گروه کشورهای جنبش عدم تعهد و چین در بیانیه ای مشترک در اولین روز از برگزاری هجدهمین کنفرانس سالانه کشورهای عضو سازمان منع سلاحهای شیمیایی در لاهه هلند، مواضع مشترک خود را در ارتباط با مهم ترین مسائل و تحولات بین المللی مرتبط با کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی تشریح کردند.

به گزارش افکارنیوز ، در این بیانیه که سید عباس عراقچی، معاون امور بین المللی وزارت خارجه کشورمان آن را قرائت کرد، گروه عدم تعهد و چین ضمن اذعان به اینکه سلاحهای کشتار جمعی یکی از مهم ترین تهدیدها برای صلح و امنیت بین المللی به شمار می آید، خواستار خلع سلاح کامل و همه جانبه سلاح های کشتارجمعی شدند و راه رسیدن به این هدف جهانی را اجرای غیرتبعیض آمیز تمام مفاد کنوانسیون منع سلاحهای شیمیایی دانستند.

در بیانیه مشترک کشورهای عضو جنبش عدم تعهد و چین بار دیگر از اینکه کشورهای دارنده سلاح های شیمیایی به ویژه آمریکا و روسیه نتوانسته اند به تعهدات خود در امحای کامل ذخایر سلاح های شیمیایی خود تا ضرب الاجل تعیین شده برای این منظور یعنی ۲۹ آوریل ۲۰۱۲ (۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۱) عمل کنند، ابراز نگرانی جدی شده و تصریح شده که عدم پایبندی کشورهای مذکور به تعهدات خود موجب آسیب رساندن به کنوانسیون خواهد شد. در این بیانیه از کشورهای دارنده سلاح های شیمیایی خواسته شده است به تعهدات اصولی خود در نابودی کامل این سلاح ها پایبند باشند.

کشورهای عضو عدم تعهد و چین همچنین با اشاره به نتایج تیم تحقیقاتی سازمان ملل متحد در مورد کاربرد سلاح های شیمیایی در سوریه هرگونه کاربرد این سلاح ها را توسط هر کسی، در هر جایی و تحت هر شرایطی محکوم کردند و از اقدام سوریه در پیوستن به کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی استقبال نموده و آن را گامی مهم در جهانی شدن کنوانسیون دانسته و در همین ارتباط از سایر غیراعضاء به ویژه آنهایی که عدم الحاق آنان موجب نگرانی جدی است، خواستند هر چه زودتر و بدون پیش شرط به این کنوانسیون ملحق شوند. همچنین در این بیانیه در ارتباط با موضوع «جهانشمولی» کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی و الحاق هرچه سریع تر غیراعضاء به آن، از دبیرخانه فنی سازمان منع سلاح های شیمیایی و تمام کشورهای عضو خواسته شده است تا تلاشهای خود را دوچندان کنند و تأکید شده است کشورهایی که عضو کنوانسیون نیستند، نباید از منافع مترتب بر کنوانسیون که شامل کشورهای عضو می شود برخوردار باشند.

در این بیانیه علاوه بر حمایت از تصمیمات گرفته شده برای انهدام سلاح های شیمیایی در سوریه، از همه طرف ها در سوریه و همچنین همه کشورهای عضو خواسته شده است که در اجرای این تصمیمات همکاری کنند.
اجرای کامل، موثر و غیرتبعیض آمیز مفاد کنوانسیون درخصوص تجارت و همکاری بین المللی بین کشورهای عضو و حذف کنترل ها و محدودیت های صادراتی بین اعضاء که از سوی برخی از کشورها با اهداف و انگیزه های سیاسی صورت می گیرد، از دیگر موضوعاتی بوده که در این بیانیه مشترک از سوی کشورهای عضو جنبش عدم تعهد و چین مورد تأکید قرار گرفته است. در همین زمینه، اذعان شده است که اعمال تحریم های یکجانبه علیه کشورهای عضو برخلاف مفاد کنوانسیون است و می تواند اعتبار آن را مخدوش نماید.

در بخشی دیگر از این بیانیه، مصوبه سازمان برای تأسیس شبکه بین المللی حمایت از قربانیان سلاح های شیمیایی در سازمان منع سلاح های شیمیایی که توسط کشورمان پیشنهاد شده است، مورد حمایت کشورهای عضو عدم تعهد و چین قرار گرفت و از سازمان منع سلاح های شیمیایی خواسته شد تا برای تشکیل کامل این شبکه اقدامات لازم را انجام دهد.

لازم به توضیح است سازمان منع سلاحهای شیمیایی پس از تصویب و لازم الاجرا شدن کنوانسیون منع سلاحهای شیمیایی در سال ۱۹۹۷، با هدف اجرای مفاد این کنوانسیون در لاهه (هلند) ایجاد شد. در حال حاضر ۱۹۰ کشور عضو این کنوانسیون هستند. رژیم صهیونیستی، میانمار، مصر، سومالی، کره شمالی و کشور تازه تاسیس سودان جنوبی عضو این کنوانسیون نیستند. این سازمان دارای یک شورای اجرایی مرکب از ۴۱ کشور است که به همراه کنفرانس کشورهای عضو، مهم ترین نهادهای تصمیم گیر این سازمان محسوب می شوند. کنفرانس کشورهای عضو به صورت سالانه و با حضور تمامی کشورهای عضو برگزار می گردد.

جمهوری اسلامی ایران با توجه به اینکه اصلی ترین قربانی سلاحهای شیمیایی می باشد، با بهره گیری از تجارب خود در این زمینه و آگاهی از پیامدها و خطرات این گونه سلاحها در جریان تدوین، تصویب و لازم الاجرا شدن این کنوانسیون و همچنین پس از ایجاد سازمان مربوطه همواره نقشی فعال و تعیین کننده در تحولات و روندهای آن داشته و در حال حاضر نیز یکی از اعضای فعال و تأثیرگذار شورای اجرایی این سازمان است. همچنین در چهار سال گذشته سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان منع سلاح های شیمیایی همواره به عنوان معاون رئیس کنفرانس از سوی گروه آسیا انتخاب شده است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات