روز سوم مذاکرات هسته ای کشورمان با نمایندگان کشورهای ۱+۵ در هوای سرد و برفی ژنو در حالی آغاز می شود که همچنان در برخی موارد اختلافاتی وجود دارد و حضور وزرای خارجه ۶ قدرت جهانی نیز در هاله ای از ابهام است.

به گزارش افکارنیوز ، روز سوم مذاکرات هسته ای کشورمان با نمایندگان کشورهای ۱+۵ در هوای سرد و برفی ژنو در حالی آغاز می شود که همچنان حضور وزرای خارجه ۶ قدرت جهانی در هاله ای از ابهام است.

روز گذشته در حالی که ۳ دور مذاکرات «فشرده و محتوایی» هیئت کشورمان به ریاست محمد جواد ظریف با کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و معاونانش در ژنو صورت می گرفت، محافل رسانه ای اخباری را مبنی بر حضور احتمالی وزاری خارجه ۶ کشور طرف مذاکره ایران در ژنو منتشر کردند. منابع رسانه ای از جمله شبکه المیادین و نیز روزنامه گاردین خبر حضور احتمالی این ۶ وزیر را منتشر کردند. اما دیپلمات های حاضر در مذاکرات حضور وزرا را منوط به تشخیص کاترین اشتون دانستند.

روز گذشته (پنج شنبه ۳۰ آبان) مذاکرات هسته ای در شکل جدیدی ادامه یافت. بر اساس توافق صورت گرفته قرار شد کاترین اشتون و معاونانش به نمایندگی از سوی ۶ کشور دیگر مذاکرات دوجانبه با ایران را ادامه دهند و تا زمانی که به نتیجه مشخصی نرسیده اند گفتگوهای چند جانبه انجام نشود. بر همین اساس ۲دور مذاکره فشرده بین تیم مذاکراتی کشورمان به ریاست محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه و کاترین اشتون به همراه معاونانش از جمله هلگا اشمیت انجام شد.

ظریف صبح پنج شنبه را با صبحانه کاری با رؤسای سازمان های بین المللی در ژنو آغاز کرد و از سوی دیگر معاون وی عراقچی نیز به جمع خبرنگاران داخلی آمد و گفت موارد اختلافی هنوز باقی است، وضعیت بسیار حساس است و هر گونه انتشار جزئیات کلیات را خراب می کند و دفعه قبل هم همینطور شد و وقتی همه چیز خوب بود انتشار چند مورد بسیاری از مباحث را تخریب کرد.

در ادامه و ساعت ۱۱: ۳۰ دقیقه دیدار اول ظریف- اشتون آغاز شد، در این دیدار طرفین وارد جزییات مباحث شدند و به گفته سخنگوی اشتون دیداری ماهوی و مشروح بود. این نشست برای اقامه نماز و صرف نهار پایان یافت. در این بین اشتون فرصتی یافت تا نمایندگان ۶ کشور را از جزییات مذاکرات آگاه کند و با آنها به رایزنی و مشورت برای نشست بعدی بپردازد. نشست دوم در ساعت ۱۷: ۰۰ بعداظهر از سرگرفته شد.

در این فاصله رویترز از حضور احتمالی جان کری، وزیر خارجه آمریکا و دیگر وزرا در ژنو خبر داد. در پایان دور دوم مذاکرات مایکل مان، سخنگوی اشتون نشست بین کاترین اشتون و محمد جواد ظریف مفید خواند و اعلام کرد اشتون در حال کسب اطلاعات از مدیران سیاسی گروه ۱+۵ است. وی همچنین اعلام کرد دور سوم مذاکرات فشرده و سنگین دوجانبه ظریف و اشتون در ساعت ۱۸: ۰۰ (۲۰: ۳۰ به وقت ایران) ادامه خواهد یافت.

با توجه به اهمیت و حساسیت بالای مذاکرات، نشست بین اشتون و نمایندگان ۱+۵ طولانی شد و بنابراین دیدار سوم نمایندگان کشومان با اشتون به صبح جمعه موکول شد. در پایان روز دوم مذاکرات ژنو، سید عباس عراقچی به خبرنگاران گفت: «اعضای ۶ کشور غربی برای هماهنگ کردن توافقات شان با پایتخت های خود مشورت خواهند کرد. »

معاون وزیر خارجه کشورمان در ادامه افزود: «حضور وزرای خارجه منوط به پیشرفت است، فعلا پیشرفتی حاصل نشده است و در حال کار کردن روی نقاط اختلافی هستیم. »

قرار است روز سوم مذاکرات هسته ای تا دقایقی دیگر با ادامه نشست دوجانبه تیم مذاکراتی ایران با کاترین اشتون ادامه یابد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات