عارف مایل است به یک ستون مستقل در اردوگاه اصلاح طلبان تبدیل شود و دیگر نمی خواهد دنباله روی صرف خاتمی باشد.

به گزارش افکارنیوز ، علی افشاری از اعضای فراری دفتر تحکیم با انتشار این مطلب نوشت: محمدرضا عارف در انتخابات هیات مدیره بنیاد باران شرکت نکرد.

همین مساله، گمانه زنی هایی مبنی بر تمایل وی به ایفای نقش مستقل در عرصه سیاسی را موجب شده است؛ آیا عارف می خواهد از زیر سایه خاتمی بیرون بیاید؟

البته عارف کناره گیری خود از هیات رئیسه بنیاد باران را امری عادی برشمرد و هم چنین فعالیت های بنیاد امید ایرانیان را هم سو با بنیاد باران اعلام کرد.

وی گفت: «در سال ۸۸ تصمیم گرفتیم بنیاد امید ایرانیان که هم سو با بنیاد باران است با اولویت دادن به فعالیت های علمی، پژوهشی، اجتماعی و فرهنگی تاسیس کنیم. این بنیاد فعالیت سیاسی بصورت حزبی ندارد و محور فعالیتش اجتماعی، فرهنگی و علمی است. »

در این تحلیل که از سوی سایت خودنویس (وابسته به شماری از همکاران خارج نشین نشریات اصلاح طلب) منتشر شده آمده است: اما حضور عارف در بنیاد امید ایرانیان و به خصوص توسعه فعالیت های آن تاثیرات و نتایج سیاسی در پی داشته است.

جمعی از نیروهای سیاسی و اجتماعی بعد از انصراف عارف از رقابت های انتخاباتی به وی پیشنهاد کردند تا یک حزب سیاسی جدید راه بیاندازد.

افشاری با مرور برخی اظهارنظرهای عارف می نویسد: جهت گیری فعالیت های سیاسی کنونی عارف مقصد حضور در مجلس دهم را نشان می دهد.

از این رو متمایز ساختن چهره خود و ارتقای جایگاه به عنوان یک ستون مستقل در اردوگاه اصلاح طلبان مورد توجه وی قرار گرفته است. او دیگر نمی خواهد صرفا دنباله روی خاتمی باشد و یا با پذیرش محوریت او فعالیت های سیاسی اش را انجام دهد.

اگر چه تمایل ندارد با خاتمی نیز زاویه پیدا نماید بلکه می خواهد نوع هم کاری و فعالیت آن ها از حالت رابطه عمودی به رابطه افقی تغییر یابد.

این تحلیل خاطر نشان می کند: البته عارف در جریان انتخابات ریاست جمهوری یازدهم از خاتمی تا حدی دل گیر است.

او انتظار داشت خاتمی فعالانه از ابتدا از او حمایت می کرد. در این صورت چه بسا عارف در نظر سنجی های اولیه از روحانی جلو می افتاد.

یکی از جنبه های مغفول و رمزگشایی نشده انتخابات ریاست جمهوری اخیر، فرآیند برتری یافتن روحانی بر عارف در ائتلاف اصلاح طلبان و رفسنجانی بود.

این اتفاق به شکل طبیعی رخ نداد. و عارف با دل خوری از صحنه کنار رفت و تا آخر نیز از حسن روحانی حمایت نکرد.

در واقع او فقط انصراف داد ولی اعلام نکرد به نفع روحانی صحنه رقابت را ترک می کند. فقط بیان داشت درخواست خاتمی را قبول می نماید.

همین مساله باعث شد علی رغم گمانه زنی ها و درخواست برخی از رای دهندگان، روحانی پست معاون اولی را به عارف پیشنهاد نکند.

عضو سابق دفتر تحکیم اضافه کرد: فعالان ستاد عارف مدعی بودند تیم اصلی ستاد روحانی با انجام برخی از شگردهای خاص امنیتی و هم چنین ارسال اطلاعات غلط به ستادهای عارف در شهرستان ها باعث شده اند تا روند نظرسنجی هایی که در شورای ائتلاف انجام می شد از حالت طبیعی بیرون آمده و تحت تاثیر فعالیت های سازمان دهی شده حلقه یاران روحانی قرار بگیرد. این ادعا بعد از انتخابات در هیاهوهای پیروزی و فضای خاصی که ایجاد شد، گم گشت.

گفتنی است برخی نشریات اصلاح طلب چند ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اعلام نامزدی عارف مدعی شده بودند که وی «نفوذی و تحریک شده نهادهای امنیتی» و «اصلاح طلب بدلی و قلابی» است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات