در حالی که تیم مذاکره کنننده ایران در حال حاضر در رم به سر می برد تا محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران هیات دیپلماتیک ایران در رم منتظر پایان مذاکرات ظریف وزیر خارجه در ایتالیا است تا بعد از آن برای دور جدید مذاکرات به ژنو بروند. سرنوشت مذاکرات دور جدید موضوعی است که از هم اکنون گمانه زنی درباره آن آغاز شده است.

به گزارش افکارنیوز ، یک منبع آگاه در رم اعلام کرد که اگر غربی ها خواسته جدیدی نسبت به ساعات پایانی دور قبل مذاکرات در ژنو مطرح نکنند، راه برای توافق از راه چانه زنی در چارچوب مذاکرات دور قبل باز خواهد بود ولی اگر مانند دور قبل شرط جدیدی وارد چارچوب مذاکرات شود، مذاکرات به دور بعد موکول خواهد شد.

طبق اخبار منتشره در روزهای اخیر، پس از این که در دور قبل مذاکرات، فرانسه با وارد کردن شروط جدید به مذاکرات مانع توافق سایر طرف های گفتگو شد، در نتیجه رایزنی های صورت گرفته تعدیل هایی در خواسته طرف غربی ایجاد شد ولی نهایتا توافق صورت نگرفت.

به نظر می رسد که در صورت مطرح نشدن خواسته جدیدی از سوی طرف غربی، نهایتا راهی برای توافق دو طرف گشوده خواهد شد.

عامل دیگری که ممکن است بر سرنوشت مذاکرات تاثیر بگذارد محتوای طرح پیشنهادی توسط تعدادی از نمایندگان مجلس در موضوع هسته ای است که هنوز جزئیات نهایی آن روشن نیست. در صورتی که طرحی که نهایتا در مجلس به تصویب می رسد و به تائید شورای نگهبان می رسد، باعث ایجاد محدودیتی بر توافق ایران و ۵+۱ در ژنو شود، تیم مذاکره کننده ایران باید راهی برای قرار دادن توافق با ۵+۱ در چارچوب قوانین مجلس بیابد. تاثیر این اتفاق بر آینده مذاکرات اکنون قابل پیش بینی نیست.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات