انتقاد رییس جمهور از تعداد بالای سوال نمایندگان از وزرا، انتقاد بهارستان نشینان را در جلسه علنی امروز مجلس به دنبال داشت.

به گزارش افکارنیوز ، یکصدوهشتمین جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی به ریاست حجت الاسلام محمدحسن ابوترابی فرد نایب اول مجلس شورای اسلامی و با حضور ۲۴۴ تن از نمایندگان در بهارستان برگزار شد و تنها نماینده غایب جلسه امروز شکرخدا موسوی نماینده مردم اهواز در مجلس بود.

**برگزاری جلسه غیر علنی مجلس با حضور حجتی

پیش از آغاز جلسه علنی امروز، نمایندگان با محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی جلسه غیر علنی را پیرامون وضعیت کشاورزی برگزار کردند.

حجت الاسلام محمدحسن ابوترابی فرد نایب اول مجلس شورای اسلامی پیش از آغاز جلسه علنی امروز اظهار داشت: قبل از آنکه دستور جلسه امروز آغاز شود، لازم است به اطلاع مردم برسانم که از حدود ساعت ۸ با وزیر جهاد کشاورزی و معاونان وی جلسه غیرعلنی را در ارتباط با مسائل این بخش مهم داشتیم.

وی ادامه داد: رئیس کمیسیون کشاورزی دغدغه های مجلس در ارتباط با کالاهای راهبردی کشاورزی را مطرح و محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی توضیحاتی در این زمینه ارائه داد؛ امیدواریم با همکاری مجلس و دولت شاهد رشد و شکوفایی کشاورزی در اندازه نظام جمهوری اسلامی باشیم.

**دستور جلسه امروز خانه ملت


پس از به صدا درآمدن زنگ آغاز جلسه، محمدحسین فرهنگی منشی هیئت رئیسه مجلس دستور جلسه امروز را بدین شرح اعلام کرد: ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی درمورد لایحه نحوه اجرای محکومیت های مالی، گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی در مورد طرح استفساریه در خصوص موضوع مواد (۶۱) ، (۶۳) و (۶۴) قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی، گزارش کمیسیون بهداشت در مورد طرح بیمه موسسان و مدیران آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد، گزارش کمیسیون تدوین آئین نامه داخلی مجلس درمورد طرح عضویت و لغو عضویت نمایندگان مجلس در برخی از شوراهای عالی، شوراها، مجامع و سایر هیئت ها و گزارش کمیسیون آموزش درمورد طرح نظام رتبه بندی معلمان.

**ماموریت ابوترابی فرد به کمیسیون عمران برای اعزام هیئتی به منطقه زلزله زده بستک

در ادامه حجت الاسلام محمدحسن ابوترابی فرد نایب رئیس اول مجلس در نطق پیش از دستور در صحن علنی مجلس با اشاره به زلزله بستک اظهار داشت: صبح روز پنجشنبه زلزله ای با بزرگی ۵/۵ ریشتر شهر بستک از استان هرمزگان را لرزاند و در این حادثه که نسبتا حجم بزرگی از بافت مسکونی شهر و بافت دولتی و تاسیسات زیربنایی و مدارس و مساجد را مورد آسیب قرار داد، ۳۵ نفر از هموطنان ما مجروح شدند و یکی از اهالی این منطقه دعوت حق را لبیک گفت.

وی ادامه داد: خدمت مردم بستک و نماینده این شهر آقای جباری تسلیت می گویم و برای آنها آرزوی توفیق و سعادت دارم؛ از مسئولان انتظار داریم با برنامه ریزی درست نسبت به بازسازی و نوسازی مناطق آسیب دیده اقدام کند.

نایب رئیس اول مجلس گفت: کمیسیون عمرانی مجلس با اعزام هیئتی به بستک بحث ارائه خدمات و بازسازی و نوسازی این شهر را رصد کند و امیدواریم با پیگیری نمایندگان و اعضای کمیسیون عمران مجلس بتوانیم آسیب ها و خسارات متوجه مردم را به نحو شایسته ای جبران کنیم.

ابوترابی فرد با اشاره به برگزاری مراسم ختم سیدعلی اکبر پرورش خاطرنشان کرد: امروز مراسم بزرگداشت همکارمان، دانشمند و مفسر متعهد قرآن کریم دکتر سیدعلی اکبر پرورش از ساعت ۱۴ تا ۱۶ در مدرسه عالی شهید مطهری برقرار است.

وی خاطرنشان کرد: دکتر پرورش اولین قاری قرآن کریم در مجلس بود و دوره اول به عنوان نماینده مردم اصفهان و قاری قرآن کریم همگان را به عطر آیات نورانی کتاب وحی معطر می کرد؛ برای این عزیز از دست رفته از خداوند متعال علو درجات را مسئلت دارم.

**ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون قضایی درمورد لایحه نحوه اجرای محکومیت های مالی

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی درمورد لایحه نحوه اجرای محکومیت های مالی نخستین دستور کار امروز نمایندگان مجلس بود و ماده ۹ و ۱۰ این لایحه را به تصویب رسانند.

**مجلس حداقل یک سال معاشرت با مدیون را به عنوان شرط شاهد تعیین کرد

به موجب مصوبه مجلس در ماده ۹ لایحه مذکور، شاهد باید علاوه بر هویت، شغل، میزان درآمد و نحوه قانونی امرار معاش مدعی اعصار، به این امر تصریح کند که حداقل یک سال با مدیون معاشرت داشته و از وضعیت معیشت او آگاه است و او افزون بر مستثنیات دین، هیچ مال قابل دسترسی ندارد که بتواند به وسیله آن دین خود را بپردازد.

وکلای ملت این ماده با ۱۶۵ رای موافق، ۱ رای مخالف و ۱۴ رای ممتنع از مجموعه ۲۴۴ نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رسانند.

بهارستان نشینان همچنین با تصویب ماده ۱۰ این لایحه، مقرر کرده اند پس از ثبت دادخواست اعسار، دادگاه مکلف است فوراً با استعلام از مراجع ذیربط و به هر نحوه دیگر که ممکن باشد، نسبت به بررسی وضعیت مالی محکوم علیه جهت روشن شدن اعسار او اقدام کند.

نمایندگان مجلس ماده فوق را با ۱۶۳ رای موافق، ۱۵ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموعه ۲۴۵ نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رساندند.

**نطق ۳۱ دقیقه ای ناطقان میان دستور

در ادامه حجت الاسلام سبحانی نیا عضو هیئت رئیسه مجلس اسامی ناطقان میان دستور را مطرح کرد. براین اساس محمد مهدی زاهدی نماینده مردم کرمان، عثمان احمدی نماینده مردم مهاباد، حسن تأمینی نماینده مردم رشت، محمدابراهیم رضایی نماینده مردم خمین و احمد آریایی نژاد نماینده مردم ملایر به عنوان ناطقان میان دستور در صحن علنی سخنرانی کردند.

**زاهدی: انتقاد از انتصابات سیاسی در ۲ وزارتخانه کلیدی

محمدمهدی زاهدی نماینده مردم کرمان و رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور اظهار داشت: متأسفانه این روزها برادرکشی و مسلمان کشی در منطقه تبدیل به جریان شده است؛ مسائلی که عراق، سوریه، لبنان و مصر اتفاق افتاده با آنچه رسالت پیامبر اکرم (ص) بوده، در تناقض است. امید است که هر چه سریعتر این پدیده نابهنجار در جهان اسلام خاتمه یابد و علمای اسلام در وحدت جامع بتوانند نقش آفرینی کنند.

وی با اشاره به موضوعات بین المللی گفت: در مذاکرات هسته ای نباید نسبت به رفتار آمریکایی ها خوشبین باشیم و از حقوق حقه خود در غنی سازی و استفاده صلح آمیز هسته ای نباید کوتاه بیاییم، بویژه اینکه تحقیق و توسعه باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.

نماینده مردم کرمان در مجلس افزود: غرب و آمریکا بداند که جمهوری اسلامی ایران یک قدرت جدی در منطقه است و نادیده گرفتن نقش ایران در حل مسائل منطقه امکان به نتیجه رساندن مذاکرات صلح را در منطقه غیرممکن می سازد از این رو حضور جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات ژنو۲ نیز به نفع منطقه است و اگر غربی ها فکر می کنند که بدون ایفای نقش ایران مسئله سوریه قابل حل است، زهی خیال باطل.

زاهدی اظهار داشت: در مورد مرگ مشکوک عامل انفجار در مقابل سفارت ایران در لبنان از وزارت امور خارجه درخواست داریم که موضوع را به صورت جدی دنبال کند؛ این فرد به یقین مخزن اسراری از تروریسم و حامیان آنها در منطقه بوده و بعید نیست در این مرگ مشکوک، آمریکا و حامیان آن در منطقه نقش کلیدی و جدی داشته باشند.

وی با اشاره به لایحه بودجه ۹۳ گفت: از کمیسیون تلفیق درخواست می کنم که نسبت به پیش بینی درآمدها با دقت عمل کند؛ براساس برنامه پنجم توسعه دستگاه های اجرایی مکلف هستند که نیم تا ۳ درصد از اعتبارات خود را برای امور پژوهشی و فناوری هزینه کنند اما متاسفانه این حکم برای نخستین بار در لایحه بودجه ۹۳ نیامده است. ضمن اینکه براساس برآورد به عمل آمده، بودجه پژوهشی برای دستگاه های مختلف در سال ۹۳ حدود ۴۲ صدم درصد است، این در حالی است که سال آخر برنامه این رقم باید ۳ درصد باشد.

نماینده مردم کرمان در مجلس افزود: در لایحه تقدیمی بودجه، اثری از پرداخت یارانه چه نقدی و غیرنقدی وجود ندارد و این ممکن است موجب برخی نارضایتی ها در سال آتی باشد؛ در لایحه ۹۳ برای مالیات غیرواقع بینانه برنامه ریزی شده است که یک مورد آن در مورد استان کرمان است. در بودجه ۹۲ بخش درآمدی استان کرمان هزار و ۷۹ میلیارد تومان پیش بینی شده و در جهشی نامطلوب، این رقم به ۱۷۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است. متاسفانه در این افزایش درآمدی استان کرمان، ۷۰ درصد افزایش مالیات در نظر گرفته شده که این موضوع موجب فرار سرمایه می شود.

زاهدی اظهار داشت: باید در این موضوع تجدید نظر جدی صورت گیرد؛ در سال ۹۲ بودجه هزینه ای و تملکی استان کرمان تقریبا ۶۰ درصد بودجه درآمدی آن است یعنی حدود ۵۷۹ میلیارد تومان و در سال ۹۳ علی رغم افزایش بی رویه و نامطلوب ۱۷۰۰ میلیارد تومانی ناگهانی مشاهده می شود که کاهش شدید هزینه ای است، یعنی ۲۶ درصد کاهش نسبت به سال ۹۲؛ در حالی که سال ۹۲ بودجه هزینه ای و تملکی استان کرمان حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد بود، چرا این اتفاقات باید بیفتد.

وی ادامه داد: مسئله دیگر این است که برای اجرای عدالت، پیشنهاد ما در دانشگاه ها اجرای سرانه بودجه است و امیدواریم کمیسیون تلفیق به این موضوع توجه کند تا در بین دانشگاه های کشور عدالت توزیع شود؛ در مورد صندوق حمایت از دانشجویان مشکلات اساسی وجود دارد. همچنین بخش غذای دانشجویی از صندوق گرفته شده و اگر در سال آینده با بحران غذای دانشجویی مواجه شویم، چه کسی پاسخگو خواهد بود؟

نماینده مردم کرمان در مجلس ادامه داد: در مورد وام دانشجویان نیز رقم مناسبی در لایحه بودجه دیده نشده است ولی ما مصوبات خوبی در کمیسیون آموزش داشته ایم که امیدواریم به آن توجه شود؛ حقوق بازنشستگی فرهنگیان نیز باید مورد توجه قرار گیرد و اعضای هیئت علمی که قبل از سال ۸۸ بازنشسته شدند، درآمدشان از کارمندان فعلی که بازنشسته می شوند، کمتر است لذا مجلس و دولت باید به این دسته از افراد توجه ویژه داشته باشند.

زاهدی دو تذکر و هشدار نیز به وزارتخانه های کلیدی آموزش و پرورش و علوم داد و گفت: مقام معظم رهبری فرمودند که دانشگاه ها نباید جولانگاه احزاب و گروه های سیاسی شود ولی متاسفانه آنچه این روزها در انتصابات وزارت علوم می بینیم، کاملا حرکتی سیاسی به نفع یک جریان خاص سیاسی است و این موضوع به مصلحت کشور نیست و مغایر با رهنمودهای رهبری است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: از وزیر آموزش و پرورش درخواست داریم که در انتصابات نگاه سیاسی را کنار بگذارد، برخی از انتصابات صورت گرفته صرفا با نگاه سیاسی است. ما می خواهیم سند تحول آموزش و پرورش پیاده شود آیا با نگاه سیاسی می توان این سند را اجرایی کرد. انشاءالله که تجدید نظر جدی شود چون موجب گلایه نمایندگان و مراجعات زیادی در این خصوص شده است.

نماینده مردم کرمان در مجلس در پایان خاطرنشان کرد: بارها گفته شده که کرمان تشنه است؛ توجه کنید که در کرمان سال هاست که خشکسالی اتفاق افتاده و در سال جاری و از مهرماه تاکنون فقط ۱۰ میلیمتر باران باریده است لذا درخواست داریم به این موضوع در لایحه بودجه توجه ویژه شود.

**احمدی: رأی بالای ۸۰ درصدی کرد و سنی نشین به روحانی دست ردی به انحصارطلبی است

عثمان احمدی نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور در صحن علنی مجلس با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: مردم کرد در ۲۴ خرداد حماسه دیگری خلق نموده و برگ زرینی در دفتر خاطرات سیاسی خود به جای گذاشتند. رأی بالای ۸۰ درصدی کرد و سنی نشین به شما رأی به تفکر و دست ردی به انحصارطلبی است.

وی ادامه داد: همچنین رأی ۷۹ درصدی کردهای آذربایجان شرقی که در نوع خود بی نظیر است، نشان دهنده اطمینان و اعتماد مردم این نظام به جمهوری اسلامی به عنوان بهترین الگویی حکومتی و در وجه سلبی خود نشان دهنده انتقاد به برخی کاستی هاست.

**تأمینی: نطق های بی نتیجه در خصوص معضلات بهداشتی

حسن تامینی نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور در صحن علنی مجلس اظهار داشت: مشکلاتی در بهداشت و درمان، تجمیع بیمه ها، ارجاع بیماران به بخش خصوصی در کشور وجود دارد که همیشه در نطق های مجلس به آن اشاره می شود اما هنوز شاهد اقدام جدی در خصوص حل این مشکلات نیستیم.

وی همچنین به معضل آلودگی هوا اشاره کرد و افزود: معضل آلودگی هوا از بزرگ ترین مشکلات کلان شهرها محسوب می شود، طبق آمارها سالانه بیش از ۳۰۰ روز در تهران هوای ناسالم وجود دارد و این مشکل باعث اختلالات ژنتیکی و رفتاری در بین مردم شده است که باید مسئولان به آنها توجه جدی داشته باشند.

**رضایی: ۳ راهکار به دولت تدبیر و امید برای تحقق حماسه اقتصادی

محمدابراهیم رضایی نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور در صحن علنی در خصوص ضرورت تحقق حماسه اقتصادی اظهار داشت: کشور نیازمند تدبیر دولت و مجلس است و در این ارتباط سه راهکار که شامل ساماندهی نظام مالیاتی، اصلاح هدفمندی یارانه ها وساماندهی عملکرد بانک ها می شود، باید مورد توجه قرار گیرد.

**آریایی نژاد: در مذاکرات هسته ای باید قهرمانانه عمل شود

احمد آریایی نژاد نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور جلسه علنی امروز در خصوص مذاکرات هسته ای کشور با ۱+۵ اظهار داشت: در مذاکرات هسته ای باید قهرمانانه عمل شود.

وی در مورد عدم توجه به تخصص گرایی در سال های اخیر گفت: واقعی شدن تعرفه ها، توجه به پزشکان عمومی و به ورزان، خانه های بهداشت، مراقبت های اولیه بهداشتی، پزشکان خانواده، افزایش تولید واکسن ها، رعایت حقوق بیمار و رعایت استاندارد تعداد ویزیت در ساعت از راه های حل مشکلات بخش بهداشت و درمان است.

**جعفری: رسانه های به ظاهر طرفدار رئیس جمهور مجلس را تهدید به انحلال می کنند

در ادامه برخی از نمایندگان تذکرات خود را ارائه دادند.

قاسم جعفری نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی صبح امروز پارلمان در اخطاری با استناد به اصول ۶۷ و ۸۸ قانون اساسی طی سخنانی اظهار داشت: اظهارات اخیر رئیس جمهور که در ۳-۴ روز اخیر در رسانه ها مطرح شد، حق سوال مجلس را زیرسوال برد، انتظار این بود که هیئت رئیسه از شأن مجلس دفاع کند اما این اتفاق نیفتاد.

وی ادامه داد: سخنان رئیس جمهور در واقع نکاتی را ایجاد کرد و وی گلایه های بسیار جدی را مطرح کرد که چرا نمایندگان اینقدر سوال می کنند؛ بنده برنامه پیک بامدادی را که گوش می کردم، یکی از وزرا می گفت در همین فرصت کم حدود ۳۰۰ ساعت به سوالات نمایندگان پاسخ گفته ایم و بنده با هر چرتکه و ماشین حسابی که حساب کردم دیدم که امکان ندارد این اتفاق رخ داده باشد چرا که اصلا ۳۰۰ ساعت هم به مجلس نیامده اند، اما متاسفانه این سخنان شأن مجلس را در انزار عمومی خدشه دار می کند.

این نماینده مجلس خطاب به رئیس جمهور کشورمان گفت: آقای روحانی شما فرزند مجلس هستید و حدود ۲۰ سال از عمر خود را در مجلس بودید و ارتقای جایگاه خدمتی شما هم از مجلس است. لذا انتظار ما از شما چیز دیگری است، همچنین شما بارها فرمودید که به قانون گرایی التزام دارید.

جعفری افزود: شما به هجمه های رسانه ای شدید که علیه مجلس و پس از سخنان شما شروع شد، توجه داشتید؟ شما فرمودید که برای هر سوال نماینده مبلغی حدود یک میلیارد تومان هزینه می شود، اما سوال اینجاست که هزینه عدم اجرای قانون چقدر است؟ کندی در بدنه اجرایی و اجرای قانون و ده ها پروژه نیمه تمام هزینه های گزافی دارد که باید توجه کرد که این هزینه ها چقدر است.

وی در ادامه سخنان خود خطاب به روحانی خاطرنشان کرد: شخص جنابعالی در اینکه تعامل بین مجلس و دولت کدام روند را طی کند، بسیار نقش اساسی دارید، فراموش نمی کنیم که در اواخر دولت گذشته همین عدم تعامل سبب شد که بسیاری از کارها انجام نشود. لذا انتظار ما این است همانگونه که در گفته ها مطرح می شود که مجلس در رأس امور است، این اتفاق در عمل هم رخ دهد.

نماینده مردم بجنورد در مجلس افزود: البته دغدغه های رئیس جمهور که دغدغه های ما هم هست، مبنی بر انصاف، تعامل و همگرایی، قابل درک است ولی باید بدانیم که تضعیف مجلس ولو ناخواسته به نفع هیچکس نیست؛ رسانه های به ظاهر طرفدار جنابعالی که در مورد برخی از آنها به حق فرمودید دوستی شان با جنابعالی" دوستی خاله خرسه" است، مجلس را تهدید به انحلال و رای نیاوردن در دور بعد می کنند. ما آرزو می کنیم که شما هم بر این باور باشید که مجلس باید به سوی مدرس گونه شدن برود.

جعفری در ادامه تصریح کرد: البته ممکن است مواردی هم با خواسته غیرقانونی، نابجا و دور از شأن نماینده مجلس مواجه شوید ولی نباید هویت مجلس و حق قانونی آن، صلابت و پابرجایی مجلس و همکاری مجلس در موارد افزون تر از این را نادیده گرفت.

این عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس در انتقادی نسبت به هیئت نظارت بر امور نمایندگان گفت: آنطور که رئیس جمهور گفته، اگر برخی از نمایندگان، وزرا را تهدید می کنند، دوستان ما در هیئت نظارت بر امور نمایندگان باید این موضوع را پیگیری کنند بنابراین ما انتظار داریم هم رئیس جمهور و هم نمایندگان در این مسئله جدی باشند.

**باهنر: رسانه ای شدن این مسائل هزینه های بسیار زیادی دارد

در ادامه محمدرضا باهنر نایب رئیس دوم مجلس که ریاست صحن علنی را بر عهده داشت، گفت: تعاملات بین مجلس و دولت، مسائل بسیار حساس و ظریفی است که باید یک عزم جدی هم در درون دولت و هم در مجلس وجود داشته باشد چرا که قوای این مملکت مکمل هم هستند و قرار نیست که مزاحم هم باشند.

وی افزود: ضمن اینکه ممکن است برخی از این مسائل درست و به حق باشد، اما ما ترجیح می دهیم این موضوع در تعاملات خصوصی و جلسات مشترک مطرح شود و این مسائل رسانه ای نشود. چرا که رسانه ای شدن این مسائل هزینه های بسیار زیادی دارد و مردم هم حق دارند چرا که می گویند مسائل ما چیز دیگری است و مسئولین قوا به مسائل دیگری می پردازند لذا باید به این موضوع دقت کرد تا در جامعه جا نیفتد که مسئولان، تصمیم سازان و تصمیم گیران به دنبال مباحثی هستند که به حل مشکلات مردم منجر نمی شود.

**تابش: اعلام جرم علیه مطهری اقتدار مجلس را زیر سوال برد


محمدرضا تابش نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی در اخطاری با استناد به اصل ۸۴ و ۸۶ قانون اساسی و مواد ۷۷،۷۸ و ۱۱۰ آیین نامه داخلی مجلس اظهار داشت: به دنبال قضایایی که مطابق نطق آقای مطهری اتفاق افتاد و قوه قضائیه علیه وی اعلام جرم کرد و اختیارات و اقتدار مجلس را زیر سوال برد، فکر می کردم نطق امروز رئیس جلسه در رابطه با این موضوع باشد، اما متاسفانه اینگونه نشد.

وی ادامه داد: براساس ماده اصل ۸۴ و ۸۶ قانون اساسی، اظهارنظر برای همه مردم آزاد است و قابل تعقیب نیستند، اما اگر مجرمانه باشد، مردم عادی قابل تعقیب هستند و تفاوت مردم عادی با نمایندگان که باید تبانی ها و فسادها را فاش کنند و ناکارآمدی را بگویند، در این است که اظهارنظر نماینده حتی اگر مجرمانه هم باشد، قابل تعقیب نیست. برای این کار هم راهکار مشخص شده و ماده ۸۵ آیین نامه می گوید که اگر نسبت سویی به کسی در نطق نماینده داده شد، هیئت رئیسه می تواند توضیحات آن فرد را در مجلس قرائت کند.

این نماینده مجلس همچنین گفت: نمی شود به واسطه اظهارنظر نماینده ای او را تحت تعقیب قرار داد و اگر فلسفه این موضوع از بین برود، اصل ۸۶ قانون اساسی عوض می شود. همچنین در تبصره ماده ۷۷ آیین نامه داخلی مجلس هم به صراحت مشخص شده که وظیفه نمایندگی شامل نطق و اظهارنظرات و… است که اینجا هم توضیح داده که وظایف نمایندگی چه چیزهایی است. لذا نظر ما و بسیاری از حقوق دانان این است که در مقام ایفای نمایندگی و نطق ها، اگر بیاناتی مطرح شود، بازهم نمی توان نماینده را تحت تعقیب قرار دهید و حتی اگر اقدام مجرمانه ای هم در مقام ایفای نمایندگی انجام داده باشد، نمی شود نماینده را تعقیب کرد.

تابش خطاب به هیئت رئیسه گفت: از آنجا که اقتدار و حیثیت مجلس مورد خدشه قرار گرفته، هیئت رئیسه باید از حق نمایندگان و حیثیت مجلس دفاع کند.

**ماموریت باهنر به هیئت نظارت بر نمایندگان برای بررسی فوری موضوع اعلام جرم علیه مطهری

در ادامه محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس که ریاست ساعات پایانی صحن علنی را بر عهده داشت، در پاسخ به این تذکر گفت: نمایندگان مجلس هم مثل همه آحاد ملت در مقابل قانون یکسان هستند و قطعا نمایندگان هم توقع بالایی ندارند. این در قانون اساسی صراحت دارد که بالاترین تا پایین ترین مقام در مقابل قانون یکسان هستند.

وی ادامه داد: نکته ظریف و حساس همین است که نمایندگان مجلس برای انجام وظیفه نمایندگی خود آزاد هستند و می توانند اظهانظر کنند، اما اگر این اظهارنظر مجرمانه باشد، به عنوان مثال اگر یک نماینده ای گفت: یک وزیر ضعیف است، این یک اظهارنظر نمایندگی است. اما اگر گفت یک وزیر دزد است، اینجا را دیگر نمی توان گفت که نماینده اجازه هر نوع حرفی را دارد. حتما اگر نمایندگان هم چنین اظهارنظری کنند، باید قانونی و مستند باشد چرا که نمی شود آبرو و حیثیت افراد را در به دلیل اختیارات نمایندگی سلب کرد.

نایب رئیس مجلس همچنین گفت: نمایندگان در انجام وظیفه نمایندگی خود آزادند و کسی حق ندارد او را تعقیب کند. البته به این دلیل که این مرز یک مرز ضعیف و باریکی است، ما به همین دلیل هیئت نظارت بر عملکرد نمایندگان را داریم و عموما هم براساس یک تفاهم بین مجلس و قوه قضائیه، اگر قرار شد یک نماینده ای به دادگاه احضار شود، دادگاه این موضوع را به اطلاع هیئت رئیسه مجلس می رساند و هیئت رئیسه سعی می کند مسئله را حل کند و اگر اقدام مجرمانه بود، اتفاقا اقتدار مجلس در این است که به اقدام مجرمانه نماینده هم رسیدگی شود.

باهنر افزود: همچنین اگر اقدامی در جهت انجام وظایف نمایندگی بود، باید با تعامل و مذاکره حل شود. بنابراین از همین تریبون از هیئت نظارت و عملکرد نمایندگان و حاج آقا ابوترابی فرد که ریاست این هیئت را بر عهده دارد، می خواهم که این موضوع را به صورت جدی و دقیق پیگیری کنند و نتیجه را به اطلاع نمایندگان برسانند.

**تصمیمات شورای رقابت فقط براساس ماده ۶۱ سیاست های اصل ۴۴ قابل تجدیدنظر است

در ادامه دستور جلسه امروز، کمیسیون حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ مجلس در جلسه علنی امروز مجلس طرح استفساریه ای را در خصوص موضوع مواد ۶۱،۶۳ و ۶۴ قانون اجرای سیاست کلی اصل ۴۴ را به صحن مجلس آورد؛ در این استفساریه این سوال مطرح شده بود که آیا تصمیمات شورای قضاوت صرفا به چارچوب ماده ۶۳ اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی قابل تجدیدنظر توسط هیئت تجدیدنظر موضوع ماده ۶۴ این قانون می باشد که نمایندگان مجلس با ۱۸۹ رای موافق، ۷ رای مخالف و ۱۴ رای ممتنع از مجموع ۲۳۳ نماینده حاضر در صحن با این استفساریه موافقت و مصوب کردند تصمیمات شورای قضاوت صرفاً در چارچوب ماده ۶۳ قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی قابل تجدید نظر توسط هیئت تجدیدنظر موضوع ماده ۶۴ این قانون است.

جعفر قادری سخنگوی کمیسیون حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ مجلس در توضیح این استفساریه اظهار داشت: اختلاف نظری بین هیئت تجدیدنظر و شورای رقابت پیش می آمد و برای تعیین تکلیف در این خصوص، تصمیم گرفتیم استفساریه ای را مطرح کنیم تا هیئت تجدیدنظر فقط در موارد حقوقی ورود کند و در تصمیمات اقتصادی شورای رقابت ورود نداشته باشند.

ایرج عبدی نماینده مردم خرم آباد در مخالفت با این استفساریه گفت: براساس ماده ۵۸ و ۶۱ قانون، شورای رقابت مکلف شده تصمیماتی اتخاذ کند و اگرما در این استفساریه تجدید نظر را به ماده ۶۱ منحصر کنیم تصمیماتی که شورای رقابت براساس ماده ۵۸ می گیرد، قابل رسیدگی نیست و امکان دارد حقوق افراد تضییع شود، تصمیمات شورای رقابت براساس ماده ۵۸ قابل اعتراض نخواهد بود که ممکن است باعث تضییع حقوق افرادی شود که در عرصه اقتصادی فعال هستند لذا معتقدم همه تصمیمات بعدی شورای رقابت قابل اعتراض باشد.

محمد حسین میرمحمدی نماینده مردم گلپایگان در مجلس نیز در موافقت با این استفساریه اظهار داشت: قانون روشن است و علت اینکه این استفساریه مطرح شده، ابهامی است که بین شورای رقابت و هیئت تجدیدنظر به وجود آمده و ماده ۵۸ قانون به وظایف شورای رقابت اشاره می کند که توسط قانون گذار تعیین شده و ماده ۶۱ در مورد احراز تقلب درباره شیوه های ضد رقابتی است و ماده ۶۳ تصریح کرده که تصمیمات شورای رقابت فقط براساس ماده ۶۱ قابل تجدیدنظر است لذا نظر کمیسیون درست است.

در پایان سخنان موافقان و مخالفان به استناد آیین نامه داخلی مجلس جزئیات و کلیات استفساریه یک بار رای گیری شد که نمایندگان به این استفساریه رای مثبت دادند.

**طرح بیمه موسسان و مدیران آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد از دستور کار خارج شد

پس از آن بهارستان نشینان، طرح بیمه موسسان و مدیران آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد را مورد بررسی قرار داده و به دلیل مغایرت این طرح با اصل ۷۵ قانون اساسی و داشتن بار مالی، با از دستور کار خارج شدن آن موافقت کردند.

**تذکرات شفاهی و کتبی نمایندگان

در ادامه ۵ تن از نمایندگان تذکرات شفاهی خود به مسئولان اجرایی را مطرح و پس از آن ضرغام صادقی تذکرات کتبی را در صحن علنی مجلس قرائت کرد.

حجت الاسلام سید علی طاهری نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی طی تذکر شفاهی در صحن علنی مجلس اظهار داشت: با توجه به انفجار در مقابل سفارت ایران در لبنان و مرگ مشکوک عامل اصلی این انفجار از وزیر امور خارجه درخواست می کنیم که علت مرگ ماجد الماجد را پیگیری کند.

وی ادامه داد: استان گلستان جزء محروم ترین استان های کشور است و همه فکر می کنند که استان برخورداری است اما انتظار داریم که دولت در بودجه ۹۳ توجه بهتری به بخش کشاورزی و صنعت این استان داشته باشد. همچنین وام هایی که برای اشتغال از طریق کمیته امداد و صندوق مهر امام رضا (ع) تعلق می گیرد، باید بالاتر برود تا بیکاری رفع شود.

نماینده مردم گرگان در مجلس با بیان اینکه پتروشیمی در گلستان برای رفع محرومیت و اشتغال باید در اولویت باشد، گفت: متاسفانه بعد از ۵ - ۶ سال است کلنگ زنی این پروژه مشکلات اجرایی آن باقی است.

حجت الاسلام طاهری در خصوص تورم و گرانی اظهار داشت: دولت در ابتدای کار خود قول داده بود در مدت کوتاهی وضع بازار را به ثبات برساند در حالی که برخی قیمت مواد و کالاهای اساسی روزانه و هفتگی افزایش می یابد. لذا از وزارت صنعت می خواهیم که جلوی رشد قیمت ها را بگیرد.

در ادامه زمانیان نماینده مردم شهر کرد در مجلس در تذکر شفاهی با اشاره به شهادت جمعی از افرادی که توسط سلفی های تکفیری در چهارمحال و بختیاری به شهادت رسیدند، گفت: هنوز جنازه دو تن از این شهیدان به خانواده های آنها تحویل نشده است لذا درخواست رسیدگی به خانواده آنها را دارم.

وی از رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست درخواست کرد که در مورد تخلفات برخی دستگاه ها که بدون مجوز قانونی در زاینده رود و کارون فعالیت دارند و همچنین در مورد حفر تونل در بهشت آباد پیگیری کند.

نماینده مردم شهر کرد در پایان گفت: از وزیر راه می خواهم که نسبت به تعطیلی فرودگاه چهارمحال و بختیاری اقدام لازم را انجام دهند.

حسن پور نماینده مردم سیرجان درمجلس شورای اسلامی در تذکری به وزرای اقتصاد و صنعت گفت: چرا اجازه می دهید بورس کشور بدون در نظر گرفتن حقوق مردم صرف حمایت از تعداد انگشت شماری شود در حالی که روستاییان اطراف معادن سنگ آهن هر روز وضعیت بدتری دارند.

**حسن پور: انتقاد از قیمت سنگ آهن در کشور

وی ادامه داد: در حالی که نان و داروی مردم آزاد شده است چرا سنگ آهن به قیمت یک چهارم قیمت جهانی به فروش می رسد؟ این رانت در اختیار چه کسانی است که اجازه نمی دهند که سنگ آهن از طریق بورس در اختیار قرار گیرد.

نماینده مردم سیرجان در مجلس به وزیر بهداشت تذکر داد تا به وضعیت بیمارستان ها به صورت فوری رسیدگی کند و در این خصوص گفت: مدتی است که برخی از بیمارستان ها از پذیرش بیمار جلوگیری می کند. بیمارستان سیرجان چهار تا پنج ماه است که حقوق کارمندان خود را پرداخت نکرده است.

حسن پور از وزیر نیرو و راه در خواست کرد تا هیئتی برای رسیدگی به وضعیت نابسامان پروژه های سیرجان به این شهر بفرستند و همچنین از وزیر خارجه درخواست داشت که قتل مشکوک جاسوس سیا که اجیرشده سعودی است را به صورت جدی در دستور کار خود قرار دهد.

**علیپور: قوه قضائیه با امثال زنجانی برخورد کند

کمال علیپور نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی طی تذکر شفاهی در صحن علنی با اشاره به سبد کالا اظهار داشت: به قشر کارگران فصلی و کشاورزان در زمینه ارائه سبد کالا توجه ای نشده است و امیدواریم رئیس جمهور به این موضوع توجه داشته باشد.

وی ضمن درخواستی از قوه قضاییه تاکید کرد: قوه قضاییه باید با ویژه خواران اقتصادی و افرادی که پول بیت المال را غیرقانونی در حساب خود ذخیره می کنند مانند امثال بابک زنجانی پیگیری کند.

جعفرزاده ایمن آبادی نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی با اشاره به حضور وزیر جهاد کشاورزی در جلسه غیرعلنی امروز مجلس اظهار داشت: امروز آقای حجتی در جلسه از همه چیز حرف زد به جز برنج؛ من انتظار داشتم وی در خصوص اینکه در زمینه استانداردسازی برنج چه کارهایی انجام داده است، توضیحاتی ارائه دهد.

وی با بیان اینکه کودشیمیایی هم اکنون بسیار گران در اختیار کشاورزان قرار می گیرد و کمیاب است، گفت: وزارت جهاد کشاورزی در تامین منابع آبی فاقد برنامه است و بیمه اراضی شالیکاران گران است. همچنین نبود کارخانجات شالیکوبی مدرن باعث شده محصول برنج ما نابود شود.

**تذکر کتبی نماینده مشهد به رئیس جمهور درباره امتیازدهی میلیاردی به یک شرکت خصوصی


پس از آن ضرغام صادقی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.

در یکی از این موارد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد از وزیر اقتصاد خواستار تذکر به بانک مرکزی درمورد امتیاز میلیارد دلاری به یکی از شرکت های بخش خصوصی شد.

**پایان جلسه علنی امروز/ جلسه بعدی، سه شنبه آینده

محمدرضا باهنر که در غیاب علی لاریجانی ریاست جلسه علنی امروز خانه ملت را برعهده داشت، زنگ پایان جلسه امروز را به صدا در آورد و زمان جلسه بعدی را روز ساعت ۸ صبح روز سه شنبه ۱۷ دی ماه اعلام کرد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات