شهر ژنو از چهارشنبه برای سومین بار در دولت یازدهم میزبان مذاکرات ایران و ۱+۵ است. جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که تن به زیاده خواهی ها نمی دهد.

  شهر ژنو از فردا چهارشنبه ۲۹ آبان به فاصله ۱۰ روز بعد از نشست قبلی و برای سومین بار در دولت یازدهم میزبان مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ است.

جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده که تن به زیاده خواهی ها نمی دهد و هیچ پیش شرطی را نمی پذیرد.

مقامات کشورمان همواره اعلام کرده اند که موضوع غنی سازی به هیچ وجه قابل مذاکره نیست.

در نشست قبلی که به مدت سه روز ۱۶،۱۷ و ۱۸ آبان (هفتم، هشتم و نهم نوامبر) با حضور وزرای خارجه ایران، آمریکا، روسیه، انگلستان، فرانسه، آلمان، قائم مقام وزیر خارجه چین و کاترین اشتون در این شهر برگزار شد و البته تا نیمه شب ۱۹ آبان نیز به طول انجامید قرار بود توافقنامه ای بین طرفین به امضا برسد که به دلیل ارائه یکسری اصلاحیه ها از سوی فرانسه و طرح مواضع حداکثری، تفاهمی حاصل نشد و در نهایت توافق شد نشست بعدی در ۲۰ نوامبر در این شهر برگزار شود.

در نشست خبری مشترکی که برای اولین بار با حضور ظریف و اشتون در پایان این مذاکرات و در نیمه های شب ۱۹ آبان برگزار شد، اشتون عنوان کرد که پیشرفت عینی بسیاری به دست آمده اما برخی مسائل هنوز باقی است و هدف ما دستیابی به نتیجه است و برای رسیدن به نتیجه به ژنو باز خواهیم گشت.

ظریف نیز در این نشست عنوان کرد که ۶ کشور نگاه متفاوتی دارند و امیدواریم به توافق برسیم.

وی با بیان اینکه مایوس نیستیم و ملاقات های خوبی داشتیم، افزود: این نشست نشان داد که برای حل و فصل این موضوع اراده سیاسی وجود دارد.

جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز در نشستی خبری پس از پایان مذاکرات در ژنو گفت: ما به ژنو آمدیم تا اختلافات را کم کنیم و می توانم بدون تردید بگویم که پیشرفت چشمگیری داشته ایم.

در ژنو ۲ چه گذشت؟

پنجشنبه ۱۶ آبان مقر اروپایی سازمان ملل در ژنو برای دومین بار بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم و به فاصله ۲۲ روز از نشست قبلی میزبان مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ بود.

البته قبل از شروع این نشست محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در صبحانه کاری در هتل اینترکنتیننتال به رایزنی پرداختند و بعد از حضور در محل برگزاری مذاکرات و گرفتن عکس یادگاری نشست ژنو ۲ در ساعت ۱۱: ۱۵ به وقت محلی (۱۳: ۴۵ به وقت تهران) به ریاست ظریف و اشتون و با حضور نمایندگان ۱+۵ آغاز شد و ۴۵ دقیقه به طول انجامید.

در پایان نشست مایکل مان سخنگوی اشتون در جمع خبرنگاران حضور یافت و اعلام کرد که مذاکرات به مرحله جدی رسیده و سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه و عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در نشستی خبری با حضور خبرنگاران ایرانی عنوان کرد که ۱+۵ چارچوب پیشنهادی ایران که در نشست ژنو یک ارائه شده بود را قبول دارند و ابراز امیدواری کرد که به یک متن واحد برای توافق دست یافت.

وی اعلام کرد که قرار است از ساعت ۱۴ تا ۱۸ به وقت ژنو چهار جلسه با ۱+۵ برگزار شود. اولین جلسه هیئت ایرانی با نمایندگان سه کشور اروپایی (آلمان، فرانسه و انگلستان) بود و سه جلسه بعدی به صورت دوجانبه با روسیه، آمریکا و چین برگزار شد و قرار بود که نشست دوجانبه ای بین ظریف و اشتون با حضور عراقچی، روانچی، اشمید و استفان کلمنت برگزار شود که به دلیل طولانی شدن مباحث بین ۱+۵ و هماهنگی های آنها این نشست به روز بعد (جمعه) موکول شد.

همزمان با این مذاکرات اظهاراتی به نقل از فابیوس وزیر خارجه فرانسه منتشر شد مبنی بر اینکه ایران باید از برنامه هسته ای خود کوتاه بیاید تا به پیشرفت نائل شد که البته ظریف در واکنش به این اظهارات تصریح کرد که تیم مذاکره کننده ایرانی درباره حق خود مذاکره نمی کند و البته اعلام کرد که زمینه برای ورود به مرحله نگارش متن توافقنامه فراهم شده است.

البته نتانیاهو نیز ساکت ننشست و طرح پیشنهادی ایران در ژنو یک را قابل قبول ندانست و این طرح را اشتباهی تاریخی خواند.

عصر پنجشنبه مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه و سایمون گس نماینده انگلستان در ۱+۵ دیداری دوجانبه داشتند و درباره تبادل کاردارغیرمقیم بین تهران و لندن گفت و گو کردند و قرار شد به زودی اسامی کارداران غیرمقیم را اعلام کنند.

عراقچی نیز پنجشنبه شب در جمع خبرنگاران گفت که در تلاش هستیم از فردا وارد تدوین متن تفاهمنامه شویم و فردا مذاکرات به مرحله حساسی خواهد رسید.

پنجشنبه شب برخی رسانه ها از حضور جان کری وزیر خارجه آمریکا در ژنو برای تدوین گام اولیه توافق هسته ای خبر دادند و در پی آن اخباری شنیده شد مبنی بر اینکه مذاکرات احتمالا به روز شنبه نیز کشیده خواهد شد.

دیلی تلگراف نیز از توافق احتمالی ایران و آمریکا خبر داد و این توافق را شامل توقف غنی سازی ۲۰ درصد در ازای لغو تحریم های اقتصادی و آزادی سرمایه بلوکه شده ایران برشمرد که در پی آن نتانیاهو در دیدار با کری قبل از عزیمتش به ژنو، از این توافق احتمالی ابراز نارضایتی کرد و گفت که به این توافق پایبند نمی ماند.

براساس توافق قبلی قرار بود اشتون و ظریف صبح جمعه برای جمع بندی گفت وگوها دیدار کنند که به دلیل جلسات داخلی ۱+۵ به تاخیر افتاد.

زمانی خبر ورود کری به ژنو قطعیت یافت، وزرای خارجه سه کشور اروپایی نیز اعلام کردند که به ژنو می آیند و لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه زودتر از دیگران وارد این شهر شد و مورد استقبال کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرار گرفت.

پس از آن گیدئو وستروله وزیر خارجه آلمان و ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلستان نیز وارد هتل اینترکنتیننتال محل استقرار هیئت ها شدند.

رایزنی ظریف و اشتون برای جمع بندی ساعت ۱۶ به وقت تهران برگزار و یک ساعت به طول انجامید.

پس از آنکه کری به دعوت اشتون به ژنو آمد با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کرد و براساس توافقات حاصله نشست سه جانبه با حضور ظریف، کری و اشتون در ۱۸: ۳۰ به وقت محلی (۲۱ به وقت تهران) در دفتر کاترین اشتون در مقر اتحادیه اروپا در ژنو برگزار و پس از ۳ ساعت مذاکره در ساعت ۲۱: ۴۰ به وقت ژنو به طور موقت متوقف شد و در ساعت ۲۲: ۵۰ به وقت ژنو از سر گرفته شد و در ساعت ۲۳: ۲۵ پایان یافت و طرفین بعد از ۵ ساعت گفت وگو توافق کردند ادامه گفت وگوها ساعت ۸: ۳۰ شنبه به وقت ژنو از سر گرفته شود.

عراقچی پس از این دیدار در جمع خبرنگاران گفت که پیشرفت هایی حاصل و نقاط منفی کم شد.

برخی رسانه ها اخباری را منتشر کردند مبنی بر اینکه احتمال دارد مذاکرات به هفته آینده موکول شود و وزیر خارجه فرانسه نیز عنوان کرد که مطمئن نیست توافقی درباره برنامه هسته ای ایران صورت گیرد.

روز شنبه نیز اعلام شد که سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز راهی ژنو می شود.

نشست سه جانبه ظریف، کری و اشتون که قرار بود ۸: ۳۰ شنبه برگزار شود به دلیل رایزنی ها با پایتخت ها به تعویق افتاد و در همین فاصله نشست سه جانبه فابیوس، ظریف و اشتون و بعد از آن نشست چهارجانبه هیگ، وستروله، ظریف و اشتون برگزار شد و یک منبع مطلع از حمایت آلمان و انگلسان از روند کلی گفت وگوهای هسته ای خبر داد.

دیدار کری، اشتون و ظریف در روز شنبه بعد از اقامه نماز ظهر تیم ایرانی در ساعت ۱۳: ۳۵ به وقت ژنو و البته در هتل اینترکنتیننتال از سر گرفته شد و ساعت ۱۵: ۳۰ به وقت ژنو (۱۸ به وقت تهران) برای تنفس و صرف ناهار هیئت ایرانی و مشورت های آمریکایی ها متوقف شد.

در این فاصله نشست سه جانبه ای با حضور لاوروف، اشتون و ظریف برگزار شد و ظریف قبل از ورود به این نشست در جمع خبرنگاران گفت: بحث رسیدن به یک متن است که ۷ کشور (ایران و ۱+۵) بتوانند با این متن توافق کنند.

وی با بیان اینکه مرحله دشواری است، اظهار داشت: هم نگرانی های ایران باید مورد توجه قرار گیرد، هم بعضی دیدگاه های متفاوتی که داخل ۱+۵ است.

وی همچنین عنوان کرد: اگر در پایان مذاکرات امروز به نتیجه برسیم رسیدیم، در غیر این صورت، یک هفته تا ۱۰ روز آینده مذاکرات برگزار خواهد شد.

بالاخره نشست سه جانبه ظریف، کری و اشتون ساعت ۱۸: ۳۰ به وقت ژنو از سر گرفته شد، البته این بار با این تفاوت که ۲۰ دقیقه بیشتر به طول نیجامید.

بعد از آن نشست سه جانبه اشتون، ظریف و قائم مقام وزیر خارجه چین برگزار و در پایان نیز ۱+۵ جلسه برگزار کردند و در حالی که خبرنگاران در محل برگزاری کنفرانس خبری منتظر حضور اشتون و ظریف بودند، خبر دیدار ظریف با وزرای خارجه ۱+۵ و اشتون اعلام شد و این مذاکرات تا ۳۰ دقیقه بامداد یکشنبه به طول انجامید و پس از آن نشست خبری مشترک با حضور کاترین اشتون و ظریف برای اولین بار برگزار شد. تا پیش از این مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر خارجه ایران نشست خبری جداگانه ای برگزار می کردند.

ظریف سپس در جمع خبرنگاران ایرانی به سوالات آنها پاسخ داد و اعلام شد که نشست بعدی ۱۰ روز آینده ۲۹ آبان در ژنو برگزار خواهد شد.

جان کری نیز در نشستی خبری به پرسش های مطرح شده پاسخ داد.

مذاکرات هسته ای در دولت یازدهم

پس از آنکه پرونده هسته ای به وزارت خارجه محول شد، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اول مهرماه سالجاری و در حاشیه شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد دیدار و طرفین توافق کردند که وزرای امور خارجه ایران و ۱+۵ در نیویورک دیدار و نشست بعدی ایران و ۱+۵ در نیمه اکتبر در ژنو برگزار شود.

ظریف در این دیدار آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای انجام مذاکرات هدفمند در چارچوب زمانی مشخص پیرامون مسئله هسته ای اعلام و بر حق قانونی ملت ایران در برخورداری از فناوری هسته ای صلح آمیز و حق غنی سازی در ایران تأکید کرد.

مذاکرات وزرای خارجه ایران و گروه ۱+۵ بامداد جمعه پنجم مهرماه به وقت تهران در نیویورک برگزار و توافق شد که شهر ژنو روزهای ۲۳ و ۲۴ مهرماه (۱۵ و ۱۶ اکتبر) میزبان این مذاکرات باشد. از دیگر تحولات گفت وگوی نیم ساعته وزرای خارجه ایران و آمریکا برای اولین بار بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بود.

ظریف قبل از برگزاری نشست ژنو، این مذاکرات را مرحله ای جدید خواند و گفت: این اولین دور گفت وگوهای ایران و ۱+۵ بعد از اجلاس وزرا در نیویورک است و این اولین آزمایش برای ما خواهد بود که میزان جدیت اعضای ۱+۵ را بسنجیم.

وی همچنین طی اظهارنظری به صراحت اعلام کرد که پیشنهاد ارائه شده در نشست آلماتی یک از سوی ۱+۵ مورد پذیرش ایران نیست و این طرح به تاریخ پیوسته است.

جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده که علی رغم اینکه نگرانی های مطرح شده درباره برنامه صلح آمیز هسته ایش را بی پایه و اساس می داند، ولی آماده رفع نگرانی های منطقی طرف مقابل است.

در نهایت مقر اروپایی سازمان ملل در ژنو ۲۳ و ۲۴ مهر ماه طبق توافق قبلی میزبان این مذاکرات بود و نشست افتتاحیه به ریاست ظریف و اشتون آغاز و ظریف طرح پیشنهادی ایران تحت عنوان « پایانی بر یک بحران غیرضروری؛ آغازی برای افق های جدید» را به صورت پاورپوینت در این نشست ارائه کرد و پس از آن دور دوم این مذاکرات به ریاست سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران و هلگا اشمید معاون کاترین اشتون برگزار شد.

چهارشنبه ۲۴ مهر ماه نیز دو دور مذاکره برگزار شد یکی در سطح معاونان و نشست پایانی نیز به ریاست ظریف و اشتون.

سید عباس عراقچی، مجید تخت روانچی، حمید بعیدی نژاد، داود محمدنیا و محمد امیری تیم پنج نفره ایران به سرپرستی ظریف در این دور از مذاکرات بودند.

ظریف و کاترین اشتون دوشنبه شب (۲۲ مهرماه) و پیش از آغاز این مذاکرات نیز در محل اقامتگاه سفیر و نماینده دائم ایران در دفتر سازمان ملل در ژنو بر سر میز شام به رایزنی و تبادل نظر پرداختند.

در حاشیه این مذاکرات هیئت ایرانی به ریاست سید عباس عراقچی ۲ بار با سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه و رئیس هیئت روسی شرکت کننده در این مذاکرات، یک بار با هیئت آمریکایی به سرپرستی وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا، یک بار با هیئت فرانسوی به ریاست ژاک اودیبر و یک بار نیز با هیئت آلمانی به ریاست هانس دیتر لوکاس دیدار و گفت وگو کرد.

البته مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه ایران و عضو تیم مذاکره کننده هسته ای نیز با سایمون گس نماینده انگلستان در این دور مذاکرات به رایزنی پرداخت و مباحث مربوط به روابط دوجانبه نیز در این گفت وگوها مطرح و توافق شد که تهران و لندن ظرف مدت ۲ هفته کارداران غیرمقیم خود را معرفی کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در روز دوم این مذاکرات نیز با « دیدیر بورکهالتر» همتای سوئیسی خود به رایزنی پرداخت.

در پایان چهار دور مذاکره ایران و ۱+۵ در ژنو بیانیه مشترکی به این شرح صادر شد.

« هیئت های نمایندگی اعضای EU۳+۳ (سه کشور عضو اتحادیه اروبایی + ۳) و جمهوری اسلامی ایران به ریاست نماینده عالی اتحادیه اروبایی در سیاست خارجی و امنیتی و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دو روز مذاکرات محتوایی و با نگاهی رو به آینده در شهر ژنو در روزهای ١٥و ١۶ اکتبر برگزار کردند.

برپایه فضای مثبت اولین جلسه وزیران در نیویورک در تاریخ ٢۶ سپتامبر، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران کلیات طرحی را به عنوان مبنای مذاکرات ارائه کرد که توسط اعضای گروه EU۳+۳ (سه کشور عضو اتحادیه اروبایی + ۳) به عنوان مشارکتی مهم در فرآیند مذاکرات به دقت مورد بررسی قرار می گیرد.

اعضای هیئت های نمایندگی مشورت های دوجانبه و مشترکی پیرامون عناصر مختلف رهیافت پیشنهادی را به صورت عمیق پیگیری کردند.

تصمیم گرفته شد که جلسه بعدی اعضای گروه در ژنو در تاریخ ٨-٧ نوامبر (۱۶ و ۱۷ آبان ماه) در ژنو برگزار شود.

اعضا همچنین موافقت کردند که کارشناسان هسته ای، علمی و امور تحریم کشورهای EU۳+۳ و جمهوری اسلامی ایران قبل از نشست آینده و برای بررسی اختلاف نظرات و تهیه و تدوین قدم های عملی تشکیل جلسه دهند. »

پس از آن اشتون و ظریف در نشست خبری جداگانه به سؤالات خبرنگاران پاسخ دادند.

رئیس دستگاه دیپلماسی در نشست خبری عنوان کرد: یقین داریم در این روند ایران با جدیت و حسن نیت حرکت می کند و حسن نیت را با حسن نیت پاسخ می دهد.

وی تأکید کرد که از حقوق مردم ایران کوتاهی نخواهیم کرد و افزود: هیچ دلیلی برای وجود نگرانی راجع به برنامه هسته ای ما نیست و ما هر نگرانی معقول بین المللی را رفع می کنیم.

اشتون نیز دور جدید مذاکرات هسته ای را « واقعی» توصیف و طرح جدید ایران را « جامع ترین» طرحی توصیف کرد که تاکنون ارائه شده و گفت: در این دور از مذاکرات به طرز بی سابقه ای به جزئیات پرداخته شده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با این حال، تصریح کرد که برای دستیابی به نتیجه زمان لازم است و ۱+۵ باید بتواند طرح ایران را بررسی کند.

در طی توافقات صورت گرفته مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵ روزهای هشتم و نهم آبان (۳۰ و ۳۱ اکتبر) در وین برگزار شد، آن هم طی ۲ دور و جمعا ۹ ساعت و نیم. حمید بعیدی نژاد مدیرکل امور اقتصادی و تخصصی بین المللی وزارت امور خارجه ریاست هیئت ایرانی در مذاکرات کارشناسی را برعهده داشت. قرار است نتایج این مذاکرات به نشست ژنو در روزهای پنجشنبه و جمعه ۱۶ و ۱۷ آبان ارائه شود.

دیدار عراقچی معاون وزیر خارجه ایران و عضو تیم مذاکره کننده هسته ای با یوکیا آمانو در روز دوشنبه ۶ آبان ماه در شهر وین از مهمترین رخدادها در طی این مدت بود و عراقچی پیشنهاد ایران به آژانس را به آمانو ارائه کرد و این پیشنهاد طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفتم و هشتم آبان در دوازدهمین دور مذاکرات فنی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد گفت وگو قرار گرفت و در پایان بیانیه مشترکی امضا و توافق شد دور بعدی مذاکرات ۲۰ آبان در تهران باشد که در این نشست بیانیه مشترکی بین ایران و آژانس به امضا رسید.

مقام معظم رهبری ۱۲ آبان ماه و در آستانه سالگرد ۱۳ آبان طی سخنانی در جمع دانش آموزان درباره این مذاکرات عنوان کردند: این مذاکره ای که امروز دارد انجام می گیرد با شش کشور - که آمریکا هم جزو این شش کشور است - فقط در مورد مسائل هسته ای است و لاغیر. بنده هم اوّلِ امسال در مشهد مقدّس در سخنرانی گفتم [که] مذاکره در موضوعات خاص اشکالی ندارد؛ منتها گفتم من اعتماد ندارم، خوشبین نیستم به مذاکره، لکن میخواهند مذاکره کنند، بکنند.

ایشان در بخش دیگری از فرمایشاتشان فرمودند: امروز وضعیت جمهوری اسلامی با سال ۸۲، زمین تا آسمان فرق کرده؛ آن روز ما چانه می زدیم سرِ دو، سه سانتریفیوژ، [در حالی که] امروز چندین هزار سانتریفیوژ مشغول کارند. جوانه ای ما، دانشمندان ما، محققین ما، مسئولین ما همت کردند، کارها را پیش بردند. بنابراین از مذاکراتی هم که امروز در جریان است، ما ضرری نخواهیم کرد. البته بنده همچنان که گفتم خوشبین نیستم؛ من فکر نمیکنم [از] این مذاکرات آن نتیجه ای را که ملّت ایران انتظار دارد، به دست بیاید، لکن تجربه ای است و پشتوانه تجربی ملت ایران را افزایش خواهد داد و تقویت خواهد کرد؛ ایرادی ندارد اما لازم است ملت بیدار باشد. ما از مسئولین خودمان که دارند در جبهه ی دیپلماسی فعالیت می کنند، کار می کنند، قرص و محکم حمایت می کنیم، اما ملت باید بیدار باشد، بداند چه اتفاقی دارد می افتد [تا] بعضی از تبلیغاتچی های مواجب بگیر دشمن و بعضی از تبلیغاتچی های بی مزد و مواجب - از روی ساده لوحی - نتوانند افکار عمومی را گمراه کنند.

لازم به ذکر است، هیئت های مذاکره کننده ایران و گروه ۱+۵ در دولت نهم و دهم ۹ بار بر سر یک میز به مذاکره نشستند.

تیر ماه ۱۳۸۷، مهر ماه ۱۳۸۸، آذر ماه ۱۳۸۹ به ترتیب مذاکرات ژنو یک، دو و سه برگزار و استانبول بهمن ۱۳۸۹ و همچنین ۲۶ فروردین ماه ۱۳۹۱ میزبان دور بعدی گفت وگوها بود. این مذاکرات سوم و چهارم خرداد در بغداد و ۲۹ و ۳۰ خرداد ماه در مسکو برگزار و هشتم و نهم اسفند ماه ۱۳۹۱ و همچنین ۱۶ و ۱۷ فروردین ماه سال جاری (۱۳۹۲) نیز آلماتی قزاقستان میزبان این مذاکرات بود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات