مدیر دفتر تاریخ شفاهی حوزه هنری با اشاره به این که ماجرای تسخیر لانه جاسوسی ۹۰ روز در رأس اخبار دنیا قرار داشت، گفت: فرو ریختن برج های دوقلوی آمریکا، ۳۰ روز در صدر اخبار بود، اما ماجرای تسخیر سفارت آمریکا در ایران، ۹۰ روز جزو مهم ترین رویدادهای جهان بود و شبکه خبری سی ان ان برای پوشش خبری این جریان شکل گرفت.

به گزارش افکارنیوز ، مراسم رونمایی از کتاب «دانشجویان و گروگان ها» عصر یکشنبه ۱۲ آبان ماه با حضور جواد منصوری معاون اطلاع رسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین فخر زاده رئیس دفتر تاریخ شفاهی حوزه هنری و نویسنده کتاب، حسین جودوی برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام سعید فخر زاده، مدیر دفتر تاریخ شفاهی حوزه هنری با اشاره به ۶۰ سال رویارویی مردم ایران و آمریکا گفت: حضور جدی آمریکا در ایران به پس از جنگ جهانی دوم برمی گردد. در کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲، حضور آمریکایی ها در ایران پررنگ شد و شاه، مجری همه خواسته ها و اوامر آمریکایی ها در ایران بود؛ تا آنجا که وقتی اسرائیل تحریم شد، شاه از سوی آمریکایی ها موظف و مامور شد تا نفت مورد نیاز آن کشور را تامین کند.

او در ادامه گفته های خود درباره حضور آمریکایی ها در ایران و دخالت آنها در همه امور و مسائل گفت: ما تا پیروز انقلاب اسلامی، حضور پررنگ آمریکایی ها در ایران را شاهدیم؛ آنها در انتخاب وزیران و وکیلان ایرانی هم نقش داشتند؛ تجارت هم که جای خود دارد؛ تا آنجا که ریچارد هلمز، رئیس سازمان سیا، پس از بازنشستگی به ایران می آید و تجارت می کند؛ زیرا هم رژیم پهلوی از آنها حمایت می کرد و هم آمریکایی ها پشتیبان سیاست های رژیم شاه بودند تا آنجا که وقتی ۱۷ شهریور مردم به خیابان ها آمدند و رژیم پهلوی، ملت بی دفاع را به خاک و خون کشید، کارتر اعلام کرد: ما همچنان از پهلوی حمایت می کنیم و این ماجرا تا انقلاب ادامه داشت و ما پس از پیروزی انقلاب، ۶۰ هزار مستشار آمریکایی را از کشور اخراج کردیم.

فخرزاده با اشاره به این که وقتی آمریکایی ها به محمدرضا پهلوی پناه دادند، خشم مردم ایرانی سرریز شد، گفت: ابتدای پیروزی انقلاب هم مخالفت ها و دسیسه های آمریکایی ها ادامه داشت و مردم توطئه های آمریکایی ها را لحظه به لحظه حس می کردند، اما مردم ما هوشیار بودند و کودتای ۲۸ مرداد را در حافظه تاریخی خود داشتند، ولی ضربه نهایی به آمریکا زمانی وارد شد که آنها به شاه پناه دادند؛ این جا بود که خشم مردم سرریز شد و به تسخیر لانه جاسوسی انجامید.

رئیس دفتر تاریخ شفاهی حوزه هنری خشم مردم ایران در جریان تسخیر لانه جاسوسی را بسیار لطیف دانست و افزود: اگر شما رفتار دانشجویان با گروگان ها را مطالعه کنید، به رفتار انسان دوستانه ایرانی ها با آمریکایی ها پی می برید. آنها انبار بستنی موجود در سفارت را تا روز آخر در اختیار خود آمریکایی ها قرار دادند. گروگان ها همه نوع آزادی داشتند. به راحتی مکاتبه می کردند و مکاتباتشان کنترل نمی شد و ما با مطالعه این رفتارها متوجه می شویم که خشم مردم ایران، کاملا انسانی است. ما مثل مهمان با گروگان های خود رفتار کردیم.

فخرزاده، علت شکل گیری شبکه خبری CNN را پوشش خبری تسخیر لانه جاسوسی دانست و گفت: خبر ماجرای برج های دو قلو ۳۰ روز در صدر اخبار بود، اما ماجرای تسخیر لانه جاسوسی ۹۰ روز در راس اخبار دنیا قرار داشت و پوشش خبری بسیار گسترده ای در سراسر دنیا داشت تا آنجا که شبکه خبری CNN برای پوشش تصویری این حادثه راه اندازی شد.

او به تعبیر امام خمینی از تسخیر لانه جاسوسی اشاره و بیان کرد: ایشان تسخیر لانه را به انقلاب دوم تعبیر کردند و این مسئله ضرورت تاریخ نگاری در این زمینه را برای ما روشن تر می کند؛ در صورتی که ما آن گونه که باید به تسخیر لانه جاسوسی توجه نکرده ایم.

حجت الاسلام فخرزاده درباره کتاب «دانشجویان و گروگان ها» اظهار داشت: این کتاب از منظر تعدادی دانشجو و دست اندرکار حادثه تسخیر لانه جاسوسی روایت شده و مجموعه ای از خاطرات دانشجویانی است که در تصرف سفارت دست داشته اند. نویسنده کتاب، این خاطرات را کنار هم گذاشته که اتفاقات درون این خاطرات اطلاعات خوبی نیز وجود دارد. البته از این منظر شاید کسی با خواندن این کتاب به پاسخ سئوالاتش نرسد؛ چون جمع بندی خاصی ندارد و نویسنده سعی کرده به دغدغه های درونی خودش درباره این ماجرا از منظر کسانی که در جریان ماجرا بوده اند، پاسخ دهد.

آمریکایی ها بیش از ما به ۱۳ آبان پرداخته اند

حسین جودوی، گردآورنده کتاب «دانشجویان و گروگان ها» به چگونگی تالیف این کتاب اشاره کرد و گفت: سال ۱۳۸۷ همراه با محمدعلی صمدی در خبرگزاری فارس شروع به کارکردن ویژه نامه هایی کردیم و در ادامه به سراغ ماجرای تسخیر لانه جاسوسی رفتیم؛ چرا که تا آن زمان در رسانه های کشور به طور جدی به آن پرداخته نشده بود.

وی افزود: آنچه برایم مهم بود، این که سراغ کسانی بروم که تاکنون صحبت نکرده بودند. خانم ابتکار و رجایی فر قبلاً صحبت هایی کرده بودند، اما نوع گفتگوها متفاوت بود. ما سعی کردیم دیدمان تاریخی باشد نه رسانه ای. در فضای رسانه ها معمول است که هرچه شهرت افراد بیشتر باشد توجه ها نیز بیشتر است، اما دید ما اجتماعی تاریخی بود؛ بنابراین به سراغ روایت هایی رفتیم که برای نسل جوان گفته نشده است، خود من هم از قشر جوانی هستم که آن روزها را ندیده ام، سئوالاتی در ذهنم شکل گرفته بود و سعی کردم این سئوال ها را خیلی ساده و روان از حاضران در این مراسم بپرسم.

نویسنده کتاب «دانشجویان و گروگان ها» با اشاره به این که حافظه تاریخی نسل ما در حال کمرنگ شدن است، گفت: متاسفانه رویکرد ما به اتفاق های تاریخ انقلاب اسلامی در فضای مکتوب و رسانه ای خیلی کم و کند پیش می رود و حافظه تاریخی نسل ما در حال پاک شدن است. انتشار این خاطرات تا زمانی که این افراد در بین ما هستند، بسیار ارزشمند است و من سعی کردم به زوایایی از این حادثه بپردازم که تاکنون کمتر دیده شده است.

جودوی اظهار داشت: آن قدر که آمریکایی ها در این باره کار کرده اند، کتاب نوشته اند و فیلم ساخته اند ما خیلی کم کار کرده ایم و این یک جفا به تاریخ انقلاب اسلامی است؛ این کتاب تنها بخشی از خاطرات ۴۰۰ نفر حاضر در جریان تسخیر لانه جاسوسی است و ما باید بجای این یک کتاب ۴۰۰ جلد کتاب داشته باشیم و از همه این افراد یک جلد کتاب خاطرات منتشر شود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات