سی ان ان گزارش داد:

سی ان ان در گزارشی نوشت: گفتگو با ایران درباره برنامه هسته ای این کشور از سر گرفته شده است، البته تعاملی که دولت آمریکا به دنبال ایجاد آن درباره برنامه هسته ای ایران است، تعاملی کارگشا و مناسب است.

به گزارش افکارنیوز ، شبکه خبری سی ان ان در گزارشی به قلم" تریتا پارسی" آورده است: اگر به گفتگوهای دیپلمات ها در هر دو طرف مذاکره دقت شود، مشاهده می شود که تعامل احتمالی میان ایران و قدرت های غربی یک توافق قابل تحمل است که از یک سو اهداف امنیتی و اهداف آمریکا درباره منع گسترش سلاح های هسته ای را تحقق می بخشد و هم باعث افزایش امنیت منطقه می شود.

البته نباید به احتمالات نیز بی توجه بود، بعد دیگر این توافق این است که در صورتی که ایران به حرکت تدریجی خود درباره دستیابی به بمب اتم ادامه دهد، تهران و واشنگتن به سمت یک مقابله نظامی فاجعه بار حرکت خواهند کرد.

در ادامه این گزارش آمده است: اکنون این سوال پیش می آید که آیا این روند به یک تعامل منجر می شود یا به جنگی دیگر. این مسئله که ایران به توافق با غرب تمایل دارد، درست است. بهترین راه برای روحانی، کاهش تنش با آمریکا و کاهش تحریم ها در ازای نشان دادن انعطاف در زمینه هسته ای است.

تریتا پارسی ادامه می دهد: اما از سوی دیگر آمریکا نیز به این تعامل نیاز دارد. برنامه هسته ای ایران در سال های اخیر به طور پیوسته پیشرفت کرده است. در شرایطی که غرب تحریم ها علیه ایران را اعمال کرده است تا نفوذ خود را افزایش دهد، اما از سوی دیگر ایران نیز به همین دلیل برنامه هسته ای خود را توسعه داده است.

بنابراین گزارش، در سال ۲۰۰۵ ایران پیشنهاد داد که برنامه هسته ای خود را در سطح سه هزار سانتریفیوژ حفظ کند، اما غرب این پیشنهاد را رد کرد. تا زمان پایان دوره ریاست جمهوری جرج بوش ایران ۷۷۲۱ سانتریفیوژ در اختیار داشت و امروز بیش از ۱۹ هزار سانتریفیوژ در این کشور تولید شده است. ذخیره غنی سازی این کشور به بیش از ۱۰ هزار کیلوگرم رسیده و این در حالی است که در آغاز دوران ریاست جمهوری باراک اوباما این میزان تنها هزار کیلوگرم بود.

سی ان ان در ادامه مدعی است: نتیجه پایانی این مسئله این است که ایران اکنون گزینه های بسیاری بر روی زمین دارد و بازگشت این کشور به عقب غیرممکن است. تعامل هسته ای که البته می توانست چندین سال قبل رخ دهد، اکنون بسیار بهتر از یک سال بعد است. علاوه بر این برگ های برنده فعلی که آمریکا در مذاکرات در اختیار دارد، به زودی از بین خواهد رفت. تحریم ها و تلاش ها برای انزوای ایران ممکن است در صورت شکست مذاکرات خیلی سریع به تلاش برای انتقاد از آمریکا تغییر یابد و در واقع ایران روی این مسئله حساب ویژه ای باز کرده است. هر چه اقدام بعدی درباره مذاکرات میان دو طرف در شرایط کنونی آینده نگرتر، انعطاف پذیرتر و معقول تر باشد و کنگره آمریکا نیز توانایی و قدرت خود را بیشتر در معرض دید قرار دهد، تغییر این رویه آسان تر و در نتیجه آمریکا در روند تعامل با کشورهای دیگر در زمینه تحریم ها موفق تر خواهد بود.

این مسئله دقیقا همان روشی است که باراک اوباما در گام اول اتخاذ کرد. اکنون نیز اگر کنگره در جدی بودن درباره این توافق ناکام باشد، مقامات ایران می توانند شرایط را به سود خود تغییر دهند.
نمایندگان کنگره نگران این مسئله هستند که حتی ارائه پیشنهاد کاهش تحریم ها نیز می تواند به از بین رفتن طرح تحریم ها بیانجامد و این مسئله در صورتی که توافقی صورت نگیرد، بدتر خواهد بود. در نتیجه این مسئله درخواست ها برای حمله نظامی بار دیگر تشدید خواهد شد، و این هزینه ای است که کنگره در طول این روند با آن روبرو خواهد شد.

بی دلیل نیست که وندی شرمن در پایان دور قبلی مذاکرات تاکید کرد که راه حل دیپلماتیک بهترین راه برای حل مسئله هسته ای ایران است و آمریکا باید هر کاری برای دستیابی به این هدف انجام دهد.

مردم آمریکا در زمینه برنامه این کشور علیه حمله به سوریه پیغام واضحی به کنگره فرستادند. اکنون نیز مردم آمریکا درباره ایران باید صدای خود را به گوش نمایندگان کنگره برسانند تا از جنگی که بسیار مخرب تر از جنگ با سوریه، عراق و افغانستان است، جلوگیری کنند.

خوشبختانه دیپلماسی نه تنها بهترین راه بلکه قابل دسترس ترین راه است. توافقی که دولت اوباما پیگیر آن است، یک گزینه بسیار مطلوب محسوب می شود.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات