کوثری:

کوثری گفت: آرای روحانی از اقشار مختلف بود، نمی شود گفت یک قشر خاصی رای دادند، از روستایی گرفته به خاطر لباس روحانیت تا دانشگاهیان و نخبگان از اقشار مختلف جامعه به وی رای دادند.

به گزارش افکارنیوز ، محمد اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران درباره مسائل مختلفی اظهار نظر کرد.

کوثری در ابتدای این مصاحبه درباره انتخابات ۲۴ خرداد اظهار داشت: شعارهای روحانی بر اساس همان لباس و روحانی بودن اوست و اعتدال و تدبیری که می گوید برخاسته از اسلام ناب است، نکته دیگر بحث نارضایتی مردم از دولت قبل و عدم توافق اصولگرایان بود که نتوانستند یک نفر را نهایی کنند و بعضی از مردم نیز احساس کردند اینها خودشان دنبال قدرت هستند، بنابراین نه یک عامل بلکه چندین عامل کنار یکدیگر در نهایت این نتیجه را رقم زد.

نماینده مردم تهران درباره حمایت خاتمی و اصلاح طلبان از روحانی که برخی معتقدند حمایت آنها باعث شد روحانی رای بیاورد، گفت: خیر؛ اصلا اینطور نیست، اتفاقا اگر آقای خاتمی اینقدر حرفش برش و نفوذ داشت، خودش می آمد و کاندیدا می شد، چرا در سال ۸۸ خود را کنار کشید؟ چون سه استان رفت دید مردم اصلا به هیچ وجه از او استقبال نکردند این شد که کنار کشید و موسوی را جای خودش آورد.

* مردم به روحانی بودن روحانی رای دادند

وی در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به شرایط و نتیجه انتخابات و آرا تفکیک شده استان ها می توان گفت سبد رای آقای روحانی بیشتر از چه قشری متشکل بود، یادآور شد: آرای وی از اقشار مختلف بود، نمی شود گفت یک قشر خاصی رای دادند، از روستایی گرفته به خاطر لباس روحانی تا دانشگاهیان و نخبگان از اقشار مختلف جامعه به وی رای دادند.

کوثری ادامه داد: بنده تحقیق کردم و بیشتر به خاطر همان لباس روحانیت مردم به او رای دادند و مردم هنوز به لطف خدا به روحانیت توجه دارند.

* روحانی به دنبال اعتدال سیاسی است

نماینده مردم تهران درباره شعار اعتدال متذکر شد: این نکته در قانون اساسی ما نیز وجود دارد که هر مسئولی وقتی مسئولیت می گیرد از ابتدا باید دارایی های خودش را ارائه دهد، بعضی ها این اعتدال را در سیاست، اقتصاد و جامعه می دانند، حدسم این است که آقای روحانی بیشتر به دنبال آن اعتدال سیاسی است.

وی در خصوص موفقیت روحانی در عرصه اعتدال تصریح کرد: برای ارزیابی موفق بودن وی در ۸۰ روز نمی شود، معدل گیری و بعد نتیجه گیری کنیم. الان زود است، چراکه تجربه شده که چند سال اول و حتی ۴ سال اول خوب عمل کردند ولی چهار سال دوم برخی مسئولان دچار توهم شدند، مثل دولت نهم و دهم، از این رو در حال حاضر نمی توان یک نتیجه نهایی و قطعی گرفت.

*تشبیه سرنوشت احمدی نژاد با بیت منتظری

کوثری در ادامه درباره رفتارهای متفاوت احمدی نژاد از سال ۸۴ تا ۹۲ و درباره اینکه آیا ممکن است در دوره احمدی نژاد پروسه امنیتی طی شده باشد که آقای احمدی نژاد به اینجا برسد؟ یعنی مثل انور سادات یا منتظری که سید مهدی هاشمی اطراف وی را گرفتند، گفت: بحث امنیتی نبود، بحث انحراف بوده است؛ مثل سید مهدی هاشمی یا هادی هاشمی بیتِ منتظری که در نهضت ها و نهضت های جهانی نیز حضور داشتند؛ اما در راستای خواسته نظام نبوده است، اصلاً آقای احمدی نژاد یا هر کس دیگری یک تفکری در گذشته داشته که عیبی ندارد اما بالاخره وقتی مسئولیت می گیرند عین مسئولیت شان را قانون اساسی مشخص کرده و باید در چارچوب نظام حرکت کنند. یعنی همه چیز تعریف شده است نه اینکه بیایند یک مسیر دیگری را خودشان تعریف کنند.

«تا زمانی که مسئولیت ندارند یا در محدوده کوچکی اثرگذاری دارند، فرقی نمی کند اما زمانی که نفر دوم کشور می شوند نمی توانند یک مسیر دیگری را برای خودشان مشخص کنند، این مسیر اصلا قابل قبول نیست. اینجا باید در راستا و جهت خواسته رهبری و سیاست های کلان نظام و مردم حرکت کنند، اگر خارج از این مسیر حرکت کنند معلوم است مورد قبول واقع نمی شود. »

نماینده مردم تهران در پاسخ به این سوال که بقایی، ملک زاده و مشایی از کجا آمدند و به دولت رفتند، خاطرنشان کرد: همین دیگر؛ مخصوصا آقای مشایی که البته با احمدی نژاد رفیق بودند نه اینکه یکدیگر را نمی شناختند، بلکه ۲۰یا ۲۵ سال همدیگر را می شناختند. اما بحث این بود که در آن جایگاه که مسئولیت های بالایی بود، آمدند کنار هم قرار گرفتند و خواستند این تفکر را پیاده کنند که مساله بود. اگر مواظبت نکنند اینطور می شود. کسی که خوب کار می کند و مردم را منسجم و کشور را پیش می برد، این تفکر برخاسته از بیرون است که کسی را کنار آن مسئول قرا می دهند.

کوثری درباره ارتباط احمدی نژاد با برخی افراد مساله دار و جریانات خاص و قرار گرفتن آنها در نزدیکی دولت اظهار داشت: کسی آنها را قرار نداد، بلکه تفکرش را عوض کردند. مثلا بعضی از افراد ایرانی وابسته به MI۶ یا اطلاعات انگلیس یا مثل خانم دکتر فاطمی که خودش ساواکی بوده است که بعد از کشتن فاطمی، خانمش را عامل ساواک کردند و حقوق بگیر آنها شد؛ زمانی که او به مشایی نزدیک شد، تمام حقوق عقب افتاده اش را دادند و بعد هم به خاطر همین جاسوس بودنش، دستگیر و زندانی شد اما مشایی به احمدی نژاد متوسل شد و او را آزاد کردند. لذا دستگاه های اطلاعاتی بیکار نمی نشینند و می بینند بعضی از افراد سست هستند، لذا اینکه حضرت امام همیشه تاکید می کرد تا فردی خودش را نساخته نباید به او مسئولیت بدهند، برای همین بود؛ نه لزوما دوران احمدی نژاد بلکه در همه دوران ها، فرقی نمی کند تا زمانی که مسئولی آن جنبه و ظرفیت را پیدا نکرده، می گویند مسئولیت ندهید. چون افرادی با چند واسطه کنار آنها قرار می گیرند، شاید همسر دکتر فاطمی از این در وارد شده باشد که مثلا من یک پیرزنی هستم و حقوقم را ندادند؛ بالاخره عکس هایی که انداختند و رفت و آمدهایی که داشتند، وجود دارد.

* روحانی مراقبت نکند عاقبتش مانند احمدی نژاد می شود

نماینده مردم تهران درباره اینکه آیا این رفتارها مصداق آقای روحانی هم می شود؟ گفت: بله فرق نمی کند؛ اگر مواظبت و دقت نکنند قطعاً و یقیناً شامل حال همه می شود.

وی درباره اینکه کدام یک از جریان های فتنه و انحرافی از لحاظ ریشه فکری، خطرناک تر بود؟ تصریح کرد: جریان انحرافی دقیقا در راستای فتنه۸۸ بود. نگاه کنید زمانی که فتنه تمام شد، انحراف شروع شد و این دو مساله توسط بیگانگان به داخل منتقل و خط دهی می شد، اما عواملش فرق می کرد؛ عوامل فتنه ۸۸ می خواستند کاری کنند ایران نتواند با سرعت جلو برود و عامل خودشان را روی کار بیاورند تا در درجه اول بتوانند کاری بکنند که پیشرفت کشور را کند، در وهله دوم انحراف ایجاد کرده و رفتارهای انقلابی ما را کند یا منحرف کنند و در وهله سوم نیز دنبال براندازی بودند، لذا فتنه را با هدف زیر سوال بردن نظام ایجاد کردند، بلافاصله بعد از خطبه مقام معظم رهبری در ۲۹ خرداد ۸۸ در نماز جمعه، کمیسیون امنیت ملی تصمیم گرفت با کاندیداهای انتخابات ملاقات کند.

* جزئیات دیدار با موسوی

کوثری ضمن اشاره به دیدار این کمیسیون با محسن رضایی و کروبی به دیدارشان با موسوی پرداخت و درباره محل تشکیل جلسه با وی گفت: ما در خیابان پاستور و یک جایی که از قدیم داشتند، ملاقات کردیم، مفصل و یک ساعت و ۴۵ دقیقه صحبت کردیم، ایشان نظراتش را گفت و بیان کرد من شورای نگهبان و وزارت کشور را قبول ندارم، گفتیم عیبی نداریم شاید یک تعدادی هم در این کشور زندگی کنند که نظام را قبول نداشته باشند اما نمی آیند مسئولیت بگیرند و می توانند زندگی شان را بکنند و کسی کاری با آنها ندارد. اما شما آمدی خودت را کاندیدا کردی و این دو تا ارگان هم شما را تایید کرده است، یعنی هم شورای نگهبان و هم وزارت کشور اگر اینها شما را تایید نمی کردند نمی توانستید جزء کاندیدای نهایی بشوی. شما قبل از آن می گفتید و نمی آمدید. ما این بحث ها را با او کردیم.

«من گفتم شما قبول نداشتید می توانستید کاندیدا نشوید، اما شما قبول کردید و تایید هم شدید و ساعت ۱۰ شب هم که هنوز انتخابات ادامه داشت با خبرنگاران خارجی مصاحبه کردید و گفتید من برنده انتخابات هستم. پس چطوری تا آنجا قبول داشتید حالا که رای نیاوردید می گویید قبول ندارم؟ موسوی گفت اگر این ۱۳ میلیون که به من رای دادند بگویند انتخابات مورد قبول است دوباره من می گویم تقلب شده است. یعنی منطق در صحبت هایش نبود بعد ما هم گفتیم حالا که اینطور است، خداحافظ؛ معلوم است شما در صحبت هایت منطق نداری. »

* موسوی گفت می خواستم تجمع ۲۵ خرداد را آرام کنم

نماینده مردم تهران درباره تاکید کرد: ما به او گفتیم شما چرا بدون اجازه رفته ای تجمع ۲۵ خرداد را راه انداختی؟ ایشان گفت من رفتم آرام کنم. گفتم اگر شما رفتی آرام کنی چرا نتوانستید جلوگیری کنید و آنها رفتند به پایگاه بسیج حمله کردند، پس معلوم است شما کاره ای نیستید، برای شما برنامه می ریزند؛ دیگر جوابی نداشت بدهد.

*رفسنجانی گفت من تحت فشار، کاری نمی کنم

وی افزود: در ملاقات بعدی نزد آقای هاشمی رفسنجانی رفتیم، به ایشان گفتیم انتظار بود شما یک بیانیه می دادید، وی گفت شما می دانید من تحت فشار باشم کاری نمی کنم. ما متوجه شدیم که منظورشان بازداشت فائزه است، بنده گفتم فائزه خانم آزاد شده است چون اگر بچه های سپاه نبودند واقعا مردم فائزه را در خیابان آزادی می کشتند، از ایشان سوال کردم فائزه اصلا آنجا چه کار می کرد؟ ایشان گفت به من گفته اند فائزه رفته بود ساندویچ بخورد.

* بیانیه رفسنجانی بعد انتخابات ۸۸


کوثری با بیان اینکه هاشمی این موضوع را باور کرده بود که جواب ما را اینطور داد، افزود: بالاخره مسئول است و همین طور جواب نمی دهد، در نهایت گفت من بیانیه می دهم، ما چهارشنبه و پنجشنبه پیگیری کردیم که به نتیجه نرسیدیم تا جمعه که بیانیه ای دادند اما اصلا قابل انتشار نبود و این بیانیه را به دفتر مقام معظم رهبری دادند.

*خاتمی گفت قبول دارم تقلب نشده است


نماینده مردم تهران درباره ادامه داد: بعد از این جلسات به ملاقات آقای خاتمی رفتند که البته من دیگر در آن جلسه نرفتم، ایشان گفته بود من قبول دارم تقلب نشده است، حضرت آقا هم گفتند بعضی ها در پنهان می گویند اما در آشکار نظر خودشان را نمی گویند.

وی با بیان اینکه بنابراین جریان انحرافی دید فتنه به نتیجه نرسیده است، آقای مشایی اظهارنظرهایی کرد که دقیقا در همان راستا بود، گفت: بعضی از اظهارنظرها در فروردین ۸۹ بود که آن زمان کمیسیون وی را خواست و آْنجا نماینده ها حسابی با او برخورد کردند ولی باز او همان حرفها را تکرار کرد.

* به مشایی گفتیم حزب اللهی ها را از احمدی نژاد فراری دادی


کوثری با یادآوری دیدار برخی اعضای کمیسیون امنیت ملی متذکر شد: ما ۵ نفر بلافاصله با خود مشایی جلسه گذاشتیم، به ما وکیل الدوله می گفتند در صورتی که ما اصلا به خاطر آن عملکرد ۴ ساله اول آقای احمدی نژاد او را پذیرفته بودیم و اگرنه این نبود که ما عملکرد او را قبول داشته باشیم لذا به خاطر اینکه بتوانیم آرامشی را به وجود بیاوریم و آقای احمدی نژاد محکم بتواند کارش را در جهت نظام ادامه دهد، بنده، آقای حسینیان، آقای رسایی، آقای کوچک زاده، آقای دکتر زارعی نزد او رفتیم، سه ساعت با مشایی بحث کردیم، به او گفتیم شما بچه های حزب اللهی را از کنار احمدی نژاد فراری می دهی؛ گفت من در صورتی اظهارنظر نمی کنم که احمدی نژاد به من بگوید، چطور آقای مصباح، آقای خزعلی اینها اظهارنظر کنند من اظهارنظر نکنم؟ عین جمله اش است، آنجا به او گفتیم می خواهید اظهارنظر کنید حداقل یک سایت راه اندازی کنید که مشخص باشد که نگویید اینها نمی فهمند و حرف من را بد برداشت می کنند. چند ماه بعد رفتیم پیش آقای احمدی نژاد این را گفتیم دیدیم آقای احمد ی نژاد هم از او طرفداری می کند، لذا ما هم گفتیم «خداحافظ ما کاری با دولت نداریم. »

* صحبت مطهری مبنی بر اسناد برخی فرماندهان سپاه از تقلب، دروغ محض است


نماینده مردم تهران در ادامه درباره اینکه چرا با وجود اعتراف خاتمی مبنی بر عدم تقلب کسی مثل مطهری می گوید فرمانده هان سپاه اسنادی دارند مبنی بر اینکه در انتخابات تقلب شده است؟ تصریح کرد: چنانچه سپاه می شنید عکس العمل نشان می داد از این رو اصلا چنین حرف هایی صحت ندارد.

وی بر همین اساس یادآور شد: از یک سال قبل آقای ابراهیم یزدی رفته بود با آمریکایی ها بسته بود که چنین موضوعی را مطرح کنیم از این رو حضرت آقا سه ماه قبل از انتخابات این موضوع (تقلب) را مطرح کردند.

* ایران از سال ۶۱ در سوریه حضور دارد

کوثری در خصوص بحث سوریه و مستندی درباره کمک تسلیحاتی ایران و حضور فیزیکی سپاه در سوریه که اخیرا در فضای مجازی منتشر شده است، گفت: ما از امروز که در سوریه نبودیم، ما از سال ۱۹۸۲ یعنی ۱۳۶۱ ارتباط مان با سوریه تنگاتنگ است چه در زمان حافظ اسد چه زمان بشاراسد، اما اینکه بگویند ارتباط نداشته باشید، همه کشورها با هم ارتباط دارند، خوشان با همه جا ارتباط دارند، کسی نمی گوید چرا؟ چه کسی هستند که این حرف را می زنند. ما هم نه الان بلکه از سال ۱۳۶۱ آنجا هستیم و ارتباط دو کشور بسیار نزدیک است، ما الان فناوری موشک به آنها می دهیم و آنها خودشان می سازنند نه تنها به آنها بلکه به حزب الله و غزه هم دادیم. ما گفتیم این فناوری انرژی هسته ای مان را به خیلی کشورهای دیگر می دهیم چراکه اینطور نیست فقط برای خودمان نگه داریم.

«این حرف ها بهانه و جنگ روانی است و اگر نه آمریکا برای چه به اسرائیل اینقدر سلاح و کلاهک اتمی داده در صورتی که رژیم صهیونیستی هم جزو ان پی تی نیست چرا داده است؟ ما که فناوری اش را می دهیم، ما که موشک نمی سازیم به آنها بدهیم ما خودمان نیاز داریم، ما برای خودمان تولید می کنیم اما فناوری اش را به آنها می دهیم. ما چطور به غزه که ۳۶۰ درجه محاصره است توانسته ایم موشک برسانیم؟ »

* اگر ایران به سوریه ورود عملیاتی داشت، دو روزه کار جمع می شد


نماینده مردم تهران درباره فیلمی که از دوربین شهید باغبانی دست آنها افتاد نشان می دهد مسئولان سپاه در سوریه حضور فیزیکی دارند و اسحله و تسلیحات آماده می کنند، متذکر شد: بالاخره یک چند نفری، در حد چند نفر برای انتقال تکنولوژی داریم؛ زمانی که آمریکایی ها و انگلیسی ها در کشورهای مختلف هستند کسی نمی گوید چرا اما وقتی ۱۰ یا ۲۰ متخصص را منتقل می کنیم می گویند چرا در حالی که این کار در راستای آموزش است؛ چراکه ما اگر می خواستیم عملیاتی ورود کنیم آنها را دو روزه بیرون می کردیم، اما ملت ها باید روی پای خودشان بایستند.

وی در باره دیدار خود با سید حسن نصرالله در خصوص موضوع سوریه گفت: این دیدار ۸ ماه پیش برگزار شد و سید حسن با حضرت آقا نیز دیدار داشتند، البته آن دیدار دو سال قبل و چند ماه بعد از قضیه سوریه انجام شد.
کوثری درباره اینکه اگر در حال حاضر جنگ شود به جبهه ها می روید، تاکید کرد: بله حتما، البته جنگ فی النفس چیز خوبی نیست ما دفاع کردیم از اسلام و کشور و کیان اسلام و از نظام خودمان، ما نرفتیم سرزمینی را اشغال بکنیم، اگر رفتیم در سرزمین عراق برای اینکه عراقی ها را تنبیه کنیم که دیگر این کار را نکنند ما به دنبال این نبودیم که برویم سرزمینی را بگیریم، ما دفاع کردیم، دفاع هم برخاسته از قرآن است.

* جنگ با اسرائیل خوراک است


این سردار دوران دفاع مقدس درباره خاطرات خود از حاج احمد متوسلیان گفت: یکی از کسانی که از فرمانده هان برجسته و عالی سپاه بود، حاج احمد متوسلیان است. او دانشجوی دانشگاه علم و صنعت و مبارزه قبل از انقلاب بود که توسط ساواک دستگیر شد و ۶ ماه زیر شکنجه قرار داشت، در اصل جنگ ما جنگ عاشورایی بود یعنی ما یکه و تنها و آنها همه دنیا را پشت سر خودشان داشتند ولی پیروزی نصیب ما شد و علتش این بود که مردم آگاهانه به میدان آمدند و ایستادند و ولایت را تنها نگذاشتند.

وی در پایان درباره اینکه اگر جنگ شود، آیا بازهم به جبهه خواهید رفت، تصریح کرد: بله حتما؛ البته جنگ فی نفسه چیز خوبی نیست اما ما در دوران جنگ از اسلام و نظام خودمان دفاع کردیم؛ جنگ با اسرائیل برای ما خوراک است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات