افکارنیوز گزارش میدهد:

نفس این دعوت به خودی خود می تواند دست منتقدان دولت فعلی را در آینده باز بگذارد به گونه ای که خواهند گفت روحانی در صورت داشتن صداقت در گفتارش دعوت احمدی نژاد را باید می پذیرفت.

گروه سیاسی – خبر دعوت محمود احمدی نژاد از حسن روحانی برای شرکت در مناظره بر سر اقدامات دولت های نهم و دهم به سرعت در صدر اخبار داخلی قرار گرفت، دعوتی از سوی رییس جمهور سابق که با توجه به ارائه گزارش ۱۰۰ روزه از سوی حسن روحانی چندان هم غیر منتظره نبود.

به گزارش افکارنیوز؛ حسن روحانی در برنامه ای تلویزیونی که به ارائه گزارش عملکرد دولتش در صد روز گذشته اختصاص یافته بود، عملکرد دولت قبلی را زیر سوال برد و عملاً احمدی نژاد را در موضع اتهام قرار داد.
هرچند روحانی در این گفت و گو" آتش بیاران" را متهم کرد که حاشیه سازی می کنند و آتش می افروزند اما نحوه ارائه گزارش وی که بیشتر بر نفی عملکرد دولت احمدی نژاد تمرکز داشت موجب شد، آتش برخی اختلافات باز برافروخته شده و احمدی نژاد همچنان در صدر خبرها قرار بگیرد.

پس از گزارش روحانی به مردم بود که برخی از نمایندگان مجلس و شخصیت های سیاسی موضوع پیگیری تصمیمات دولت قبلی و تبعات آن بر اقتصاد ایران را مطرح کردند. در این میان البته هواداران محمود احمدی نژاد نیز به دفاع از رییس دولت دهم پرداخته و روحانی را متهم به سیاه نمایی درباره اوضاع کشور کردند.

از جمله علی اکبر جوانفکر مشاور رسانه ای و از افراد نزدیک به احمدی نژاد گفته است: «هیچکس نگفت که خزانه خالی است زیرا اهل فن می دانند که خزانه، محل ورود و خروج مستمر و لحظه به لحظه پول است و در هیچ زمان نمی توان آن را خالی از پول فرض کرد اما سوال این است که دولت جدید چگونه توانسته است با خزانه خالی انبارهای کشور را برای مدت های مدید از نیازهای اولیه انباشته کند و طی این مدت به رتق و فتق امور کشور بپردازد، سر هر ماه یارانه ها را به حساب مردم بریزد و اینک تصمیم دارد دو مرحله سبد کالا به همه خانوارهای ایرانی اهدا نماید؟ ! »

احمدی نژاد قصد همکاری داشت

به نظر می رسد آنچه که هواداران احمدی نژاد و شخص وی را بیش از پیش نسبت به گزارش روحانی ناخشنود کرده است غافلگیری آنان از این اقدام رییس دولت یازدهم باشد.

نامه بقایی در خصوص دانشگاه ایرانیان نشان داد که احمدی نژاد به همکاری و مسالمت با روحانی چشم داشت. چه آنکه احمدی نژاد همانطور که علی اکبر جوانفر می گوید پس از پیروزی حسن روحانی قصد داشت با وی همکاری کند: «رئیس جمهور محترم مستحضر هستند که بلافاصله پس از اعلام رای ایشان در انتخابات، به دستور آقای احمدی نژاد تمامی وزرای او و معاونان آن ها یک به یک به حضورشان رسیدند و گزارشی از وضعیت حوزه های تحت مسئولیت خود به ایشان ارائه کردند. دلیل آن هم روشن بود زیرا جهت گیری رئیس جمهور و همکارانش در دولت قبل، مبتنی بر همکاری صمیمانه با دولت جدید بود. آقای روحانی مستحضر هستند که در سال ۸۴ جناب آقای خاتمی رئیس جمهور محترم وقت اجازه نداد که اعضای کابینه اش به ملاقات دکتر احمدی نژاد بیایند و به او گزارش کار بدهند. »

در میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۹۲ اتفاقاً محمود احمدی نژاد تصور می کرد با کنار رفتن اصولگرایان رقیب مشترک او و روحانی در انتخابات شکست خورده اند و از این رو تصور می کرد می تواند با تغییر رویکرد برخی از افراد نزدیک به خود موقعیت سیاسی آنان را در دستگاه های دولتی حفظ کند.
چرخش برخی از مدیران احمدی نژادی به سوی دولت جدید نمونه ای از این تلاش بود مدیرانی که تا همین اواخر هم برخی از آنان کماکان بر سر کار باقی ماندند تا به این امید که روحانی نیز همانند احمدی نژاد با مجلس و اصولگرایان وارد جدال شود و از این طریق بتوانند اتحادی استراتژیک میان خود و تکنوکرات های هوادار روحانی ایجاد کنند.

آیا روحانی به مناظره با احمدی نژاد تن میدهد؟ !
در واقع احمدی نژاد  انتظار  ندارد روحانی به وی پاسخ مثبت دهد، چرا که به خوبی می داند حسن روحانی به هیچ عنوان خود را درگیر چنین مناظره بی حاصلی با وی نخواهد کرد.

البته این واکنش  ترکان، مشاور ارشد رئیس جمهور که" حسن روحانی و محمود احمدی نژاد در یک سطح قرار ندارند که بخواهند با هم مناظره کنند" تاکیدی بر همین موضوع است.
اما نفس این دعوت به ضرر روحانی خواهد بود چرا که به خودی خود می تواند دست منتقدان دولت فعلی را در آینده باز بگذارد به گونه ای خواهند گفت روحانی در صورت داشتن صداقت در گفتارش دعوت احمدی نژاد را باید می پذیرفت.


از سوی دیگر احمدی نژاد پس از مناظره های جنجالی انتخابات سال ۸۸ اعتماد به نفس بالایی در این زمینه پیدا کرده و تصور می کند در هر مناظره ای که از این پس میان او و دولتمردان جدید رخ دهد خواهد توانست با استفاده از شیوه خاص خود رقیب را از میدان به در کند.

خصوصاً حالا که دیگر مسئولیت رسمی ندارد و می تواند با فراغ بال در مورد مسائل مختلف سخن بگوید.
با این همه عکس العمل روحانی نیز در چند روز آینده قابل توجه خواهد بود. هر چند به نظر نمی رسد روحانی، شخصا به این دعوت واکنشی بدهد اما در صورتی که روحانی دعوت احمدی نژاد را قبول کند می توان گفت مناظره ای جنجالی و توفانی در راه خواد بود. اتفاقی که در حال حاضر هیچ کس به جز احمدی نژاد به دنبال آن نیست خصوصاً در شرایطی که تا یک ماه دیگر باید در دادگاه حاضر شود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات