دیدار هیئت پارلمانی اروپا با ۲ تن از محکومان ضدامنیتی فتنه ۸۸، مسیری طولانی است که اگر هوشیار نباشیم، انتهای آن به تغییر ارزش های شهروندی جامعه ایرانی ختم خواهد شد.

به گزارش افکارنیوز ، داستان حقوق بشر و بحث های حاشیه ای آن داستانی طولانی به خصوص در سال های پس از انقلاب اسلامی محسوب می شود. گرچه حقوق بشر بعنوان یک مفهوم انتزاعی و حتی دینی، از جایگاه والایی در بین افکار عمومی برخوردار است، اما همین نکته سبب شده تا در مقاطع مختلف، حقوق بشر بعنوان یک دستاویز مهم در عرصه سیاست خارجی قدرت های بزرگ مطرح شود.

در این میان نظام جمهوری اسلامی ایران بعنوان یک نظام پیشرو در مخالفت با نظم کنونی جهان، بیشترین هدف فشار به بهانه های حقوق بشر بوده است و در سال های اخیر سالانه حداقل چند قطعنامه حقوق بشری علیه ایران به تصویب رسیده است.

با این حال به نظر می رسد که این جبهه قدیمی در برابر ایران در حال رنگ عوض کردن و تغییر ماهیت است و به سمتی حرکت می کند که اینبار نه به دنبال هدف قرار دادن گروه های کوچک بلکه به دنبال عمومی کردن دغدغه آن برای تمام اقشار است.

*من سرهنگ نیستم، حقوق دانم

در دوران رقابت های انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ یکی از مهمترین شعارها و تکیه کلام هایی که در جریان تبلیغات ریاست جمهوری از سوی ستاد آقای روحانی مطرح و به شدت روی آن تأکید شد، این جمله بود که «من سرهنگ نیستم، حقوق دانم» .

تأکید بر این نکته و استفاده از آن در مقاطع مختلف این نکته را به همگان یادآور می شود که حقوق بعنوان یک مفهوم اساسی نقش مهمی در دولت فعلی ایفا خواهد کرد و بسیاری از تحولات بر این اساس انجام خواهد پذیرفت و رئیس دولت هم خود بر این نکته تأکید دارد.

در چنین فضایی بود که حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران در جلسه هیئت دولت این وظیفه را به نهاد معاونت حقوقی خود واگذار کرد تا منشوری را بر اساس تأمین حقوق شهروندی برای همگان تدارک ببینند که اولین ویرایش از این منشور برای نظردهی عمومی پش از گزارش ۱۰۰روزه رئیس جمهور منتشر شد و همچنان بحث ها در خصوص تأیید نهایی آن ادامه دارد.

*حقوق شهروندی ایرانی-اسلامی، الگویی برای تمام دنیا


فارغ از اینکه بحث های مرتبط با حقوق شهروندی در داخل کشور که به طور حتم پیگیری آن بر اساس اصول نظام جمهوری اسلامی ایران و قواعد دینی مؤثر و در رعایت حقوق اساسی ملت تأثیرگذار خواهد بود، نمی توان از نگاهی که از بیرون بر روی این تحولات وجود دارد غافل شد.

موضوعیت پیدا کردن حقوق شهروندی بعنوان یک موضوع ملی در ایران برای کشورهای غربی که موضوع حقوق بشر را بعنوان یک دستاویز کلیدی برای مقابله با نظام جمهوری اسلامی ایران و قابلیت نفوذ بالا در افکار عمومی می بینند بسیار مهم و تأثیرگذار است.

غرب بر این نکته واقف است که سیر حرکتی این مسئله در صورت به نتیجه رسیدن، نه تنها می تواند یک موضوع کلیدی را برای آنها خنثی کند بلکه می تواند به موضوعی قابل بحث در بین تمام کشورهای اسلامی و حتی دنیا تبدیل شود و الگوی مورد نظر آنان را از موضوع حقوق بشر و حقوق شهروندی به شدت تضعیف کند.

*سرپلی برای باز کردن یک جبهه جدید در داخل

در این میان نکته ای که قابل توجه است پیدا کردن یک سرپل قابل اتکاء در داخل و دارای بار روانی و تبلیغاتی لازم جهت طرح موضوع و مسئله است.

نمی توان این نکته را فراموش کرد که اهدای جایزه صلح نوبل به شیرین عبادی زمینه ساز توسعه بحث حقوق بشر از طریق وی در داخل ایران و پس از فتنه سال ۸۸ در خارج از کشور بود. حالا با توجه به حساسیت موضوع حقوق شهروندی و انتقال این موضوع به داخل زمینه تغییر چهره در اینباره برای سوژه مورد نظر غرب به شدت احساس می شود.

*ستوده آنگ سان سوچی ایران می شود

در طول سال های گذشته نیز موارد فراوانی بوده است که غرب با تکیه بر رسانه های تبلیغاتی خود افرادی را با تکیه بر الگوهای برجسته اش و آنان را در افکار عمومی مطرح کرده است.

از نمونه های اینچنینی می توان به آنگ سان سوچی و ملالی یوسف زی اشاره کرد که در هر دو مورد با تکیه بر بحث آزادی سیاسی و همچنین ضرورت تحصیل آزادانه زنان و همچنین جلوگیری از گسترش اسلام طالبانی و همچنین فراهم آوردن حضور آنان در عرصه های مختلف سیاسی کمک فراوانی به تأئید الگوهای مورد نظر غرب شده است.

اهدای جوایز بین المللی و همچنین مصاحبه های گوناگون خبری با رسانه های مطرح جهانی تنها بخشی از این پروپاگاندا بوده است.

*گفت و گوهایی که از آن خبری به بیرون درز نکرد

در طول ۲ سال اخیر نیز به نظر می رسد غرب چهره های مورد نظر خود را در ایران جستجو کرده و بر روی مواردی خاص تمرکز یافته است.

دیدار جنجالی هیئت پارلمانی اتحادیه اروپا با نسرین ستوده و جعفر پناهی و تأکید چندباره طرف خارجی در پارلمان اروپا حتی به قیمت به تعویق افتادن بازدید از ایران برای دیدار با این ۲ چهره و محکوم فتنه را در همین چارچوب می توان تحلیل کرد.


حضور شیرین عبادی در پارلمان اروپا به منطور اهدای جایزه حقوق بشری «ساخاروف» به نسرین ستوده و جعفر پناهی در سال ۲۰۱۲

این دیدار به گفته تارا کرونبرگ جزو مهمترین دیدارهای هیئت پارلمانی اروپا در تهران محسوب می شود گرچه از مباحث این ۲ در تهران و گفت وگوی چند ساعته آنان مطلبی تا کنون به بیرون درز نکرده است اما دور از ذهن نیست که این دیدار مقدمه موج وسیعی از تبلیغات در رسانه های جمعی برای مطرح کردن این ۲ و به خصوص نسرین ستوده در فضای تبلیغاتی جهانی جهت تحت تأثیر قرار دادن بحث حقوق شهروندی در ایران باشد.

*بابی ساندز ایران

نسرین ستوده وکیلی بود که در وقایع سال ۸۸ به دلیل برخی فعالیت های امنیتی چندین بار بازداشت و در نهایت دستگیر و به چند سال حبس محکوم شد.

ستوده فعالیت های گسترده ای در خصوص بحث حقوق شهروندی پیش از مطرح شدن آن در سطح رسانه ای و دولتی داشت. در دوران زندانی شدن وی نیز اعتصاب چندین روزه او به شدت از سوی رسانه های غربی پوشش داده شد و از وی به عنوان یک بابی ساندز جدید در عرصه حقوق بشر نام برده شد.

ستوده پس از انتخابات سال ۹۲ مورد عفو قرار گرفت.

* جایزه صلح نوبل به ستوده می رسد؟


دیدار هیئت پارلمانی اروپا با وی موضوع جدیدی بود که سبب شد نام نسرین ستوده به کرات حتی در رسانه های اصولگرا نیز مطرح شود و دور از ذهن نیست که حتی ستوده در آینده ای نزدیک برنده جایزه صلح نوبل شود.

*حقوق شهروندی ایرانی یا اسلامی


با توجه به همین مشخصات است که می توان به اهمیت دیدار اخیر وی پی برد. حقوق شهروندی نکته ای است که در صورت حرکت در مسیر مورد نظر غربی ها می تواند تأثیری بسیار بیشتر از بحث حقوق بشر در سطح جامعه داشته باشد.

حقوق بشر بیش از آنکه جنبه ای مردمی داشته باشد بیشتر متوجه گروهی خاص در جامعه ایران همچون بهایی ها، مخالفین انگشت شمار احکام اسلامی و یا کسانی که بطور علنی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران مخالفت می کردند، می شد.

*برهنگی یا زندگی مکفی

در مقابل، حقوق شهروندی می تواند با هدف قرار دادن موضوعاتی که مربوط به تک تک انسان ها در یک جامعه متشکل می شود سطح گسترده ای را هدف قرار دهد. با این حال نکته اصلی اینجاست که حقوق شهروندی شامل حق استفاده از اینترنت بدون فیلتر، گسترش آزادی استفاده از انواع لباس ها و یا حتی آزادی ارتباطات جنسی باشد و یا حق داشتن یک زندگی مطلوب و در سطح عادی مورد توجه قرار بگیرد.

بدیهی است غرب به دنبال آن است که موضوع حقوق شهروندی صرفاً از یک مطالبه عمومی به یک چالش امنیتی، اجتماعی تبدیل شود که جز تخطی از برخی اصول راه دیگری برای ختم آنها نباشد.

*راهی که تازه آغاز شده است


راهی که با دیدار نسرین ستوده و هیئت پارلمانی اروپا آغاز شده است، مسیری طولانی است که اگر هوشیار نباشیم، انتهای آن به تغییر ارزش های شهروندی جامعه ایرانی ختم خواهد شد.

البته بهترین راه برای خنثی کردن چنین راهبردی توجه به تدوین حقوق شهروندی با تکیه بر اصول ایرانی و اسلامی است. نکته ای که بارها مقام معظم رهبری و سایر دلسوزان نظام بر آن تأکید کردند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات