رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: جهان به سمتی می رود که اگر از آینده و تحولات آن پیش بینی درست و دقیقی نداشته باشیم، از قافله جهانی عقب خواهیم ماند.

به گزارش افکارنیوز ، آیت الله هاشمی رفسنجانی امروز سه شنبه در دیدار دبیر کل و اعضای هیئت دبیران جامعه اسلامی دانشگاهیان ایران، این جمع را از جمله پیشتازان تفکر علمی و دینی در دانشگاه توصیف کرد.

وی با تأکید بر ضرورت یافتن راه عملی وحدت حوزه و دانشگاه در عصر ارتباطات و پیشرفت سریع علوم در جهان تصریح کرد: شرایط داخلی و خارجی به سرعت در حال تحول و تغییر است.

هاشمی رفسنجانی متذکر شد: جهان به سمتی پیش می رود که اگر از آینده و تحولات آن پیش بینی درست و دقیقی نداشته باشیم، از قافله جهانی عقب خواهیم ماند و به تبع آن، فاصله حوزه و دانشگاه نیز بیشتر خواهد شد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به عصر انفجار اطلاعات و ارتباطات، گفت: چه بخواهیم چه نخواهیم، در عصری که هر روز در آن دریچه جدیدی از علوم سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی باز می شود و شاهراه های اطلاعاتی و ارتباطی بسیار زیاد و متنوعی خلق می شود، نمی توان مانع ایجاد کرد بلکه باید با شناخت دقیق و علمی و تشکیل کمیته های مختلف، موضوعات را مدیریت کرد و به آن جهت داد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با تأکید بر ظرفیت های دینی و علمی لازم در حوزه و دانشگاه برای توسعه علوم و فنون تصریح کرد: در حد وضعیت موجود، مدیریت حوزه های علمیه، پیش نمی روند.

وی با بیان اینکه طلّاب فاضل و عالمی هستند که با مسائل و علوم روز آشنا هستند اما تصمیم گیر نیستند، متذکر شد: مدیریت دانشگاه ها نیز باید متناسب با شرایط روز جهانی متحول شوند؛ چون در دانشگاه ها هم بعضاً موانعی برای استفاده از همه ظرفیت های دانشجویی وجود دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنانش مبانی دینی به ویژه معارف و علوم انسانی قرآنی را، محور مناسب و خوبی برای تحقق شعار وحدت و تعامل حوزه و دانشگاه ذکر کرد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: اگر قرآن و مبانی آن محور قرار گیرد، حرف های زیادی بدون پیرایه و زوائد برای گفتن به نسل جوان وجود دارد که در یک جامعه اسلامی باید برای استفاده مناسب و عملی از این ظرفیت فکری کرد.

وی یکی از موانع اصلی وحدت میان حوزه و دانشگاه را تندروی و افراطی گری از هر دو طرف دانست و تأکید کرد: تریبون های بلندگودار در حوزه ها، باید به ویژه برای جوانان جاذب و مفید باشد و سیاست های محدودکننده و تک صدایی، نتیجه معکوس خواهد داد.

هاشمی رفسنجانی بر همین اساس خاطر نشان کرد که" جاذبه باید جای دافعه را بگیرد" .

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در تشریح آثار منفی اقدامات افراطی در دنیا گفت: اکنون شاهدیم تفکری افراطی مانند القاعده، مانع برقراری آزادی و دمکراسی در کشورهای منطقه شده است.

هاشمی رفسنجانی افزود: به رغم انقلاب های مردمی در کشورهای منطقه، اکنون به دلیل تفکرات افراطی، آزادی و دموکراسی خواهی مردم، مجدداً تبدیل به دیکتاتوری و ضدآزادی می شود.

وی تفکر عقلانی و کارهای منطقی و استدلالی را لازمه تحقق درست وحدت میان حوزه و دانشگاه بیان کرد و گفت: باید معیارها و مشخصه های این وحدت در فضایی باز و بدون مانع و انحصار تعریف و تبیین شود، سپس هم حوزه و هم دانشگاه، حول معیارهای پذیرفته شده در جهت وحدت حرکت کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: افکار عمومی بیدار و هوشیار، دیگر تفکر و ادبیات افراطی را نمی پذیرد و شکل نمی گیرد و چنانچه به این نوع تفکر در جامعه قانع باشیم، نه تنها در جا خواهیم زد بلکه عقب گرد خواهیم داشت.

هاشمی رفسنجانی تأکید کرد: نباید از طرح بحث های جدّی در جامعه ترسید و باید فضا برای طرح افکار و حرف های مختلف بر اساس آیه شریفه «فبشر عبادی الذین یستمعون القول و یتبعون احسنه» ، باز باشد.

وی تصریح کرد: با اینکه منطقی بهتر از منطق اهل بیت (ع) در جهان وجود ندارد ولی در حال حاضر به رغم وجود حدود ۲۰ کانال تلویزیونی در کشور چون مباحث یکجانبه مطرح می شود مخاطبان زیادی را جذب نمی کند.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: فحاشی، توهین و اهانت و هیاهو، هیچ گاه پاسخ تفکر و استدلال نبوده و نخواهد بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر حوزه های علمیه بخواهند در عرصه امروز جهانی فعال و پویا باشند باید به مرکزی تبدیل شوند که همه کرسی های علوم روز را در خود داشته باشند و همراه با تحلیل و استدلال، مطابق با علوم روز پیش بروند و برای هر سؤالی پاسخی مناسب داشته باشند.

هاشمی رفسنجانی آمادگی مجمع در دبیرخانه و مرکز تحقیقات را برای تبیین اصول وچارچوب های وحدت حوزه و دانشگاه و آزاداندیشی دینی مورد تأکید رهبری معظم انقلاب اعلام کرد و متذکر شد: باید سعه صدر داشت تا آزاداندیشی دینی محقق شود.

به گزارش روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، در این دیدار علی عباسپور دبیر کل جامعه اسلامی دانشگاهیان ایران در سخنانی با اشاره به اهتمام این جمع به مطالعه و تحقق راه های وحدت حوزه و دانشگاه، از هاشمی رفسنجانی برای انجام این مهم خواستار کمک و راهنمایی شد.

همچنین در این دیدار که عباس شیبانی، کریم زارع، علی متقال چی، اکبر موسوی موحدی، دکتر میرشمسی، سیدعلی اصغر روغنی زاد، علیرضا شیرازی، احمد شاه ورانی، علیرضا صالحی، حسن کاکایی و دکتر واعظ زاده استادان دانشگاه های صنعتی شریف، تهران، بهشتی، علم و صنعت، امیرکبیر و آزاد اسلامی حضور داشتند، چند تن از حضار به طور جداگانه سخنانی در خصوص ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه و موانع پیش رو بیان کردند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات