سفیر اسبق آمریکا در سازمان ملل تاکید کرد واشنگتن در چارچوب مذاکره و توافق با ایران باید این کشور را وادار به توقف کامل غنی سازی کند.

به گزارش افکارنیوز ، زلمای خلیل زاد در تحلیلی که در نشنال اینترست منتشر شده، با بیان اینکه ایران به قابلیت های کلیدی در برنامه هسته ای خود رسیده و بر بسیاری از قدرت های منطقه برتری دارد، می نویسد: توافق هسته ای مورد نظر ایران، رضایت آمریکا را جلب نخواهد کرد و به توقعات آن پاسخ نخواهد داد. حکومت ایران نه تنها با انتقال اورانیوم غنی شده به خارج موافق نیست بلکه خواهان برخورداری از حق غنی سازی صنعتی و ذخیره سازی آن است.

سفیر سابق آمریکا در افغانستان ادامه داد: واشنگتن باید تحریم ها را تا زمانی که بازرسان تایید نکرده اند که تهران برنامه هسته ای را متوقف کرده است، همچنان ادامه دهد. تایید توقف برنامه هسته ای می تواند راه را برای رسیدن به توافق باز کند؛ توافقی که سه محور اصلی خواهد داشت؛ غنی سازی اورانیوم توسط ایران، راکتور آب سنگین در اراک و پذیرش نظام بازرسی از سوی ایران. » در حالت ایده آل هرگونه توافق جامع با ایران باید تهران را به توقف غنی سازی مجبور کند.

خلیل زاد افزود: منافع آمریکا با رسیدن به یک توافق که بر مبنای آن ایران ذخایر اورانیوم غنی شده خود را از کشور خارج کند و فعالیت تاسیسات غنی سازی کنونی خود را متوقف کند، تامین خواهد شد. جامعه جهانی می تواند حق غنی سازی ایران را به رسمیت بشناسد و در مقابل ایران تا زمانی که جامعه جهانی تعیین کند که غنی سازی تنها گزینه مقرون به صرفه موجود برای تامین سوخت راکتورهای غیرنظامی ایران است، از غنی سازی خودداری خواهد کرد (! ) با توجه به برآوردهای کنونی، این اتفاق تا بیش از یک دهه آینده روی نخواهد داد.

به ادعای خلیل زاد یک توافق جامع با ایران شامل پذیرش پروتکل الحاقی و بازرسی همه جانبه ای است اما او درباره لغو تحریم ها می گوید: شماری از تحریم ها باید بر جای خود باقی بماند تا به تخلفات ایران در زمینه تروریسم، مداخله در منطقه و حقوق بشر رسیدگی شود!

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات