آمریکایی ها اعتماد بسیاری کرده اند.

*نظارت دقیق مصدق بر فعالیت های آمریکا از وقوع کودتا جلوگیری می کرد


این کارشناس مسائل آمریکا اظهار داشت: مصدق زمانی که با دولت انگلیس درگیر شد برای شرکت در اجلاس سالانه سازمان ملل عازم آمریکا شد به طوری که در آن جا طی مذاکراتی از آمریکایی ها خواست تا در خصوص دعوایشان با انگلیس پادرمیانی کند اما آمریکا پس از چند ماه در سال ۳۲ برعلیه دولتی که به آن اعتماد کرده بود، کودتا کرد.

ایزدی با اشاره به این که اگر مرحوم مصدق نسبت به فعالیت های آمریکا نظارت دقیقتری را اعمال می کرد شاید از وقوع کودتا در سفارت خانه ایران جلوگیری به عمل می آمد، اظهار داشت: در سال های پس از کودتا دیگر بحث اعتماد مطرح نبود.

وی با اشاره به این که وظیفه شاه در آن دوران گوش دادن به گفته های رئیس جمهور و یا سفیر آمریکا بود، تصریح کرد: بحث اعتماد حتی در این مقطع هم معنا نداشت، آمریکا از افراد ساده لوح بسیاری برای رسیدن به اهداف سیاست خارجی خود در دنیا استفاده می کرد به طوری که آن ها حاضر بودند مملکت خود را به بیگانگان بفروشند.

ایزدی با بیان این که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران مرحوم بازرگان و برخی از اطرافیانش مشکل خاصی را با آمریکا نداشتند، اظهار داشت: برخی از دوستان بازرگان رابطه خوبی را با آمریکا داشتند.

وی با اشاره به این که در زمان مرحوم مصدق حتی کوچکترین ادبیات انتقاد آمیزی را نسبت به آمریکا شاهد نبودیم، افزود: متاسفانه دولت کارتر متاثر از نظرات برژینسکی مشاور امنیت ملی آمریکا بود.

این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به سفر اخیر" حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی" به آمریکا ادامه داد: روز پنج شنبه بعد از سفر دکتر روحانی به نیویورک معاون سیاسی آمریکا در سنا مردم ایران را فریبکار لقب داد و گفت که در DNA مردم ایران فریبکاری و تضعیف وجود دارد.

* سخنان رئیس جمهور در سازمان ملل متحد طرف مقابل را غافلگیر کرد


وی با اشاره به وجود اعتدال گرایی در مواضع رئیس جمهور کشورمان گفت: سخنان رئیس جمهور در سازمان ملل متحد طرف مقابل را غافلگیر کرد، آمریکایی ها افرادی هستند که نمی شود کوچکترین اعتمادی به آن ها داشت و ایران تنها به آمریکا بی اعتماد نیست بلکه مرسی هم به آمریکا اعتماد کرد ولی پس از آن شاهد بودیم که در قبال وی چگونه عمل کرد.

وی با اشاره به این که دولت قزافی در سال های اخیر به شدت با آمریکایی ها نزدیک شده بود، گفت: در این مورد هم دولت آمریکا جواب اعتماد قزافی را با حمله به لیبی داد.

ایزدی افزود: مرکل نزدیک ترین هم پیمان آمریکا در اروپا است که مکالتماش مورد شنود این کشور قرار گرفته است.

این کارشناس مسائل آمریکا در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا سیاست گذاری آمریکا در قبال جمهوری اسلامی متفاوت بوده است یا خیر؟ گفت: تنها راهبرد کلی همه دولت هایی که در آمریکا به قدرت رسیده اند سرنگونی جمهوری اسلامی ایران به حساب می آید به طوری که اوباما طی سخنان در سازمان ملل متحد به عنوان اولین رئیس جمهور به صراحت اعلام کرد که ما به دنبال تغییر نظام ایران نیستیم.

وی با اشاره به این که این گفته اوباما متاسفانه با عملکردش هماهنگی ندارد، خاطر نشان ساخت: اوباما سالانه حدود ۱۰۰ میلیون دلار برای ترویج دموکراسی در ایران هزینه می کند.

ایزدی با اشاره به این که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و آمریکا یک قرارداد با هم امضا کرده اند، اظهار داشت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و آمریکا قراردادهای متفاوتی را با هم به امضا رسانده بودند این در حالی است که پس از انقلاب یک قرارداد به عنوان الجزیره منعقد شد و در بند یک قرارداد الجزیره عنوان می کند دولت آمریکا نباید در امور داخلی ایران دخالت کند.

این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به این که طرف آمریکایی هیچ وقت به تعهد خود در خصوص قرارداد الجزیره عمل نکرد، افزود: از همان روز به بعد دخالت های آمریکا در ایران روزبه روز بیشتر و بیشتر شد.

* روحیه مقاومت ایران نباید متزلزل شود


ایزدی با اشاره به این که روحیه مقاومت ایران نباید متزلزل شود، خاطر نشان ساخت: شبکه ها و سایت های مختلف به گونه ای عمل می کنند که در اثر تحریم ها و فشارها و تحریم های بین المللی مردم ایران نتوانند مقاومت کنند این در حالی است که باید گفت مردم ایران همیشه روحیه مقاومتی خود را حفظ خواهند کرد.

* تضعیف ادبیات مقاومت به تیم مذاکره کننده ضربه وارد می کند


وی با اشاره به این که باید مواظب بود که در کنار مذاکرات و گفتگوهایی که در ژنو صورت گرفته است ادبیات مقاومت مورد تضعیف بیگانگان قرار نگیرد، افزود: تضعیف ادبیات مقاومت به تیم مذاکره کننده ضربه وارد می کند.

ایزدی با اشاره به این که تیم مذاکره کننده ایران پشت سرشان پشتوانه مردمی قرار دارد به گونه ای که مردم ایران می خواهند به حقوق هسته ای خود دست یابند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات