«بخشش هدایا به دست مدیرعامل وقت سازمان تأمین اجتماعی و دریافت آن با دست های برخی افراد از جمله برخی از نمایندگان مجلس، غیرقانونی بوده است. »

به گزارش افکارنیوز ، احمد توکلی، نماینده مردم تهران در مجلس معتقد است که گروهی دیگر از نماینده ها چنین بده بستان هایی را قانونی می دانند. اشاره توکلی به فهرستی از نمایندگان مجلس است که براساس گزارش کمیته تحقیق و تفحص مجلس، در مجموع بیش از ۲۰۰میلیون تومان کارت هدیه بانکی از سعید مرتضوی، مدیرعامل پیشین سازمان تأمین اجتماعی دریافت کرده اند. این ۲۰۰میلیون تنها بخشی از کارت ها و هدیه های مرتضوی در گزارش کمیته تحقیق و تفحص مجلس است.

آلوده کردند

رئیس پیشین مرکز پژوهش های مجلس، ریشه این بده بستان ها را در انتصاب مرتضوی در دولت دوم محمود احمدی نژاد دانست و گفت: متأسفانه همانطور که پیش بینی می شد به دلیل تخلف دولت در نگهداری مرتضوی در بستر کار و تعلل قوه قضاییه در برخورد قضایی با یک فرد مسئله دار، در ۱۰روز آخر مدیریتشان حاتم بخشی هایی به آن صورت کردند و عده زیادی از مسئولان کشور را آلوده کردند.

سعید مرتضوی که تا سال ۸۸با عنوان قاضی مرتضوی شناخته می شد، تا هفتم شهریور این سال، دادستان تهران بود اما پس از تغییر ریاست قوه قضاییه از سمت خود برکنار شد و بر صندلی معاونت دادستان کل کشور نشست. مصونیت قضایی او در شهریور ۱۳۸۹ و در جریان بررسی پرونده کشته شدگان بازداشتگاه کهریزک، از سوی دادگاه انتظامی قضات لغو و از قضاوت تعلیق شد، اما محمود احمدی نژاد که چندماهی بود به ریاست دولت دهم و دولت دوم خود رسیده بود، مرتضوی را به ریاست ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سپس به ریاست سازمان تأمین اجتماعی گماشت. مرتضوی هنوز درگیر پرونده کهریزک بود که تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی، پرونده تازه ای بر ماجراهای قاضی سابق افزوده است.

اگر چه در همان روزی که گزارش تحقیق و تفحص از تأمین اجتماعی در مجلس خوانده شد تلاش خبرنگار همشهری برای تماس با مرتضوی به نتیجه نرسید اما ۲روز بعد جوابیه ای از سوی او در برخی پایگاه های منتشر شد. مرتضوی خود بعد از اعلام تعداد ۳۷نماینده دریافت کننده هدیه، در جوابیه خود اعلام کرده که عدد ۱۵۰نماینده صحیح است. نمایندگان مجلس که از این هدیه های قانونی یا غیرقانونی بهره منده شده اند، فقط بخشی از افراد هدف در بخشش روزهای مدیریت مرتضوی در سازمان تأمین اجتماعی بوده اند.

اصلاً داریم؟

در بین فهرست نمایندگان بی نام کدگذاری شده گزارش تحقیق و تفحص مجلس، نمایندگانی با دریافت هدایای ۵۰۰هزارتومانی هم به چشم می خوردند، اما ماجرای هدیه های ۱۰۰میلیون تومانی بازتاب بیشتری داشت. یکی از افرادی که براساس گزارش تحقیق و تفحص متهم به دریافت ۲رقم ۵۰ و۱۰۰میلیون تومان از مرتضوی شده، در دفاع از خود گفته است: اصلا کارت هدیه ۱۰۰میلیون تومانی در بانک ها نداریم. اسدالله عباسی سرپرست سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این باره به ایسنا گفت: این هزینه ها جزو هزینه های ردیف خارج از شمول بوده و جزو هزینه های جاری نبوده که بخواهند در مورد آن حساب و کتاب کنند.

در فهرست از نام های ریز و درشت، نام عبدالرضا شیخ الاسلامی وزیر، تعاون کار و رفاه اجتماعی دولت دهم نیز به چشم می خورد. شیخ الاسلامی هم اعلام کرده که در برابر اتهام هایی که در گزارش مجلس به او وارد شده شکایت می کند و پیگیری قضایی انجام می دهد. او به فارس گفته است: آن بخش از گزارش تحقیق و تفحص مجلس از تأمین اجتماعی که درباره اینجانب مطرح شده، بی پایه و غیرمنصفانه بوده و بنده پیگیری قضایی را حق خود می دانم و اتهامات واردشده را پیگیری خواهم کرد.

احمد توکلی نماینده مردم تهران این هدیه ها را غیرقانونی می داند اما عبدالرضا مصری از وزیران دولت نخست احمدی نژاد و نماینده دیگر در مجلس کنونی گفت: براساس قانون بودجه هایی برای استفاده خارج از شمول در اختیار برخی مدیران قرار می گیرد که خرج کردن از آن براساس سلیقه مدیر غیرقانونی نیست.

این بودجه خارج از شمول

آنچه باعث اختلاف افرادی چون عباسی، شیخ الاسلامی و مصری در برابر توکلی و اعضای کمیته تحقیق و تفحص شده، قرائت گوناگون از «بودجه خارج از شمول» است. این اختلاف در حالی است که گفته می شود بودجه خارج از شمول سازمان تأمین اجتماعی در دوره مدیرعاملی سعید مرتضوی افزایشی چشمگیر داشته است.

عباسی درباره هدیه های دریافتی از سازمان تأمین اجتماعی معتقد است: «این هزینه ها جزو هزینه های ردیف خارج از شمول بوده و جزو هزینه های جاری نیست که بخواهند درمورد آن حساب و کتاب کنند. » اما چنان که در متن دشوار بودجه خارج از شمول مصوب بهمن ۶۴پیداست، هزینه خارج از شمول به معنای پول بی حساب و کتاب که در دست و بال نهادهای حکومتی ریخته شده، نیست.

برای خانواده های بی بضاعت

بذل و بخشش کارت های هدیه، به این جهت در سازمان ها و نهادهای کشوری رواج یافته که می تواند تحت نام هایی چون تکریم، قدردانی، کمک هزینه و مانند آن قرار بگیرد و چون صورت نقدی برای سازمان پرداخت کننده هم ندارد، مشمول حساب و کتاب مالیاتی هم نشود.

شیخ الاسلامی اما درباره کارت های هدیه استدلال دیگری دارد. او معتقد است: در مورد کارت های هدیه، دستگاه های حمایتی یک روال قانونی و عرف جاری دارند. این دستگاه ها و سازمان ها بعضاً به مقامات و مسئولان کشور و حتی نمایندگان مجلس مقداری بن کاغذی یا بن کارت یا کارت هدیه می دهند تا آن را در اختیار افراد نیازمند و خانواده های بی بضاعت قراردهند. شیخ الاسلامی در حالی چنین گفت که «افراد نیازمند» و «خانواده های بی بضاعت» سخنگو، تشکیلات منسجم یا رسانه مستقلی ندارند که گفته های این وزیر پیشین را تأیید یا رد کنند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات