موضوع «رفع حصر» دو نفر از فعالان حوادث سال ۸۸ بعد از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، به مساله پرمناقشه ای بین موافقان و مخالفان آن تبدیل شده است.

به گزارش افکارنیوز ، در جریان مبارزات انتخابات ریاست جمهوری، حسن روحانی در پاسخ به سوالات دانشجویان در مورد حصر زندانیان سیاسی و حوادث سال ۸۸ گفت: «این مطالباتی که خوانده شد، کاملا با قانون اساسی ما منطبق بود و چیزی فراتر از آن نبود. اینکه نهاد های امنیتی باید با مردم چگونه برخورد کنند اینکه هیچ کس نباید هیچ اتهامی را تا زمانی که اثبات نشده است در رسانه ملی علیه هیچ کسی دیگری مطرح کند، اینکه هیچ متهمی نباید در دادگاه غیر صالح مواخذه شود. اینها همه اصل سوم قانون اساسی ماست و یکی از وظایف رئیس جمهور اجرای قانون اساسی است. »

حتی روحانی اعلام کرد که او بر حصر آیت الله منتظری پایان داده است. رئیس جمهور روحانی این ماجرا را اینگونه روایت کرد «رئیس عالی شورای امنیت ملی رئیس جمهور است نه دبیر آن و در آن موقع آقای خاتمی رئیس بودند. من در مورد آیت الله منتظری باید بگویم که کسی که به مدت یک سال و نیم جلسات متعدد گذاشت و حصر را از روی ایشان برداشت من بودم و برداشتن حصر با نامه من و از دبیر خانه شورای عالی امنیت ملی انجام شد. »

همین سخنان، این انتظار را در میان برخی مردم ایجاد کرد که روحانی در اولین روزهای دولت خود دست به رفع حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی بزند. در همین ارتباط در اولین روزهای دولت تدبیر و امید برخی از زندانیان سیاسی آزاد شدند و در همین ارتباط «مصطفی پورمحمدی» وزیر دادگستری گفت: «وقتی فضای سیاسی و اجتماعی جامعه آرام و متعادل شد خوشبینی ها جای بدبینی ها را گرفت، اصطکاک ها از بین رفت و فضای معقولی در روابط اجتماعی و سیاسی به وجود آمد، طبعاً زمینه عفو و تخفیف مجازات زندانیان امنیتی هم فراهم می شود. »

رئیس سابق سازمان بازرسی در مورد حصر موسوی و کروبی نیز گفت: «پرونده آقایان در شورای امنیت ملی از سوی دوستان بزرگوارمان تحت بررسی است. » بعد از این موضوع  و محور قرار گرفتن مذاکرات ژنو، مسئله حصر در حاشیه قرار گرفت تا اینکه در ۱۶ آذر «روز دانشجو» بازهم مسئله رفع حصر مطرح شد و حتی برخی دانشجویان در جریان سخنرانی رئیس جمهور در دانشگاه شهید بهشتی خواستار رفع حصر شدند.

بعد از این ماجرا و سپری شدن بیش از ۱۰۰ روز از دولت یازدهم،  رئیس جمهور روحانی با اشاره به اینکه اولویت اصلی دولت رفع مشکلات اقتصادی و به سرانجام رساندن توافق ژنو است گفت: «رفع حصر از دایره اختیارات دولت خارج است و باید نهادهای دیگر در این رابطه تصمیم گیری کنند. »

در این میان بسیاری دیگری از شخصیت های سیاسی با مخالفت شدید با رفع حصر موسوی و کروبی درنامه ای به رئیس جمهور اعلام کردند که رفع حصر در اختیار دولت نیست.

با توجه به این مسئله هنوز اختلاف عقیده بسیاری میان جریان های سیاسی و مردم در مورد رفع حصر وجود دارد و برخی خواستار آزادی و عده ای دیگر خواستار اعدام آنان هستند. باید منتظر ماند و دید در آینده چه اتفاقی در این مورد خواهد افتاد.

در جدول زیر می توانید نظرات مختلف در مورد مسئله حصر را مشاهده کنید؛

اسامی

سمت

گرایش

اظهار نظر

ابراهیمی، حسین

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی

اصول گرا

فتنه ۸۸ یک گناه بزرگ و جزء حق الناس است و حق الله نیست که با یک استغفار بخشیده شود.

همانطور که قوه قضاییه اعلام کرده پرونده سران فتنه در شورای عالی امنیت ملی است و از ساحت رییس جمهور نیز بدور است که به دنبال رفع حصر مجرمان باشد.

باهنر، محمد رضا

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی

اصول گرا

این روزها عده ای به ما پیامک می زنند که چرا حصر خانگی به این شکل است؟ ما می گوییم آنها جنایت و ظلم کردند و حداقلش این است که بگویند ما اشتباه کردیم. اما همین را هم حاضر نیستند بگویند. بنابراین برخی ها چه توقعی دارند که می گویند حصر خانگی باید کم شود؟ فردی که این همه ظلم کرده و حاضر نیست بگوید اشتباه کرده ام و یا حتی بگوید که من نبودم در حالیکه همه می دانیم آنها بوده اند.

جلالی، کاظم

نماینده مجلس شورای اسلامی

اصول گرا

این موضوع به شورای عالی امنیت ملی واگذار شده است که روسای قوا نیز عضو آن هستند و مسئولان نیز با آن تعامل دارند. از طرف دیگر مصوبات شورا بعد از تایید رهبری لازم الاجرا است. فکر می کنم همه باید به شورا اعتماد کنیم و اجازه دهیم در فضای غیر رسانه ای این موارد مورد بحث و بررسی قرار گیرد و آنچه می تواند به وحدت ملی در داخل کشور استحکام ببخشد، در قالب شورای امنیت به تصویب برسد.

جنتی، احمد

دبیرشورای نگهبان

اصول گرا

نظام خیلی منت بر سر اینها گذاشته و گفته است بمانید و زنده باشید و در خانه خودتان باشید و بهداشت را رعایت کنید.

الان فتنه گران نیز بر سر مواضعشان هستند. آنها اگر یک کلمه می گفتند ما اشتباه کردیم، شاید یک راه فرجی پیدا می شد.

جهانگیری، محمد

معاون اول رئیس جمهور

اصلاح طلب

حتما، انشالله آزاد می شود، ما داریم تمام تلاش خودمان را می کنیم. انشالله به زودی… »

خاتمی، سید محمد

رئیس جمهور پیشین ایران

اصلاح طلب

همین مساله رفع حصر و آزادی ها که دوستان گفتند و امروز خیلی از آن صحبت می شود، آیا دولت می تواند مستقلاً و مستقیماً چنین بکند؟ در این که دلش می خواسته و تلاش هم کرده تردیدی نداریم ولی بالاخره مملکت است و عدم تداخل قوا باید باشد، بویژه دولت قانون گرایی که می خواهد تداخل نکند. گرچه ممکن است نهادهای دیگر تداخل بکنند ولی دولت باید روی روال عادی کار کند و امکاناتش هم محدود است.

خاتمی، محمدرضا

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی

اصلاح طلب

ما همچنان خواهان آزادی زندانیان سیاسی و رفع حصر از جناب آقای مهندس موسوی و حجت الاسلام کروبی و سرکار خانم دکتر زهرا رهنورد هستیم و لحظه ای نیز از تلاش خود برای رسیدن به این حق اساسی ملت کوتاه نخواهیم آمد.

رسایی، حمید

نماینده مجلس شورای اسلامی

اصول گرا

موضوع فتنه ۸۸ و سران فتنه به امنیت ملی ما گره خورده و دشمنان ما بهره برداری زیادی از اقدامات سران فتنه انجام دادند، طبیعی است که این موضوع به شورایعالی امنیت ملی سپرده شده باشد و آقای روحانی و حتی آقای احمدی نژاد در دوره خودش نقشی در این موضوع نداشت و شورایعالی امنیت ملی در این زمینه تصمیم گیر است.

رضایی، محسن

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام

اصول گرا

من آن دو را عمله آمریکا می دانم و در ۲۵ بهمن ۸۹ اعلام کردم اگر این دو نفر از مردم عذرخواهی نکنند مردم می توانند آنها را دستگیر کنند.

زیباکلام، صادق

استاد دانشگاه

اصلاح طلب

از لحاظ معیارها و ملاک های حقوق بشری، حصر خانگی به هیچ وجه قابل پذیرش نیست.

سعیدی، علی

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسدارن

اصول گرا

اصل جرم، سنگین است؛ اما در عین حال مجازات این افراد، مجازات حداکثری نبوده است.

مردم ما اجازه نمی دهند به همین سادگی از سران فتنه گذشت شود.

صالح جوکار، محمد

نماینده مجلس شورای اسلامی

اصول گرا

هزینه های سنگینی که در عرصه های مختلف بین المللی و داخلی به جمهوری اسلامی و ملت ایران از سوی فتنه گران در سال ۸۸ تامین شد را به راحتی نمی توان فراموش کرد.

بر اساس قانون رئیس جمهور نمی تواند در رابطه با رفع حصر فتنه گران اقدامی انجام دهد.

رئیس جمهور فقط از طریق شورای عالی امنیت ملی به عنوان عضوی از این شورا می تواند در این قبیل موارد بحثی را مطرح کند.

عادل، حداد

نماینده مجلس شورای اسلامی

اصول گرا

حصر خانگی حداقل کاری بود که نظام باید برای موسوی و کروبی انجام می داد.

عارف، محمدرضا

معاون اول دولت اصلاحات

اصلاح طلب

هر دوی این بزرگوار را از بزرگان انقلاب می دانم. کروبی از یاران نزدیک امام بود و موسوی نیز نخست وزیر زمان جنگ بود. در دوره معاون اولی ام بارها نزد مهندس موسوی رفته و از رهنمودهای او استفاده کرده ام. تعجب می کنم جامعه نمی تواند از حضور این دو استفاده کند و با توجه به نامگذاری امسال امیدواریم این مسئله حل شود.

راهکار شرط گذاشتن برای پایان حصر موسوی و کروبی را مناسب نمی دانم.

علم الهدی، سید احمد

امام جمعه مشهد

اصول گرا

این حصر نه به عنوان عقوبت کار سران فتنه، بلکه دادستان با توجه به ارتباطاتی که اینان با جریان های خارجی فتنه گر داشتند و به دلیل جلوگیری از این امر دستور حصر را صادر کردند. در حال حاضر هم اگر رئیس جمهور بخواهد از این دو رفع حصر کند باید آنان را به دادگاه تحویل دهند تا مانند سایرین محاکمه شوند.

عفو و بخشیدن این افراد در حوزه صلاحیت مقام معظم رهبری است و ایشان نیز بیان داشته اند که این افراد بیایند توبه کنند و قضیه را تمام کنند.

قالیباف، محمدباقر

شهردار تهران

اصول گرا

این سوال را امروز کسانی می پرسند که روزی حتی رای برخی از توده مردم را باطل می دانستند و امروز سوال می کنند آیا سران فتنه با عذرخواهی می توانند بیایند در حالی که وقتی سران فتنه با قصد براندازی آمده اند در پیشگاه خدا و قانون مجرم هستند. پس این که بگوییم سران فتنه با عذرخواهی برگردند، حرف غلطی است.

در جریان فتنه نیز سران فتنه که آگاهانه به میدان آمدند بامردم عادی تفاوت می کنند.

کوثری، محمد اسماعیل

نماینده مجلس شورای اسلامی

اصول گرا

این اصلاح طلبان با اینکه بارها اعلام کرده اند که آقای روحانی را قبول ندارند، اما می خواهند از وی استفاده کنند تا بتوانند به خواسته های خود برسند، اما آقای روحانی جایگاه خود را می داند و به وظایفش مسلط است و اگر جوابی هم بدهد در چارچوب قانون خواهد بود.

کسانی که در فتنه فعال بودند باید دادگاهی شوند؛ اینگونه نیست که به راحتی بگویند تفاهم کنیم، چراکه جنایت فتنه گران با این موارد قابل پوشش نیست.

محسنی اژه ای، غلام حسین

دادستان کل کشور

اصول گرا

گمانه زنی ها در مورد رفع حصر درست نیست و هیچ اتفاق خاصی در این زمینه رخ نداده است.

ما در مورد زندانیان به مناسبت های مختلف عفو داریم و چون متهمان امنیتی و فتنه عفو گرفته اند، در عید قربان و غدیر هیچ عفوی در این خصوص نداریم. البته راجع به سایر زندانیان در این ایام عفو خواهیم داشت، ولی عفو امنیتی نداریم.

مصلحی، حیدر

وزیر اطلاعات دولت دهم

اصول گرا

موسوی و کروبی" محارب فی الارض و یاغی هستند.

یجاد محدودیت برای این افراد، مصوبه رسمی شورای عالی امنیت ملی است و مصوبه ای در این سطح را نمی توان به این سادگی لغو کرد.

مطهری، علی

نماینده مجلس شورای اسلامی

اصول گرا/ اصلاح طلب

طبق اطلاعات من، رفع حصر آقایان موسوی و کروبی نیاز به گذشت زمان دارد. مسوولان امنیتی و اطلاعاتی هنوز اعتماد کافی نسبت به هواداران سیاسی این آقایان ندارند.

از نظر بنده حضور مردم در انتخابات ریاست جمهوری نشان دهنده آشتی اکثریت قریب به اتفاق معترضان سال ۸۸ با نظام بود و شکاف گذشته تا حد زیادی ترمیم شده است و ادامه حصر آنها موجه نیست، هرچند اصل آن هم قابل بحث است، اما به هر حال مسوولان امنیتی باید نسبت به تداوم آرامش سیاسی کشور پس از آزادی آقایان موسوی و کروبی اعتماد و اطمینان پیدا کنند.

نقوی، سید حسن

نماینده مجلس شورای اسلامی

اصول گرا

رفع حصر فتنه گران ارتباطی با دولت و رئیس جمهور ندارد، بلکه قوه قضاییه باید برای فتنه گران تعیین و تکلیف کند.

فتنه ۸۸ خسارات جبران ناپذیری را به جمهوری اسلامی وارد و یکی از زیبا ترین جلوه های مردم سالاری دینی را خدشه دار کرد، این خسارت به جهت عمق و ماهیت فتنه، قابل بخشش و گذشت نیست.

نوبخت، محمد باقر

سخنگوی دولت

اصلاح طلب

رفع حصر از چهره های اصلاح طلب و آزادی زندانیان سیاسی در دستور کار دولت است اما ترجیح این است که این امور در بی خبری و در عمل دنبال شود.

نوری، عبدالله

وزیر کشور دولت های سازندگی و اصلاحات

اصلاح طلب

به اعتقاد من پس از حضور باشکوه مردم در انتخابات ۹۲ و پیروزی گفتمان اعتدال و اصلاحات، حکومت باید با تدبیر و عقلانیت با آزادی زندانیان سیاسی که تنها به دلیل بیان عقاید و اندیشه های خود، سال ها در حبس هستند و رفع حصر جناب آقای کروبی و جناب آقای میرحسین موسوی و نیز سرکار خانم زهرا رهنورد موجب خوشحالی میلیون ها ایرانی در کشور شود. این کار موجب تقویت وحدت ملی و نزدیکی قلوب مردم با حاکمیت می شود.

ولایتی، علی اکبر

وزیر سابق خارجه دولت میرحسین و هاشمی رفسنجانی

اصول گرا

هر آنچه در گذشته در سوابق این آقایان به عنوان خدمت به جمهوری اسلامی ایران بود با این ناسپاسی ها و دنبال کردن نفسانیات عملا به باد رفت.

اگر این آقایان در کار سیاسی که شروع کردند و شکست خوردند حد و اندازه نگه می داشتند و در چارچوب منافع ملی و دینی حرکتی می کردند باید نتیجه انتخابات را قبول می کردند و به رای اکثریت تمکین می کردند اما این کار را نکردند و آنچه برسر آقایان آمد نتیجه ناشکری و ناسپاسی به جمهوری اسلامی ایران است.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات