نائب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: رابطه با آمریکا به اصلاح فرایند اقتصادی کشور نمی انجامد. قطع رابطه هزینه های کشور با درآمدهای نفتی است که موجب تحول در اقتصاد کشور و دستیابی به یک اقتصاد پویا و کارآمد می شود.

به گزارش افکارنیوز ، محمدحسن ابوترابی فرد در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی مجلس گفت: ملت ایران در ۱۳ آبان امسال با گام های استوار و شعارهای برآمده از شعور، تداوم تفکر، آرمان ها و شعارهای کربلا را فریاد زدند و بار دیگر به یزیدیان جهان هشدار دادند که توپ، تانک و جنگ و تحریم و تهدید نمی تواند ملت متکی بر خدای سبحان و اقتدا کرده به عاشورا را که در پرتو رهنمودهای راهگشا و عزت بخش امام و مقتدای خود گام برمی دارد از حرکت در صراط مستقیم بازدارد.

وی افزود: روز گذشته ملت بزرگ ایران با حضور متراکم و هوشمندانه خود نشان دادند که راه کلیدی برون رفت از تنگناهای اقتصادی را در خودباوری و افزایش قدرت درونی نظام جستجو می کنن و با ایستادگی در راه امام (ره) می توانند ایران اسلامی را در آینده ای نه چندان دور به یک قدرت فاخر و برتر اقتصادی منطقه تبدیل کنند.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تردیدی نیست که بخش قابل توجه از مشکلات اقتصادی کشور به ویژه در حوزه های معیشتی مردم ریشه در فقدان مدیریت صحیح منابع و رشد غیرمنطقی هزینه های جاری کشور، کاهش بهره وری و اقتصاد رانتی وابسته به نفت دارد. مذاکرات تیم مذاکره کننده با ۱+۵ در صورت تحقق رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در ساخت و استحکام اقتصاد درون زا می تواند بر شتاب این حرکت منطقی و علمی بیفزاید. باید با نگاه علمی و کارشناسی به استراتژی و راهبرد اقتصادی ساخت درونی قدرت و با هماهنگی و همکاری کامل دولت و مجلس برای تحقق این مهم گام برداشت.

ابوترابی فرد خاطرنشان کرد: ریشه اساسی رشد هزینه های جاری کشور تورم دستگاه اجرایی، بزرگ شدن غیرمنطقی حجم دولت، چالش های فراروی تولید کالا و خدمات، بدهی های انباشته شده و رو به رشد بخش خصوصی و دولتی به بانک ها، رشد نقدینگی و افزایش دارایی های خارجی بانک مرکزی همه و همه ریشه در دولت رانتی و ثروت هنگفت به دست آمده از فروش نفت و حامل های انرژی و عدم مدیریت صحیح این منابع دارد.

وی ادامه داد: امروز در ادبیات اقتصادی معاصر این سخن به طور جدی مطرح است که نفت و گاز خالق مصیبت است یا موهبت. علی القاعده باید درآمدهای عظیم ناشی از فروش منابع نفتی و حامل های انرژی موجب ایجاد ثروت، بهبود فرایندهای اقتصادی، رشد نرخ اشتغال و رشد اقتصادی، افزایش درآمد سرانه، ارتقاء سطح زندگی و رفاه مردم می شد.

ابوترابی فرد اضافه کرد: عملکرد ضعیف اقتصادی کشورهای دارای منابع غنی موجب شده است که فرضیه مصیبت منابع امروز به طور جدی مطرح باشد لذا از این منظر و دریچه مهم و کلیدی تهدیدهای اقتصادی غرب راه را برای خلق یک فرصت طلایی برای تبدیل ریل حرکت اقتصاد کشور فراهم آورده است.

وی اظهار داشت: امروز به عنوان صدای بلند نمایندگان در مجلس شورای اسلامی می گویم که رابطه با آمریکا و کاهش چالش های اقتصادی فرا رو با دنیای غرب به اصلاح فرایند اقتصادی کشور نمی انجامد. قطع رابطه هزینه های کشور با درآمدهای نفتی است که موجب تحول در اقتصاد کشور و دستیابی به یک اقتصاد پویا و کارآمد می شود با حمایت.

وی افزود: ضمن حمایت از دستگاه دیپلماسی کشور از دولت درخواست داریم با ارائه نقشه راه درست در سال های پایان برنامه پنجم توسعه با فراهم کردن بستر همکاری منطقی و علمی مجلس و دولت راه را برای ارائه بودجه سال ۹۳ در راستای کاهش و قطع وابستگی هزینه های جاری کشور با درآمدهای حاصل از منابع نفتی و حامل های انرژی هموار کند.

ابوترابی فرد اظهار داشت: نمایندگان مجلس آماده اند تا در این راه مهم دست دولت را بفشارند و در مسیر حرکت پرشتاب کشور را برای رسیدن به اقتصاد پویا و کارآمد گام بردارند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات