چگونه انبار ها با خزانه خالی پر شد؟ / پول خزانه خرج مجلل سازی نهاد می شود/ احمدی نژاد به دنبال همکاری با روحانی بود/ پیروزی روحانی مرهون احمدی نژاد/ حکم جلب روحانی بعید نخواهد بود! / سن بالا اجازه تحرک را به روحانی نمی دهد

افکارنیوز - جوانفکر از یاران نزدیک احمدی نژاد در مصاحبه ای با روزنامه قانون به گزارش صد روزه روحانی واکنش نشان داد.

نقد جوانفکر بر گزارش ۱۰۰ روزه اینچنین آغاز می شود: سرانجام یکصد و پانزده روز پس از تحویل دولت به رئیس جمهور جدید، آقای حسن روحانی، گزارش کار یکصد روزه عملکرد دولت خود را به آگاهی عموم رساند، گزارشی که بخش عمده آن نه درباره عملکرد دولت ایشان بلکه طرح ادعاهایی درباره میراث دولت قبل بود.
واضح است که برای ترسیم آینده ای بهتر و روشن تر، لازم است ادوار گذشته دولت ها مورد نقد عالمانه قرار گیرد تا از رهگذر آن بتوان نسبت به برطرف کردن نقاط ضعف احتمالی اهتمام ورزید و فرصت های تازه ای را برای حرکت رو به جلو و شکوفایی کشور پدید آورد، بنابراین اقدام آقای روحانی در نقد عملکرد دولت قبل فی نفسه امری ضروری و پسندیده است.

انتقام جویی در تصویر پردازی نباشد
وی در ادامه تاکید می کند: امید آن بود که ابتدای این گزارش بر انصاف و دلسوزی باشد، که اگر این احساس در مردم پدید آید که انتقام جویی در تصویر پردازی از دولت قبل دخالت داشته است، شعار عقلانیت، تدبیر و اعتدال در اذهان عمومی رنگ باخته و فرافکنی دولت جدید در اذهان عمومی جایگزین آن خواهد شد.
مشاور احمدی نژاد بعد از این مقدمه وارد نقد محتوایی شده و می آورد: رئیس جمهور محترم فرمودند که خزانه خالی را از دولت دهم تحویل گرفته اند، در حالی که به اذعان ایشان، موجودی خزانه در ۱۳ مرداد گذشته ۱۲۸۰ میلیارد تومان بوده است، رقمی که یک سال قبل از آن در همین تاریخ ۶۸۰ میلیارد تومان یعنی کمی بیش از نصف آن در سال جاری بود.

چگونه انبار ها با خزانه خالی پر شد؟
جوانفکر البته در ادامه به نکته ای اشاره می کند که شاید از دید نزدیکان روحانی هم مورد غفلت قرار گرفته. وی در بخشی از مطلب این پرسش را طرح می کند «دولت چگونه با خزانه خالی انبار ها را پر کرده است؟ » به راستی دولت چگونه توانست بر این بحران فائق آید؟ پاسخ به این سوال احتمالا برای دولت نقطه مثبتی را ثبت کند. البته اگر پاسخ منطقی در میان باشد.

جوانفکر در این بخش از سخنانش می گوید: هیچکس نگفت که خزانه خالی است زیرا اهل فن می دانند که خزانه، محل ورود و خروج مستمر و لحظه به لحظه پول است و در هیچ زمان نمی توان آن را خالی از پول فرض کرد اما سوال این است که دولت جدید چگونه توانسته است با خزانه خالی انبارهای کشور را برای مدت های مدید از نیازهای اولیه انباشته کند و طی این مدت به رتق و فتق امور کشور بپردازد، سر هر ماه یارانه ها را به حساب مردم بریزد و اینک تصمیم دارد دو مرحله سبد کالا به همه خانوارهای ایرانی اهدا نماید؟ !

پول خزانه خرج مجلل سازی نهاد می شود
مدیر عامل اسبق ایرنا در ادامه تصریح کرد: به این سوال باید پاسخی درخور داده شود که چرا با در اختیار داشتن یک خزانه خالی میلیارد ها تومان خرج مجلل سازی ساختمانی شده است که آقای احمدی نژاد در طول هشت سال خدمتش که به گفته آقای روحانی ثروتمند ترین دوران در سال های پس از انقلاب بوده است، برای نوسازی آن هیچ هزینه ای نکرد. یک مقایسه ساده میان مبلمان اشرافی اولین مصاحبه رئیس جمهور محترم با صندلی ساده و چوبین آقای احمدی نژاد در مصاحبه های همیشگی اش، می تواند سمت و سوی هزینه های انجام شده را نشان دهد.

از احمدی نژاد شکایت می کنم!
وی گفت: اگر خزانه موروثی به دولت جدید خالی بود، با چه منطقی پرداختی های خارج از شمول به اعضای کابینه که عمدتا حقوق بازنشستگی نیز دریافت می کنند تا ۶۰ درصد افزایش یافته است؟ باید قبول کرد که دست و دل بازی ها در هزینه کردن از موجودی خزانه، با ادعای خالی بودن هیچ نسبتی ندارد. راستش این روز ها که همه به شکایت از رئیس جمهور سابق تشویق و ترغیب می شوند، من هم انگیزه مند شده ام تا از آقای احمدی نژاد به دستگاه قضایی شکایت کنم زیرا در دوره ای که با کمترین فروش نفت نسبت به سال های قبل از سال ۸۴، بیشترین درآمد برای کشور بوجود آمد، او نه خودش خورد و نه اجازه داد دیگران بخورند! ، که اگر چنین کرده بود، امروز نه تنها به بی تدبیری و ندانم کاری و مخالفت با قانون متهم نمی شد بلکه او عقل کل بود و شاید هم بهترین!

احمدی نژاد به دنبال همکاری با روحانی بود
جوانفکر افزود: رئیس جمهور محترم مستحضر هستند که بلافاصله پس از اعلام رای ایشان در انتخابات، به دستور آقای احمدی نژاد تمامی وزرای او و معاونان آن ها یک به یک به حضورشان رسیدند و گزارشی از وضعیت حوزه های تحت مسئولیت خود به ایشان ارائه کردند. دلیل آن هم روشن بود زیرا جهت گیری رئیس جمهور و همکارانش در دولت قبل، مبتنی بر همکاری صمیمانه با دولت جدید بود. آقای روحانی مستحضر هستند که در سال ۸۴ جناب آقای خاتمی رئیس جمهور محترم وقت اجازه نداد که اعضای کابینه اش به ملاقات دکتر احمدی نژاد بیایند و به او گزارش کار بدهند.

پیروزی روحانی مرهون احمدی نژاد!
مشاور رسانه ای احمدی نژاد اذعان کرد: در پاسخ به این سوگیری همدلانه دولت قبل، همگان رفتاری متفاوت از سوی آقای روحانی و دولتش مشاهده کردند، کسی که پیروزی اش در انتخابات یازدهم، مرهون منش و کنش قانونمدارانه آقای احمدی نژاد در پاسداری از رای مردم بود.
معاون اول دولت یازدهم چندین مصوبه دولت قبل را لغو کرد، با جوسازی و تبلیغات مسمومی که برخی اعضای دولت یازدهم به راه انداختند، آقای احمدی نژاد، کمک مالی دولت به دانشگاه ایرانیان را به خزانه بازپس فرستاد و آنقدر فشار آوردند تا ایشان ناگزیر از تخلیه ساختمان محل استقرار دفتر رئیس جمهور سابق شود.

روحانی برای همه ادعا ها دلیلی دارد
سرپرست اسبق روزنامه ایران گفت: مطمئن هستم که برای همه ادعاهای مطرح شده در اولین گزارش صد روزه، پاسخ های منطقی و دقیقی وجود دارد که در صورت فراهم آمدن شرایط مناسب در صدا و سیما، مسئولان ذیربط در دولت قبل به آن ها پاسخ خواهند داد. علاوه بر آن، مناظره تلویزیونی آقایان روحانی و احمدی نژاد، به منزله اهتمامی مجدانه برای حرکت در مسیر اعتدال و عقلانیت و تنویر افکار عمومی خواهد بود و بر میزان پایبندی رئیس جمهور به حقوق شهروندی که این روز ها پیش نویس آن را به آراء عموم گذاشته شده است، نیز مهر تایید خواهد زد.

حکم جلب روحانی بعید نخواهد بود!
وی افزود: جناب آقای رئیس جمهور، شخصیت تحصیلکرده، مجرب و دنیا دیده ای هستند، به ویژه آن که مدرک تحصیلی شان را در رشته حقوق از یک دانشگاه بریتانیا اخذ کرده اند. ایشان در گزارش صد روزه شان فرمودند: «تفسیر و تعبیرهایی که بعضی ها (احتمالا اوباما) از ان پی تی می کنند از یک سرهنگ بر می آید و نه از یک حقوقدان» . از ایشان که منتقد کاغذ پاره خواندن قطعنامه های ضد ایرانی از سوی آمریکا و سایر ابرقدرت ها هستند، بعید بود تفسیر رئیس جمهور آمریکا از ان پی تی را که به پشتوانه حقوقدانان برجسته آمریکایی و احتمالا انگلیسی مطرح شده است، تعبیر سرهنگی بنامند! بدون تردید افراد بسیاری هستند که در عین سرهنگ بودن، حقوقدان برجسته ای محسوب می شوند و ایشان باید از هم اکنون مراقب باشند که پس از خاتمه دوران ریاست جمهوری شان ممکن است برخی از سرهنگ ها از جمله سرهنگی که صبح ها راه عبور و مرور دکتر روحانی را هموار می کند، از ایشان به دلیل احساس توهین شکایت کنند و اگر به دادگاه نروند، صادر شدن حکم جلبشان هم بعید نخواهد بود!

احمدی نژاد نقد نکرد، مقایسه کرد
جوانفکر ادامه داد: در میان آن ۵۰ میلیون نفر واجدان شرایط رای، بنده در زمره ۳۲ میلیون نفری هستم که به دکتر روحانی رای ندادند اما به هر حال ایشان رئیس جمهور قانونی کشور هستند و احترام به رئیس جمهور نیز امری لازم برای همه شهروندان است، بماند که در دوره قبل بی حرمتی به رئیس جمهور برخوردار از پشتوانه ۲۵ میلیون رای با سکوت دستگاه قضایی به حد اعلا رسید! . آقای روحانی در دوره چهار ساله ریاست جمهوری شان۱۳ گزارش صد روزه دیگر باید به مردم ارائه کنند و در گزارش بعدی انتقادهای تخریب گرانه از دولت قبلی توجیه پذیر نخواهد بود. ممکن است بگویند آنچه عوض دارد گله ندارد، دولت قبل رویکردی نقادانه نسبت به دولت های پیش از خود داشت و اکنون نوبت رئیس جمهور جدید است که دولت پیش از خود را مورد نقد قرار دهد. باید توجه داشت که آقای احمدی نژاد هیچگاه در صدد نقد دولت های قبل برنیامد بلکه فقط به مقایسه عملکرد دولتش با دولت های قبل پرداخت.

مردم از دکتر روحانی گزارش کار می خواهند و این امر مستلزم ارائه عدد و رقم از کارهای انجام شده است. اینکه از دولت قبل برخی تعهدات و بدهی ها برای دولت جدید برجای مانده است، امر مذمومی نیست و نشان می دهد که دولت قبل بسیار بیشتر از ظرفیت هایش برای کشور کار کرده و درآمد هایش را در زیرساخت ها و فعالیت های عمرانی به کار گرفته است و کارهای ناتمامی هم باقی مانده است که اتمام آن ها، هم خدمت به مردم است و باعث پیشرفت کشور می شود و هم امتیازهای مندرج در کارنامه عملکردی دولت یازدهم را افزایش خواهد داد.

دولت سرمایه نسل های بعد را می فروشد
مدیر عامل سابق ایرنا تصریح کرد: جناب آقای روحانی، در گزارش صد روزه فعالیت دولت خود فرمودند که افزایش تولید نفت را در دستور کار خود قرار داده اند و معنی آن این است که دولت جدید قصد دارد بیشتر از دولت قبل نفت را که سرمایه ای برای نسل های بعد است بفروشد و حتما با قیمت امروز نفت، ثروت بیشتری هم به دست خواهد آورد. من همین الان و در عین ناباوری به رئیس جمهور اطمینان می دهم که اگر در پایان دولت یازدهم نتیجه عملکرد دولت ایشان بیشتر از دولت دهم باشد برای دور بعد به ایشان رای خواهم داد و از دیگران نیز خواهم خواست که چنین کنند.

سن بالا اجازه تحرک را به روحانی نمی دهد
جوانفکر با انتقاد از توقف سفرهای استانی گفت: آقای روحانی، مستحضر هستند که تصمیمات متخذه و اقدامات انجام شده در دولت هایی که قبل از سال ۸۴ بر سر کار بودند، با خواسته ها و نیازهای مردم در مناطق مختلف کشور و ظرفیت های انسانی و طبیعی، هماهنگی و همسویی مناسبی نداشت و این امر نیز عمدتا منتج از رویکرد ها و جهت گیری های آن دولت ها بود. دولت های نهم و دهم با طراحی سفرهای استانی، اهتمام ویژه ای را مصروف ارتباط گیری با مردم و نخبگان و صاحبنظران در مناطق مختلف کشور کرد تا از رهگذر آن تصمیماتش را با نیازهای واقعی مردم و داشته های هر منطقه، هماهنگ کند اما به نظر می رسد که این امر در دولت یازدهم تعطیل شده است. آیا می توان پذیرفت که سن بالا اجازه چنان تحرکی را به رئیس جمهور محترم و اعضای دولتشان بدهد؟ ضمن آنکه باید توجه داشت که کسانی که در سنین بالا عهده دار مسئولیت های سنگین اجرایی می شوند، بیش از جوان تر ها ممکن است به ورطه بهانه جویی و فرافکنی بیفتند.

ظریف مدیون شجاعت احمدی نژاد
جوانفکر مدعی شد: طبق آخرین گزارشی که آقای یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی منتشر کرد، از روزی که آقای روحانی به کرسی ریاست جمهوری رسیدند، فعالیت ها در نیروگاه نطنز و رآکتور آب سنگین اراک متوقف شده است. معنی آن این است که رویکرد دولت یازدهم بر توقف روند استفاده ملت ایران از حقوق هسته ای خود متمرکز بوده است و این در حالی است که آقای احمدی نژاد در سال ۸۴ قفل هایی را که در دوره دکتر روحانی به عنوان طرف ایرانی مذاکره با ۱+۵ بر مراکز هسته ای ایران زده شده بود، باز کرد. او صدای مردم مبنی بر اینکه «انرژی هسته ای حق مسلم ماست» را شنید و به خواست آنان جامه عمل پوشاند و نتیجه اش دستیابی به اورانیوم غنی شده ۵/۳ و ۵ درصد و سپس ۲۰ درصد و چرخش قریب ۲۰ هزار سانتریفیوژ در مراکز تحقیقاتی انرژی هسته ای بود و امروز جناب آقای ظریف، وزیر محترم امور خارجه، دستاوردهای دولت قبل را برای مذاکره روی میز ۱+۵ گذاشته است که اگر شجاعت و تصمیم به جای دولت نهم و دهم نبود، دست های ایران در مذاکرات خالی می ماند.

وی ادامه داد: جناب آقای روحانی بر اساس تجربیات و اطلاعاتی که دارند، بهتر از دیگران می دانند که نابسامانی در اوضاع اقتصادی ایران و کاهش شدید ارزش پول ملی، متاثر از عوامل اقتصادی و اثر مستقیم تحریم ها نیست. طی هشت سال گذشته یعنی دورانی که بیشترین ثروت برای کشور به ارمغان آمده بود، بالا ترین میزان سرمایه گذاری در توسعه زیر ساخت های کشور صورت گرفته و اقتصاد ملی در بسیاری از بخش ها به صورت درون زا ساماندهی شده است.

بنابراین در شرایطی که در بهترین وضعیت از نظر پشتوانه های ارزی و ذخایر طلا قرار داریم، سقوط ریال فاقد منطق اقتصادی است و ادعای افزایش نقدینگی در جامعه که نتیجه تحولات منطقی اقتصادی بود، چنین رویدادی را توجیه پذیر نمی کند. تجربه نشان می دهد که اقتصاد ایران به شدت متاثر از انتشار شایعات و اخبار دروغ و خلاف واقع است. خبر بی اساس تصمیم دولت به افزایش قیمت بنزین به دو هزار تومان در هر لیتر از سوی رئیس مجلس و دخالت گسترده شهرداری تهران در خرید سکه و عرضه کیسه های سکه به پیمانکاران شهرداری تهران به جای وجوه نقد، از جمله عوامل آسیب زننده به اقتصاد کشور بود. ابطال پی در پی مصوبات دولت و تشدید فشارهای پیدا و پنهان بر رئیس جمهور وقت و همکارانش نیز از دیگر عواملی بود که آثار تخریبی خود را بر اقتصاد کشور برجای گذاشت.

روحانی تصویرسازی نادرست می کند
مشاور رسانه ای دولت سابق تصریح کرد: روشن است که دولت یازدهم برای حل مشکلات کشور، ابتدا ناگزیر از نگاه به درون است و این در حالی است که آقای روحانی و همکارانشان امروز از آن فشار ها ایمن هستند. موفقیت در انجام مذاکرات با طرف های غربی نیازمند ارائه تصویری مثبت و کارآمد از وضعیت کشور و به رخ کشیدن انسجام داخلی و همبستگی ملی به بیگانگان است. تصویر پردازی های خلاف واقع رئیس جمهور و همکارانشان از وضعیت کنونی کشور و عملکرد دولت قبل، نه فقط با جهت گیری تدبیر، عقلانیت و امید آفرینی در داخل کشور همخوانی ندارد بلکه متناسب با رویکرد مذاکره ای دولت در برابر غرب و به ویژه آمریکا نیز نمی باشد. نتیجه تکرار چنین رفتار و مواضعی آن است که رئیس جمهور و وزیر امور خارجه آمریکا، سوگیری ایران به سمت مذاکره را امری گریز ناپذیر و متاثر از تحریم ها دانسته اند.

آقای رئیس جمهور، مراقب وادادگی باشید
علی اکبر جوانفکر اذعان داشت: کاغذ پاره خواندن قطعنامه ها و بی اثر دانستن تحریم ها از سوی رئیس جمهور و دولت وقت، مبین رویکرد ایستادگی و مقاومت در برابر خواسته های نامشروع غرب و تکیه بر قدرت موثر داخلی بود و دولت جدید برای پی جویی خط مسالمت با غرب، باید مراقب فروغلطیدن در وادی وادادگی باشد. اصرار بر تصویر سازی نادرست از کارکرد دولت گذشته و تیره و تار نشان دادن وضعیت کشور، بسیار شبهه آفرین شده است زیرا در سایه چنین رویه ای است که می توان یک ملت را به سمت وادادگی و تن دادن به شرایط تحمیلی سوق داد.

خواستار همکاری با دولت هستیم
جوانفکر ادامه داد: بدون تردید مسئولیت رئیس جمهور و دولت وی برای اداره بهینه کشور در حوزه های وسیع داخلی و خارجی، بسیار سنگین است و همه دستگاه های نظام باید از قوه مجریه برای پیشبرد سیاست هایش حمایت کنند. موفقیت دولت آقای روحانی در حل مشکلات پیش رو یک خواست عمومی و آرزوی همه کسانی است که دل در گرو این آب و خاک پاک دارند و ما نیز به سهم خود و با وجود برخی نقد ها، خواستار همکاری همه دستگاه ها با قوه مجریه برای پیشرفت کشور هستیم.

باز هم نقد می کنم
وی در آخر گفت: خوشبختانه رئیس جمهور محترم، دولت خود را پاسخگو معرفی کرده است و بنده نیز بر اساس این اصل که پرسیدن عیب نیست، از این پس و در فرصت های مناسب به طرح برخی سوالات ضروری خواهم پرداخت با این امید که در عمل شاهد دولتی پاسخگو باشیم.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات