من در این نامه به آقای روحانی نوشتم که خواستار عدم برگزاری این مراسم شوید

گروه سیاسی: چندی پیش صادق زیباکلام برای سومین بار نامه سرگشاده ای خطاب به رییس جمهور نوشت و نکاتی را پیرامون ۱۳ آبان یادآور شد. استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در این نامه تاکید کرده بود در جهت آشتی با دنیا و تنش زدایی با غرب و بالاخص با آمریکا دست کم امسال مراسم ۱۳ آبان برگزار نشود.

به گزارش افکارنیوز ، این تحلیلگر مسایل سیاسی شعار مرگ بر امریکا و آتش زدن پرچم این کشور را مغایر با سیاست های آشتی جویانه آن دولت خوانده و از رییس جمهور خواسته بود به واسطه پاسداری از منافع ملی کشور و هم ادای احترام به همه ایرانیانی که با این رفتارها مخالف هستند، رسما اعلام کند که اعضای دولت در هیچ مراسمی به مناسبت ۱۳ آبان شرکت نخواهند کرد.

برگزاری باشکوه مراسم روز ۱۳ آبان و حضور چهره های دولتی در این مراسم سبب شد تا افکار نیوز  گفتگویی با وی ترتیب دهد:

شما با انتشار نامه ای از دولت خواستید که امسال مراسم ۱۳ آبان برگزار نشوددلیل شما برای برگزار نشدن این مراسم چه بود؟
شما دروغگو هستید! من در این نامه به آقای روحانی نوشتم که به واسطه احترام به مردم ایران و کسانی که به شما رای داده اند و همچنین افرادی که با برگزاری مراسمهای این چنینی و شعار مرگ بر امریکا مخالف هستند و به پاسداری ار منافع کشور خود و کابینه تان در این مراسم شرکت نکنید و صراحتا از آنجایی که آتش زدن پرچم کشورها توهین به ملت یک کشور است خواستار عدم برگزاری این مراسم شوید

شما ارتباطی بین عدم برگزاری مراسم ۱۳ آبان با پاسداری از منافع ملی می بینید؟
بله؛ برای اینکه ظرف ۳۴ سال گذشته هیچ منافعی از استمرار این شعار برای کشور ایجاد نشده است. از طرفداران شعار مرگ بر امریکا میخواهم که یک مورد فقط یک مورد نشان بدهند که شعار مرگ بر امریکا و اصرار به استمرار این شعار برای منافع ملی سود داشته است! اما من دو جین مورد را عنوان می کنم که این شعار تیشه به ریشه منافع ملی زده است و در عین حال معتقدم وقتی شما می خواهید تنش زدایی بکنید و از طرف مقابل انتظار دارید که لحن خود را تغییر بدهد باید این شعار را حذف کنید اما دلیل استمرار این شعار این است که به نفع خیلی ها نیست این شعار قطع شود.

اما در زمان رژیم گذشته مردم مرگ بر آمریکا نمی گفتند ولی باز هم آمریکایی علیه مصدق کودتا کردند، قانون کاپیتالاسیون تصویب کردند و سفارتخانه خود در تهران را مرکز جاسوسی از مردم ایران کردند. به شاه مخلوع ایران پناه دادند و از او در کشتار مردم ایران حمایت کردند.
شما در نامه خود برگزاری این مراسمها را مغایر با سیاستهای آشتی جویانه امریکا تلقی کرده اید، چطور می گویید که دولت امریکا در پی آشتی با ایران است در حالی که امریکایی ها به ایرانی ها توهین می کنند علیه ایران بیلبوردهای تبلیغاتی منتشر می کنند و فیلمهای ضد ایرانی می سازند، معاون وزیر خارجه آمریکا به ایران توهین می کند؟


برخی جریانات در امریکا هستند که به چیزی غیر از محو کامل جمهوری اسلامی ایران رضایت نمی دهند، جمهوری خواهان تندرو، برخی رهبران اسرائیلی، سلطنت طلبها و دشمنان انقلاب در داخل و خارج اینگونه هستند. اما اگر بگویی که همه ملت امریکا همه جریانات و همه شخصیتهای امریکایی چنین رویکردی به ایران دارند اشتباه محض است. اما ما چرا می خواهیم حقایق را تحریف کنیم و آن اندک مخالفان جمهوری اسلامی ایران را پررنگ نشان بدهیم؟ چرا صدا و سیما اصرار دارد که در این رابطه دروغ بگوید؟ چرا که برای توجیه به شعار مرگ بر امریکا چنین رویکردی را پیش گرفته ایم. خیلی حقایق را به مردم نمی گوییم تا دشمنی با امریکا تا حد ممکن برای مردم جا بیفتد و به دشمنی با امریکا مشروعیت ببخشیم. هر روز که می گذرد فروش شعار مرگ بر امریکا به عنوان کالا برای ایران سختتر می شود چرا که هر چه زمان می گذرد اقشار بیشتری از جامعه، تحصیلکرده ها و نسلهای بعد از انقلاب از امریکا ستیزی فاصله می گیرند و از اینکه خواهان مرگ کشورها شوند دور می شوند و پس از مدتی ایدئولوژی امریکا ستیزی خریداری نخواهد داشت. زمانی که شما پرچم امریکا را آتش می زنید و خواستار مرگ این کشور هستید نباید انتظار داشته باشید که از سوی امریکا سبد گل و چک بگیرید.

وقتی آمریکایی به ملت ایران توهین می کنند، جاسوسی می کنند، از منافقین که دستشان به خون مردم بی گناه آلوده است حمایت می کند چرا مردم ایران باید به آنها سبد گل بدهند؟ به هرحال این مراسم بسیار باشکوه برگزار شد نظر شما در مورد مراسم ۱۳ آبان امسال چه بود؟

مراسم امروز یک راهپیمایی حکومتی بود؛ حکومت سعی دارد از ابزارهای در دسترس خود استفاده کرده با تعطیل کردن مدارس و ادارات برخی را به سمت سفارت امریکا در خیابان طالقانی سوق بدهند. ولی اگر واقعا می خواهیم ببینیم چه تعداد از مردم ایران خواهان امریکا ستیزی هستند همین روزها یک زمانی را مشخص کنیم و بگوییم هر کسی که مخالف استمرار دشمنی با امریکا است در بیابانهای اطراف بهشت زهرا جمع شود و در عین حال حکومت نیز تضمین کند که کسی را دستگیر نکرده و فتنه گر ننامد و همچنین امنیت مردم را هم فراهم کند در این صورت است که مشخص می شود چه مقدار از مردم خواهان امریکا ستیزی هستند.


شما کدام اداره دولتی را سراغ دارید که روز ۱۳ آبان تعطیل شده باشد، آن را نام ببرید. حضور دانش آموزان هم به روال همه ساله حضور داشتند آن هم چند مدرسه محدود، اما با توجه به حضور چند وزیر دولت، تا چه حد دولت آقای روحانی را در برگزاری این مراسم موثر می دانید؟
به هیچ وجه دولت را مسئول برگزاری مراسم ۱۳ آبان نمی دانم اما از اینکه برخی مسئولین دولتی با نادیده گرفتن ۱۹ میلیون رای مردم در این مراسم شرکت کردند متاسفم.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات