رئیس مجلس شورای اسلامی در آبادان با بیان اینکه هدفمندی یارانه ها که می بایست پشتوانه ای برای توسعه کشور شود به خوبی اجرا نشد، گفت: نباید تنها برای دلخوشی مردم پروژه های بی شماری کلنگ زنی می کردیم.

به گزارش افکارنیوز ، علی لاریجانی دقایقی پیش در مراسم پنجمین سالگرد ارتحال آیت الله جمی که در آبادان برگزار شد، اظهار کرد: آیت الله جمی در قبل از انقلاب سنگری برای دفاع از اسلام در آبادان بنا نهاده بودند، حتی از شهید مطهری شنیده بودم که عملکرد آیت الله جمی در آن مقطع در آبادان فوق العاده بود.

وی افزود: آن زمان شرایط متفاوتی با اکنون برای دفاع از اسلام وجود داشت، وضع فرهنگی و تبلیغات رژیم و نفوذ افکار مارکسیستی و انحرافی در منطقه بسیار بالا بود درحالی که آیت الله جمی با روشنگری عالی خود به خوبی این افکار پلید را خنثی و به عبارتی دیگر به وظیفه خود به عنوان یک عالم دینی به خوبی عمل می کرد.

آیت الله جمی بعد از انقلاب به یک نماد در جریان روحانیت تبدیل شد


رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب نیز جنس وظیفه عالمانی همانند آیت الله جمی تغییر کرد، آیت الله جمی به یک نماد در جریان روحانیت تبدیل شد که دغدغه اصلی آن ها دفاع از اسلام و انقلاب و همراهی شانه به شانه با امام خمینی (ره) بود.

لاریجانی تصریح کرد: مشکلات در هر زمان سبک خاصی داشت، پیش از انقلاب دشمنان با غرب زدگی و مادی گری به کشور هجوم می آوردند که آیت الله جمی در همین آبادان افراد معتبری مثل آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله مطهری و آیت الله باهنر را برای روشنگری به شهر دعوت می کردند تا این جریان موزیانه را خنثی کنند.

نقش موثر آیت الله جمی در وقایع قبل از انقلاب در آبادان


وی عنوان کرد: قبل از انقلاب آیت الله جمی به یک شیوه و علامه طباطبایی و مطهری به شیوه دیگر از اسلام دفاع می کردند، آیت الله جمی با مبارزه مسلحانه و سخنرانی و علامه طباطبایی و آیت الله مطهری با نگارش مقاله و کتاب دست به این کار می زدند ولی در نهایت وظیفه همه طیف ها این بود که انقلاب به هدف خود برسد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات موثر آیت الله جمی در قبل از انقلاب در آبادان اظهار کرد: وی یکی از افراد مؤثر در اعتصاب کارکنان صنعت نفت در آبادان بود که ضربه سنگینی به رژیم سابق وارد کرد، آتش سوزی سینما رکس آبادان نیز یکی از وقایعی بود که آیت الله جمی به خوبی در آن نقش ایفا کرد و نقشه های شوم رژیم سابق که قصد داشتند این اتفاقات را به یک اقدام ضدفرهنگی از سوی انقلابیون مطرح کنند نقش بر آب کرد.

آیت الله جمی با ایستادگی در آبادان سرنوشت جنگ را تغییر داد


لاریجانی افزود: با آغاز جنگ تحمیلی جنس وظیفه آیت الله جمی بازهم تغییر کرد و وی لباس رزم پوشید و تبدیل به سنگری برای دفاع از کشور و روحیه دادن به رزمندگان اسلام شد.

وی خاطرنشان کرد: آیت الله جمی در دفاع مقدس نقشی رکنی داشت و با ایستادگی در آبادان به نوعی سرنوشت جنگ را تغییر داد، وی حتی هر هفته مجبور بود مکان اقامه نماز جمعه را عوض کند زیرا این کار در آن شرایط بسیار سخت و پرخطر بود ولی آیت الله جمی اجازه نداد اقامه نماز جمعه در آبادان قطع شود.

از ابتدای پیروزی انقلاب برخی ها به دنبال ایجاد اختلاف در کشور بودند/ ایستادگی علما در برابر هجمه ها و اختلافات

رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: وقتی آدم به سرنوشت زندگی آیت الله جمی نگاه می کند یاد این جمله معروف می افتد که «وقتی عالمی از دنیا می رود قطعه ای از پیکر اسلام جدا می شود» اینکه علما نقش دهنده به اسلام در طول تاریخ بودند به این علت است که آن ها عقل را در خود به کمال می رساندند و می توانستند جامعه را به بهترین شکل ممکن هدایت کنند.

وی اظهار کرد: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی برخی ها به دنبال ایجاد اختلاف و بی ادبی در کشور بودند، حتی به شهید بهشتی در برخی مطبوعات آن زمان توهین شد، این ها همه مصداق بی ادبی بود و در نهایت جامعه را متلاشی می کرد ولی علما به خوبی در برابر این هجمه ها ایستادگی کردند.

عقل کلید توسعه کشور است/ با شعار نمی توان کشور را اداره کرد


لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه عقل کلید توسعه کشور به شمار می رود، خاطرنشان کرد: عقلانیت باید در اداره کشور به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد زیرا با شعار نمی توان کشور را اداره کرد، در اداره کشور باید واقعیت ها را سنجید و بعد به آن عمل کرد.

وی تصریح کرد: در دوره های مختلف انقلاب شعارهای جذابی داده شده ولی پشتوانه عقلانیت نداشتند و منحرف شدند و به ثمر نرسیدند.

اعلام کرده بودیم که مردم تحمل افزایش نرخ ها را ندارند ولی قبول نکردند/ هدفمندی یارانه ها به خوبی اجرا نشد

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در همین مدت برخی طرح ها به مجلس ارسال می شد که ما اعلام می کردیم این ها با درآمد دولت مطابقت ندارد و واقعی نیست، ولی در نهایت این قبیل اقدامات نسنجیده به این امر منجر شد که پول زیادی وارد جامعه شود و تورم بالایی گریبان کشور را گرفت.

وی افزود: یادم هست چند سال پیش که در مورد هدفمندی یارانه ها بحث می شد برخی ها قصد داشتند قیمت ها را از جمله نرخ انرژی های مختلف را افزایش دهند که ما گفتیم جامعه تحمل این وضع را ندارد ولی آن ها قبول نکردند، به همین دلیل هدفمندی یارانه ها که می بایست پشتوانه ای برای توسعه کشور شود به خوبی اجرا نشد.

لاریجانی اظهار کرد: در همین آبادان ۴۰ یا ۵۰ بار نمایندگان درباره وضع نامطلوب آب آشامیدنی تذکر دادند ولی طرحی که از سوی دولت قرار بود برای حل این مشکل اجرا شود با کمبود اعتبار مواجه بود، چراکه متاسفانه بودجه متناسبی برای این طرح اختصاص نیافته بود.

با وجود منابع مالی کم، حجم بالای پروژه ها کلنگ زنی شد/ نباید برای دلخوشی مردم کلنگ زنی می کردیم

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: با وجود منابع مالی کم، حجم بالای پروژه ها کلنگ زنی شد، به گفته آقای روحانی ۴۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی کلنگ زنی شد ولی تنها ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان منابع برای اجرای آن ها در نظر گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: این یعنی عقل و عقلانیت در کار و اقتصاد کشور به درستی رعایت نشد، یک پروژه وقتی ۱۵ سال طول می کشد یعنی ما از عقل در اجرا و طراحی آن به خوبی استفاده نکرده ایم، باید تعداد کمی پروژه متناسب با منابع مالی اجرا و تکمیل می شد و نباید تنها برای دلخوشی مردم پروژه های بی شماری کلنگ زنی می کردیم.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات