عضو کمیسیون انرژی مجلس از مذاکره ایران و روسیه برای ساخت ۲ نیروگاه اتمی جدید در بوشهر خبر داد و گفت که رئیس سازمان انرژی اتمی در این باره از رئیس جمهور درخواست بودجه کرده است.

به گزارش افکارنیوز ، جلیل جعفری عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از مذاکره سازمان انرژی اتمی با روسیه برای ساخت ۲ نیروگاه اتمی دیگر همانند نیروگاه اتمی بوشهر خبر داد و در این باره گفت: رئیس جمهور نیز در سفر به استان بوشهر به ساخت این نیروگاه اشاره کوتاهی داشت.

 رئیس جمهور دو روز پیش در جریان سفر به استان بوشهر و در نشست شورای اداری این شهر طی سخنانی گفته بود: نخستین نیروگاه هسته ای ایران در بوشهر فعال است و به زودی دومین نیروگاه اتمی در این استان ساخته می شود، البته برای توسعه ساخت نیروگاه های اتمی در کشور فعالیت بیشتری می شود و در اکثر نقاط بوشهر نیروگاه اتمی ساخته می شود.

حالا، این عضو کمیسیون انرژی مجلس می گوید: قرار است این ۲ نیروگاه مشابه نیروگاه اتمی بوشهر، بلکه با ایمنی بالاتر باشند که هر دو این نیروگاه ها برق تولید کرده و در کنار آن، به عنوان نیروگاه آب شیرین کن هم استفاده خواهد شد.

وی در ادامه گفت وگوی خود با بیان اینکه اینکه این دو نیروگاه در کنار نیروگاه بوشهر ساخته شوند، به صرفه است، تصریح کرد: با توجه به صرفه اقتصادی و پاک بودن انرژی هسته ای باید به سمت توسعه نیروگاه های اتمی برویم و در توافق ژنو نیز به حق ایران در غنی سازی تصریح شده است. در حال حاضر نیز که ساخت نیروگاه بوشهر به پایان رسیده، پس باید واحدهای نیروگاهی بیشتری را بسازیم و استفاده از این فناوری نو را ادامه دهیم.

جعفری در مورد منابع مالی قرارداد ساخت این ۲ نیروگاه، گفت: اخیراً سازمان انرژی اتمی طی نامه ای به دولت جهت پیش بینی منابع مالی این قرارداد نوشته تا منابع انعقاد این قرار داد، در لایحه بودجه سال ۹۳ پیش بینی های لازم صورت گیرد؛ حتی اگر به علت ذیق وقت در لایحه چنین بودجه ای پیش بینی نشود، کمیسیون اقتصادی این آمادگی را دارد که اگر دولت بخواهد، منابع لازم جهت انعقاد قرارداد ساخت این دو نیروگاه را در بودجه سال آینده لحاظ کند.

وی خاطرنشان کرد: یک نیروگاه ۳۶۰ مگاواتی نیز در دارخوین خوزستان که از تکنولوژی PWR نوع غربی، قرار است که ساخته شود، ساخت آن نیروگاه نیز کاملا برپایه توانمندی های بومی و با تکیه بر متخصصان داخلی است. این نیروگاه ۳ سال است که در حال طی مراحل تحلیل ایمنی و طراحی تفصیلی است چرا که تحلیل ایمنی جزو مراحل اصلی نیروگاه های اتمی است و در واقع فرق نیروگاه های گازی با نیروگاه های اتمی در اهمیت همین مرحله تحلیل ایمنی است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات