یک کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه در میان اعضای تیم مذاکره کننده غربی درباره عدم به رسمیت شناختن حق غنی سازی ایران اختلاف نظری وجود ندارد، تأکید کرد: گروه ۱+۵ درباره عدم به رسمیت شناختن حق غنی سازی ایران با هم هماهنگ هستند.

به گزارش افکارنیوز ، مهدی فضائلی، کارشناس مسائل سیاسی با تأکید بر عدم پیش بینی نتیجه مذاکرات ایران و گروه ۱+۵، گفت: با توجه به اظهارات اعضاء تیم مذاکره کننده ایران در ژنو که امیدوارانه نیست، نمی توان نتیجه مذاکرات ایران با ۱+۵ را پیش بینی کرد.

وی ادامه داد: اگر چه مقامات تیم مذاکره کننده ایرانی مجموعه اخبار و اطلاعات محور مذاکره را مثبت ارزیابی می کنند اما با این حال امکان پیش بینی آینده مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ وجود ندارد.

فضائلی با تأکید بر عدم عبور تیم مذاکره کننده ایران از خطوط قرمز کشور، گفت: در بحث هسته ای یک سری موارد مبنایی وجود دارد که ما به عنوان خط قرمزخودمان ذکر کردیم که این موارد مورد تأیید معاهده ان پی تی قرار گرفته است که ما هم به خود اجازه نمی دهیم از آن عبور کنیم. حقی که همواره اجازه نمی دهیم به آن آسیبی وارد شود بحث غنی سازی است.

این کارشناس مسائل سیاسی، افزود: به نظر می رسد عدم به رسمیت شناختن حق غنی سازی برای ایران، جزء خط قرمزهای آمریکا باشد و آنها تا پایان برای عدم تحقق این امر تلاش کنند.

وی گفت: تیم مذاکره کننده ایرانی نه می تواند از این خط قرمز عبور کند و نه چنین اجازه ای دارد که بتواند از حق مسلم ملت ایران عبور کند و در نتیجه ایران قطعا از پافشاری خود برای حق غنی سازی عقب نشینی نمی کند و به نظر می رسد آمریکایی ها و دیگر اعضاء گروه ۱+۵ این حق را به رسمیت نمی شناسند که در چنین صورتی نمی توان نتیجه مشخصی برای این دور از مذاکرات متصور بود مگر اینکه توافقی بین طرفین صورت گیرد که فعلا این بحث را راکد بگذارند. در غیر این صورت بعید است که از طرف تیم مذاکره کننده غربی در این مرحله کلیه تحریم ها لغو شود و حق غنی سازی ایران به رسمیت شناخته شود و مذاکرات فعلی در این مرحله به نتیجه برسد.

فضائلی تأکید کرد: در میان اعضاء تیم مذاکره کننده غربی درباره عدم به رسمیت شناختن حق غنی سازی ایران گروه اختلاف نظری وجود ندارد و درباره این موضوع هم هماهنگ هستند.

وی با اشاره به اختلاف نظر میان اعضاء گروه ۱+۵ گفت: در گذشته این مسئله به دفعات اتفاق افتاد که این گروه وحدت نظر نداشتند که گاهی اوقات این اختلاف نظر واقعی بوده و گاهی اوقات هم تقسیم کار، که این موضوع از دو حالت خارج نیست، اول اینکه زمانی این بحث مطرح می شد که اگر با آمریکا (کدخدا) به توافق برسیم دیگر مشکلی برای مسئله هسته ای ایران وجود ندارد که اکنون با توجه به اینکه مطرح می شود فرانسه بازی را به هم زد این ادعا زیر سوال می رود و در حالت دوم این که اگر قبول کنیم که اختلاف نظر میان آنها وجود دارد بحث کدخدایی آمریکا زیر سوال می رود.

این کارشناس مسائل سیاسی با تأکید بر اینکه نباید هنگام مذاکرات برنامه هسته ای ما متوقف شود، گفت: قطعا ما باید برای مذاکرات یک مسیر رو به جلو را تعریف کنیم و بایداز ابتدای مذاکرات یک مهلت مشخص مثلا شش ماه تا یک ساله برای به نتیجه رسیدن مذاکرات تعریف می کردیم تا در این مسیر پیشرفت داشته باشیم در غیر این صورت نتیجه ای جز مذاکره برای مذاکره نمی توان برای این مذاکرات، متصور بود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: کند شدن و یا تعطیلی روند حرکت برنامه هسته ای ایران در زمان مذاکرات، بدون گرفتن امتیاز از طرف غربی قابل توجیه نیست و هرجا که قرارشد حتی روند برنامه هسته ای ایران کند شود باید ما به ازاء آن و در سطح آن از طرف غربی امتیاز بگیریم.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات