روزنامه شرق نوشت: رفتار مدیریتی نجفی در چندماه گذشته به گونه ای بوده که با وجود تفاوت های بزرگ میان او و اسفندیار رحیم مشایی، شباهت های نگران کننده ای نیز وجود دارد؛ وی باید کار را به کاردان بسپارد.

گروه سیاسی - پس از دفاع چند روز گذشته محمدعلی نجفی  از عملکرد رحیم مشایی، روزنامه شرق از رسانه های وابسته به جریان اصلاح طلب وی را به باد انتقاد گرفت.


به گزارش افکارنیوز ، روزنامه شرق  امروز طی یادداشتی با عنوان" چرا نجفی از عملکرد مشایی دفاع می کند"   نوشت: دو روز پس از اظهارنظری در نشست اعضای پژوهشگاه میراث فرهنگی، هنوز بهت و حیرت ناشی از این سخنان باقی است.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این نشست گفت: «مجموعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی در چهارسالی که آقای مشایی رییس این سازمان بود، قابل دفاع است. »

هرچند روز گذشته روابط عمومی سازمان با قلب سخنان صریح آقای نجفی اعلام کرد: «نجفی عملکرد مشایی را قابل دفاع نمی داند» اما نگرانی ها بیشتر از جمله دیگر اوست که اظهار داشته: «ما باید تلاش کنیم کمی بهتر از چهار سال دوره آقای مشایی باشیم. »

این جمله مانند این است که رییس جمهور اعلام کند که دولت می کوشد در حوزه اقتصاد یا سیاست خارجی فقط کمی بهتر از دولت قبل باشد!

البته اگر سخنان محمدعلی نجفی در سطح یک اظهارنظر ساده ارزیابی می شد، عبور از کنار آن آسان بود اما طی چند ماه گذشته رفتار مدیریتی آقای نجفی به گونه ای بوده که با وجود تفاوت های بزرگ میان او و اسفندیار رحیم مشایی، شباهت های نگران کننده ای را آشکار می کند:

۱- همچون دوره آقای مشایی، بسیاری از پست های کلیدی به افراد فاقد تجربه و تخصص سپرده شده و بدنه کارشناسی سازمان همچنان در حاشیه است.

گویا انتخاب قائم مقام و معاون میراث فرهنگی که از پیشکسوتان و متخصصان این حوزه است، یک استثنا تلقی می شود یا احیانا راهکاری از پیش اندیشیده برای انتصابات بعدی بوده است. برخی از این انتصابات چندان غیرمترقبه هستند که نمی توان توجیهی جز تاثیر لابی های خارج از سازمان و سوابق رفاقتی برای آنها پیدا کرد.

۲- حدود چهار ماه پس از استقرار آقای نجفی در سازمان میراث فرهنگی، هنوز سیاست های کلان و چشم انداز آتی سازمان تدوین یا دست کم اعلام نشده است. در این فضای پرابهام، سخنان آقای نجفی پیش از آنکه معطوف به اعلام برنامه ها باشد، یادآور اظهارات غیرتخصصی و حاشیه ساز نخستین رییس سازمان در دولت محمود احمدی نژاد است. حضور زودهنگام آقای نجفی در صدا و سیما و پذیرش گفت وگویی غیرتخصصی و ورود غیرلازم به موضوع «قلیان» که حاشیه های فراوان به همراه داشت؛ اعلام «ورود سالانه ۴۰میلیون گردشگر به ایران» و نیز اظهارات دو روز پیش، نمونه هایی از این دست هستند.

۳- روابط تخریب شده سازمان با سرمایه اجتماعی و عقبه رسانه ای خود هنوز بازسازی نشده و همچون ماه های نخست دوره آقای مشایی، شکننده و در آستانه تنش است. اگرچه سوابق فکری و مدیریتی آقای نجفی حاکی از توجه ایشان به افکار عمومی و تعامل با رسانه هاست، اما بخش هایی از سازمان که باید انتقال دهنده افکار عمومی و کارشناسی به رییس سازمان و تسهیل کننده روابط رسانه ای او باشند، یا توجهی به این مهم ندارند یا با اختیارات دور از انتظاری که به آنان داده شده، مشعوف و سرگرم به امور دیگری هستند.

با چشم انداز کنونی، پیش بینی محمدعلی نجفی مبنی بر اینکه عملکرد او در افق چهار سال آینده نهایتا کمی بهتر از عملکرد آقای مشایی خواهد بود، درست است. اما مشکل اینجاست که پایگاه اجتماعی دولت تدبیر و امید، انتظاراتی به مراتب بیشتر دارد و بعید است که ریاست محترم جمهور به این مقدار قانع باشد.

همچنین، اعتبار آن جناح سیاسی که خاستگاه آقای نجفی تلقی می شود، ایجاب می کند که ایشان کارنامه بهتری را از خود برجای گذارند. باوجود همه مشکلات و موانع موجود، رسیدن به افقی روشن دور از دسترس نیست؛ اگر آقای نجفی در اداره سازمان متبوع خود کار را به کاردان بسپارند و به متخصصان میدان بیشتری بدهند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات