رئیس مجلس شورای اسلامی، دیدار پنهانی هیئت اروپایی با محکومین فتنه در تهران را کاری سخیف و دزدانه توصیف کرد.

به گزارش افکارنیوز ، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در صحن علنی مجلس با اشاره به دیدار هیئت پارلمانی اروپا با نسرین ستوده و جعفر پناهی گفت: از مدتها پیش هیئتی از پارلمان اروپا تقاضا می کرد تا به ایران سفر کند که این موضوع از منظر روابط پارلمانی ایران با سایر کشورها نقطه مثبتی است و این روابط و گفت و گوها می تواند مفید واقع شود.

وی ادامه داد: سال گذشته این هیئت تقاضا کرده بود تا به ایران سفر کند و نظر مجلس و وزارت امور خارجه در اینباره مثبت بود. اینکه آقای آقا محمدی عنوان کرد که این هیئت شرطی را برای سفر به ایران گذاشته است، مطلقا اینگونه نبود.

وی ادامه داد: اما کاری هم که این هیئت کرد کار سبک و بدی بود وقتی هیئتی برای دیدار به کشوری سفر می کند باید طبق برنامه عمل کند و انجام دیدارهای پنهانی و مخصوصا برای اروپایی ها کار سخیفی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: هیئت اروپایی اگر برنامه ای برای ملاقات داشت، باید برنامه خود را به اطلاع طرف ایرانی می رساند که حال یا مورد قبول واقع می شد یا نمی شد. اما عقل حکم می کند که احترام رفتار دیپلماتیک خود را خودشان رعایت کنند که این کار را نکردند و کار سخیفی انجام داده اند.

لاریجانی تصریح کرد: نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که در عباراتی که خود ما بکار می بریم نیز باید دقت لازم را داشته باشیم اینکه بگویند مسئولین ایرانی ردیف شده اند برای ملاقات، تخفیف مسئولین خودمان است و چنین چیزی هم نبوده است.

وی افزود: این هیئت به طور طبیعی دیدارهایی با مسئولین ایرانی داشتند و کسی علاقه ای برای ملاقات با آنها نداشته است. در اعتراض به این اقدام باید کوشش شود که این موضوع بطور صحیح مورد توجه قرار گیرد نه اینکه مسئولین کشور تخفیف داده شوند.

لاریجانی اظهار داشت: آقای رسایی اشاره داشت که خوب بود که من با این هیئت دیدار نمی کردم اما ما در این گفت و گوهای سیاسی و دیپلماتیک منافعی را می دیدم و نظر من این نبود که این موضوع در ایران برجسته شود و الان هم این موضوع را غلط می دانم. تیم اروپایی کار خلافی را مرتکب شده اند و این دلیل نمی شود که ما از سایر منافعی که در مذاکرات داریم صرف نظر کنیم.

وی خاطر نشان کرد این گونه رفتارها همان چیزی است که طرف اروپایی می خواهد. آنها کار اشتباهی را کرده اند اما اینکه فورا این موضوع را علنی کرده اند نشان می دهد که دنبال هیاهو هستند و می خواهند از آن بهره تبلیغاتی ببرند.

وی افزود: باید به اندازه ای که ارزش دارد به این موضوع توجه شود. طرف اروپایی کار بی ارزشی کرده اما ما نباید در دام آنها بیفتیم و حال که آنها می خواهند سروصدا براه بیندازند، ما هیزم آن را زیاد کنیم.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: این اقدام در سطح اتحادیه اروپا نبود که پارلمان آن رفتار پنهانی را انجام دهد. هیئت اروپایی اگر می خواست با فرد یا افرادی دیدار داشته باشد باید برنامه خود را صراحتا اعلام می کردند و طرف ایرانی می پذیرفت یا نه اما اینکه پنهانی دیداری داشته باشند از کارهای زشتی است که صورت می گیرد و دزدانه ملاقاتی را انجام می دهند.

لاریجانی با بیان اینکه ما باید به دنبال هدف خودمان باشیم، اظهار داشت: آنها به دنبال این هستند که این مسائل را در کشورمان بزرگ کنند و ما باید توجه داشته باشیم از طریق لازم با آن برخورد کنیم.

وی افزود: لزومی ندارد که همه مسائل رسانه ای شود و خروجی آن همان چیزی که آنها می خواهند باشد. یعنی اختلاف در داخل کشور وجود داشته باشد.

رییس مجلس ادامه داد: وزارت خارجه کاردار سفارت یونان را در همین ارتباط احضار کرد و باید در حد خود موضوع به آن توجه شود. ما مسائل مهم دیگری داریم که نباید هوش و حواس خود را صرف اموری کنیم که مد نظر آنها است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات