در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

یک استاد روابط بین الملل با اشاره به اینکه تغییر فضا، لغو تدریجی تحریم ها و تبحر دیپلماتیک ایران از جمله دستاوردهای توافق به دست آمده در ژنو است گفت: دیپلماسی ایران دستاورد ملی و جمعی عظیمی است که خود را به خوبی در مذاکرات با اعضای گروه ۱+۵ نشان داد.

به گزارش افکارنیوز ، دستاوردهای توافق ایران در ژنو شب گذشته (۳ آذرماه) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور" سیدکاظم سجادپور" استاد روابط بین الملل و" جواد جهانگیرزاده" نماینده مجلس شورای اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سیدکاظم سجادپور در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه مهم ترین دستاورد دیپلماتیک ایران در نشست ژنو چیست؟ گفت: تغییر فضا اصلی ترین و کلیدی ترین دستاورد ایجاد شده در ژنو برای ایران به حساب می آید.

وی با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای مخالف ایران در صدد بودند تا با افزایش تحریم ها زندگی بین المللی و داخلی ایرنیان را سخت و سخت تر کنند، افزود: اگر کشوری به غیر از ایران در این عرصه بود در مقابل این همه فشار و تحریم تاب تحمل نمی توانست بیاورد.

این استاد روابط بین الملل با بیان اینکه ایرانیان به خوبی در مذاکرات با اعضای ۱+۵ ایستادگی کردند، خاطرنشان ساخت: ظرفیت های ذاتی و اکتسابی ایران بسیار حائز اهمیت است.

سجادپور با اشاره به اینکه بسیاری از گروه ها و بازیگرانی که در پروسه فشار به ایران شرکت داشته اند، درصدد بودند تا تحریم های کشنده تری را در خصوص ایران اتخاذ کنند، اظهار داشت: آن ها به دنبال اخلال در زندگی مردم ایران بودند.

وی با اشاره به تغییر مسیر قطار تحریم ها، تهدیدها و فشارها برعلیه ایران، افزود: در توافق به دست آمده در لغو تحریم ها به صورت تدریجی تاکید شده است البته تحریم ها در یک فرصت زمانی محدود و کوتاهی برداشته خواهد شد.

**تغییر فضا مهم ترین دستاورد ایران در عرصه دیپلماتیک بود


این استاد دانشگاه با اشاره به تحریم های یک جانبه سازمان ملل و اتحادیه اروپا گفت: تغییر فضای به وجود آمده در تحولات سیاسی منطقه و جهان اثرگذار است.

سجادپور با اشاره به عصبانیت مقامات رژیم صهیونیستی به خصوص نتانیاهو در خصوص توافقات به عمل آمده ادامه داد: نتانیاهو در این فاصله ۱۰ روزه تلاش کرد تا با انواع و اقسام اقدامات دیپلماتیک مسیر مذاکرات را از روند عادی خود خارج کند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از بازیگران غربی در این مسیر رژیم صهیونیستی را همراهی کردند، گفت: خوشبختانه آن ها نتوانستند به موفقیت دست یابند.

سجادپور بقیه ابعاد حقوق هسته ای ایران از جمله حفظ دستاوردهای تکنولوژی ایران را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: خوشبختانه حق غنی سازی ایران در این توافق به رسمیت شناخته شد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا در توافق به عمل آمده شاهد توازن هستیم یا خیر گفت: توازن یک مفهوم نسبی است بنابراین مهم ترین دستاورد ایران در توافق به دست آمده شامل دستاوردهای کیفی است.

این استاد روابط بین الملل با اشاره به برداشتن تدریجی تحریم ها، افزود: این ترک به وجود آمده در تحریم ها بسیار خوب است زیرا زمینه را برای به وجود آمدن ترک های بعدی فراهم می کند.

سجادپور با اشاره به انتظار فوق العاده ایران در عرصه دیپلماتیک افزود: تیم مذاکره کننده ایران از پشتوانه عظیم مقام معظم رهبری و ملت شریف ایران برخوردار بود که این یک دستاورد ملی به حساب می آید.

وی با اشاره به اینکه مباحث فنی حقوقی در متن توافقنامه به خوبی جا داده شده است، خاطرنشان ساخت: باید پیوستگی و یکپارچه بودن مذاکرات را در نظر بگیریم.

سجادپور با بیان اینکه در مقابل تحریم ها و فشارها باید نوع گزینش عوض شود، اظهار داشت: خوشبختانه در یک توازن هم جانبه مفهومی و عمومی قرار گرفته ایم.

وی با اشاره به اینکه ایران طبق گفته جان کری ۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده در اختیار دارد، خاطرنشان ساخت: ایران تا به این اندازه اورانیوم غنی شده را ذخیره کرده است و از ظرفیت های خود استفاده خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه حفظ دستاوردهای ایران در عرصه دیپلماتیک بسیار حائز اهمیت است، اضافه کرد: دستاوردهای عظیمی در تغییر مسیر مذاکرات به وجود آمد که زمینه را برای رسیدن به توافق نهایی فراهم کرد.

سجادپور با اشاره به صحبت های جان کری و اوباما گفت: اینها از نوع نگرش خود در خصوص مسائل مرتبط با خودشان صحبت می کنند.

**توافقنامه تبحر دیپلماتیک تیم مذاکره کننده را نشان می دهد

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به لغو تدریجی تحریم ها، تغییر فضا و تبحر دیپلماتیک خاص تیم مذاکره کننده، خاطرنشان ساخت: دیپلماسی ایران در عرصه دیپلماتیک دستاورد ملی جمعی به حساب می آید.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا این توافقنامه به منزله کشیدن آجری از زیر یک دیوار بلند نیست که ممکن است فروبریزد، گفت: نفس این گردهمایی بسیار حائز اهمیت است زیرا شورای امنیت به اتحادیه اروپا براساس قطعنامه ۱۹۲۹ مجوز شروع مذاکرات ایران را با ۱+۵ داد تا در کنار تحریم ها مذاکرات به مسیر عادی خود ادامه دهد.

وی با اشاره به اینکه وزرای امور خارجه کشورها بالاترین سطح دیپلماتیک به حساب می آیند، گفت: این مفهوم یعنی مفهوم فتح مفهومی بسیار جدی و کلیدی در عرصه دیپلماتیک به حساب می آید.

این استاد روابط بین الملل با اشاره به اینکه وزرای امور خارجه در عرصه بین الملل مسئولیت های دیپلماتیک را برعهده دارند، خاطرنشان ساخت: معاونین وزیر امور خارجه در پایین ترین سطح از وزرای خارجه قرار دارند.

سجادپور با اشاره به اینکه قدرت های ۱+۵ در بالاترین سطح دیپلماتیک با ایران مذاکره کردند، ادامه داد: جمع شدن گروه ۱+۵ و ایران در کنار یکدیگر در عرصه دیپلماتیک نشان دهنده اهمیت سطح توافقات و مذاکرات به عمل آمده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در دوران بعد از جنگ سرد کمتر شاهد چنین گردهمایی بودیم، خاطرنشان ساخت: توافق به عمل آمده از چارچوب معین و مشخصی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه در گام نهایی بازنگری در خصوص لغو تحریم های همه جانبه بسیار ضروری به نظر می رسد، افزود: هرآنچه که توسط شورای امنیت می گذرد باید مجددا توسط همین شورا مورد بازبینی و بررسی قرار گیرد.

سجادپور با بیان اینکه این مذاکرات بسیار نفس گیر و خسته کننده بود، تصریح کرد: تعدادی از بازیگران در سطح جهانی از تحریم هایی که شورای امنیت به سازمان ملل به ناحق در مورد ایران روا کردند فراتر رفتند.

وی با اشاره به اینکه کسانی که در شورای امنیت زمینه لازم را برای ایجاد تحریم ها به وجود آوردند می گویند که ما در صدد ایجاد تعامل هستیم، گفت: آن ها مدعی هستند که همه چیز تمام نشده اما ما شاهد هستیم که مسیر پر سنگلاخ است.

وی با اشاره به اینکه در روند برنامه هسته ای ایران کنشگران بسیار زیادی وجود داشتند، خاطرنشان ساخت: اصلی ترین کنش گر این عرصه ایران به حساب می آید.

این استاد روابط بین الملل با بیان اینکه همه به دنبال توافق با ایران در عرصه دیپلماتیک بودند، افزود: متاسفانه در این عرصه رژیم صهیونیستی اقدام به کارشکنی می کرد به طوری که این رژیم جعلی حی خودش عضو ان پی تی نیست اما با وقاحت تمام در مورد مسئله هسته ای ایران اظهارنظر می کند.

وی با اشاره به اینکه راه پرونده هسته ای ایران طولانی و پرچالش است، گفت: به لطف خداوند با سرافرازی، تمام سختی ها را پشت سر خواهیم گذاشت و این امر با دعای خیر مردم نیز همراه خواهد بود.

**دیپلماسی ایران برپایه امید استوار است


این استاد روابط بین الملل با تاکید براینکه دیپلماسی ایران بر پایه امید استوار است، ادامه دارد: تولید امید یکی از اقدام دیپلماتیک ایران در عرصه ملی و بین المللی به حساب می آید.

جواد جهانگیرزاده نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه مهم ترین دستاورد این توافق چیست؟ گفت: این گام نخست است بنابراین طبیعی به نظر می رسد که پروسه زمانی محدودی دارد زیرا در آن طرفین می خواهند یکدیگر را مورد آزمون قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه این توافقنامه مقدمات کارهای بزرگ را نیز فراهم خواهد کرد، افزود: این مرحله، نیازمند مراقبت و مدیریت بیشتری است.

این نماینده مجلس با اشاره به گفته های رئیس جمهور مبنی براینکه این توافقنامه با حمایت ملت و لطف خداوند به سرانجام رسیده است، خاطرنشان ساخت: خوشبختانه در طول مذاکرات انسجام نظر از سوی مسئولین ایرانی رعایت شده است که قطعا این امر سبب تحکیم مواضع ایران در موضوع هسته ای شده است.

جهانگیرزاده با اشاره به اینکه انسجام نظر قطعا به نفع آینده موضوع هسته ای ایران تمام خواهد شد، گفت: بازی برد- برد در این دوره از مذاکرات محقق شد.

**توافقنامه تاثیر جدی در اقتصاد داخلی کشور گذاشته است

وی با اشاره به اینکه در این دوره از مذاکرات امتیازاتی گرفته و امتیازاتی دیگر به کشورهای غربی داده شده است، خاطرنشان ساخت: توافق به عمل آمده بلافاصله تاثیر خودش را در اقتصاد داخلی کشور گذاشته است.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه در آینده شاهد اتفاقات مثبتی در حوزه اقتصاد داخلی خواهیم بود، افزود: حفظ غنی سازی از جمله خطوط قرمز ایران به حساب می آمد که برسر جای خود ماند و به تثبیت رسید.

وی با اشاره به اینکه توافقنامه به عمل آمده پیروزی جدی برای ایرانیان به حساب می آید، گفت: بحث غنی سازی در مجموعه مذاکرات نیازمند گفتگو بود.

جهانگیرزاده با بیان اینکه غنی سازی ۲۰ درصدی ایران برای رفع نیازهای داخلی بود تا از طریق آن تعداد بسیاری از بیماران سرطانی بهبود یابند، خاطرنشان ساخت: غرب درصدد ایجاد مانع برای دستیابی ایران به غنی سازی ۲۰ درصد بود.

جهانگیرزاده با بیان اینکه به رسمیت شناختن غنی سازی ایران گام بسیار مهمی به حساب می آید، افزود: به نظر می رسد فضای تنفسی مناسبی برای طرفین به منظور ایجاد روابط پایدار و مناسب فراهم شده است.

وی با اشاره به تحریم های یک جانبه اروپایی و بین المللی، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران وجود امنیت را در سطح منطقه به نفع همه کشورها می داند به طوری که توافقنامه به عمل آمده سبب صدور پیام های مثبتی از سوی وزرای خارجه کشورهای همسایه شده است.

**فضای عمومی مثبت است


وی با اشاره به اینکه فضای عمومی بسیار مثبت است، ادامه داد: این فضای عمومی قطعی نیست که بگوییم ما به همه اهداف خود دست یافته ایم.

**فضای سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران شکسته شد


این نماینده مجلس با اشاره به تلاش بی شائبه فرزندان انقلاب در عرصه پرونده هسته ای ایران، تصریح کرد: فضای سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران با این توافقنامه به عمل آمده شکسته شد.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از مقامات کشورها از جمله مقامات رژیم صهیونیستی مدعی بودند که غرب بازی خطرناکی را شروع کرده است، گفت: از سوی مقابل هم اظهارنظرات مثبتی از طرف شخصیت های بین المللی صادر می شد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به استقبال گسترده نشریات بین المللی از توافق به عمل آمده، ادامه داد: برخی از اظهارنظرهایی که به صورت متناقض پخش می شود نشان دهنده استیصال سیاست مداران غربی است به گونه ای فابیوس در دوره قبلی مذاکرات سنگ اندازی کرد اما اینک به صراحت از توافق به عمل آمده دفاع می کند و آن را مورد ستایش قرار می دهد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه اگر کشورهای غربی درباره توافق به عمل آمده کارشکنی کند چه واکنشی ایران نشان خواهد داد، گفت: اگر هرکدام از طرفین کارشکنی کنند، بازگشت به روال پیشین کاملا میسر است.

وی با اشاره به اینکه گردهمایی وزرای خارجه برسر یک میز مذاکره فرصت تاریخی برای آمریکا بود تا از عقده فروخورده ای که طی سالیان گذشته دچار آن شده است رها یابد، اظهار داشت: آمریکا در گذشته هایی نه چندان دور ضربه های عظیمی را در سطح منطقه وارد کرده است به طوری که جنایات بسیار زیادی را در افغانستان، عراق و پاکستان انجام داده و هزینه های فوق العاده ای را در این کشورها فرض کرده است.

جهانگیرزاده با بیان اینکه آمریکا افکار عمومی منطقه به شدت برعلیه خود تحریک کرده است، گفت: آمریکا به طور مکرر از بر روی میز بودن همه گزینه ها صحبت کرده است.

این نماینده مجلس با اشاره به گفته های اخیر جان کری مبنی براینکه تحریم ها و اثرگذاری آن ها سبب به پای میز مذاکره کشاندن ایران شده است، افزود: سیاست های جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین المللی بسیار موثر بوده است.

وی با اشاره به اینکه لحن انگلیسی ها نسبت به گذشته حداقل به لحاظ ظاهری تفاوت کرده است، گفت: امکان جمع کردن چنین جمعی برای توافقات بعدی متفاوت از این توافقنامه بسیار کار دشواری است.

جهانگیرزاده با اشاره به اینکه اگر ۱+۵ خلاف تعهد خود عمل کند جمهوری اسلامی ایران این حق را دارد که از متن توافقنامه خارج شود، افزود: باید طرفین مراقب این مرحله باشند تا توافقات بعدی و گام های بعدی به صورت موثرتر به وجود آید.

وی با اشاره به اینکه برای این توافق اولیه یک دوره زمانی شش ماهه در نظر گرفه شده است تا طرفین یکدیگر را راستی آزمایی کنند، گفت: جمهوری اسلامی ایران به دنبال استیفای کامل حقوق خود است بنابراین باید گام های بعدی به صورت هوشمند برداشته شود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات