کاردار غیر مقیم ایران در انگلیس با اشاره به سفر هیئت پارلمانی انگلیس به تهران گفت: سفر این هیئت ۴ نفره به تهران در نیمه دوم دی ماه صورت گرفته و سفر ۳ روزه خواهد بود.

به گزارش افکارنیوز ، محمدحسن حبیب الله زاده کاردار غیر مقیم ایران در انگلیس در گفت وگویی در خصوص اهداف سفر خود به انگلیس، گفت: سه هدف عمده برای این سفر کوتاه ترسیم شد؛ نخست بازدید از اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در انگلستان بود، که در پی تعطیلی سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن وضعیت راکد پیدا کرده و لازم بود تا یک ارزیابی جدیدی از وضعیت آنها به عمل آید، هدف دوم بررسی نحوه ارائه خدمات کنسولی به ایرانیان مقیم بود و هدف سوم به مذاکره با مقامات وزارت خارجه انگلستان اختصاص داشت.

وی درباره دیدارهای خود در جریان این سفر نیز، خاطرنشان کرد: دو ملاقات جداگانه با تعدادی از نمایندگان گروه پارلمانی روابط با ایران در مجلس انگلیس و همچنین حجت الاسلام والمسلمین معزی رئیس محترم مرکزاسلامی انگلیس به عمل آمد.

کاردار غیر مقیم ایران در انگلیس همچنین درباره علت عدم بازگشایی سفارت ایران در انگلیس، گفت: روندی را که وزرای خارجه دوکشور به هنگام ملاقات خود در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل مورد توافق قرار دادند، مبتنی بر احیای گام به گام روابط دوجانبه است که قاعدتاً بازگشایی سفارتخانه های دو کشور در تهران و لندن یکی از این گام ها است، اما قبل از آن لازم است تا طرفین پیرامون برخی مسائل توافقات لازم را صورت دهند. از طرفی برخی از ساختمان ها و اماکن نیاز به تعمیرات و بازسازی دارند که بخشی از آن باید قبل از بازگشایی صورت پذیرد.

حبیب الله زاده در خصوص اینکه چرا هنوز پرچم سوئد در سفارت انگلیس در تهران برافراشته است، تصریح کرد: بر اساس قواعد بین المللی وقتی ۲ کشور اقدام به قطع یا توقف موقت روابط می کنند، طرفین طی یک روند حقوقی حافظان منافع خود را معرفی می کنند، تا به نیابت برخی مسائل پیگیری شود. از هنگام مبادله یادداشت رسمی و اعلام موافقت با حفاظت منافع، پرچم های حافظان منافع برافراشته می شود. بر همین مبنا چند ماه پس از تعطیلی سفارتخانه ها در تهران و لندن در سال ۱۳۹۰، دو کشور نسبت به پذیرش عمان و سوئد به عنوان حفاظان منافع جمهوری اسلامی ایران و انگلیس موافقت کردند. در شرایط کنونی و پس از آنکه طرفین پیرامون روند اجرایی لغو وضعیت حفاظت منافع به توافق برسند، در مرحله بعد تبادل یادداشت انجام خواهد شد که نتیجه آن ملغی شدن وضعیت حفاظت منافع بوده و به تبع آن پرچم حافظ منافع نیز برداشته خواهد شد.

وی در مورد تفاوت کاردار مقیم و غیر مقیم، اظهار داشت: به لحاظ ماهوی هیچ تفاوتی درصلاحیت های کاردار مقیم و غیرمقیم وجود ندارد مگر در محل استقرار که آن هم با توجه به وضعیت جاری توافق شده است. پس از حل و فصل مسائل ممکن است وضعیت از غیرمقیم به مقیم تغییر پیدا کند. در خصوص رفت وآمد کارداران دو کشور به تهران و لندن نیز هیچ محدودیتی وجود ندارد و طرفین می توانند بر اساس ضرورت به صورت مکرر به پایتخت ها سفر و به هر میزانی که لازم باشد، اقامت و ضمن انجام ملاقات ها و مذاکره، امورات را پیگیری کنند.

کاردار غیر مقیم ایران در انگلیس درباره وضعیت کنسولی و ارائه خدمات به ایرانیان در انگلیس، گفت: جمعیت بزرگی از هموطنان ایرانی که بالغ بر صدها هزار نفر می شوند، مقیم انگلیس هستند. پس از تعطیلی سفارت کشورمان لندن در سال ۱۳۹۰، ارائه خدمات کنسولی به ایرانیان عملاً متوقف شد و لذا وزارت امور خارجه از طریق دو راهکار برخی از امور کنسولی را با تاسیس ستاد پشتیبانی کنسولی ایرانیان مقیم انگلستان و نیز صدور دستور العملی برای انجام امور کنسولی ایرانیان در برخی از نمایندگی های جمهوری اسلامی در پایتخت های اروپایی نسبت به این مسئله چاره جویی کرد.

حبیب الله زاده افزود: از ابتدای خرداد ماه سال جاری نیز ارائه بخشی از خدمات کنسولی را به صورت مستقیم در لندن آغاز کرده ایم. در شرایط فعلی امکان ارائه کلیه خدمات کنسولی مورد نیاز هموطنان مقیم انگلیس در دست بررسی قراردارد تا انشاء الله این خدمات به آنها ارائه شود.

وی درخصوص سفر زمان، مدت سفر و تعدادی اعضای هیئت پارلمانی انگلیس به تهران نیز، خاطرنشان کرد: بر اساس توافق مقدماتی این سفر برای نیمه دوم دی ماه سال جاری تنظیم شد و طی آن یک هیئت پارلمانی مرکب از چهار نماینده عضو گروه روابط با ایران در مجلس انگلیس به مدت سه روز به کشورمان سفر می کنند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات