مشاور فرهنگی رییس جمهور:

مشاور فرهنگی رییس جمهور با اشاره به روابط رو به گسترش ایران و قزاقستان، این روابط را با پیشینه فرهنگی و تاریخی مهم ارزیابی کرد.

به گزارش افکارنیوز ، حسام الدین آشنا در دیدار با رییس کمیته امور بین الملل، دفاعی و امنیت مجلس قزاقستان تاکید کرد: اولویت سیاست خارجی دولت تدبیر و امید، گسترش همکاری ها و مناسبات با همسایگان و کشورهای منطقه است.

وی با اشاره به اهمیت رژیم حقوقی دریای خزر توسط کشورهای حاشیه خزر، مداخلات خارجی در این حوزه را به ضرر کشورهای منطقه دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران نگران تاثیر این مداخلات خارجی بر روند مذاکرات و بهبود روابط در میان کشورهای منطقه است.

سرپرست مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری با قدردانی از رویکرد مثبت قزاقستان در مدت ریاست این کشور بر شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری های اسلامی، گفت: مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری در تصمیم سازی رییس جمهور، مرکزی موثر است و به شدت علاقه دارد با مراکز مشابه در منطقه و قزاقستان همکاری کند و این همکاری می تواند در چارچوب پروژه های مشترک، مبادله محققان و انجام تحقیقات میدانی باشد.

وی در ادامه به فعالیت های صلح آمیز هسته ای کشورمان اشاره کرد و گفت: اگر حق ایران در داشتن انرژی صلح آمیز هسته ای توسط قدرت های بزرگ به رسمیت شناخته شود زمینه برای تعامل بهتر و منطقی تر فراهم خواهد شد.

آشنا با اشاره به بحران سوریه گفت: نگرانی مشترک ایران و قزاقستان در مورد سوریه و تروریسم در این کشور منطقی است و آنچه که امروز در سوریه وجود دارد یک تروریسم سازمان یافته است و اگر تروریسم در این کشور سرکوب نشود این موضوع به کشورهای منطقه حتی به اروپا نیز سرایت خواهد کرد.

سئولن اشیمبایف، رییس کمیته امور بین المللی، دفاعی و امنیت مجلس قزاقستان نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از ملاقات خود با مقامات بلندپایه کشورمان اظهار امیدواری کرد که نتیجه این دیدارها بتواند مسیری مشخص و معین را برای توسعه و گسترش هر چه بیشتر همکاری های دوجانبه ایجاد کند.

وی همچنین ضمن ابراز خرسندی از روند مثبت همکاری دو کشور اظهار داشت: قزاقستان از تعمیق هر چه بیشتر روابط خود با جمهوری اسلامی ایران در عرصه های مختلف به ویژه در عرصه های اقتصادی و سیاسی حمایت می کند.

اشیمبایف ضمن حمایت از برنامه های صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی ایران، گفت: قزاقستان معتقد است که هر کشوری از جمله ایران حق استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای را دارد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات