رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان این که «تفاهم ژنو، تفاهم خوبی است» گفت: هیچ فعالیتی از فعالیت های هسته ای ایران در چارچوب این تفاهم متوقف نشده و نخواهد شد.

به گزارش افکارنیوز ، علی اکبر صالحی در گفت وگویی با اشاره به نقش روس ها در مذاکرات هسته ای و توافق ژنو گفت: روس ها همواره در مذاکرات هسته ای نقش مثبتی داشتند و در این مذاکرات اخیر هم نقش مؤثر داشتند.

وی با اشاره به ساخت و تکمیل نیروگاه بوشهر توسط روس ها گفت: روس ها همیشه در فعالیت های صنعتی و تکنولوژی از سال های گذشته در ایران نقش مؤثری داشتند مثل نیروگاه بوشهر، هرچند این نیروگاه با سختی ها و دشواری های سخت خاص خود راه اندزای شد که بخشی از آن به خاطر مسائل فنی این نیروگاه بود و بخش دیگر هم به خاطر مسائل مالی بود که گاهی پول ما دیر می رسید.

صالحی در پاسخ به این پرسش که به نظر می آید مذاکرات فنی ایران با آژانس سخت تر از مذاکرات سیاسی و دیپلماتیک است و مذاکرات با آمانو با توجه به شخصیت وی سخت تر به نظر می رسد، گفت: مدیرکل یک نهاد و ارگان بین المللی قید ها و وظایف خاص خود را دارد چرا که مثلا در آژانس بین المللی انرژی اتمی بیش از ۱۳۰ کشور عضو هستند. بنابراین مدیران این نهادها مختار و با استقلال رأی نیستند بلکه مجری مصوبات مجموعه ای تحت عنوان شورای حکام هستند.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به اینکه شورای حکام یعنی چه؟ گفت: شورای حکام همان هیأت مدیره آژانس بین المللی انرژی اتمی است که ۳۵ کشور عضو آن هستند و اغلب از کشورهای توسعه یافته و دارای تکنولوژی هسته ای می باشند و این ها هستند که رویه آژانس را تعیین می کنند.

صالحی تاکید کرد: آمانو در حال حاضر همکاری خوبی با ما دارد و در سفری که اخیرا به تهران داشت تفاهم نامه ای را امضاء کردیم. ما روی سه چهار مورد تغییراتی که داشتیم بیش از دو ساعت و نیم صحبت کردیم و به نظر من مثبت بود.

وی تصریح کرد: ما نمی توانیم در رابطه با نیازهای مان آرمانی فکر کنیم و بخواهیم از آمانو که بیاید حقایق را بگوید و جانب ایران را بگیرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه گفته می شود شما در زمان نمایندگی تان در آژانس بین المللی انرژی اتمی وقتی قرار بود قطعنامه ای علیه ایران صادر شود جلسه را ترک کردید و این باعث شد که آن قطعنامه علیه ایران با اجماع به تصویب برسد؟ اظهار کرد: موضوع هسته ای ایران دو بار به شورای حکام رفته است یک بار اوایل انقلاب و یک بار زمانی که بنده نماینده ایران در شورای حکام بودم. در آن جلسه کارشناسان وزارت خارجه هم بودند و درباره این مسئله بحث شد که با وجود تصمیمی که علیه ایران گرفته شده است توصیه می شود که جلسه را ترک کنید چرا که حضور ما در آن جلسه به معنای تأیید اقدامات آنها بود. البته من نمی خواهم اینجا عقده های گذشته را باز کنم. ما در آن زمان نماینده سازمان انرژی اتمی و وزارت خارجه را به طور تفکیک شده داشتیم که بعد از ما یکی شد و تصمیمات به طور مشترک اتخاذ می شد.

وی در بخش دیگری از گفت وگو یش درباره راکتور ۱۶۰ مگاواتی دارخوین اظهار کرد: طراحی مفهومی و مهندسی جزئی در حال انجام است که ان شاءالله در دارخوین این راکتور با توان داخلی ساخته خواهد شد البته این پروژه ۱۰ الی ۱۵ سال طول می کشد که کار سختی است البته اغلب تجهیزات در ایران تولید می شود.

صالحی در پاسخ به اینکه نقطه عطف زندگی شما کجاست؟ گفت: تمام لحظات زندگی ام خوب بوده است و لحظه ای را به لحظه دیگر ترجیح ندارم من پس از انقلاب در دانشگاه و یا در دستگاه های دولتی دیگر مثل وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی مسئولیت داشته ام و از این توفیقی که خدا به من داده است تا به مردم خدمت کنم راضی هستم برای من ۳۴ سال بعد از انقلاب دل نشین بوده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این پرسش که اجازه دهید سؤال قبلی ام را ادامه دهم مبنی بر اینکه این مسئله عنوان شد در رسانه ها که پس از آن جلسه شورای حکام شما را در اعتراض به عملکردتان در آن نشست به وزارت خارجه فراخواندند، گفت: این را از رسانه ها بپرسید که فراخوانی بوده است یا خیر. در آن مقطع خبرنگاری از آقای آصفی سخنگوی وقت وزارت خارجه این مطلب را پرسیده بود و حالا هم بگویند که چنین فراخوانی بوده است یا نه من در این مورد سکوت کرده ام چرا که معتقدم این ها سخن بیهوده و لغو است که بدون استناد به چیزی مطرح می شود.

بعد از آنکه من از وین به تهران بازگشتم و مأموریتم تمام شده بود و قرار بود آقای ویاران جایگزین من شوند و حتی ایشان به وین رفتند و کارشان را شروع کردند. در آن وقت آقای خرازی وزیر خارجه وقت با روزنامه ایران صحبتی کردند و در آن روزنامه به نفعی این مطلب مطرح شد که به وزارت خارجه فراخوانده شدم در حالی که ماموریت من تمام شده بود و به تهران بازگشته شده بود.

صالحی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه شما در ۱۵ خرداد سال جاری و در حالی که هنوز دولت دهم سرکار بود اعلام کردید که اتفاقات خوبی در سال ۹۲ می افتد، اظهار کرد: بارها این سؤال از من شده است به هر حال وزیر خارجه بالاترین توجه را به سخنانش دارد و باید معتبر باشد وقتی که ۴۸ گروگان ایران در سوریه بودند من عنوان کردم تا چند روز دیگر آزاد می شوند که شدند که از بزرگترین کارهای ما بود.

اما متأسفانه این کارها در رسانه ها دیده نمی شود یعنی آن قدر در کشور اختلافات داخلی شدید بود که این مسائل بینش گم می شد اما الان رسانه ها وضعیت خوبی دارند و تقریبا ۹۵ درصد از آنها از دولت حمایت می کنند.

وی ادامه داد: به هر حال براساس اقدامات وزارت خارجه که در دولت دهم صورت گرفت و زمان بیان آن نیست نشانه هایی وجود داشت که ما را به آینده خوش بین می کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به اینکه می توان توفیقات هسته ای را منحصر به اقدامات یک دولت دانست؟ گفت: توفیقات هسته ای را نمی توان به نام دولت خاصی ثبت کرد، هیچ توفیقی نقطه ای و انحصاری نیست بلکه از انباشت زحمات پیشینیان به دست می آید مثل نیروگاه بوشهر که از زمان دکتر اعتماد رئیس وقت سازمان انرژی اتمی در زمان رژیم پهلوی شروع شد و تا زمان من دنبال شد. بنابراین من نمی توانم بگویم که نیروگاه بوشهر را بنده افتتاح کردم بلکه ناشی از زحمات گذشتگان بود.

وی درباره کند شدن فعالیت های هسته ای و اینکه برای شما مهم نیست که سرعت چرخه هسته ای چقدر باشد با اشاره به تفاهم نامه ژنو گفت: این تفاهم نامه باید در شرایطی که تنظیم شده است و به تفاهم رسیده بررسی شود. بنابراین شرایط بین المللی این تفاهم بسیار مهم است باید آن را در چارچوب محدودیت ها و قید هایی که به لحاظ داخلی و بین المللی وجود دارد درنظر گرفت.

صالحی تاکید کرد: به نظر من تفاهم نامه خوبی است و کسانی که به آن نقد دارند هم نقدشان قابل بررسی و قبول است البته ما می توانیم به هر پدیده ای آرمانی نگاه کنیم و انتظارات خاصی داشته باشیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به فتوای مقام معظم رهبری درباره ممنوعیت استفاده و ساخت سلاح هسته ای تاکید کرد: کشورهای ۱+۵ به ما اعلام کردند که فتوای شما درست است اما شما در مذهب تان چیزی به نام" تقیه" دارید که می تواند آن فتوا را نادیده بگیرد و ما به آنها اعلام کردیم که برای رفع نگرانی تان می توان فتوا را رسمیت بین المللی داد.

یعنی برای آن یک تعهد دولتی ایجاد شود مثل کنوانسیون ها و معاهداتی که ما آنها را امضاء و اجرا می کنیم؛ اگر آنها نسبت به ما صادق بودند فتوای رهبری را مبنا قرار می دادند. اما طرف مقابل که با حسن نیت نیامده است بلکه با فشار سیاسی وارد شده است.

آنها بهتر از هر کسی می دانند که ما به دنبال سلاح هسته ای نیستیم و این ها برای فشار به ایران است. آنها از انقلاب ما هراس دارند و به خوبی می دانند که انقلاب ما امر ساده ای نبوده است و تحولات و تأثیرات بسیار عمیقی به جای گذاشته که حتی به گفته برخی از شخصیت هایشان اثرات انقلاب اسلامی همچنان ادامه دارد.

صالحی در ادامه با اشاره به نقش ایران در منطقه گفت: وقتی موضوع سوریه مطرح شد برخی کشورها و حتی برخی در داخل عنوان می کردند که سوریه به زیر کشیده می شود اما ما اعلام کردیم اجازه نمی دهیم نظام سوریه توسط تروریست ها از بین برود و امروز می بینید که در سوریه چه کسانی دست برتر را دارند.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: تفاهم ژنو در شرایطی که در آن به سر می بریم خوب است البته آرمانی نیست اما ما چیزی را در این چارچوب از دست نداده ایم.

وی درباره برخی انتقاد ها به این تفاهم تصریح کرد: اگر انتقادی وجود دارد باید منصفانه و مستند باشد. نقد باید در جهت اصلاح امور باشد نه تخریب.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: تفاهم ژنو خوب است و هیچ فعالیتی از فعالیت های هسته ای ایران متوقف نشده و نخواهد شد. من می توانم درباره جزئیات این تفاهم بیشتر توضیح دهم مثلا درباره غنی سازی ۲۰ درصد و یا فعالیت های راکتور اراک اما ترجیح می دهم وقتی کار تمام شد و اجرای تفاهم آغاز شد صحبت کنم.

وی گفت: اگر آنها به این تفاهم عمل کردند که هیچ و اگر هم عمل نکردند هیچ مشکلی پیش نمی آید ما داریم کارمان را انجام می دهیم و چیزی متوقف نشده است البته باید دعا کنیم مراحل بعدی به خوبی طی شود.

صالحی که در برنامه شب آفتابی سخن می گفت، تصریح کرد: درباره زمان اجرای این تفاهم و تفاهم های بعدی، ایران همواره اعلام کرده است که آمادگی دارد هرچه سریعتر این موضوع را حل و فصل کند و حتی دو سه روزه این موضوع خاتمه یابد. باید دید طرف مقابل چه رویکردی اتخاذ می کند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات