یک کارشناس مسائل بین الملل تأکید کرد: اگر قرار است در ژنو ۳ توافقی حاصل شود، طرف غربی باید به خطوط قرمز ایران احترام بگذارد و ذهنش را معطوف بحث های مورد مذاکره کند چرا که حق غنی سازی ایران قابل مذاکره نیست.

به گزارش افکارنیوز ، مراد عنادی، کارشناس مسائل بین الملل با انتقاد از عملکرد گروه ۱+۵ در مذاکرات ژنو۲ گفت: در مذاکرات ژنو۲ پیشرفت هایی حاصل شد اما بحثی که فرانسه مطرح کرد، مذاکره را به اخلال کشاند، اما در مذاکرات ژنو۳ مطرح بود که آمریکایی ها بتوانند فرانسه را قانع کنند، اما خودشان بحثی را توسط کری مطرح کردند مبنی بر اینکه در ماده ۴ ان پی تی کلمه غنی سازی وجود ندارد.

وی ادامه داد: این بحث عجیبی است که آمریکایی ها مطرح کردند، چون اصل غنی سازی که خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران است را زیر سوال می برد و این موضع کار را پیچیده می کند و از طرف دیگر جان کری خودش را به عنوان یک وزیر با حسن نیت معرفی می کند که با این بحث ها همخوانی ندارد و فضا را مختل می کند، مخصوصا این که جمهوری اسلامی ایران از گذشته دور اعلام کرده که غنی سازی را بر اساس قوانین ان پی تی و اساسنامه آژانس حق خود می داند و از حق خود کوتاه نمی آید.

عنادی گفت: اگر قرار است در ژنو ۳ توافقی حاصل شود، طرف غربی باید به خطوط قرمز ایران احترام بگذارد و ذهنش را معطوف بحث های مورد مذاکره کند چرا که حق غنی سازی ایران قابل مذاکره نیست و خود آقای ظریف هم این موضوع را اعلام کرده است. بنابراین اگر طرف غربی حق غنی سازی ایران را بپذیرد شاید بشود در مباحث دیگر توافقاتی حاصل شود و در نهایت شاهد کاهش تحریم ها باشیم.

این کارشناس مسائل بین الملل با تأکید بر اهمیت تعیین یک زمان مشخص برای نتیجه مذاکرات گفت: جمهوری اسلامی ایران از قبل خواسته است که بین ۳ تا ۶ ماه در یک جدول زمانی باید مسائل هسته ای حل شود و فعالیت ایران برای مذاکره تعطیل نشود تا در نهایت شاهد روند مذاکره برای مذاکره نباشیم و از آنجایی که موضع بحث طرفین مشخص است باید شاهد برون رفت از این شرایط باشیم. در غیر این صورت سلسله مذاکرات ژنو شاید قضیه را فرسایشی کند و این می تواند آن خوشبینی اولیه شکل گرفته بین طرفین را به بدبینی تبدیل کند.

وی گفت: متأسفانه آمریکایی ها از تحریم به عنوان یک شمشیر علیه ایران استفاده می کنند و در حال حاضر ۱۵ نماینده سنا اعلام کردند ما تحریم ‎ها را در دستور کار داریم و فعلا یک ماه صبر می کنیم تا مشاهده کنیم که نتیجه مذاکرات چیست؟

عنادی افزود: جان کری اعلام کرده که ۹۵ درصد تحریم ها باقی می ماند و یا خود اوباما در مصاحبه با ان بی سی نیوز اعلام کرد که شاکله تحریم ها باقی می ماند که چنین اظهار نظرها و مواضعی پالس های مثبتی نیست که از سوی آمریکائی ها برای ایران ارسال می شود و نتیجه ای جز پیچیدگی مذاکرات ندارد.

کارشناس مسائل بین الملل با تأکید بر پافشاری ایران بر مواضع و خطوط قرمز خود، گفت: ایران همواره بر مواضع و خطوط قرمز خود پافشاری می کند و کوتاه نمی آید و اگر قرار باشد که مذاکرات دو سر برد باشد که ایران همواره بر این موضوع تاکید دارد می توان برای این مذاکرات نتیجه متصور بود، در غیر این صورت این مذاکرات اگر با حالت برد باخت باشد که قبلا آمریکایی ها به دنبال آن بودند، دوباره مذاکره برای مذاکره حاصل می شود.

وی در پایان گفت: مذاکرات ایران و ۱+۵ در صورت برد - برد بودن معطوف به نتیجه است. اصل مذاکرات را مثبت می بینم و دیپلماسی فعال باعث می شود که گزینه های دیگر غیر از مذاکره کمرنگ شوند که این شرایط مثبتی است و جمهوری اسلامی ایران همواره به جهانیان نشان داده که اهل منطق و مذاکره است و در برابر زیاده خواهی و سرسختی طرف مقابل تسلیم نمی شود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات