هیات دولت براساس بند ۸ پیمان نامه ای قسم خوردند که مبنای واگذاری مناصب را شایستگی، راستگویی و درستکاری قرار دهند و نزدیکان سببی و نسبی خود را در انتصابات از هیچ امتیاز و تقدمی برخوردار نکنند. این قسم تا کنون چقدر عملیاتی شده است؟

به گزارش افکارنیوز ، هر کدام از دولت ها در نظام جمهوری اسلامی، پیمان نامه و میثاق نامه مخصوص خود را دارند و اعضای هیات دولت در روز اول تشکیل کابینه قسم می خورند که به مفاداین میثاق نامه تا پایان آخرین روز کاری خود در هیات دولت وفادار باشند.

این میثاق نامه ها البته ضمانت اجرایی ای جز قسم اعضای هیات دولت ندارد و با وجود اینکه این قسم به کلام الله مجید است، باز هم دیده می شود اعضای دولت گاهی اوقات این میثاق نامه ها را به درستی اجرا نمی کنند. مفاد این پیمان نامه ها همیشه برای مردم شیرین است، قسم به خدمتگزاری بی قید و شرط، مبارزه با فساد اداری و اقتصادی، آلوده نشدن به بوروکراسی اداری و مهمترین بند که معمولا فراموش می شود، شایسته سالاری و انجام انتصاب های مختلف در دولت با توجه به این اصل و همچنین اصول قانونمداری و دینمداری است.

در میثاق نامه دولت نهم و دهم درباره این اصل در بند ۴ صحبت شده بود و اعضای هیات دولت در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد قسم می خوردند که در گزینش همکاران، شایسته سالاری و معیار تقوا، مجاهدت در راه خدا، شجاعت، مردم داری، کاردانی و کارآمدی، ساده زیستی، روحیه خدمت گزاری و عشق به مردم را بر هر معیار دیگری ترجیح داده و از هر نوع رابطه بازی، گروه گرایی و جناح بازی به شدت خودداری کنند.

البته در این اصل اشاره ای به انتصاب خویشاوندان در مناصب مهم دولتی نشده بود و فقط به رابطه بازی اشاره شده بود. می توان گفت در مواردی کم، این اصل در طول دوران ۸ سال ریاست جمهوری احمدی نژاد کمابیش اجرایی شد.

اینکه اعضای هیات دولت و یا دیگر اعضای منتسب به دولت این میثاق نامه را زیر پا بگذارند یک مساله است و اینکه رئیس جمهور شخصا آن را زیر پا بگذارد، مساله ای مهمتر و بدتر است. با این حال محمود احمدی نژاد در وهله اول برادر خود را به عنوان رئیس اداره بازرسی نهاد ریاست جمهوری به همراه خود به هیات دولت برد و بعد از آن داماد وی، مهدی خورشیدی بود که به عنوان رئیس گروه مشاوران جوان و بعد رئیس موسسه استاندارد، به مناصب مهم دولتی رسید. البته احمدی نژاد در دور دوم فعالیت خود برادرش را از بخش بازرسی نهاد ریاست جمهوری کنار گذاشت اما داماد وی و همچنین داماد خواهرش حمیدرضا افراشته همچنان در مناصب دولتی باقی ماندند.

حمیدرضا افراشته در سال ۸۴ به نهاد ریاست جمهوری رفت و در گروه مشاوران جوان این نهاد، معاونت استان ها را بر عهده گرفت. او در نهاد ریاست جمهوری و در سمت معاون امور استان ها فعالیت های بسیاری داشت و به اکثر شهر ها برای افتتاح یا سخنرانی پروژه ها سفر می کرد. او چندی بعد نیز از طرف مشایی و با توجه به" حسن سوابق و تجربیاتش" به عنوان دبیر همایش بین المللی جوانان منصوب شد.

 همین دو انتصاب دولتی، در آن زمان سر و صدای زیادی به پا کرده بود و هر از گاهی رسانه ها با اشاره به تجربیات قبلی مهدی خورشیدی داماد احمدی نژاد به رئیس جمهور انتقاد می کردند که چگونه او را به عنوان رئیس موسسه استاندارد منصوب کرده است. اما بعد از رفتن خورشیدی از موسسه استاندارد او به سمت ریاست بیمارستان فیروز آبادی منصوب شد و پس از مدتی نیز در میان تعجب هواداران رئیس جمهور سر از مجمع تشخیص مصلحت نظام درآورد.

در دولت یازدهم اما وضع به گونه دیگری بود. با وجود اینکه در میثاق نامه دولت نهم مطلبی تحت عنوان انتصاب منسوبان و نزدیکان در پست های اداری و دولتی نبود، در میثاق نامه دولت یازدهم صریحا به این مطلب اشاره شده بود.

بر اساس بند ۸ این پیمان نامه، اعضای هیات دولت قسم می خورند که مبنای واگذاری مناصب را شایستگی، راستگویی و درستکاری قرار دهند و نزدیکان سببی و نسبی خود را در انتصابات از هیچ امتیاز و تقدمی برخوردار نکنند. با این حال لیست اطرافیان و نزدیکان رئیس جمهور که به مناصب دولتی رسیده اند، لیستی بلند بالاتر از لیست همرهان احمدی نژاد است.

 آخرین خبر های منتشر شده در این زمینه، غیر از حسین فریدون برادر رئیس جمهور که حتی در مذاکرات هسته ای با کشورهای عضو ۱+۵ نیز در کنار محمد جواد ظریف دیده شد، به عنوان دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اجرایی منصوب شد، عبدالحسین فریدون برادرزاده رئیس جمهور نیز مشاور وزیر و مدیر کل دفتر وزارتی وزارت علوم و سرپرست مرکز جذب اعضای هیئت علمی شده است. چندی بعد اسماعیل سماوی خواهر زاده رئیس جمهور نیز به سمت مشاور رئیس دفتر رئیس جمهور، رئیس مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری و سرپرست گروه مشاوران جوان ریاست جمهوری منصوب شد و علی اصغر مونسان خواهرزاده رئیس جمهور از طرف ترکان مشاور و نزدکیترین یار روحانی به عنوان مدیرعامل منطقه آزاد کیش انتخاب شد. علی اصغر پیوندی پسرعمه رئیس جمهور نیز جدیدا به عنوان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انتخاب شده است.

نکته جالب در این ماجرا، سکوت رسانه ای است که در هنگام انتصاب های قبلی به اوج خود می رسید. در زمانی که مهدی خورشیدی به عنوان رئیس موسسه استاندارد انتخاب شد، انتقادهای صورت گرفته به این رفتار رئیس جمهور و اطرافیانش به حدی رسید که بعد از یک هفته، وی از این سمت برکنار و رئیس قبلی موسسه استاندارد به محل کار خود بازگشت اما در مورد انتصاب های نزدیکان روحانی هنوز رسانه ها به رویه سکوت خود ادامه می دهند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات