یک فعال اصلاح طلب با تأکید بر اینکه وضعیت اقتصادی ما پس از توافقنامه ژنو قطعا از گذشته بهتر خواهد شد، گفت: در ژنو یک گام تاریخی برداشته شد و تابوی غرب ستیزی شکست.

به گزارش افکارنیوز ، صادق زیباکلام فعال اصلاح طلب با اشاره به مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵، با بیان اینکه در ژنو یک گام تاریخی برداشته شد، اظهار داشت: تابوی غرب ستیزی، آتش زدن پرچم آمریکا و از دیوار باغ سفارت بالا رفتن شکسته شد و ژنو نشان داد بر خلاف آنچه که اصولگرایان تندرو تبلیغ می کنند می توان بدون آمریکا ستیزی با غرب به توافق رسید.

زیباکلام خاطرنشان کرد: توافقنامه ژنو نشان داد که ایران و آمریکا می توانند به یکدیگر اعتماد کنند چرا که آنها نیز مانند ما هستند و در آمریکا هم افرادی تندرو و واقع بین وجود دارد، از این رو، پس از این توافق، بسیاری از پندارهای اصولگرایان تندرو با ترک مواجه شد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در دو سوی ایران و غرب دو نوع نگاه به معاهده ژنو وجود دارد، تصریح کرد: برخی کاملا موافق این توافق نامه و برخی نیز کاملا مخالف هستند؛ موافقان معتقدند که این توافقنامه، دیوار بی اعتمادی را از بین می برد اما مخالفان تندرو و رادیکال همچون صهیونیست ها و نتانیاهو که در صدد سرنگونی جمهوری اسلامی هستند، آن را اشتباه تاریخی غرب می دانند.

وی با بیان اینکه برخی تندروها در داخل نیز دولت روحانی و آقای ظریف را تحت فشار قرار می دهند که شما تسلیم شده اید، افزود: این در حالی است که موافقان ژنو معتقدند حق غنی سازی محفوظ باقی مانده است.

زیباکلام ادامه داد: البته یکی از تهمت هایی که اصولگرایان به اصلاح طلبان وارد کرده اند این است که ما ساده لوحانه فکر می کنیم اگر مناسبات مان با آمریکا و غرب عادی شود، تمام مشکلات حل خواهد شد، در حالی که این یک حرف بی پایه و اساس محسوب می شود.

«هیچ اصلاح طلبی اعتقاد ندارد که اگر تحریم ها برداشته شده و رابطه ما با آمریکا عادی شود ایران گلستان خواهد شد، اقتصاد ایران یک اقتصاد فاسد، ناکارآمد و دولتی است که تا زمانی که مانند کشورهای پیشرفته غربی خصوصی نشود، بهبودی اقتصاد به دست نمی آید. »

این فعال اصلاح طلب ضمن بیان این مطلب، در خصوص رابطه تحریم ها و مشکلات اقتصادی یادآور شد: رابطه بین تحریم و مشکل اقتصادی را می توان به فردی تشبیه کرد که علیرغم اینکه می خواهد بدود اما پایش بسته است، اما این لزوما به این معنا نیست که اگر این طناب را باز کنیم این فرد به راحتی خواهد دوید.

وی در ادامه به بندهای مورد توافق بین ایران و کشورهای ۱+۵ اشاره کرد و افزود: دو طرف این توافقنامه باید ظرف ۶ ماه آینده گام هایی را بردارند؛ طبیعی است که گام های آمریکا به نفع جمهوری اسلامی و گام های ایران نیز به نفع پیشبرد برنامه هسته ای نخواهد بود چرا که همانطور که آنها یک امتیازی به ما داده اند ما نیز به آنها امتیاز دادیم.

* توافقنامه ژنو یک آتش بس ۶ ماهه است

زیباکلام با بیان اینکه بندهای توافقنامه ژنو وحی منزل نیست، آن را یک آتش بس ۶ ماهه عنوان کرد و افزود: اگر قرار بود که ما در ژنو تسلیم شویم، دیگر نیاز به این همه مذاکره نبود لذا آنچه در حال حاضر مهم و اساسی است، ترک برداشتن پارادایم آمریکا ستیزی است.

این فعال اصلاح طلب در ادامه با تأکید بر اینکه وضعیت اقتصادی ما پس از توافقنامه ژنو قطعا از گذشته بهتر خواهد شد، افزود: در این توافقنامه بخشی از دارایی های ما آزاد شده و ورود مواد اولیه و قطعات از جمله برای هواپیماها به ایران آزاد خواهد شد که البته این گام اول است.

وی با بیان اینکه ما گام دوم را در ۶ ماه آینده برمی داریم، گفت: اگر ایران و غرب نشان دهند که به مفاد ژنو عمل می کنند، گام های بعدی نیز برداشته خواهد شد هرچند به نظر می رسد گام دوم به دلیل برخی تحریم ها که از سوی اتحادیه اروپا و سنای آمریکا تصویب شده مشکل تر است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات