یک کارشناس سوئیسی:

یک کارشناس سوئیسی توافق هسته ای با ایران را بسیار نزدیک دانسته و آن را برای همه طرفین مذاکره سودمند ارزیابی کرده و گفت که نزدیکی به تهران برای غرب مفید است.

به گزارش افکارنیوز ، " فردی گستایگر" از خبرنگاران و کارشناسان با تجربه سوئیسی در گفتگو با" اس ار اف" سوئیس درباره مذاکرات هسته ای ژنو اظهار داشت که من فکر می کنم که ما واقعا به یک توافق بسیار نزدیک هستیم. به گفته وزرای امور خارجه آمریکا و ایران در واقع در دور قبلی مذاکرات ژنو هم توافق به دست آمده بود. البته این به مفهوم این نیست که موفقیت خود به خود می آید، بنابراین در این شرایط دشوار، اختلافات کوچک در مسائل سیاسی اغلب به سختی برطرف می شود.

این کارشناس سوئیسی در ادامه خاطر نشان کرد که چنین وضعیتی به این مسئله مربوط می شود که بعد از دهه ها اختلاف و مناقشات، بی اعتمادی روی طرفین مذاکره بسیار بالا است و آن ها باید بتوانند توافقی را که در ژنو به دست می آورند در کشورهایشان هم بقبولانند.

" گستایگر" در ادامه در پاسخ به این پرسش که توافق بین ایران و غرب چگونه می تواند به نظر برسد گفت: دو نوع توافق می تواند وجود داشته باشد که روی میز قرار دارند، یک راه حلی که در آن گروه ۱+۵ تحریم ها علیه ایران را کمی کاهش می دهند و ایران هم در عوض حداقل روی غنی سازی اورانیوم با غنای بالاتر که برای نیروگاه های اتمی اش لازم نیست انصراف می دهد.

وی افزود: نوع دیگری از توافق این است که تحریم های بیشتری علیه ایران لغو می شود و تهران هم متقابلا روی رآکتور آب سنگین خود در اراک که بعدها می تواند در آن پلوتونیوم ایجاد کند انصراف می دهد و موجودی اورانیوم غنی سازی شده بالای خود را صادر می کند.

این کارشناس سوئیسی در بخش پایانی این گفتگو در پاسخ به این پرسش که چه کسی از توافق هسته ای در مناقشات اتمی سود می برد گفت: همه طرف ها سود خواهند برد. تنها تندروها در ایران و ایالات متحده از آن سود نمی برند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو اظهار داشت که برای قدرت های غربی نزدیکی به ایران مثبت و مفید است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات