اگر چه انگلیسی ها با معرفی کاردار غیر مقیم مدعی آغاز دوره جدیدی از روابط با ایران پس از تشکیل دولت روحانی شده اند اما شیطنت های روباه پیر برای حریص نشان دادن ایرانی ها برای این ارتباط پایان ندارد.

به گزارش افکارنیوز ، ششم آذر ماه ۱۳۹۰ مجلس طرحی را با ۱۷۹ رأی به تصویب رساند که وزارت امور خارجه را موظف کرد «در چارچوب حفظ منافع ملی و دفاع از حقوق ملت بزرگ ایران» ظرف دو هفته، روابط سیاسی را با دولت انگلیس به سطح کاردار تنزل داده و روابط اقتصادی و بازرگانی را نیز به حداقل ممکن برساند.

* طرحی برای اخراج غریبه ها

علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت​ ملی و سیاست خارجی مجلس به عنوان یکی از طراحان این طرح از کارنامه سیاه انگلیس در قبال ایران یاد کرد و از نقش بسیار مخرب این کشور در فتنه ۸۸ سخن گفت که هم در سفارت این کشور و هم از سوی رسانه هایشان از جمله BBC انجام می شد.

وی تأکید کرده بود که نمی توانیم با کشوری که رابطه ای دشمنانه با کشورمان دارد، در سطح سفیر رابطه داشته باشیم؛ سخنانی که با شعار" مرگ بر انگلیس" نمایندگان ملت در صحن پارلمان همراه شد.

* این اول راه است

اگر چه نماینده دولت در جریان بررسی طرح دو فوریتی کاهش روابط با انگلیس ضمن مخالفت با این موضوع گفته بود رفتار انگلیسی ها قابل اصلاح است اما وکلای ملت با این سخن موافق نبودند و در نهایت پس از تصویب طرح، علی لاریجانی رئیس مجلس به روباه پیر هشدار داد که بداند" کاهش رابطه تازه اول راه ایران است" .

در آن جلسه برخی نمایندگان نیز با اشاره به اقدامات براندازانه علیه نظام اسلامی از سفارت انگلیس به عنوان" اتاق جنگ" یاد کرده و خواستار" قطع کامل روابط با لندن" شده و تأکید داشتند باید درب سفارتخانه انگلیسی ها هم مانند لانه جاسوسی آمریکا برای همیشه قفل شود.

* تجمع، حمله، اشغال

هشتم آذر، دو روز پس از تصویب طرح کاهش رابطه با انگلیس در مجلس، جمعی از دانشجویان تجمعی گسترده در" اعتراض به سیاست ها و رفتارهای پیر استعمار" در مقابل سفارت این کشور در تهران برگزار کردند.

هنوز دقایقی از برگزاری این تجمع نگذشته بود که تعدادی از تجمع کنندگان با عبور از سد نیروهای پلیس وارد سفارت شده و با پایین کشیدن پرچم انگلیس پرچم ایران را به اهتزاز درآوردند؛ آنها همچنین برای ساعاتی باغ قلهک که استیلای بریتانیا بر آن را غیر قانونی می دانند، در تصرف خود داشتند.

* واکنش ها به یک تسخیر

اگر چه برخی اقدام دانشجویان خشمگین در ورود به سفارت انگلیس را نتیجه طبیعی سیاست های خصمانه استعمار پیر و ده ها سال ظلم به یک ملت بزرگ تعبیر کردند اما این حرکت با انتقاد رهبر انقلاب و رئیس جمهور وقت به عنوان رئیس شورایعالی امنیت ملی مواجه شد؛ حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار ۱۷ مرداد ۹۱ هزاران نخبه و فعال دانشجویی فرمودند: " در قضیه اخیر اشغال آن سفارت خبیث، احساسات جوانان درست بود ولی رفتن شان [به داخل سفارت] درست نبود… با وجود مواضع کاملاً روشن نظام در این زمینه (مجموعه های استبدادی منطقه) ، نباید با کار دیپلماسی سنتی و متعارف مخالفت شود" .

* روباه می رود

وزارت امور خارجه ساعاتی بعد از حمله دانشجویان به سفارت انگلیس در بیانیه ای ضمن ابراز تأسف از این حادثه، به جامعه جهانی متعهد شد که از جان دیپلمات های خارجی مقیم تهران محافظت به عمل آورد.

از آن سو" ویلیام هیگ" وزیر خارجه انگلیس روز نهم آذر اعلام کرد همه دیپلمات های خود را از ایران خارج کرده و به دیپلمات های ایرانی نیز ۴۸ ساعت مهلت داده تا خاک لندن را ترک کنند؛ اقدامی که دستگاه دیپلماسی کشورمان آن را" انفعالی و شتاب زده" دانست.

به هر حال با تصمیم انگلیس به قطع رابطه مستقیم با ایران روابط دو کشور که از اوخر دوران ایلخانیان در ایران و ادوارد ششم در بریتانیا شکل گرفته و گاه در عالی ترین و نیز گاهی در نازل ترین سطح قرار داشت، بار دیگر شکرآب شد.

انگلیسی ها در سال ۶۷ هم در اعتراض به صدور حکم قتل نویسنده مرتد کتابی موهن علیه پیامبر بزرگ اسلام از سوی حضرت امام (ره) ، سفارت خود در تهران را به حالت نیمه تعطیل درآوردند اما اندکی بعد دیپلمات های نادم بی سر و صدا به ایران بازگشتند.

در پی تعطیلی مجدد سفارت انگلیس و به دلیل بروز مشکلاتی برای اتباع دو کشور، تصمیم گرفته شد سفارت سوئد به عنوان حافظ منافع انگلیس در تهران و سفارت عمان نیز به عنوان حافظ منافع جمهوری اسلامی در لندن فعالیت کنند و بلافاصله نمادهای سوئدی در و دیوار ساختمان آجری چهارراه استانبول را پوشاند.

* چراغ رابطه روشن می شود!


با انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری یازدهم در خرداد ۱۳۹۲ و تشکل دولت" تدبیر و امید" ، وزیر خارجه انگلیس همگام با دیگر کشورهای اروپایی ضمن تبریک پیروزی وی نسبت به بهبود روابط دو کشور ابراز امیدواری کرد.

دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس هم پس از ارسال نامه ای به روحانی در گفت وگویی تلفنی از تمایلش برای بهبود روابط دو کشور با روی کار آمدن دولت جدید در کشورمان سخن گفت.

اواخر مهر ماه سال جاری خبری مبنی بر توافق ایران و انگلیس برای برقراری روابط دیپلماتیک و بازگشایی مجدد سفارتخانه ها از طریق" انتخاب کاردار غیر مقیم" پس از دو سال قطع رابطه رسمی بین تهران - لندن منتشر شد.

* آغاز دوباره رابطه طلبکارانه


این خبر ابتدا از سوی انگلیسی ها منتشر شد که" ویلیام هیگ" علیرغم تأکیدش بر بازگذاشتن کانال های ارتباطی با ایران در عین حال با لحنی طلبکارانه گفته بود: " ما باید صداقت دولت ایران را کاملاً بسنجیم" ؛ احتمالا با همین نگاه هم انگلیسی ها به جای معرفی کاردار انگلیسی تبار، یک دیپلمات هندی تبار را معرفی کردند!

" آجی شارما (Ajay Sharma) " اولین کاردار غیر مقیم انگلیس در تهران معاون سفیر این کشور در کشورمان در فاصله سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ میلادی بود که ریاست مرکز مطالعات ایران در وزارت خارجه بریتانیا را بر عهده دارد.

این اما نخستین گام عجیب لندن نشینان در ایجاد رابطه مجدد با تهران نبود و با آنکه قرار بود دیپلمات های منتخب در مراجعه مستمر به پایتخت دو کشور، یک یا دو هفته هم در محل مأموریت شان مستقر شوند اما" شارما" پس از اولین سفرش به تهران در ماه گذشته و با دستور کار سوریه، ترجیح داد زودتر به انگلیس برگردد.

از سوی دیگر، با وجود تعیین کاردار انگلیس برای پیگیری مسائل دیپلماتیک و فعال شدن سفارت جمهوری اسلامی در لندن پس از اولین سفر" محمدحسن حبیب الله زاده" به محل مأموریت خود، همچنان پرچم سفارت سوئد بر سر در سفارت انگلیس نصب است و تغییری در نمای بیرونی آن ایجاد نشده است.

* ما نیستیم!

یک مراجعه ساده به اینترنت و جستجوی آدرس اینترنتی سفارت انگلیس صفحه ای را در برابر مخاطبان می گشاید که نشانگر فعال بودن آن سفارتخانه است اما ذیل صفحه نخست سایت، عبارت تأمل برانگیزی ذکر شده که" سفارت بریتانیا در تهران کماکان تعطیل است" !

* شیطنت همچنان ادامه دارد…

این هم همه ماجرا نیست چرا که وقتی روی عبارت فوق کلیک می کنید، با جملاتی خصمانه و غیر واقعی مواجه می شوید که شما را با چهره واقعی پیر استعمار مواجه می سازد؛ در حالی که رهبر انقلاب صریحا فرمودند: من به هیچ وجه شرکت مجموعه دانشجویی در اجتماعات را نفی و رد نمی کنم بلکه تأیید می کنم، اما با تندروی و عمل نسنجیده در این اجتماعات مخالفم و با تصمیم گیری های غلط… موافق نیستم" ، انگلیسی ها با فرافکنی دلیل تعطیلی سفارت خود را" حمله نیروهای شبه نظامی تحت حمایت رژیم ایران! به سفارت بریتانیا در تاریخ ۲۹ نوامبر ۲۰۱۱" عنوان کرده اند.

ظاهراً روباه پیر قصد ندارد هیچ گاه دست از شیطنت بردارد که پس از ۳۴ سال دشمنی و وارد کردن خسارات مادی و معنوی فراوان از جمله بلوکه کردن حدود ۱ میلیارد پوند دارایی کشورمان همچنان از راستی آزمایی جمهوری اسلامی سخن می گوید و آقای کاردار هم در اولین مأموریت خود دنبال خسارت جزئی وارده به سفارت انگلیس است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات