گزارش یک خبرگزاری آمریکایی از «مذاکرات محرمانه» ایران و آمریکا، تأکید دبیرکل سازمان ملل بر حضور ایران در کنفرانس صلح سوریه، مقایسه پرونده های فساد اقتصادی در ایران و ترکیه، ابراز تمایل قطر برای همکاری گازی با ایران و گزارشی از جشن کریسمس در ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش افکارنیوز ، گزارش یک خبرگزاری آمریکایی از «مذاکرات محرمانه» ایران و آمریکا، تأکید دبیرکل سازمان ملل بر حضور ایران در کنفرانس صلح سوریه، مقایسه پرونده های فساد اقتصادی در ایران و ترکیه، ابراز تمایل قطر برای همکاری گازی با ایران و گزارشی از جشن کریسمس در ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.


 انتشار گزارشی از سوی خبرگزاری «آسوشیتدپرس» درباره فردی که به زعم این خبرگزاری، مسئولیت اصلی را در «مذاکرات محرمانه» ایران و آمریکا بر عهده داشته، از جمله موضوعاتی است که امروز در شمار زیادی از مطبوعات جهان بازتاب یافته است.

آسوشیتدپرس در شرح اقداماتی که این فرد، یعنی «جیک سالیوان» ، کارمند وزارت خارجه آمریکا انجام داده می نویسد وی سال گذشته و در زمان سفر به پاریس به همراه هیلاری کلینتون، وزیر خارجه وقت آمریکا، چند روزی از این هیئت جدا شده و برای گفت و گو با مقامات ایرانی راهی کشور عمان شده است.

به نوشته این خبرگزاری، دیدار سالیوان با مقامات ایرانی که در ژوئیه ۲۰۱۲ انجام شده، یکی از نخستین دیدارهای رو در روی مقامات دو طرف بوده است. وی که اکنون به عنوان یکی از مشاوران کاخ سفید مشغول به کار است، در اوایل سال ۲۰۱۳ نیز دیدار دیگری با مقامات ایرانی داشته که بر سنجش امکان مذاکره میان دو طرف متمرکز بوده است.


اما در ادامه بحث ها درباره دعوت یا عدم دعوت از ایران برای شرکت در کنفرانس بین المللی صلح سوریه، دبیر کل سازمان ملل نیز بر ضرورت حضور ایران تأکید کرده است.

به نوشته خبرگزاری کویت ، بان کی مون اظهار داشته ایران یک قدرت مهم منطقه ای است که می تواند نقش بسیار مهمی در سوریه بازی کند و شرکت این کشور در کنفرانس ژنو ۲ که با هدف ترسیم دوره انتقالی برای سوریه برگزار می شود، از لحاظ منطقی ضروری است. وی ضمن ابراز تأسف از اینکه درباره موضوع حضور ایران، میان دولت های عضو شورای امنیت اختلاف نظر وجود دارد، گفته سازمان ملل برای حل و فصل این مسئله در سریع ترین زمان ممکن تلاش می کند.


در مطلبی جالب توجه، روزنامه «تودی زمان» ترکیه مطلبی را درباره مسائل اخیر در این کشور و بازداشت عده ای از وابستگان مقامات به اتهام فساد اقتصادی منتشر کرده و ضمن مقایسه این روند در ترکیه و پرونده های مربوط به فساد اقتصادی در ایران، عملکرد حکومت ایران را در مبارزه با فساد موفقیت آمیزتر ارزیابی کرده است.

این روزنامه می نویسد در حالی که ایران این روزها مشغول رسیدگی به پرونده های مربوط به شبکه ای از فساد اقتصادی است که ردپای آن به وابستگان دولت قبلی نیز می رسد، دولت ترکیه تلاش دارد روند بازرسی های مربوط به فساد در کشور خود – که اتفاقاً با پرونده های جاری در ایران نیز در ارتباط است – را پوشیده نگه داشته و جلوی آن را بگیرد.


خبرگزاری «رویترز» نیز امروز یک مطلب اقتصادی مرتبط با ایران را منتشر کرده و از تمایل دولت قطر برای کمک به ایران جهت بهره برداری بیشتر از میدان گازی پارس جنوبی خبر داده است.

به نوشته این خبرگزاری، قطر ابراز تمایل کرده که برای توسعه بخش مربوط به ایران در میدان گازی مذکور، به همکاری با ایران بپردازد؛ زیرا این اقدام می تواند بهره برداری نهایی هر دو کشور از این میدان را افزایش دهد. رویترز مدعی است که این ابراز تمایل، در پی ارائه درخواستی از سوی ایران و همچنین به دنبال ظهور نشانه هایی مبنی بر تخفیف تحریم های غرب علیه ایران صورت می گیرد.


در نهایت، سایت شبکه خبری «فرانس ۲۴» مطلبی را درباره کریسمس در ایران منتشر کرده و از اقبال جوانان ایرانی به این موضوع سخن گفته است. این سایت می نویسد در ایران، شور و هیجان جوانان مسلمان نسبت به عید کریسمس، حتی از مسیحیان بیشتر است.

در این مطلب اشاره شده که هرچند مسیحیان کمتر از یک درصد جمعیت ایران را تشکیل می دهند، اما مغازه های مختلف در شهرهای ایران، این روزها پر از لوازم مربوط به کریسمس هستند.

به نوشته فرانس ۲۴، طی سال های اخیر نه تنها جوانان ایرانی به جشن گرفتن کریسمس روی آورده اند، بلکه به دیگر مناسبت های مرسوم در غرب، همچون ولنتاین و هالووین نیز توجه نشان می دهند. در عین حال، برخی از جشن های باستانی ایران، همچون جشن مهرگان نیز مورد توجه آن ها قرار گرفته است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات