نمایندگان مجلس امروز با کلیات دو فوریت طرح ممنوعیت به کارگیری و اشتغال بازنشستگان در مشاغل اجرایی و ستادی مخالفت کردند و این طرح از دستور کار پارلمان خارج شد.

به گزارش افکارنیوز ، یکصدوپنجاه وهشتمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی و با حضور ۱۹۸ تن از نمایندگان در بهارستان برگزار شد.

پیش از قرائت قرآن کریم، محمدحسین فرهنگی منشی هیئت رئیسه مجلس دستور جلسه امروز را بدین شرح اعلام کرد: گزارش کمیسیون برنامه و بودجه در مورد رد تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، گزارش کمیسیون اجتماعی مجلس درباره طرح ممنوعیت بکارگیری و اشتغال بازنشستگان در مشاغل اجرایی و ستادی، ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی درمورد طرح اصلاح موادی از قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران، گزارش کمیسیون عمران درمورد حادثه سقوط مینی بوس حامل مسافرین در محدوده سد کارون ۳، گزارش کمیسیون کشاورزی درمورد عدم اجرای قانون ایمنی زیستی جمهوری اسلامی ایران و گزارش کمیسیون اجتماعی درمورد طرح تشکیل سازمان مدیریت، برنامه ریزی و بهره وری.

پس از آن تلاوت آیاتی از قرآن کریم و ترجمه آن، حجت الاسلام سبحانی نیا اسامی مرتضی آقاتهرانی نماینده مردم تهران، سید محمد مهدی پورفاطمی نماینده دشتی، محمدتقی توکلی نماینده علی گودرز، علی کائیدی نماینده پلدختر و سید مهدی موسوی نژاد نماینده مردم دشتستان را به عنوان تاخیرکنندگان جلسه علنی امروز قرائت کرد.

**لاریجانی: یاد میرزا کوچک خان جنگلی را گرامی می داریم

در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس با گرامیداشت یاد و خاطره میرزا کوچک خان جنگلی، طی سخنان کوتاهی اظهار داشت: شهادت مجاهد شجاع، میرزاکوچک خان جنگلی را گرامی می داریم و به روح بلند آن مرد بزرگ درود می فرستیم.

وی با اشاره به روز جهانی معلولان گفت: روز جهانی معلولان را گرامی می داریم و برای آن عزیزان زندگی سعادتمند آرزومندیم.

**بررسی رد تقاضای تفحص از عملکرد معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور

گزارش کمیسیون برنامه و بودجه در مورد رد تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور نخستین دستور کار امروز بهارستان نشینان بود.

**حکیمی: نحوه تخصیص بودجه در معاونت برنامه ریزی رییس جمهور سلیقه ای بوده است

ابتدا عطاء الله حکیمی نماینده رودبار به عنوان متقاضی تحقیق و تفحص از عملکرد معاونت برنامه ریزی و راهبردی رئیس جمهور در صحن علنی سخنرانی کرد.

عطاءالله حکیمی نماینده مردم رودبار در مجلس به نمایندگی از طراحان این تحقیق و تفحص، اظهار داشت: ۷ سال پیش بود که به یک باره سازمان مدیریت و برنامه ریزی با قدمت ۶۰ ساله منحل و تبدیل به معاونت رئیس جمهور شد و اکنون که صحبت از احیای این سازمان است، آیا با احیای آن مشکلات برنامه ریزی و توسعه کشور حل خواهد شد؟ در صورتی که تنها نام آن از سازمان به معاونت تغییر کرده و چارت داخلی آن هیچ تغییری نیافته بود.

وی تصریح کرد: ۶۰ سال است که برنامه ریزی ها در کشور و اختصاص بودجه ها به دست یک سازمان بوده و این سوال مطرح است که مسول توسعه نیافتن برخی مناطق و کمبودها در کشور برعهده این سازمان است؟ که از نظر قانون، سازمان مدیریت و برنامه ریزی چنین مسئولیتی را برعهده دارد.

نماینده مردم رودبار با بیان اینکه این سازمان از بدو تشکیل، بر دیگر وزارتخانه ها مشرف بوده و حداقل بعد از سال های انقلاب به هیچ دستگاهی پاسخگو نبوده است و حال که بحث احیای این سازمان مطرح شده، لازم است از این سازمان تحقیق و تفحصی انجام شود تا با برنامه ریزی دقیق و علمی یک سازمان پویا و خلاق را تشکیل دهیم.

حکیمی مهمترین دلیل درخواست تحقیق و تفحص از سازمان برنامه و بودجه را در اختیار داشتن میلیاردها تومان در سال های بعد از پیروزی انقلاب دانست که به اختیار این سازمان هزینه و تخصیص داده می شد و گفت: آیا بهتر نیست که موارد هزینه کرد و اختصاص بودجه ها را در این سازمان بررسی کنیم و در این درخواست تحقیق و تفحص ما با هیچ دولتی سروکار نداریم، بلکه ما با ماهیت این سازمان کار داریم.

وی ادامه داد: طبق بودجه سال ۹۱، باید ۲۵۰ میلیون دلار برای خرید هواپیما و هلیکوپتر به آشیانه جمهوری اسلامی ایران اختصاص می یافت، اما دولت وقت این مبلغ را به هلال احمر اختصاص داد و یا در مورد بند ۵۷ قانون اختیارات ابلاغ و تخصیص اعتبار که در مورد سفرهای استانی انجام می شود، در سال ۹۱ از کل مبلغ مصوب تنها ۲۸۳ هزار میلیارد تومان اختصاص یافت و یا دو برادر در بنیاد شیعه شناسی ۴ هزار میلیارد تومان کمک بلاعوض گرفتند که هیچ توضیحی در مورد نحوه خرج این مبلغ ندادند و اکنون نیز در آمریکا هستند. آیا نباید آقایان به مردم توضیح بدهند؟

نماینده مردم رودبار با بیان اینکه نمی خواهیم فرد خاصی را زیر سوال ببریم، گفت: آقایان هر کجا که صلاح بدانند اعتبارات را هزینه می کنند و هر کجا که صلاح ندانند بودجه ای اختصاص نمی دهند.

حکیمی خاطر نشان کرد: در حال حاضر با انتزاع سازمان مدیریت و برنامه ریزی به دو معاونت ریاست جمهوری شاهد مدیریت یکپارچه هستیم در صورتی که پیش از آن مدیر کل سازمان برنامه و بودجه در استان ها اختیارات بیشتری از استاندار داشت و در حال حاضر نیز ما باید با برنامه ریزی بر مبنای مبانی علمی یک سازمانی تشکیل دهیم تا آسیب های سازمان قبلی را نداشته باشد.

پیش از سخنان حکیمی نیز غلامرضا کاتب سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه در مورد علت مخالفت کمیسیون متبوعش با این درخواست دلایل خود را عنوان کرده بود.

** تقاضای تفحص از عملکرد معاونت برنامه ریزی ریاست جمهوری رأی نیاورد


پس از آن، رأی گیری انجام شد و از مجموع ۲۴۱ فرد حاضر در صحن این تقاضای تحقیق و تفحص با ۱۱۲ رای موافق، ۵۹ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع آراء نمایندگان را کسب نکرد.

**بررسی طرح ممنوعیت اشتغال بازنشستگان در مشاغل اجرایی و ستادی

در ادامه وکلای ملت گزارش کمیسیون اجتماعی مجلس درباره طرح ممنوعیت بکارگیری و اشتغال بازنشستگان در مشاغل اجرایی و ستادی را مورد رسیدگی قرار دادند.

ایرج عبدی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ضمن قرائت ماده واحده این طرح گفت که ابتدا قصد داشتیم که این طرح را به صورت یک فوریتی مطرح کنیم، اما وقتی با اشکالاتی در مدیریت اجرایی کشور و انتصابات در دولت و همین طور حاشیه هایی که برای آن به وجود آمده مواجه شدیم، تصمیم گرفتیم که در نهایت با بحث هایی که بین اعضای کمیسیون انجام شد، این طرح با اصلاحاتی به صورت دوفوریتی تقدیم هیئت رئیسه مجلس شود.

پیش از سخنان موافقان و مخالفان دوفوریتی این طرح، فرهنگی عضو هیئت رئیسه مجلس اعلام کرد که جمعی از نمایندگان درخواست سلب یک فوریت این طرح را مطرح کرده اند. براین اساس قرار شد موافقان و مخالفان طرح محدودیت به کارگیری و اشتغال بازنشستگان در مشاغل اجرایی و ستادی در جلسه علنی مطرح شود.

در ادامه بررسی این طرح، آشوری تازیانی به عنوان مخالف دوفوریت بررسی این طرح در صحن علنی گفت: دغدغه هایی بین نمایندگان مجلس در مورد انتصابات بازنشستگان در مشاغل اجرایی و ستادی در دولت وجود دارد که البته درست است.

آشوری تازیانی تاکید کرد: از طراحان دوفوریتی این طرح تشکر می کنم، اما معتقدم که این طرح دارای اشکالات مبنایی است که باید برطرف شود.

وی تصریح کرد: نکته اول این است که برخی از انتصابات از حد استاندارد خارج شده که دولت باید به این دغدغه نمایندگان توجه جدی داشته باشد.

نماینده مردم فومن در مجلس تاکید کرد: بنده معتقدم که نباید در بررسی و اصلاح این طرح شتابزده عمل کرده و قانونی را تصویب کنیم که در مسیر حرکت دولت اخلال ایجاد کند. با تصویب این طرح در کار دولت اخلال ایجاد می شود، زیرا دولت متولی امور اجرایی کشور است.

آشوری تازیانی ادامه داد: شمول مشاغلی که به شکل فراگیر در این طرح مطرح شده، باعث ایجاد اختلال در روند کار دولت می شود.

وی خاطرنشان کرد: البته برخی از انتصابات با توجه به اینکه این قانون عطف به ماسبق نمی شود، اشکال ایجاد می کند که بنده معتقدم باید این قانون به صورت یک فوریتی و در فرصت مناسب بررسی شود.

نماینده مردم فومن افزود: نکته سوم این است که دولت دنبال متصدی امور اجرایی در عرصه بین المللی در نبرد دیپلماتیک به سر می برد که باید شرایط طوری باشد که ابتکار عمل برای دولت فراهم شود.

آشوری تازیانی در ادامه تصریح کرد: بنده و همه نمایندگانی که مخالف بررسی دوفوریتی این طرح هستیم معتقدیم که باید نقطه تعادلی در جوانگرایی و تجربه گرایی برای دولت ها شکل بگیرد تا این بحث ساماندهی شود. البته همواره در دولت های گذشته برخی ها به جوانگرایی و برخی به تجربه گرایی اعتقاد داشتند.

وی خاطرنشان کرد: به اعتقاد بنده بررسی دوفوریتی این طرح به نادیده گرفتن مشکلات آن منجر می شود. قانون باید طوری باشد که شرایط کشور در حوزه مدیریتی را به سمتی ببریم که نقطه تعادلی ایجاد شود.

آشوری تازیانی خاطرنشان کرد: قوانین باید جامع الاطراف باشد و همه مخالفان بررسی دوفوریتی این طرح معتقدند که قانونی باید تکمیل و تصویب شود که بتوانیم دغدغه ها را برطرف کنیم.

**منظری: تماس یک جوان و شکایت از بیکاری

منظری توکلی موافق دوفوریت بررسی طرح محدودیت به کارگیری و اشتغال بازنشستگان در مشاغل اجرایی و ستادی در سخنانی، گفت: وقتی که رسول خدا (ص) در سال هشتم هجری قمری مکه را فتح کرد، همه نگاه ها به این سمت بود که ببینند چه کسی را به عنوان فرماندار انتخاب می کند، اما پیامبر عتاب را که جوان ۲۱ ساله ای بیش نبود، به عنوان فرماندار انتخاب می کند.

منظری توکلی افزود: اگر به پیشرفت های حوزه فناوری هسته ای و یا سایر رشته ها توجه کنیم، می بینیم شهیدانی نظیر علی محمدی ها و شهریاری ها از جمله جوانانی بودند که توانسته اند کشور را به این مرحله از شکوفایی در علم و فناوری برسانند.

وی با بیان اینکه اگر جوانان برای شهادت در میدان های جنگ و دفاع مقدس خوب هستند، برای عرصه مدیریت هم خوبند، تاکید کرد: ما امروز در برابر سیل بیکاران جوان و تحصیلکرده در پیشگاه خداوند مسئول و متعهدیم.

عضو کمیسیون کشاورزی افزود: همین امروز صبح یکی از جوانان حوزه انتخابیه ام با بنده تماس گرفت و گفت که دارای مدرک فوق لیسانس کشاورزی است و سرمایه ای برای کار ندارد و می خواست در مشاغلی نظیر جاروکشی و یا خدمات خدمت کند. بنده معتقدم که باید به سلب یک فوریت این طرح رای محکم و قاطعی بدهیم.

**مخالفت نمایندگان با سلب یک فوریت طرح محدودیت به کارگیری بازنشستگان

در نهایت، سلب یک فوریتی طرح محدودیت به کارگیری و اشتغال بازنشستگان در مشاغل اجرایی و ستادی از مجموع ۲۴۶ نماینده حاضر با ۹۱ رای موافق، ۱۳۶ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع رد و قرار شد این طرح به صورت دوفوریتی بررسی شود.

در ادامه موافقان و مخالفان این طرح دوفوریتی سخن گفتند.

**توکلی: دولت سراغ بازنشستگان سالمند رفته است

احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس در مخالفت با کلیات طرح ممنوعیت به کارگیری و اشتغال بازنشستگان در مشاغل اجرایی و ستادی، رفتار دولت در زمینه به کارگیری بازنشستگان را غیرقابل دفاع دانست و گفت: در حالی که دولت شعار اعتدال را سر می دهد اما در انتصابات آن اعتدال نمی بینیم. در حال حاضر استفاده از بازنشسته ها ممنوع است، مگر در موارد استثنا که دولت این استثنا را به قاعده تبدیل کرده و حتی از سالمندان بازنشسته استفاده می کند.

وی انتصاب افراد مختلف بازنشسته در دولت را افراط دانست و گفت: ما نباید در مقابله با این افراط دولت تفریط کنیم؛ بلکه مجلس باید از طریق مذاکره دولت را سر راه بیاورد و نباید به این خاطر قانونی وضع کنیم.

نماینده مردم تهران خاطرنشان کرد: رئیس مجلس هیئتی را برای مذاکره با دولت در مورد به کارگیری بازنشستگان مامور کند تا با تیغ قانون در ابتدا سراغ دولت نرویم و اگر گفت وگو و مذاکره جواب نداد، بعد از آن از اختیار قانونی استفاده می کنیم.

توکلی با بیان اینکه در همه جای دنیا دوره کار با امید به زندگی نسبت دارد، تصریح کرد: قبل از انقلاب امید به زندگی ۵۳ سال بود که بعد از انقلاب این میزان به ۷۳ سال افزایش یافته است و این یعنی فاصله بین سن بازنشستگی با امید به زندگی بالا رفته است و این میزان بالا باعث ورشکستگی بیمه ها می شود و بیمه ها نیز برای مقابله با ورشکستگی از میزان دریافت ها می کاهند و بازنشستگان نیز به علت کم بودن حقوق به شغل دوم روی می آورند.

وی سن بازنشستگی در کشور را پایین دانست و گفت: درست زمانی که نیروها با تجربه می شوند و می توانند میوه بدهند، بازنشست می شوند در حالی که همین اواخر و در جریان اعتراضات فرانسوی ها، سن کار را از ۴۰ سال به ۴۵ سال افزایش دادند، اما ما بازنشستگی را مدام کاهش می دهیم.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه دولت بازنشستگان سالمند را سر کار آورده است، گفت: ممنوعیت مطلق ایجاد کردن در استفاده از نیروهای بازنشسته درست نیست و اگر دولت نخواهد مطلقا از نیروهای بازنشسته استفاده کند، کارش لنگ می شود و این نحوه مقابله با اشتباهات دولت درست نیست.

**مطهری: ترکان در به کارگیری افراد مسن در مناطق آزاد افراط کرده است

علی مطهری نماینده مردم تهران، نیز در مخالفت با کلیات طرح ممنوعیت به کارگیری و اشتغال بازنشستگان در مشاغل اجرایی و ستادی اظهار داشت: موضوع این طرح بسیار احساسی مطرح شده است و این امر در مقدمه توجیهی این طرح نیز قابل مشاهده است، به طوری که شائبه سیاسی بودن این طرح را به ذهن متبادر می کند.

وی با بیان اینکه قرار نیست مدیران مسابقه دو بدهند، گفت: دیگر چه انتظاری از افراد باتجربه داریم؟ استفاده از تجربه افراد نیاز به تحرک ندارد و نباید به کم بودن تحرک آنها اشکال گرفت. نوع حرکات دولت قبل در این زمینه ما را بدعادت کرده است.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه دولت را در استفاده بیش از حد از بازنشسته ها مبرا نمی دانیم، گفت: در مناطق آزاد نیز در استفاده از بازنشسته ها افراط صورت گرفته است، اما بنده خبر دارم که آقای روحانی به ترکان در این زمینه تذکر داده است.

مطهری با بیان اینکه این مشکل با گفت وگو قابل حل است، گفت: این طرح خلاف قانون برنامه پنجم است، چرا که در ماده ۶۵ قانون برنامه پنجم استفاده از نیروهای بازنشسته مجاز دانسته شده است.

وی همچنین ادامه داد: فاصله بین سن بازنشستگی و سن امید در کشور زیاد است چرا که زنان در کشور در حدود سن ۴۵ سالگی و مردان در سن ۵۰ سالگی بازنشست می شوند که این میزان فاصله زیادی با امید به زندگی دارد.

نماینده مردم تهران خاطرنشان کرد: طبق آماری که بنده دارم، به کارگیری بازنشستگان ۵۳ مورد بوده که این میزان در مقایسه با دولت های پیشین چندان زیاد نیست.

**نوبخت: دولت" ملوان" می خواهد، نه" قایقران"

محمدباقر نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و سخنگوی دولت در صحن علنی مجلس در مخالفت با کلیات طرح ممنوعیت به کارگیری و اشتغال بازنشستگان در مشاغل اجرایی و ستادی گفت: عموماً طرح های نمایندگان مجلس جهت پر کردن خلأهای قانونی است، اما در مورد استفاده بازنشستگان حداقل ۳ ماده قانون اجازه استفاده از خدمات بازنشستگان را برای دولت فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه هر آنچه طی سال های ۸۹ تا ۹۴ در کشور انجام می شود، باید در چارچوب یک میثاق عمومی یعنی قانون برنامه پنجم باشد، با اشاره به بندهایی از قانون اظهار داشت: قانون برنامه پنجم نیز دولت را در استفاده از بازنشستگان مجاز دانسته واگر طراحان محترم این طرح درصدد هستند قانون برنامه پنجم را اصلاح کنند، حرفی نیست. اما آنچه که دولت در این مرحله انجام داده، مخالف قانون نبوده است.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور تصریح کرد: بنده از طراحان این طرح که نظر کمک و همکاری با دولت را دارند و قصد دارند دولت از نیروهای جوان استفاده کند تشکر می کنم، اما سوال این است آیا مصلحتی که نمایندگان تشخیص دادند به نفع دولت است و یا خیر.

نوبخت با بیان اینکه دولت قصد دارد با تدبیر عمل کند، تصریح کرد: در حال حاضر ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نیروی جوان بیکار در کشور وجود دارد و قطعا جوانان اولی هستند و دولت نیز با استفاده نیروهای بازنشسته قصد ندارد خود را از نیروهای جوان محروم کند. اما در شرایط دشوار تحریم قرار داریم و برای عبور از این دریای طوفانی قایقران نمی خواهیم، بلکه ملوان می خواهیم.

وی تعداد افراد بازنشسته به کار گرفته شده را ۲۵ نفر دانست و خاطرنشان کرد: قرار نیست به کارگیری بازنشستگان ادامه پیدا کند و دولت به کارگیری این افراد را مصلحت دانسته است. تاکنون رفتار نمایندگان خصوصاً در بودجه با دولت تعامل گرا بوده و توجه کنید مردم برای حل مشکلات به این دولت رای دادند، شما نیز با دولت تعامل کنید.

**کلیات طرح ممنوعیت به کارگیری و اشتغال بازنشستگان رای نیاورد

در نهایت پس از استماع سخنان موافقین و مخالفین کلیات این طرح با ۱۲۷ رای موافق، ۶۹ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۲۳۵ نماینده حاضر در صحن مجلس رأی نیاورد.

**لاریجانی: وزیر سن بالا از رفقای مسن خود استفاده می کند

پس از رد کلیات طرح ممنوعیت به کارگیری و اشتغال بازنشستگان در مشاغل اجرایی و ستادی علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی طی سخنانی خطاب به نمایندگان دولت گفت: آقای انصاری و آقای نوبخت در مجلس حضور دارند؛ نمایندگان دولت به دغدغه نمایندگان که دغدغه درستی است، توجه کنند.

وی اداه داد: احساس نمایندگان این است که افرادی از جریان های مختلف در کشور حضور دارند که توانایی کافی برای انجام کار را دارند، اما به کار گرفته نمی شوند و علت این امر این است که سن وزیر بالاست و وزیر نیز از رفقایی که سن آنها نیز بالاست استفاده می کند.

رئیس مجلس تاکید کرد: به دغدغه نمایندگان احترام بگذارید و این اشکال را رفع کنید. نمایندگان به خاطر شرایط کشور به کلیات این طرح رای ندادند، اما دغدغه آنها شریف است پس به آن توجه کنید.

**توکلی: کلیات طرح ممنوعیت اشتغال بازنشستگان به دوسوم رأی نیاز نداشت

احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز بهارستان در اخطاری با استناد به اصل ۶۵ قانون اساسی اظهار داشت: من با طرح دوفوریت ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان در مشاغل اجرایی و ستادی مخالف بودم، اما تصویب کلیات این طرح به دوسوم آرای نمایندگان نیاز نداشت.

وی خاطرنشان کرد: روح طرح دوفوریت ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان در مشاغل اجرایی و ستادی و بند ب ماده ۶۵ به منع استخدام بازنشستگان اشاره می کند و تفسیر بند ب ماده ۶۵ قانون برنامه پنجم استخدام بازنشستگان را مشروط به مصوبه هیئت دولت می داند، اما روح ماده واحده و بند ب ماده ۶۵ استخدام بازنشستگان را منع کرده است.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه به نظر بنده کلیات طرح ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان در مشاغل اجرایی و ستادی رأی آورده است، تصریح کرد: به طور حتم در جزئیات این طرح باید ماده ها را با قوانین بالادستی تطبیق دهیم.

محمدحسن ابوترابی فرد این اخطار را وارد ندانست و گفت: طرح دوفوریتی مذکور با قوانین برنامه پنجم و ماده ۴۱ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت تعارض داشته و از این رو به دو سوم رأی نیاز داشته است.

**طباطبایی: ملاک قراردادن دوسوم آرا در طرح ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان اشتباه بود


حمیدرضا طباطبایی نماینده مردم نائین در مجلس پس از مخالفت نمایندگان با کلیات طرح دوفوریتی ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان در سمت های اجرایی و ستادی در اخطاری با استناد به اصل ۷۱ قانون اساسی، گفت: مجلس بر اساس این قانون در عموم مسائل در حدود مقرر قانون اساسی می تواند قانون وضع کند، اما متاسفانه هیات رئیسه مجلس در تشخیص مغایرت این طرح با قوانین بالادستی اشتباه کرد، از این رو شاهد بودیم که هیئت رئیسه اعلام کرد که کلیات این طرح دو سوم رأی نیاز دارد.

وی ادامه داد: براساس بند ب ماده ۶۵ قانون برنامه پنجم توسعه که مورد استناد هیئت رئیسه برای دو سوم قراردادن رأی برای کلیات طرح دوفوریتی ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان در سمت های اجرایی و ستادی بوده است، آمده که هرگونه به کارگیری افراد بازخرید و بازنشسته به استثنای اعضای هیات علمی، فرزندان شهدا، ایثارگران، فرزندان جانبازان در دستگاه های اجرایی ممنوع بوده و هرگونه پرداخت حقوق به افراد بازنشسته ممنوع است. از طرف دیگر هدف برنامه پنجم توسعه در بند ب ماده ۶۵ ممنوعیت به کارگیری افراد بازنشسته بوده، حال اگر در قوانین، جوازی به دولت برای این امور داده شده، این موضوع استثنا است و دولت می تواند نسبت به این کار اقدام کند.

نماینده مردم نائین در مجلس با بیان اینکه هیئت رئیسه مجلس در دو سوم قرار دادن رأی برای تایید کلیات طرح دوفوریتی ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان در سمت های اجرایی و ستادی اشتباه کرده است، تصریح کرد: طرحی که با دو فوریت و با رأی نیمی از نمایندگان تصویب شده قطعاً به دوسوم رأی نمایندگان نیاز ندارد.

محمدحسن ابوترابی فرد نایب رئیس اول مجلس که در غیاب لاریجانی ریاست جلسه علنی را برعهده داشت، این اخطار را وارد ندانست و گفت: براساس بند ب ماده ۶۵ قانون برنامه پنجم، توسعه کلیه قوانین و مقررات عام مغایر حکم به استثنای ماده ۴۱ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت لغو می شود. در این ماده به صراحت آمده که استفاده از بازنشستگان جز با تصویب هیات وزیران تحت هر عنوان ممنوع است.

وی ادامه داد: براساس قانون برنامه پنجم توسعه، دولت با تصویب هیات وزیران می تواند اقدام به جذب بازنشستگان در دستگاه های اجرایی کند، اما امروز نمایندگان برای محدود کردن این موضوعات طرح دوفوریتی را ارائه کردند، از این رو برای تصویب این طرح نیاز به دوسوم رأی نمایندگان بود.

**نطق ۳۱ دقیقه ای ناطقان میان دستور

پس از آن حجت الاسلام سبحانی نیا عضو هیئت رئیسه مجلس اسامی ناطقان میان دستور را مطرح کرد. براین اساس حجت الاسلام مفید کیایی نژاد نماینده مردم ساوجبلاغ در مجلس، جواد جهانگیرزاده نماینده مردم ارومیه در مجلس، حجت الاسلام میرقسمت موسوی اصل نماینده مردم گرمی در مجلس، محمد حسن آصفری نماینده مردم اراک در مجلس و عبدالرحمن رستمیان نماینده مردم دامغان در مجلس به عنوان ناطقان میان دستور در صحن علنی سخنرانی کردند. پیش از آغاز سخنرانی ناطقان، هیئت رئیسه مجلس اسامی مهمانان را اعلام کرد و به آنها خوش آمد گفت.

**جهانگیرزاده: سیاست های کینه توزانه غربی ها علیه ایران، ناچیزترین اعتمادها را به باد می دهد

جواد جهانگیرزاده نماینده مردم ارومیه در مجلس در نطق میان دستور در صحن علنی گفت: این روزها شاهد عقده گشایی برخی از رهبران نالایق غربی علیه ملت بزرگ ایران هستیم. انگار که سیاست های کینه توزانه غرب علیه انقلاب اسلامی هیچگاه پایانی ندارد. اما آنچه رفتار غربی ها امروز بیشتر مفتضح می سازد، سخنان متناقضی است که ناچیزترین اعتمادها را نسبت به آنها برباد می دهد.

وی ادامه داد: تندروان تابع صهیونیسم جهانی بر روی فشارهای سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران استوار شده و چند کشور را همه جهان می دانند؛ هنوز آمریکا خویش را" لوتی جهان" می پندارد و برای دیگران خط و نشان می کشد و تفکر منحط خود را فکر قالب جهان می شمارد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس افزود: ضمن اعلام حمایت از تلاش های وزیر امور خارجه و اعضای تیم مذاکره کننده امیدواریم آنها در مسیر احقاق حقوق ملت ایران بیش از پیش گام بردارند. ولی نمی توان بی اعتمادی خود را نسبت به هسته مرکزی غرب که تحت فشار و هدایت صهیونیست ها قرار دارد، آشکار نکرد.

جهانگیرزاده با اشاره به مشکلات حوزه انتخابیه اش گفت: دریاچه ارومیه به عنوان و زیباترین دریاچه داخلی کشور این روزها، روزهای سخت و دردناکی را تجربه می کند. باید بدانیم و می دانیم که هر پیشنهادی در خصوص احیای دریاچه ارومیه که حقوق کشاورزان و زارعین در آن نادیده گرفته شود، عدول از مسئولیت ملی دستگاه ها تلقی می شود. چرا که اقتصاد استان مبتنی بر کشاورزی است و قطع منبع اصلی استان جز خیانت به آن تعبیری ندارد.

وی ادامه داد: بدانید و می دانید که وزارتخانه نیرو و جهاد کشاورزی در انجام مسئولیت خود تاکنون سستی کرده اند. دریاچه ارومیه مختص مردم ارومیه و آذربایجان نیست بلکه متعلق به کشور است و آثار منفی مرگ دریاچه ارومیه گریبان همه کشور و منطقه را خواهد گرفت.

نماینده مردم ارومیه در مجلس تاکید کرد: باید مقامات دولتی با تاسی از رئیس جمهور بدون برگزاری جلسات فرمایشی، اقدام عاجلی در خصوص نجات دریاچه ارومیه انجام دهند. ولی متاسفانه این اراده هر روز که می گذرد، کم اثر و کم رنگ تر می شود؛ مردم نگران هستند و این موضوع را با صبوری توسط نمایندگان و رسانه های محلی ابراز می کنند.

جهانگیرزاده در خصوص اتمام پروژه های عمرانی در ارومیه خاطرنشان کرد: در طی سالیان گذشته پروژه های مهمی در ارومیه آغاز شده است که می تواند چهره ارومیه را تغییر دهد. اخبار رسیده از بودجه ۹۳ نگرانی مردم ارومیه را افزایش داده، لذا از وزراء و معاون برنامه ریزی رئیس جمهور درخواست می کنم که در مورد عملیاتی کردن این پروژه ها اقدام فوری انجام دهند.

وی در پایان با اشاره به اینکه جاده های استان آذربایجان غربی به قتلگاه تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: جاده های روستایی نیز شرایط را برای زیست ۱۷ روستا دشوار کرده اند. لذا خواستار رسیدگی به این موضوع هستند.

**آصفری: عدم برخورد قوه قضائیه با عناصر اصلی فتنه مشارکتی ها و مجاهدینی ها را گستاخ کرد

محمد حسن آصفری نماینده مردم اراک در مجلس طی سخنانی در نطق میان دستور اظهار داشت: از وزیر کار درخواست می کنم که پاسخگو باشند که معلولان با حقوق ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان چگونه امرار معاش می کنند؟

وی با اشاره به مذاکرات هسته ای گفت: استراتژی مقاومت و ایستادگی مردم سبب شد که تحریم ها ناکارآمد باشد و ۱+۵ به میز مذاکره تن دهد و غرب چه بخواهد و چه نخواهد امروز ایران اسلامی تبدیل به کشور هسته ای شده است و تمام فعالیت هسته ای ما در راستای معاهدات ان پی تی و صلح آمیز خواهد بود. اگر آمریکا و کشورهای ۱+۵ و رفیق گرمابه آنها، رژیم صهیونیستی دلشان به حال ملت های دنیا سوخته است، بهتر است اول فکری به حال سلاح های هسته ای و مواد شیمیایی خود بکنند.

نماینده مردم اراک در مجلس افزود: اخیرا زمزمه هایی در مورد فعالیت های گروه هایی مانند نهضت آزادی، جبهه مشارکت و مجاهدین انقلاب اسلامی شنیده می شود. ماهیت این گروه ها در فتنه ۸۸ بر همگان کاملا روشن شده است. اگر دستگاه قضایی با عناصر اصلی فتنه برخورد می کرد، اینگونه برخی از این افراد گستاخ نمی شدند.

آصفری با اشاره به موضوعات فرهنگی در کشور تاکید کرد: مسئله فرهنگی امروز باید در اولویت کار باشد، نه اینکه مسائلی مانند برداشتن ممیزی کتاب و رفع فیلتر از فیس بوک مطرح شود. آیا مشکلات مردم فیس بوک است یا مسائل اقتصادی، گرانی و بیکاری و جوانانی که به امید رفتن به سر کار مدرک تحصیلی و مدارک فنی و حرفه ای گرفته اند، امروز امید به اشتغال دارند.

وی خطاب به وزیر صنعت اظهار داشت: وزیر صنعت؛ مشخص کنید که چه دست هایی در کار است که علی رغم تغییرات در بازار ارز نمی گذارد قیمت خودرویی که شعار تولید ملی و داخلی آن را دارد، کاهش دهد. وزیر نیرو، به چه علت و با چه توجیهی حق انشعاب آب باید چندصددرصد افزایش پیدا کند و کسی پاسخگو نیست.

نماینده مردم اراک در مجلس خطاب به وزیر اقتصاد گفت: وزیر اقتصاد! پاسخ دهید که سود وام های با بیش از ۲۵ درصد چه معنی و مفهومی دارد و در کجای شرع مقدس چنین اجازه ای را به شما و بانکها داده است که برای یک وام ۵ میلیون تومانی مردم باید نزدیک به ۷ میلیون تومان بازپرداخت ارائه دهند.

آصفری خطاب به رئیس جمهور افزود: مسئله آلودگی هوای اراک مردم را رنج می دهد. آیا این عدالت و تدبیر است که برای دریاچه ارومیه جلسه خاص تشکیل می دهید، اما برای آلودگی هوای اراک که سلامت ۷۰۰ هزار نفر جمعیت را به خطر انداخته است، جلسه ای یک ساعته هم تشکیل نمی دهید.

وی خطاب به وزیر راه و شهرسازی نیز اظهار داشت: آقای وزیر! رسیدگی به جاده های کشور امروز نیاز اساسی است. آیا می دانید جاده های استان اراک به دلیل عدم استاندارد همه ساله صدها خانوار را با مشکل جدی روبرو می کند؟ دولت باید در لایحه بودجه سال آینده توجه جدی به مناطق محروم داشته باشد. پرداخت ردیف های خاص برای تیم های فوتبال که آن هم هیچ خروجی برای ملت ندارد، چه معنا و مفهومی دارد؟ امروز مشکلات مردم بهداشت و درمان و جاده ها هستند و برای تیم های فوتبال اعتبارات میلیاردی اختصاص می دهیم و ختم «امن یجیب» و قران می گذاریم تا به پیروزی برسند.

آصفری در پایان خاطرنشان کرد: امروز روز معلولان است. معلولان با حقوق ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان می تواند مشکلات معیشتی خود را حل کنند و رسیدگی به مناطق محروم یکی از اولویت های جدی است. متاسفانه شنیده می شود لایحه بودجه قرار است دو بخشی باشد. یک بخش بودجه کلی و یک بخش موضوع هدفمندمند کردن یارانه ها؛ مطمئناً اینگونه بودجه نوشتن نمی تواند مشکلات اقتصادی مردم، تورم و پروژه های نیمه تمام را حل کند.

وی در پایان گفت: امید داریم دولت تدبیر و امید توجه جدی به مردم که امید به شعار تدبیر و امید به ویژه مناطق محروم و کمتر توسعه یافته داشته باشند. *

**تقاضای تغییر دستور رأی آورد

در ادامه محمدحسین فرهنگی اعلام کرد که تقاضای تغییر دستور با امضای ۵۰ نماینده به هیئت رئیسه رسیده است و از فاطمه آلیا نماینده مردم تهران در مجلس خواست تا طرح اصلاح بند۶ ماده ۲۸ قانون انتخابات مجلس که امکان کاندیداتوری نابینایان در انتخابات پارلمان را میسر می کند، را به نمایندگان ارائه کند.

پس از اظهارات آلیا و سید احمدرضا دستغیب نماینده شیراز به عنوان مخالف و جعفر قادری به عنوان نماینده موافق، نمایندگان با ۱۱۹ رأی موافق، ۳۶ رأی مخالف و ۱۳ رأی ممتنع از ۲۱۳ نماینده حاضر در جلسه، با این تقاضای تغییر دستور موافقت کردند.

**مخالفت نمایندگان با یک فوریت طرح واگذاری باشگاه های ورزشی از طریق مزایده


همچنین یک فوریت طرح واگذاری باشگاه های ورزشی از طریق مزایده در جلسه علنی امروز پارلمان مطرح شد.

در نهایت نمایندگان ضمن استماع اظهارات مقداد نجف نژاد نماینده بابلسر در مجلس به عنوان طراح طرح، سید احمدرضا دستغیب نماینده شیراز در مجلس به عنوان مخالف و کمال علیپور به عنوان نماینده موافق طرح با ۹۳ رأی موافق، ۵۵ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از ۲۱۸ نماینده حاضر در جلسه، با یک فوریت طرح واگذاری باشگاه های ورزشی از طریق مزایده مخالفت کردند.

**تذکرات شفاهی و کتبی وکلای ملت

در ادامه ۵ تن از نمایندگان مجلس تذکرات شفاهی خود در صحن را ارائه کردند و پس از آن ضرغام صادقی نیز تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی را قرائت کرد.

**اعتراض رسایی به برخورد دوگانه با پرونده احمدی نژاد و مهدی هاشمی

در ادامه حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس در خصوص برخورد دوگانه با احمدی نژاد و مهدی هاشمی تذکر شفاهی را ارائه داد.


**تذکر نمایندگان به رفتار انقباضی بانک ها در پرداخت وام ازدواج و افزایش قیمت برق


همچنین سیدسعید زمانیان نماینده مردم شهرکرد در مجلس در تذکر شفاهی به وزیر صنعت، اظهار داشت: نسبت به کنترل قیمت ها در بازار و نظارت بر توزیع به موقع نهاده های کشاورزی و کنترل سیستم توزیعی آرد و بازار اقدام کنید.

وی ادامه داد: تذکر بعدی من به وزیر نیرو در خصوص جوابدهی صحیح و روشن و کتبی به تخلفات صورت گرفته در حفر تونل گلاب ۲ و بهشت آباد با توجه به عدم مطالعه زیست محیطی و تذکر به وزیر بهداشت در خصوص رسیدگی به وضعیت درمانی شهرستان های شهر کرد در خصوص کمبود پزشک و تجهیزات است.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس در تذکر دیگری به رئیس جمهور و وزرای صنعت و کار خواستار حل سریع مشکلات حقوقی بازنشستگان صنعت فولاد و ذوب آهن شد. همچنین در تذکری به وزیر راه نیز خواستار رسیدگی جدی و برقراری پروازهای استان چهارمحال و بختیاری، نیز شد.

زمانیان در تذکری به رئیس جمهور نسبت به ضرورت اصلاح ساختار بانکداری کشور اعم از بانک های خصوصی و دولتی در راستای رسیدگی به حل مشکلات مالی صنایع کشاورزی و خدمات تاکید کرد.

رحمت الله نوروزی نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس در تذکر شفاهی در صحن علنی اظهار داشت: تذکر اول من به رئیس جمهور در خصوص جاده علی آباد کتول - شاهرود و مخالفت خانم ابتکار است. این جاده از زمان جنگ جهانی دوم محل عبور و مرور بوده است.

وی ادامه داد: تذکر دیگری به مدیرعامل روزنامه دولتی ایران دارم که متاسفانه اظهارات سخیف و نادرستی در خصوص میقانی های علی آباد که مردم شهید پرور و همراه با امام و رهبری هستند، داشته است. در ده زرین گل همه اقوام زمین دارند و این یک مکان توریستی است و ربطی به جاده علی آباد کتول ندارد. در آن منطقه سرخ داری موجود نیست و این بهانه های نامناسب خانم ابتکار است.

نماینده مردم علی آباد کتول افزود: رئیس جمهور دو بار در روز رای اعتماد قول داد که موضوع این جاده را دنبال کند ولی این قول عملی نشده است بنابراین از آقای روحانی درخواست داریم که جلوی حرکات خانم ابتکار را بگیرد.

نوروزی خطاب به وزیر کار نیز گفت: بارها در خصوص ارتقای درمانگاه تامین اجتماعی دستور گرفتیم، اما این کار عملی نشد. لذا از وزیر کار انتظار داریم که این اقدام را انجام دهد همچنین خطاب به وزیر نیرو می گویم که افزایش انشعاب برای کارگران، بازنشستگان و روستاییان سخت است، لذا اقدام عملی در این زمینه انجام دهید.

**تذکر سلیمی به جنتی

حجت السلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس در تذکر شفاهی به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: تناقص مهمی امروز در بخش تولیدات فرهنگی مشاهده می کنیم. ما یکبار رها کردن این مسئله را مشاهده کردیم پس چرا راه رفتن را می رویم. با چه دلیلی در بخش تولید فیلم و کتاب و رسانه این تسامع و تساهل را مشاهده می کنیم.

وی در خصوص بکارگیری افراد بازنشسته در مشاغل دولتی نیز گفت: واقعیت این است که در میدان از افراد بازنشسته در بحث اجرایی و سیاسی استفاده می شود. کشوری که اولین یا دومین کشور با جمعیت جوان است چگونه از منطقه جوان بودن کشور با این نحوه رفتار استفاده می کند.

نماینده مردم محلات در مجلس در تذکری به وزیر نیرو خواستار جلوگیری از افزایش قیمت انشعاب برق شد.

وی با بیان اینکه در مورد مسکن مهر بلاتکلیفی وجود دارد، گفت: در مورد استخدام معلولان اجرای قانون ۳ درصد به کجا انجامید؟ باید به صورت شفاف آمار در این زمینه ارائه شود.

حجت الاسلام سلیمی گفت: ما از یک طرف در مجلس تولید نسل را پیگیری می کنیم و از طرف دیگر بانکها در زمینه وام ازدواج حالت انقباضی رفتار می کنند.

در پایان محمد حسین قربانی نماینده مردم استانه اشرفیه در مجلس به عنوان آخرین تذکر دهنده شفاهی اظهار داشت: تذکر من به وزارت بهداشت و حوزه معاونت غذا و دارو است. این معاونت با انتشار اطلاعیه ای سه نوع برنج مرغوب شمال را آلوده اعلام کرد.

وی ادامه داد: با توجه به مرغوبیت، کیفیت و مقبولیت برنج های شمال به خصوص برنج های گیلان تعدادی از سودجویان و مافیای برنج با سوء استفاده از برندهای مرغوب کشور و چسباندن این برندها به برنج های بی کیفیت خارجی آن را در کشور توزیع کردند، لذا به جهت اهمیت این موضوع این معاونت باید بی تدبیری خود را جبران کند و این موضوع را هر چه سریعتر اصلاح کند تا بازار و کشاورزان دچار تشویش نشوند.

**طرح حق کاندیداتوری نابینایان در انتخابات مجلس خارج از دستور بررسی می شود


 در جلسه علنی امروز مجلس فاطمه آلیا نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به استناد تبصره یک ماده ۱۰۴ آیین نامه و با طرحی با بیش از ۵۰ امضاء تقاضای تغییر دستور و در اولویت قرار گرفتن طرح اصلاح بند ۶ ماده ۲۸ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را ارائه داد.

وی در توضیح این طرح گفت: این طرح موانع را از پیش پای افراد نابینای واجد شرایط برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس شورای اسلامی بر می دارد، چرا که در حال حاضر بیش از ۱۵ هزار فارغ التحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترای نابینا به برکت انقلاب اسلامی داریم که در مشاغل مختلف مانند استاد دانشگاه، وکالت و حتی در شوراهای اسلامی شهر و روستا خدمت می کنند و حضور خود در جامعه را نشان دادند که قصد دارند در پیشرفت جامعه سهیم باشند.

نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه برخی از نابینایان آمادگی دارند به نمایندگی از افراد دارای معلولیت داوطلب شرکت در انتخابات مجلس شوند، گفت: این اصلاحیه در سه کمیسیون تخصصی مجلس به تصویب رسیده است و حتی در کنوانسیون های جهانی حمایت از حقوق معلولان که در سال ۸۷ تصویب کرده ایم، بر رفع تبعیض تاکید شده و روح قانون جمهوری اسلامی ایران نیز این است که تبعیض ها را برداریم.

آلیا با بیان اینکه امروز روز جهانی معلولان است، گفت: با توجه به فناوری های جدید افراد نابینا می توانند به نمایندگی مجلس برسند و به ایفای نقش خود بپردازند و ما به منظور هدیه روز جهانی معلولان این تبعیض را برطرف کنیم.

احمدرضا دستغیب نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با تغییر دستور گفت: اصل بر عادی بودن قوانین است، مگر اینکه فوریت خاصی داشته باشد و با توجه به اینکه دو سال و چند ماه تا انتخابات مجلس باقی مانده و احتمالا اصلاحات دیگری برای قانون انتخابات مجلس آورده خواهد شد، لذا بهتر است این طرح به صورت عادی در دستور کار قرار گیرد تا با دیگر اصلاحات قانون انتخابات مجلس و به صورت یکجا مورد بررسی قرار گیرد.

وی خاطر نشان کرد: موضوعات مهمی در نوبت دستور و رسیدگی در صحن مجلس وجود دارد که به معیشت مردم مربوط است و بهتر است به این طرح ها رسیدگی شود و به موقع و در زمان خود این طرح ها را رسیدگی کنیم.

جعفر قادری نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی در موافقت با این تغییر دستور گفت: معلولان به خاطر افتخارآفرینی هایی که در رقابت های بین المللی برای کشور کسب کردند حق زیادی بر گردن ما دارند و جا دارد در روز بزرگداشت معلولین اینگونه از آنها قدردانی کنیم.

وی با اشاره به سخنان دستغیب مبنی بر اینکه ۲ سال و چند ماه تا انتخابات مجلس زمان باقی مانده، گفت: همکاران مطلع هستند که در حال حاضر تلاش برای رقابت های انتخاباتی آغاز شده و اگر ۲ سال دیگر بخواهیم این قانون را اصلاح کنیم، دیگر زمانی برای فعالیت انتخاباتی برای نابینایان باقی نمی ماند و درست است طرح های اولویت دار داریم، اما اگر دو ساعت از وقت مجلس را به این طرح اختصاص دهیم، جای دوری نمی رود و ما نیز باید از محدودیت ایجاد کردن اجتناب کنیم.

نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در تذکری آیین نامه ای گفت: در مجلس هشتم نیز به بهانه باقی ماندن زمان تا انتخابات مجلس این طرح را به مجلس نهم موکول کردند و با توجه به اینکه دولت در قانون استخدامی، مورد ۳ درصد را اجرا نکرده است، خواهش من این است که مانند مجلس هشتم حق معلولین ضایع نشود.

پس از این اظهارات محمدحسن ابوترابی فرد که در غیاب لاریجانی ریاست صحن را برعهده داشت این تغییر دستور را به رای نمایندگان گذاشت که وکلای ملت با ۱۱۹ رای موافق، ۳۶ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع از مجموع ۲۱۴ رای حاضر در صحن با آن موافقت کردند.

**اعلام وصول سؤال نماینده تهران از وزیر نفت درباره پرونده کرسنت

در ادامه علیرضا منادی عضو هیئت رئیسه اعلام وصولی های جلسه امروز را قرائت کرد. براین اساس سؤال ملی الیاس نادران نماینده مردم تهران از وزیر نفت در خصوص علت عملی نشدن وعده وزیر در رابطه با حل پرونده کرسنت، لایحه نحوه پرداخت هزینه دادرسی دستگاه های اجرایی، طرح عادی الحاق یک ماده به قانون برنامه پنجم توسعه و لایحه اصلاح قانون بخش تعاونی اقتصادی ایران طرح جلوگیری از پرداخت خسارت تأخیر به کشتی ها اعلام وصول شد.

همچنین وی اعلام کرد که مجمع نمایندگان استان گیلان درگذشت عالم ربانی حجت الاسلام عباسی ریاست حوزه علمیه شهرستان لنگرود را به مردم استان گیلان و شهرستان لنگرود تسلیت گفتند.

**پایان جلسه علنی امروز/ جلسه بعدی، فردا


حجت الاسلام ابوترابی فرد که در غیاب علی لاریجانی ریاست جلسه علنی امروز خانه ملت را برعهده داشت، زنگ پایان جلسه امروز را به صدا در آورد و زمان جلسه بعدی را چهارشنبه ۱۴ آذر با دستور ادامه رسیدگی به دستور هفتگی اعلام کرد.

پیش از پایان جلسه امروز مجلس ابوترابی فرد اعلام کرد: از نمایندگان پارلمان کردستان عراق جهت حضور در جلسه امروز تشکر می کنم و امیدوارم شاهد تحکیم روابط بین ایاران و عراق باشیم.

وی گفت: جمعی از نمایندگان نامه تقدیر و تشکر از وزارت امورخارجه و تیم مذاکره کننده در ژنو۳ را امضا کرده اند که به علت ذیق وقت فردا قرائت می شود.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات