علی مطهری در توصیه ای به پلیس فتا با بیان اینکه درباره سایر وبلاگ نویس ها که برخی از آنها در بازداشت هستند سخت گیری نکنیم، گفت: هر انتقادی را توهین و توطئه قلمداد نکنید. به عنوان مثال اکنون که آقای محمد نوری زاد که با قلم نسبتا توانای خود آزاد است و نامه ها و مقالات انتقادی و بعضا تندی بنویسد آیا آسیبی به نظام رسانده است؟

سوال ملی علی مطهری نماینده مردم تهران از مصطفی محمد نجار وزیر کشور در صحن علنی امروز مجلس مطرح شد.

مطهری با بیان اینکه خلاصه سوال من از وزیر کشور این است که چرا ستار بهشتی پس از یک هفته بازداشت توسط پلیس فتا فوت کرده است، گفت: اتهام وی انتقاد یا توهین به مسئولان نظام در وبلاگش بوده است که البته در قانون توهین تعریف خاصی دارد و شامل الفاظ رکیک می شود اما بنده چنین چیزی را در نوشته های ستار بهشتی پیدا نکردم.

نماینده مردم تهران با اشاره به اینکه چرا باید بر اثر سوء تدبیر و نقض قانون یک مساله کوچک به یک موضوع بزرگ تبدیل شود که باعث از دست رفتن جان یک جوان و آبروی نظام شود، گفت: شاید برخی بگویند این گونه مسایل را باید در خفا مطرح کرد و قابل طرح در مجلس نیست اما بنده معتقدم مطرح کردن این موضوعات باعث تسلی خاطر جامعه، رفع کاستی ها شده و مهمتر از همه اینکه وظایف اصلی نمایندگان نیز دفاع از حقوق مردم است.

وی در بیان علت پیگیری موضوع مرگ ستار بهشتی گفت: اولویت اول برای من دفاع از مظلوم است و همه وظیفه داریم که از مظلوم دفاع کنیم.

عضو کمیسیون فرهنگی گفت: دلیل دیگر این است که نوع بینش موجود در برخی نیروهای امنیتی و اطلاعاتی برای حفظ نظام برداشت غلطی از این فرمایش مقام معظم رهبری است که فرمودند حفظ نظام اوجب واجبات است.

وی گفت: ما برای حفظ نظام نمی توانیم دست به هر کاری بزنیم و از هر وسیله ای استفاده کنیم. در موضوع قتل های زنجیره ای نیز متهمین در اعترافات خود گفته بودند ما برای حفظ نظام چنین کاری را انجام دادیم تا دیگر روشنفکران حساب کار دستشان بیاید.

علی مطهری یکی دیگر از دلایل پیگیری این موضوع را نقش موثر برخورد با افراد متخلف درون نظام برای حفظ نظام دانست و گفت: اگر قانون در مقابل اغنیا ضعیف و در مقابل مستضعفان قوی باشد جامعه روی سعادت نخواهد دید.

وی در بیان دلیل چهارم خود جهت پیگیری این موضوع اظهار داشت: لازم است قبل از این که مخالفان نظام اقدام نمایند حامیان نظام و نهادهای قانونی به این موضوع بپردازند و احقاق حق کنند.

نماینده مردم تهران گفت: به جای اینکه شیرین عبادی وارد شود نمایندگان باید وارد شوند و اجازه ندهند تا پرچم اصلاحات اجتماعی به دست مخالفان بیافتد.

وی در انتقاد از برخی که می گویند این گونه مسایل را باید به صورت غیرعلنی پیگیری و طرح کرد گفت: این نظر درست نیست چرا که اگر ما نگوییم این طور نیست که در جهان ارتباطات دیگران نیز نگویند. اگر در رسانه ها این موضوع مطرح نشود مسئولان حسابی برای آن باز نمی کنند و به رفتار خود ادامه می دهند. بارها شاهد بودیم در کشورهایی که به حقوق مردم اهمیت کافی داده اند بعد از بروز تخلفی عالی ترین مقامات مسئول آن کشور استعفا داده اند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: بنابراین طرح علنی موضوع آثار مربوط به خود را دارد و اینکه رسانه های بیگانه ممکن است از آن بهره برداری کنند دلیل مناسبی برای جلوگیری علنی کردن این گونه تخلفات نیست.
وی اظهار داشت: منافع طرح علنی حتی اگر باعث اصلاح یک روند غلط شود بیشتر از غیرعلنی مطرح کردن آن است.

علی مطهری در بیان علت پیگیری این موضع تا صحن علنی مجلس و اینکه تا به اینجا قانع نشده است گفت: بنده دو شرط را برای قانع شدن و عدم پیگیری این سوال مطرح کردم که انجام نشد. ابتدا عذرخواهی رسمی از خانواده ستار بهشتی، ملت ایران و رهبری و اعلام آن از طریق صدا و سیما رسانه ها بود که انجام نپذیرفت.

وی اظهار داشت: در جریان فوت هاله سحابی در تشییع پیکر پدرش نیز از وزیر اطلاعات سوال کردم و گفتم که نه شما مقصرید و نه نظام بلکه یک اشتباه و قصور یک نماینده در برخورد با این خانم منجر به این اتفاق شد و باید عذرخواهی انجام گیرد.
نماینده مردم تهران خاطرنشان کرد: نبود فرهنگ عذرخواهی توسط مسئولان یک نقص بزرگ است.

وی در بیان علت دوم اظهار داشت: جلب رضایت خانواده ستار بهشتی یکی دیگر از شروط من بود که این شرط هم تحقق پیدا نکرد بلکه در مراسم چهلم ستار بهشتی خانواده وی تحت فشار بودند همچنین مدتی است که کیفرخواست متهم اصلی صادر شده است اما پرونده هنوز به دادگاه ارجاع نشده است.

عضو کمیسیون فرهنگی گفت: ممکن است بگویند مادر ستار بهشتی رضایت داده است اما او گفته است حکم بازداشت دخترم را به من نشان دادند تا از من رضایت بگیرند نمی خواستم داغ دیگری روی سینه ام بماند و مجبور شدم و امضا کردم. حتی اگر مادر او نیز رضایت داده باشد حق مدعی العموم برای پیگیری پرونده محفوظ است و البته این موضع ارتباط مقستقمی با قوه قضائیه دارد اما چون این اتفاق در زیرمجموعه وزارت کشور رخ داده است باید پیگیر باشد.

وی تصریح کرد: از آنجا که این دو شرط برآورده نشد سوال در صحن مطرح شد و برخی این امر را باعث کاهش اقتدار نیروی انتظامی می دانند و در نتیجه به صلاح نمی دانند در حالی که باید به آنان گفت آنچه که صلاح نیست ضایع شدن حق مردم و سکوت در برابر آن است. زحمات و فداکاری های پرسنل نیروی انتظامی در بخش های مختلف بر کسی پوشیده نیست و تخلفات چند عضو این نیرو که به خیال خدمت به نظام انجام گرفته چیزی از ارزش ها، نقاط قوت و اقتدار این نیرو کم نمی کند.

علی مطهری گفت: قصورها و تقصیرهای پلیس فتا به این شرح است اول پرداختن به یک موضوع کم اهمیت بی تاثیر در آسیب رساندن به نظام؛ خود پلیس فتا قبول دارد که تعداد بازدید کنندگان وبلاگ ستار بهشتی در روز حداکثر ۸ نفر بوده و او از سطح سواد بالایی نیز برخوردار نبوده است و مطالبش چندان موثر نبوده است.

مطهری در توصیه ای به پلیس فتا اظهار داشت: درباره سایر وبلاگ نویس ها که برخی از آنها در بازداشت هستند سخت گیری نکنیم هر انتقادی را توهین و توطئه قلمداد نکنید. به عنوان مثال اکنون که آقای محمد نوری زاد که با قلم نسبتا توانای خود آزاد است و نامه ها و مقالات انتقادی و بعضا تندی می نویسد آیا آسیبی به نظام رسانده است؟ خیر بلکه از این طریق برخی از منتقدان نظام تخلیه روحی و روانی می شوند و اگر این روال ها ادامه داشته باشد اتفاقی نخواهد افتاد.

وی با بیان اینکه علی (ع) می فرمودند حتما در خفا و آشکار انتقاد کنید، گفت: شما به عنوان پلیس فتا باید همین روش را داشته باشید. ریشه نظام ما که همان اعتقاد مردم به اسلام است آنچنان مستحکم است که بزرگترین انتقادها آن را متزلزل نخواهد کرد. بلکه انتقادات مشفقانه باعث رفع برخی کاستی ها خواهد شد و انتقاد مغرضانه نیز صاحبان آنها را رسوا می کند.

مطهری در ادامه اظهارات خود بیان داشت: قصور یا تقصیر دیگر پلیس فتا نگهداری متهم در بازداشتگاه غیر قانونی و بازجویی از دفتر رئیس پلیس فتا در روز تعطیل بوده است. همه می دانند که نگهداری متهم در تحت نظرگاه فقط برای چند ساعت و با حضور افسر نگهبان مجاز است در حالیکه ستار بهشتی در تحت نظرگاه پلیس فتا یک شب نگهداری شده است و پس از زندان اوین نیز او را به پلیس فتا منتقل کرده اند.

وی گفت: یکی دیگر از قصور و تقصیرات متهمان این پرونده برخورد خشونت آمیز با ستار بهشتی بوده است که ممکن است مصداق شکنجه محسوب شود در حالیکه اصل ۳۸ قانون اساسی می گوید هرگونه شکنجه برای گرفتن اقرار ممنوع است و اجبار شخص به شهادت و یا سوگند مجاز نیست و چنین شهادت، اقرار و سوگندی فاقد ارزش و اعتبار است و متخلفان این امر باید طبق قانون مجازات شوند.

مطهری گفت: ستار بهشتی در نامه ای به آقای اعلایی مسئول اندرزگاه ۳۵۰ اوین به عنوان شکایت از بازجوی خود چنین نوشته است: اینجانب ستار بهشتی در تاریخ ۹۱/۸/۹ از طرف پلیس فتا در منزل بدون حکم بازداشت شدم و در مدت ۲ روز مورد انواع تخریب و ضرب و شتم قرار گرفتم. از انواع فحش های ناموسی، ضرب و شتم، بستن به میز و لگد زدن به سر بنده و اکنون در تاریخ ۹۱/۸/۱۱ بنده را پلیس فتا باز احضار کرده است و با خود می برد و بنده هر اتفاقی که برایم پیش آید مقصر را پلیس فتا می دانم و همینطور اگر اعترافی از من گرفته شود تحت شکنجه بوده است و مدت ۱۲ ساعت در اتاق ۳۵۰ در بند ۲ اعضای اتاق شاهد آثار ضرب و شتم در بدن بنده بوده اند و ۲ بار به پزشک مراجعه کرده ام و در نهایت این گزارش را تقدیم شما می کنم و خواستار پیگیری این امر هستم.

مطهری در ادامه افزود: جناب آقای محسنی اژه ای دادستان کل کشور نیز به نقل از گزارش ابتدایی پزشکی قانونی خبر دادند که در چند نقطه از بدن ستار بهشتی نشانه هایی از کبودی وجود داشته است بنابراین رفتار خشن با وی قابل انکار نیست.

مطهری گفت: البته برکناری رئیس پلیس فتا توسط فرمانده نیروی انتظامی و تدوین آیین نامه نظارت بر بازداشتگاه های موقت از سوی قوه قضائیه از اقدامات قابل تقدیر آنهاست که نتیجه پیگیری موضوع توسط مجلس بوده است.

نماینده تهران در پایان اظهار داشت: لازم است از تمام نمایندگان مجلس که در این موضوع ورود کرده اند تشکر کنم و از جناب آقای احمد توکلی نماینده تهران که اولین بار این موضوع را در نطق خود مطرح کردند و همچنین از آقای دواتگری نماینده مراغه که در پیگیری و تهیه گزارش برای مجلس زحمت کشیدند قدردانی ویژه داشته باشم. تنها طرح این موضوع در مجلس فرصت خوبی است برای رفع اشکالات احتمالی سیستم امنیتی و انتظامی کشور که قطعا موجب اقتدار بیشتر آنها خواهد شد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات