رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است که مسائل جهان اسلام در قالب یک طرح جامع با محوریت ایران و عربستان قابل حل است.

به گزارش افکارنیوز ، آیت الله هاشمی رفسنجانی عصر امروز در دیدار رئیس مجلس لبنان با اشاره به انفجار اخیر در مقابل سفارت جمهوری اسلامی در بیروت، این گونه کارها را نتیجه برنامه ریزی های دشمنان مسلمانان و تعصبات جاهلی بعضی از فرقه های دینی و سیاسی دانست.

وی تصریح کرد: اختلاف نظرهای تاریخی نباید به تفرقه ها و کینه های اجتماعی برسد و امنیت مسلمانان را مخدوش کند.

هاشمی رفسنجانی افزود: اقدامات تروریستی نمی تواند علاقه تاریخی دو ملت ایران و لبنان را دچار تردید نماید.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان گوشه هایی از تاریخ اسلام در لبنان و زندگی مسالمت آمیز فرقه های دینی و مذهبی در آن کشور گفت: از عقلای لبنان انتظار داریم که نگذارند متعصبین، حاکمیت عقلانیت را گوشه نشین و تماشاگر کنند.

هاشمی رفسنجانی در پاسخ به تقاضای رئیس مجلس لبنان که خواستار مذاکره وی با پادشاه عربستان شده بود، به سفر چند سال قبل خود به عربستان و مذاکره با ملک عبدالله برای تشکیل کمیسیون علمایی و کمیسیون های مشترک دیگری برای سایر موضوعات مورد اختلاف اشاره کرد و گفت: متاسفانه تندروها در سال های اخیر اوضاع اکثر کشورهای اسلامی، مخصوصاً منطقه را در جهت خواسته های کشورهای استعماری و انحصارگر بردند و نگذاشتند ملت ها و دولت های منطقه فضای وحدت اسلامی را استشمام کنند.

وی خاطرنشان کرد: مسائل جهان اسلام در قالب یک طرح جامع با محوریت ایران و عربستان قابل حل است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اتفاقات سوریه و تاثیرات آن در لبنان، ابراز امیدواری کرد: مردم سوریه که سابقه تاریخی زندگی مسالمت آمیز در منطقه را دارند، در مقطع کنونی نیز بتوانند در سایه تدابیر مسئولین و بر اساس افکار عمومی، سرنوشت کشورشان را تعیین کنند.

هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: جمهوری اسلامی دخالت در سیاست های داخلی دیگر کشورها را نمی پسندد و می داند که مسئولین هر کشوری بر اساس شرایط خویش عمل می کنند.

وی اکتشافات سال های اخیر نفت و گاز در لبنان را باعث طمع دشمنان خواند و با تاکید بر عقلانیت مسئولین آن کشور گفت: توسعه همکاری های دو کشور ظرفیت های زیادی دارد و دولت ها باید برای تقویت روابط برنامه ریزی کنند.

نبیه بری رئیس مجلس لبنان نیز در این دیدار با تسلیت انفجار اخیر در مقابل سفارت بیروت، به برنامه های سفر به ایران و ملاقات با شخصیت ها، بخصوص مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: مذاکرات خوبی داشتیم که امیدواریم در دولت جدید عملی شود.

وی با تاکید بر سابقه تاریخی همکاری های مردم ایران و لبنان گفت: هیچ چیز نمی تواند این سابقه را تحت الشعاع قرار دهد.

رئیس مجلس لبنان مذاکره را تنها راه حل مسائل جهان اسلام، مخصوصاً در سوریه خواند و گفت: همه باید کمک کنیم تا کشتار مردم کم شود و از بین برود.

نبیه بری به جایگاه هاشمی رفسنجانی در کشورهای اسلامی و بخصوص عربستان و نقش دو کشور ایران و عربستان در بین دولت های اسلامی اشاره کرد و گفت: جهان اسلام منتظر است تا آقای هاشمی رفسنجانی یک بار دیگر نقش تاریخی خود را در جهت همدلی بیشتر مسلمانان انجام دهد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات