رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با اشاره به توافق صورت گرفته با آژانس اعلام کرد بازدید از معدن گچین بندرعباس به زودی انجام خواهد شد.

به گزارش افکارنیوز ، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان امروز (سه شنبه) پس از بازدید از بخش پزشکی هسته ای بیمارستان مسیح دانشوری در جمع خبرنگاران و در پاسخ به این سوال درباره زمان بازدید بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از معدن گچین بندرعباس عنوان کرد که این بازدید به زودی انجام می شود ولی به زمان دقیق آن اشاره ای نکرد.

وی در پاسخ به سؤالی با اشاره به توافق صورت گرفته بین سازمان انرژی اتمی و آژانس بین المللی انرژی اتمی، عنوان کرد: آژانس ۶ مورد را مطرح کرده بود که قبول کردیم برای تلطیف فضای موجود این ۶ خواسته را تامین کنیم که یکی از آنها بازدید از رآکتور آب سنگین اراک بود که صورت گرفت و خواسته دیگر بازدید از معدن گچین بندرعباس است که به زودی انجام خواهد شد.

صالحی اضافه کرد: این رویکرد ما باعث شده که گزارش اخیر آقای آمانو در شورای حکام نسبت به سابق مثبت تر باشد و امیدواریم از این پس هر گزارشی درباره ایران منتشر می شود، مثبت باشد و با همین رویکرد جلو برویم و اعتماد متقابل ایجاد شود و همکاری ایران و آژانس مکمل گفت وگوهای سیاسی با ۱+۵ باشد.

وی به فعالیت سازمان انرژی اتمی در زمینه پزشکی از جمله در زمینه تولید رادیوداروها اشاره کرد و با بیان اینکه در حال حاضر در رآکتور آب سنگین اراک امکان تولید ایزوتوپ هایی مختلف را داریم، اظهار داشت: قرار است صحبت کنیم که ایزوتوپ هایی که مورد نیاز مراکز درمانی است را در اراک تولید کنیم که برای بیماران قلبی، مغزی و سایر بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه در سازمان انرژی اتمی از مدت ها قبل در زمینه «پت» مشغول به کار هستیم، یادآور شد: اصول فیزیکی این مسئله پیچیده نیست و قسمت های مهندسی آن مسئله را غامض و پیچیده کرده است.

وی ادامه داد: با توجه به تجربه سازمان انرژی اتمی در ساخت دستگاه های سانتریفیوژ، امیدواریم در این عرصه نیز ورود پیدا کنیم و با برگزاری کارگاه های آموزشی در زمینه «پت» شناخت خود در این زمینه را افزایش دهیم و با این هدف که روزی بتوانیم خودمان دستگاه «پت» را تولید کنیم.

صالحی با اشاره به ساخت دستگاه رودوترون در یزد، عنوان کرد: این دستگاه شتاب دهنده بزرگی است و به امید خدا بتوانیم اقدام به ساخت سیکلوترون های کوچک کنیم که بتوانند مواد اولیه را تولید کنند.

وی با اشاره به نیاز این دستگاه ها به «مگنت» ، خاطرنشان کرد: ما در زمینه مگنت ها فعالیت زیادی انجام دادیم البته باید اندازه و نوع مگنت مورد نیاز این دستگاه ها را مورد بررسی قرار دهیم.

معاون رئیس جمهور خطاب به مردم کشورمان گفت: مردم بدانند که یکی از موارد مورد استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای و سرریز فناوری هسته ای در بحث پزشکی و درمانی است.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره تولید رادیوداروها با بیان اینکه در حال حاضر قادر به تولید ۱۵ رادیودارو هستیم، اظهار داشت: ما باید کارگاه های آموزشی متعددی را برگزار و شیوه استفاده از رادیوداروها را جا بیندازیم.

صالحی با اشاره به ۱۴ هزار پرسنل مشغول به فعالیت در سازمان انرژی اتمی و تجربه آنها، خاطرنشان کرد: تصمیم گرفته ایم که فصل جدیدی را در جهت استفاده از این تجارب علمی و فناوری در بخش های مهم از جمله پزشکی باز کنیم.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات