قبل از انتشار متن توافق ۱+۵ و ایران در مورد مسائل هسته ای، کاخ سفید متنی منتشر کرد که در آن توافق مذکور را توضیح داده بود.

به گزارش افکارنیوز ،   در این متن که با عنوان برگه اطلاعات (Fact sheet) منتشر شده، آمده بود که ایران و گروه ۱+۵ به مجموعه ای از درک های اولیه رسیدند که پیشرفت برنامه هسته ای ایران را متوقف می کند و آن را از نظر جنبه های کلیدی عقب می راند.

در نگاه اولیه و با توجه به متن جانبدارانه متن، به نظر می رسد که متن منتشر شده کاخ سفید صرفا تفسیری بر توافقی که در ژنو انجام شده، یا مثلا خلاصه سازی و شفاف کردن متن منتشر شده برای افکار عمومی است. اما نگاهی دقیق تر به متن منتشر شده کاخ سفید نشان می دهد که این متن، «کمی بیشتر از یک تفسیر» است و نشان دهنده جزئیاتی است که در قالب تفسیر نمی گنجد. مثلا در متن کاخ سفید آمده است «گروه ۱+۵ متعهد شده است که ۴۰۰ میلیون دلار به صورت کمک های تحصیلی دولتی از صندوق های ایرانی محدودی مستقیما به موسسات آموزشی شناخته شده در کشورهای ثالث انتقال یابد تا هزینه های تحصیلی دانشجویان ایرانی تسویه شود. »

الف می افزاید: این را مقایسه کنید با بخش متناظر در بیانیه رسمی؛ «پرداخت مستقیم شهریه به دانشگاه ها و دانشکده ها برای دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور تا مبلغ توافق شده برای یک دوره شش ماهه. »

به عبارت دیگر، در حالیکه متن رسمی بیانیه صرفا بر رقم «رقم توافق شده» تصریح می کند اما متن کاخ سفید مشخصا این رقم را ۴۰۰ میلیون دلار اعلام می کند.

متن کاخ سفید همچنین نشان دهنده اعداد و ارقام دیگری است. مثلا: «در مدتی که ایران به تعهداتش عمل می کند، ۲/۴ میلیارد دلار از فروش های نفت اجازه پیدا می کند به صورت اقساط به ایران انتقال یابد. »

از این گونه اعداد و ارقام، چه در زمینه مشوق های اقتصادی و چه در زمینه جزئیات تکنیکی موارد متعدد دیگری نیز در متن کاخ سفید وجود دارد که برخی از آنها البته مشخصا از جنس تفسیر است، اما بعضی دیگر نیز در قالب تفسیر نمی گنجد و اشاره به یک توافق دارد. برای مثال مشخص است که اعدادی از جنس ۴۰۰ میلیون دلار نمی تواند صرفا یک «تفسیر» ساده باشد و در واقع اشاره به آن چیزی است که در متن رسمی، تحت عنوان «آنچه توافق شده» آمده است. به نظر می رسد متن رسمی منتشر شده خلاصه شده یک متن توافق کامل تر با حذف جزئیات است.

در ادامه این نوشته آمده است: انتظار می رود اگر بقیه بندهای توافق نیز همانند این موارد اشاره به «آنچه توافق شده است» دارد، دولت محترم جزئیات آن توافق دیگر را اعلام و برای ارزیابی دقیق تر سیاسی و اقتصادی کارشناسان از ابعاد توافقات انجام شده منتشر کند. «الف» معتقد است در نقطه تناقض میان گفتار نمایندگان کشورمان و طرف غربی - مانند آنچه در مورد اختلاف نظر آقای ظریف و جان کری در موضوع درج حق غنی سازی در سند ژنو رخ داد - بدون هر گونه شک و شبهه ای باید به نمایندگان دیپلماتیک کشورمان اعتماد و اتکاء کرد، اما شفاف سازی و توجیه افکار عمومی به رفع سوءتفاهم ها و شبهات ایجاد شده از سوی رسانه های غربی و صهیونیستی کمک می کند. رسانه ها در این عرصه نباید تنها بمانند و یا در مواجهه با اسناد و مطالب جدید طرف غربی «رودست» بخورند.

انتظار همراهی از رسانه ها جز با شفافیت ممکن نیست.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات