معاون امور اجرایی و اطلاع رسانی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص می گوید: این مرکز در سال حدود ۱۵۰ میلیون تومان پول چای مصرف می کند.

به گزارش افکارنیوز ، فروزش معاون امور اجرایی و اطلاع رسانی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع مصلحت نظام در نشست گرامیداشت هفته پژوهش و انتخاب پژوهشگر برتر این مرکز ضمن پوزش از حاضرین به دلیل تاخیری که در برنامه رخ داد، اظهار داشت: یوم الله پژوهش برای ما و شما پژوهشگران است. البته همه روزها روز پژوهش و تحقیقات است اما خوشبختانه شورای فرهنگ عمومی کشور طی سال های گذشته هفته آخر آذر را به منظور ترویج فرهنگ پژوهش محوری و تحقیق به نام هفته پژوهش و روز ۲۵ آذر را روز پژوهش نامگذاری کرد.

وی افزود: ما به عنوان یک مرکز تحقیقات استراتژیک و یک مرکز پژوهشی صرف امروز میزبان شما هستیم تا در تحکیم ادبیات تحقیق و پژوهش در کشور دامن زده باشیم.

فروزش ادامه داد: خوشبختانه مردم ما در جریان فعالیتی پژوهشی هستند و با فعالیت های پژوهشی چون سلول های بنیادی، ترمیم سیستم اعصاب، طراحی و ساخت موشک و… آشنایی دارند و امیدواریم از این پس شاهد اخبار بیشتر پژوهش باشیم.

معاون امور اجرایی و اطلاع رسانی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص در ادامه با اشاره به ویژگی های کشورهای جهان سوم ادامه داد: مصرف گرایی و مخالفت با تولید در حوزه علم و… از ویژگی های کشورهای جهان سوم است. در حالی که مهمترین مشخصه کشورهای جهان پیشرفته، تولید علم است.

وی با بیان اینکه تداوم یک توسعه پایدار به پژوهش و اهمیت توجه به پژوهش بستگی دارد، یادآور شد: ممکن است همه ما طی سال های گذشته توسعه ای که در حوزه های مختلف وجود داشت را دیده باشیم که به توسعه فیزیکی معروف بود اما چون عنصر پژوهش و تحقیق و از همه مهمتر توجه به کار کارشناسی در آن دیده نمی شد، به نتایج پایداری نرسیدیم.

فروزش تاکید کرد: با این وجود، قبول تحقیق و کار کارشناسی و احترام به اصل پژوهش موضوع مهمی است که باید به آن در امر توسعه توجه شود.

وی با اشاره به آمار سهم پژوهش در تولید ناخالص ملی کشورها گفت: سهم پژوهش در جوامع جهان سوم از تولید ناخالص ملی بین ۰.۲۵ درصد تا ۰.۵ درصد است اما این رقم در کشورهای پیشرفته تا ۵ درصد است و تعداد مقالات مفید ارائه شده نیز به همین مساله بستگی دارد و ما در این مرکز بنا داریم به جای مصرف اطلاعات به تولید اطلاعات برای تامین نیازهای فردای کشور و آینده پژوهشی کشور کمک کنیم.

معاون امور اجرایی و اطلاع رسانی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص با بیان اینکه جامعه ای موفق است که پژوهش محور باشد، گفت: ضمن تقدیر و تشکر از همه همکاران و دوستانی که اینجا بودند برای آخرین بار و خوشامدگویی به دوستانی که به این مرکز اضافه خواهند شد به برخی از مشکلات این مرکز اشاره می کنیم که عمدتاً در سه محور دیده می شود.

وی ادامه داد: البته ولایتی امروز وقت کمی برای حضور در جمع ما به دلیل جلسه ای که داشت، گذاشت اما از ایشان قول می گیریم در فرصت مناسب در خدمت ایشان باشیم و از وی استفاده کنیم. البته آقای ولایتی به عنوان یک فرد علمی دارای رزومه و فعالیت علمی خوبی است.

فروزش گفت: امروز اگر می خواهیم پژوهشگران برتر را معرفی کنیم، خوب است نمونه هایی از الگوهای موفق پژوهش را مورد توجه قرار دهیم و به منظور ترویج احترام به پدرپیشگی و احترام به جایگاه آنها را هم به عنوان نمونه های الگوهای موفق مورد توجه قرار دهیم.

معاون امور اجرایی و اطلاع رسانی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت با بیان اینکه عوامل موثر برای فعالیت های پژوهشی در ۳ بخش نرم افزاری، سخت افزاری و نیروی انسانی دسته بندی می شود، ادامه داد: ما در مرکز در زمینه بخش نرم افزاری و سخت افزاری در وضعیت خوبی هستیم و امکان استفاده از ظرفیت های خوبی را داریم و از نظر انسانی هم نیروی انسانی توانمند و خوبی در مرکز حضور دارد اما من وقتی پای دردودل این افراد می نشینم و یا فیش حقوقی آنها را می بینم شرمنده می شوم.

وی در ادامه گفت: نهادهای درون گرای مشابه ما و این مشکل اصلی همه سیستم های درونگراست که وقتی سیستمی به سمت شبه امنیتی شدن حرکت کرد و همکاران آن برای رفتن به کتابخانه ها و استفاده از منابع آزاد نبودند، به طور قطع شئوناتی که باید در مورد آنها حفظ شود، حفظ نمی شود.

فروزش ادامه داد: همه ما عضو یک خانواده هستیم اما باید از رفتار اداره سالاری در این مرکز تحقیقاتی پرهیز کنیم و این درون گرایی باعث می شود وقتی مرز قانون در میان است همه چیز درست و به جا انجام شود اما در خلوت بحث دیگری پیش خواهد آمد.

وی با بیان اینکه من بی احتیاطی می کنم که در جمع خبرنگاران این مساله را مطرح می کنم اما چون قرار بود شفاف باشیم و قرار بود جلسه تقریبا خصوصی باشد، می گویم، تصریح کرد: این مرکز در سال حدود ۱۵۰ میلیون تومان پول چای مصرف می کند و با وجود اینکه ما ۱۰ آبدارخانه و با ۱۰ فردی که متصدی این امر است، در کنار این مساله نظافت سرویس های بهداشتی نیز اقدام می کردند که ما دیدیم این کار درستی نیست و آن را جدا کردیم اما با بررسی های صورت گرفته و حساب پاداش و بقیه چیزها متوجه شدیم اگر دوستی به شرطی که پول آن را داشت برای خوردن چای به هتل هیلتون لندن برود این مساله ارزان تر می شود.

معاون امور اجرایی و اطلاع رسانی مرکز تحقیقات استراتژیک مصلحت نظام ادامه داد: می شود این هزینه را در فعالیت های پژوهشی به کار برد و آن را در مسائل پژوهشی دیگر مرکز به کار گرفت البته نه اینکه دوستان اینجا چای نخورند البته می توانیم جایی را در انتهای سالن پیش بینی کنیم که انواع مختلف چای را در اختیار دوستان قرار دهد و استفاده کنند.

فروزش با بیان اینکه باید به همدیگر احترام بگذاریم، ضاافه کرد: افرادی که در این مرکز رفت و آمد می کنند اکثرا محققین و پژوهشگران هستند و ما باید به این مساله اهمیت دهیم. آنقدر که سفارش برای استخدام و یا اضافه کاری تا ۱۸۰ ساعت به من از طرف دوستان می شود تا حالا کسی به من سفارش فلان پژوهشگر را از نظر مسائل اخلاقی نکرده است.

وی با بیان اینکه احترام و ترویج فرهنگ احترام به یکدیگر در کنار صداقت و راستگویی را جای خود را دارد، گفت: ما شاهد یک نامعادله هستیم و از شما انتظار داریم آن را به هم بزنید.

معاون امور اجرایی و اطلاع رسانی مرکز تحقیقات استراتژیک مصلحت نظام در ادامه با اشاره به بودجه این مرکز در سال ۹۳ گفت: دوستان دولت خوشبختانه از افراد این مرکز بودند و کل دولت تقریبا از وجود این افراد استفاده می کند اما من فکر می کنم آنها به خواستگاه خود توجه کنند و برای آن سرمایه گذاری داشته باشند و ما از بودجه سال ۹۳ این مرکز راضی نیستیم.

وی گفت: البته ما فکر می کنیم دوستان زیرکی کرده باشند و قصد ندارند که مرکز را مثل سال های گذشته در ادامه محاصره اقتصادی قرار دهند زیرا ما در سال گذشته در محاصره اقتصادی بودیم و در بودجه سال ۹۲،۲. ۵ میلیارد تومان بودجه داشتیم که آقای عسگری یک تنه با حضورشان در مجلس آن را به رقم ۶.۵ میلیارد تومان رساند امسال هم با وجود اینکه متوسط افزایش بودجه برای مراکز تحقیقاتی ۱۸ درصد بوده است، این رقم برای ما ۱۰ درصد افزایش یافته است.

فروزش گفت: فکر می کنم دوستان زیرکی شان به این دلیل بوده که برای اینکه از بیرون نگویند که این افراد بودجه مرکز خودشان را اینگونه افزایش داده اند، بودجه را طوری تنظیم کردند تا از ردیف های دیگر و بخش های دیگر تامین شود اما به هر حال انتظار داریم بودجه مرکز در حالی باشد که شاهد ادامه فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی آن باشیم.

وی در پایان گفت: گلایه های من در ابتدای جلسه درباره تاخیر برنامه به معنای نادیده گرفتن تلاش های عزیزان نیست و از همه کسانی که این برنامه را ترتیب دادند تشکر می کنیم.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات