حسین طلا در گفت و گو با افکارنیوز؛

به نظرم مجلس همین است، قرار نیست الان عوض شود مجلس تا دو سال و نیم دیگر وقت دارد. اینکه برنامه دولت برای مجلس چیست بحثی جداست فعلا نمی خواهم به این موضوع ورود کنم، عقل حکم می کند کسی که قرار است فضای تعاملی ایجاد کند با انتصاب افراد مناسب این کار را انجام دهد. آقای روحانی با شعار اعتدال آمد آیا فرد معتدلتری نمی تواند به عنوان بازوی ارتباطی فی مابین دولت و مجلس بگذارد

گروه سیاسی – زهرا ترابی – برای نخستین بار  رییس جمهور مجبور شد چهار وزیر برای یک وزارتخانه معرفی کند تا از مجلس رای اعتماد بگیرد. حسین طلا فرماندار اسبق تهران و نماینده مجلس نکات جالبی را از تعامل دولت و مجلس می گوید. وی در این باره به افکارنیوز می گوید فضای مجلس نسبت به دولت سرد است و معاون پارلمانی رییس جمهور هم نتوانسته این فضا را تعدیل کند.

طلا معتقد است ریشه بسیاری از اختلافات در انتصابات حسن روحانی است.
آنچه در پی می آید مشروح این گفت و گو است:

با گذشت صد روز از روی کار آمدن دولت جدید عملکرد حسن روحانی را در این مدت چگونه ارزیابی می کنید؟
بنظر من صد روز فرصت چندانی برای اینکه دولتی که تازه مستقر شده بخواهد گزارش جامع و کاملی ارائه دهد نیست، البته خود دولت این آمادگی را اعلام کرده است که می تواند گزارشی صد روزه از عملکردش بدهد، علی القاعده باید ببینیم گزارشی که به مردم اعلام می شود در چه حدی است.

اگر بخواهد به موارد بازمانده از دولت قبل اشاره کند در خصوص دولت آقای احمدی نژاد باید تمامی جوانب را از روی انصاف دید که چه کارهایی را درست عمل کرد و یا غلط و چه سیاستهایی درست غلط پیاده کرد، آقای حسینی وزیر پیشین اقتصاد در برنامه نگاه حضور یافتند و به پرسشهایی که در ذهن ها مانده بود پاسخ دادند. دولت پیشین فرصت دفاع پیدا کرده بود و این فرصت ها جای دفاع داشت، که حتی در جلسه تشخیص مصلحت نظام گزارشهای مختلفی داده شد در ارتباط با بحث آسیبهای هدفمندی یارانه و احمدی نژاد صحبتهایی را انجام داد که اعضای مجمع تشخیص با حرفهای احمدی نژاد تا حدودی همراهی کردند و نظراتش را قبول داشتند.

اصولاً فکر می کنم این فرهنگ، فرهنگ خوبی نیست که برای اثبات یک دولت، مدیر و فرد دولت قبلی را زد اگر قرار است چیزی را اثبات کنیم توانمندی ها، عملکرد ها و نقاط مثبت را بیان کنیم و ارائه دهیم فرد افتاده از مرکب قدرت را زدن خیلی هنر نیست. دولت گفته صد روزه گزارشی از کابینه ارائه می دهد البته به نظر من فضا و زمان کمی بوده برای اینکه بخواهند چنین گزارشی بدهند حتماً همه چیز را بررسی کرده اند

اگر بخواهید به نقاط مثبت دولت اشاره کنید فکر می کنید دولت تاکنون درکدام عرصه ها موفق عمل کرده است؟

یکی از نقاط مثبت دولت آقای روحانی تثبیت نرخ ارز سه هزارتومان است و یکی دیگر از نقاط مثبتش این بود که دنبال این است تنش را کم کند اما در عمل فکر می کنم برخی چیز ها متفاوت است

مثلا؟


فکر می کنم جریان پویا و جریان موفقی در تولید مدیر نبود، انتصاب خیلی مدیران، وزراء معاونین از بازنشستگان ده سال حتی پانزده سال پیش برای پستهای دولتی نشان دهنده این موضوع است این نگاه سیاسی نه تنها درست نیست بلکه مراجعه به مدیران دهه های قبلی که سن زیادی از آنان گذشته نمی تواند نکته مثبتی برای کسور داشته باشد.

اشاره کردید به سن مدیران، آقای روحانی در شرایطی دولتی را تحویل گرفت که دچار بحرانهای خاص بود احساس نمی کنید جای آزمون وخطا دیگر نیست و با این دید مجبور شد از آدمهایی استفاده کند که بتواند خطاهایی را که دولت قبل به هر دلیلی انجام شده را از بین ببرد؟

آیا هر مدیری که در سن خدمت است سی سالش هم تمام نشده لزوما خطاکار است؟ لزوما بی تجربه است؟ یا حتما باید کسی سی سالش تمام شود بازنشسته شود تا بگویی تجربه دارد؟ اگر اینطور باشد ما باید مبنا را بگذاریم که هر کس بازنشسته شد دوباره از نو برود سر کار! مثلا افرادی که ۲۵ سال خدمت کرده اند و بازنشسته هم نشده اند تجربه کاری ندارند؟ انصاف را برای همین جا ها گذاشتند از شما سوال می کنم شهید همت چند سالش بود؟ ۲۸ سالش بود شهید شد جنگ ما را پیرمرد ها جلو بردند جلو یا جوان ها؟

به نظرشما آقای مجیدانصاری به عنوان معاون پارلمانی آقای روحانی توانسته تعامل بین مجلس و دولت برقرار کند؟

من که تا به حال چنین چیزی را حس نکرده ام

علتش را در چه می دانید؟

فکر می کنم مقداری از این موضوع برمی گردد به نگاه های سیاسی، بالاخره جو حاکم بر مجلس با توجه به قضایایی که اتفاق افتاده است و سوالاتی که همچنان باقیست سرد است

چه سوالاتی؟

نوع عملکرد این ها در موضوع انتخابات ۸۸ و عدم قبول برخی ساختار ها در نظام

علت عدم تعامل را نگاه نماینده ها به دولت می بینید یا نگاه آقای انصاری به نماینده ها؟

به نظرم مجلس همین است، قرار نیست الان عوض شود مجلس تا دو سال و نیم دیگر وقت دارد. اینکه برنامه دولت برای مجلس چیست بحثی جداست فعلا نمی خواهم به این موضوع ورود کنم، عقل حکم می کند کسی که قرار است فضای تعاملی ایجاد کند با انتصاب افراد مناسب این کار را انجام دهد. آقای روحانی با شعار اعتدال آمد آیا فرد معتدلتری نمی تواند به عنوان بازوی ارتباطی فی مابین دولت و مجلس بگذارد به هرحال فضای مجلس درباره دولت گرم نیست.

آقای روحانی با شعار اعتدال آمده بنظر شما آیا تا امروز آقای توانسته اعتدال را برقرار کند؟

شما چه فکر می کنید؟ من فکر می کنم یک جریان خاصی حاکم می شود، چرخش قدرت به سنت الهی به صورت شکست و پیروزی در بین مردمان در چرخش است در طول مدت بر مرکب قدرت ماندن یا پایین آمدن را عملکرد ها تعیین می کند؛ اگر ظرفیت دولت در انتقادپذیری، تعامل و گروه با افراد و سلیقه-های مختلف بیشتر شود عمر دولت نیز بیشتر می شود اگر کمتر بود علی القاعده کمتر است. نمی خواهم بگویم خوب یا بد آقای روحانی شعارش اعتدال است از شما می پرسم شما این اعتدال را می بیند؟ مثال عرض می کنم آیا در وزرای دولت قبل هیچ وزیری نبود که قابلیت داشته باشد روحانی در کابینه خود از او استفاده کند؟

احمدی نژاد هم که روی کار آمد تمام مدیران را عوض کرد اینطور نبود؟


بله، ولی ایشان که شعارش اعتدال نبود بود؟ اصلا شعار اعتدال نداد، من معتقدم آدم حرفی که می زند باید پایش بایستد هر چی که هست اگر من حرفی زدم یک جور دیگری عمل کردم بنظر چیز دیگری به ذهن می آید من فکر می کنم در موضوع انتصابات واژه اعتدال را یا ما نمی فهمیم چیست یا اعتدال را یا جور دیگری تعریف می کنند

در خصوص جبهه پایداری الان جبهه پایداری جلساتش کمرنگ شده فکر می کنید این جبهه چرا جلساتش کمتر شده و آیا این طور است که فقط در آستانه انتخابات کارشان شکوفا می شود و احساس وظیفه می کنند؟

بقیه جا ها مگر غیر از این بوده است؟ کدام حزب را سراغ دارید که در طول سال فعالیت کند؟ من عضو جبهه پایداری نیستم بخواهم پاسخ دهم، من فقط در لیست جبهه پایداری هستم همین، البته با خیلی هایشان ارتباط خوبی دارم در خیلی جا ها دیدگاه های نزدیک داریم اما لزوما این نیست تمام فرایند جبهه پایداری در ذهنم مورد قبول بنده باشد، احزاب در کشور ما همین است بنظر می رسد موجی و جبهه-ای عمل می کنیم مثل جریان اصلاحات ۸ سال پیش، جریان اصلاحات صدایی را تولید کرد ولی این صدا، صدایی غیر از بدنه افراطی اصلاحات بود. احزاب نتوانستند آنچنان که باید و شاید اعتماد مردم را جلب کنند تا مردم به احزاب اعتماد کنند

اینکه می گویند احمدی نژاد می خواهد به انتخابات و مجلس ورود پیدا کند نظرتان در این رابطه چیست فکر می کنید اگر وارد میدان شود شانسی برای برنده شدن دارد؟

فکر می کنم دو سال دیگه خیلی چیز ها ممکن است تغییر کند

از چه لحاظ؟ شخصیت آقای احمدی نژاد یا سیاست ها؟

لزوما آقای احمدی نژاد بد نیست جامعه عملکرد دولت – عملکرد مجلس همه این ها می تواند به تغییر فضای آینده در بد تر شدن به ضرر آقای احمدی نژاد یا بهتر شدن به نفع آقای احمدی نژاد عمل کند به شرایط برمی گردد، فکر می کنم هنوز آقای احمدی نژاد طرفدارهای خودش را دارد آقای روحانی هم طرفداران خودش را دارد.

شما طرفدار کدامشان هستید؟

من طرفدار حقم اهل این بازی ها نیستم

حق را این وسط به کدامشان می دهید؟
حق را به کار درست می دهم

خب کار درست را کدامشان انجام داده اند؟ احمدی نژاد یا روحانی؟
نسبی است
نظرتان راجع به شخص آقای احمدی نژاد چیست؟
مدیر فعالی بود ولی خطاهای استراتژیک کرد

نظرتان راجع به آقای روحانی؟
به نظرم زود است برای قضاوت کردن

آقای مشایی؟

ما خودمان بزرگش کردیم چیزی نبود چیزی نیست که قابل طرح باشد

آقای ظریف؟
زود است

آقای ناطق نوری؟
بنظرم آقای ناطق بهتر می توانست عمل کند

فکر می کنید اگر آقای ناطق نوری ورود پیدا کند به مجلس دهم رای دارد؟ خیلی ها بر این باورند که اگر بیاید سر لیست اصلاح طلب ها قرار می گیرد و بعضی هم می گویند عارف سر لیست اصلاح طلبان است نظرتان راجع به این موضوع چیست؟
به نظرم هیچ کدام از اصلاح طلب ها در سرلیست نیستند حتی آقای عارف
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات