پیشنهاد به وزارت بهداشت درباره اعزام به سربازی، نامه نگاری برخی از مسئولان و نمایندگان مجلس برای حل مشکلات سربازی با فرمانده ناجا، ارزش و جایگاه بسیج، ارتباط بین اعزام ها و معافیت ها در تهران و سایر شهرها، ضرورت اصلاح خلاء های قانونی در سیستم سربازی از مهمترین مواردی است که سردار اسماعیل احمدی مقدم در همایش «فرماندهان و معاونان وظیفه عمومی سراسر کشور» به آن اشاره کرد.

به گزارش افکارنیوز ، سردار اسماعیل احمدی مقدم اقدامات وظیفه عمومی ناجا در حال حاضر را افتخار آفرین دانست و با اشاره به وضعیتی که ۱۵ سال قبل در این حوزه وجود داشت، گفت: در آن زمان به خاطر دارم که صف های طولانی در سازمان شکل می گرفت و بعضا از میدان سپاه تا پیچ شمیران نیز کشیده می شد و مشمولان برای تعیین تکلیف وضعیت خود حتی شب را در کنار خیابان جا می گرفتند و بعد به خاطر نبود یک قطعه عکس بازگشت داده می شدند و این وضعیت در روز بعد نیز تکرار می شد.

وی سرعت تحول در وظیفه عمومی را بسیار زیاد دانست و گفت: گام های بسیار خوبی در نوسازی انجام شده اما باید توجه داشت که گام اول نوسازی، نوسازی نیروی انسانی و تفکر است که باید در بعد فرهنگی به آن توجه شود.

وی استفاده از فناوری های نوین در سازمان ها را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: در دوره سه ساله ریاست سردار صدر السادات بر سازمان وظیفه عمومی تعداد نیروهای این سازمان کاهش ۲۰ درصدی داشته و در عین حال نحوه ارائه خدمات افزایش چشمگیر داشته است.

فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به باوری که مبنی بر اراده پلیس بر دستگیری برخی از متهمان وجود دارد را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: متاسفانه باوری به وجود آمده که عده ای گمان می کنند که پلیس هر کسی را که بخواهد دستگیر می کند و اگر کسی دستگیر نمی شود، پلیس نخواسته او را بگیرد، در حالی که این امر درست نیست. اما به هر حال واقعیت این است که در برخی از موارد با سرعت بیشتری به پرونده ها رسیدگی می شود.

وی عقبه رسیدگی به پرونده ها در پلیس را دارای یک عقبه علمی و تحقیقاتی دانست و گفت: این در حالی است که تنها خروجی این موارد به مردم اطلاع داده می شود.

رییس پلیس کشور با تاکید بر ضرورت مدیریت کیفیت در وظیفه عمومی اظهار کرد: این طرح را که به" مکنا" معروف است از کلانتری ها شروع کردیم و اولویت آن با مکان هایی است که به شهروندان خدمات ارائه می کنند که سازمان وظیفه عمومی نیز پتانسیل این موضوع را دارد. به گفته وی در صورتی که بقیه سازمان ها نیز قصد اجرای این طرح را داشته باشند مشکلی وجود ندارد.

سهولت در خدمات از نوسازی ناشی می شود
فرمانده ناجا سهولت در ارائه خدمات را امری دانست که از نوسازی ناشی می شود و افزود: سهولت یعنی اینکه مردم تکلیف خود را بدانند و اینکه سرباز در جغرافیای محل سکونت و با دانش و تخصصی که دارد به کار گرفته شود.

سرباز را نمی شود در هر جایی به کار گرفت
رییس پلیس کشور با اشاره به فلسفه بکارگیری سرباز در نیروهای مسلح آنرا دارای رویه ای مشخص دانست و افزود: با توجه به طول کوتاه مدت خدمت یک سرباز در نیروهای مسلح، نمی شود سرباز را در هر جایی به کار گرفت. چرا که برای سرباز وظایف مشخصی تعریف شده است. فرمانده ناجا ابراز امیدواری کرد: سهولت در ارائه خدمات سربازی بیش از پیش انجام شود.

سربازی گلوگاه تکمیل فرایند مردانگی است
احمدی مقدم سربازی را گلوگاه و تونلی اجباری برای تکمیل فرایند مردانگی برای تمام مردان کشور توصیف کرد و افزود: سربازی در بسیاری از کشورهای دیگر نیز رواج دارد. به عنوان مثال در کشوری مانند سوئیس که با هیچ کشوری جنگ ندارد نیز سربازی وجود دارد اما با مدلی متفاوت انجام می شود که بر اساس آن شهروندان بیست سال سرباز بوده و تنها سالی یک ماه به خدمت سربازی می روند.

وی با اشاره به بروز پدیده فرزندان تک والدی در کشورهای غربی و رواج نسبی آن در کشور ما افزود: فرزندان تک والدی که با مادر بزرگ می شوند دارای روحیات زنانه هستند که باید این افراد با اعزام به سربازی فرایند اجتماعی شدن را سپری کنند.

وی همچنین با اشاره به سربازان معتاد خاطرنشان کرد: نمی توان به یک سرباز معتاد گفت که به سربازی نیاید تا دیگران معتاد نشوند بلکه باید در محیط سربازی شرایطی را فراهم کرد که وی اعتیادش را ترک کند و درمان شود.

پیشنهاد احمدی مقدم به وزارت بهداشت درباره سربازان
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مشکلات و بیماری هایی که مشمولان برای دریافت معافیت از سربازی برای آن اقدام می کنند نیز گفت: آیا واقعا در کشور ما این تعداد بیمار وجود دارد؟ و در این صورت وزارت بهداشت می تواند سربازی را به عنوان یک گلوگاه سلامت تبدیل کرده و با حضور در این بخش ها نسبت به درمان بیماران اقدام کند.

احمدی مقدم با تاکید بر اینکه سربازی باید غنی شود خاطرنشان کرد: فلسفه سربازی تنها نیازهای دفاعی نیست و بسیاری از استعدادها را می توان در دوران سربازی پرورش داد و بارور کرد.

به گزارش ایسنا، احمدی مقدم افزود: وظیفه عمومی باید به عنوان سازمانی محوری در امر سربازی فعال باشد.

متولی سربازان باید وظیفه عمومی باشد
به گزارش ایسنا، احمدی مقدم با تاکید بر اینکه متولی امور سربازان در کشور باید سازمان وظیفه عمومی ناجا باشد، خاطرنشان کرد: البته نهاد سیاست گذاری در این زمینه نهاد بالاتری است.

بیشترین آمار معافیت متعلق به تهران است
رییس پلیس کشور در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر ضرورت اجرای عدالت در حوزه سربازی افزود: در بررسی هایی که انجام شد مشخص شد که ۴۱ درصد از مشمولان تهرانی اعزام شده اند و مابقی دیگر معاف شده اند که باید پرسید آیا تهران شهری بیماریزاست که این همه معاف شده اند؟

فرمانده ناجا اضافه کرد: این در حالی است که به نظر می رسد فردی که در پایتخت حضور دارد با پیگیری های فراوان و دسترسی به برخی از مسئولان می تواند به سربازی نرود اما یک روستایی باید به سربازی برود.

اجازه ندهیم با راه های قانونی و غیرقانونی عده ای از خدمت فرار کنند
احمدی مقدم با بیان اینکه نباید اجازه دهیم که با راه های قانونی و غیرقانونی عده ای از خدمت سربازی فرار کرده یا محل خدمت را خودشان دلبخواهی انتخاب کنند، افزود: عدالت فقط این نیست که ما در نیت نخواهیم که تبعیض انجام شود.

وی اضافه کرد: وقتی با دقت به موضوع نگاه می کنیم دیده می شود که هرچه از مرکز کشور به نواحی مرزی می رویم سربازان متعلق به خانواده های فقیرتر و محروم ترند.

فرمانده ناجا درعین حال اضافه کرد: البته ما در این باره دستوری نمی دهیم، اما شاید در مقررات ما مشکلی وجود دارد و باید دید که چه اتفاقی در سیستم رخ داده که روستایی ها و افراد محروم به مرزبانی می روند و بچه های تهران یا معاف می شوند یا در جایی راحت به سربازی مشغول می شوند.

باید راه های دررو را در سربازی بگیریم
فرمانده ناجا با تاکید بر اینکه باید راه های دررو در سربازی گرفته شود، افزود: یکی از مسئولان کشوری نامه ای به من داد که در آن از من خواسته بود تا یکی از سربازان به شهر خودشان بازگردد که من از وی دلیل را خواستم و این مسئول در پاسخ به من تنها مدعی شد که حالا ما از شما یک خواهش کردیم که من نیز با این درخواست موافقت نکردم.

به گفته احمدی مقدم حتی به هنگام درخواست نمایندگان مجلس و نامه های آنان نیز از آنان خواسته می شود تا با ذکر دلیل موضوع را شرح دهند که البته در این بین نیز باز پلیس تحقیق می کند. فرمانده ناجا اضافه کرد: البته عمدتا کسی برای معافیت درخواستی از ما ندارد.

رییس پلیس کشور بار دیگر تاکید کرد که تنها اراده انجام اجرای عدالت کافی نیست و باید خلا ها را در این حوزه یافت و آن را پوشش داد.

وی با اشاره به شهدای مرزبانی در سراوان تصریح کرد: این شهدای عزیز عمدتا از خانواده های مستضعف و متدین بودند که البته همانند دوران دفاع مقدس اگر خدمت داوطلبانه بود نیز آنان به همین مناطق می رفتند.

نحوه بکارگیری سربازان در برخی استان های همجوار نیز باید اصلاح شود
فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به بحث بکارگیری سربازان در استان محل سکونت یا استان همجوار نیز گفت: باید در این حوزه به دنبال این باشیم که مسافت ها را کاهش دهیم و وقتی می گوییم استان محل سکونت یا استان همجوار، یعنی شرایط حمل و نقل و مسافت حدود ۲۰۰ کیلومتر باشد و چند ساعت وقت سرباز را بگیرد. اما به عنوان مثال استان خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان همجوار هستند اما سرخس تا چابهار ۲۰۰۰ کیلومتر فاصله دارد که این رویه باید در این موارد اصلاح شود.

احمدی مقدم افزود: البته در ناجا سعی کردیم به این موضوع توجه کنیم تا در صورتی که فاصله محل زندگی سرباز تا محل خدمتش بیش از ۶۰۰ کیلومتر بود وی تنها شش ماه در این محل خدمت کرده و سپس به محل زندگی اش بازگردد.

وی درباره برخی اظهارات که بکارگیری سربازان در استان محل سکونت خودشان را مورد انتقاد قرار داده بود نیز گفت: در پاسخ به این انتقادات که علت آن را پارتی بازی با سرباز در محل سکونتش اعلام می کردند باید گفت که پس در این صورت در کشورهایی که از برخی از شهرهای ما کوچکترند باید از خارج از کشور سرباز بیاورند!

به گفته احمدی مقدم اگر در حال حاضر به سربازان گفته شود که جابجایی آزاد است یک سوم از آنان جابجا خواهند شد.

فرمانده ناجا با بیان اینکه اعتبارات نیز در حوزه سربازی باید مدنظر قرار گیرد، خاطرنشان کرد: باید به گونه ای هدفگذاری شود تا کف مطلوب ها را در تمامی حوزه ها به شکل یکسان دریافت کنیم.

به گزارش ایسنا، احمدی مقدم در ابتدای سخنانش ضمن تبریک هفته بسیج و تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله (ع) گفت: هر دوی این موارد در یک مسیرند و قرار است بسیج با روحیه کربلایی امتداد دهنده راه عاشورا باشد.

احمدی مقدم بسیج را واژه مقدسی دانست که افراد در آن بدون توقع و چشم داشت از جان و مال خود هزینه می کنند.

وی بسیج را معادل جان باختگی و سرباختگی برای حفظ عدالت، دفاع از آبرو، مجاهدت در راه خدا و ایثار جان دانست و گفت: اوج این نمونه را در قیام عاشورا شاهد بودیم.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات