انصاری در مخالفت با طرح انتقال پایتخت:

معاون پارلمانی رئیس جمهور با تاکید بر اینکه موضوع انتقال پایتخت از جنس تقنین نیست، گفت: طرح انتقال پایتخت قابلیت اجرایی ندارد و بدون مشورت با مقام معظم رهبری نمی توانیم در این باره تصمیم گیری کنیم.


به گزارش افکارنیوز ، مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور در جلسه علنی صبح امروز (سه شنبه) پارلمان در سخنانی به عنوان نماینده دولت درباره طرح ساماندهی و انتقال پایتخت سیاسی و اداری ، اظهار داشت: بنده از دغدغه نمایندگان مجلس و طراحان طرح مذکور و کمیسیون شوراها نسبت به مسائل و مشکلات تهران تشکر می کنم اما دولت با این طرح مخالف است.

وی افزود: چشم انداز انتقال پایتخت به نقطه دیگر، باید به طور نسبی مشخص باشد، کشور ما کلا روی کمربند زلزله است و باید به این سؤال پاسخ داده شود که کدام استان از زلزله مصونیت دارد؟ در کشوری مانند ژاپن که کلا روی گسل زلزله قرار دارد، برای در امان ماندن از تلفات زلزله تدابیر اساسی اندیشیده اند، باید پرسید اگر پایتخت کشور منتقل شود آیا جان مردم تهران در صورتی که زلزله بیاید، در خطر نیست، آیا در حد برنامه ریزی هم نیست که بخواهیم برای این موضوع تدابیر جدی بیندیشیم؟

انصاری بر همین اساس خاطرنشان کرد: مسئله آب مهمترین چالش کشور در همه نقاط است، اتفاقا تهران به لحاظ جغرافیایی بهترین نقطه برای تامین آب کشور بوده است، هر نقطه ای از کشور را بخواهیم به عنوان پایتخت انتخاب کنیم، اولین نیاز آب است، باید پرسید آیا هزینه های انتقال پایتخت محاسبه مالی شده است؟ آیا همه قوا، صدا و سیما و نیروهای مسلح و دستگاه های گوناگون مانند نهاد مقام معظم رهبری، امکان انتقال شان در این مدت به نقطه دیگری وجود دارد؟ به لحاظ زیرساخت هایی مانند بازار، مراکز اقتصادی و راه آهن نیز باید دید که آیا این موضوع امکان پذیر است؟

انصاری در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: آیا می شود همه کارکنان دولت و همه وزارتخانه ها را به اجبار به نقطه دیگری منتقل کنیم؟ آیا تجربه دنیا در انتقال پایتخت مانند کشور پاکستان موفق بوده است؟ مطلقا چنین چیزی نیست.

وی با تاکید بر اینکه هیچ یک از شهرهای کشور ظرفیت انتقال چنین جمعیتی را ندارد، تصریح کرد: آیا انتقال پایتخت از تهران به نقطه دیگر موجب می شود امکانات و منابع در سراسر کشور به طور عادلانه توزیع شود؟

معاون پارلمانی رئیس جمهور در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: هم در سیاست های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و هم در سیاست های برنامه پنجم توسعه، بر این نکته تاکید شده است که باید تمرکز زدایی شود و دولت کوچک و امکانات به صورت عادلانه توزیع شود و آقای روحانی رئیس جمهور نیز بر اجرایی کردن این موارد تاکید دارد و انشاءالله تلاش می کنیم در برنامه ششم توسعه زمینه های اجرایی کردن این سیاست ها فراهم شود.

وی در پایان با تاکید بر اینکه این موضوع از جنس قانونگذاری نیست، گفت: موضوع انتقال پایتخت مسئله بسیار مهم و بزرگی است که از جنس سیاست های کلی نظام است و امکان ندارد برای انتقال دستگاه هایی مانند نهاد مقام معظم رهبری بدون مشورت با ایشان تصمیم گیری کنیم و واقعا انتقال پایتخت قابلیت اجرایی ندارد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات