رئیس سابق دانشگاه علم و صنعت از وزیر علوم به دلیل آنکه" شخصا با وی تماس گرفته و اعلام کرده حکم جدید برای رئیس جدید صادر شده است" تشکر کرد.

به گزارش افکارنیوز ، محمدسعید جبل عاملی رئیس سابق دانشگاه علم و صنعت صبح امروز در سالن امام خمینی (ره) دانشگاه علم و صنعت در مراسم تودیع خود به بیان گزارشی از عملکرد ۲ هزار و ۶۹۷ روزه خود در این دانشگاه پرداخت.

وی با اشاره به دستاوردهای این دانشگاه در حوزه های مختلف طی سال های گذشته گفت: دانشگاه علم و صنعت با داشتن بیش از ۵۰ درصد از دانشجوان تحصیلات تکمیلی و نسبت هیئت علمی نزدیک به ۲۰ درصد و ۴۵ درصد با رتبه دانش پذیری شرایط بسیار ممتازی را در بین دانشگاه های تراز اول دانشگاه در اختیار دارد.

رئیس سابق دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه مهمترین برنامه ها در برنامه های اول و دوم این دانشگاه در زمینه های فرهنگی بوده است، ادامه داد: یکی از بهترین برنامه های فرهنگی دانشگاه علم و صنعت در سالهای گذشته حضور رهبر انقلاب در سال ۸۷ و به دعوت هیئت رئیسه این دانشگاه بوده است و در کنار آن تدفین شهدای گمنام توجه به مقوله نماز، اردوهای فرهنگی هدفمند، برقراری جلسات فرهنگی انس و الفت خانوادگی از بهترین دستاوردهای فرهنگی این دانشگاه بوده است.

جبل عاملی با اشاره به برنامه های آموزشی این دانشگاه طی سال های گذشته، راه اندازی مجدد دانشگاه های دانشکده فناوری علمی و رشته های جدید بویژه بین رشته ای را از دیگر اقدامات مفید انجام شده در توسعه آموزشی این دانشگاه اعلام کرد.

وی با اشاره به رتبه این دانشگاه در تولید علم یادآور شد: براساس اطلاعات مستند در سه سال اخیر بیش از ۴۲ درصد مقالات این دانشگاه در پایگاه استنادی کشورهای اسلامی به ثبت رسیده است و حتی درصد مقالات استناد منتهی به سال ۲۰۰۰ از مقالات این دانشگاه بوده است.

رئیس سابق دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد: دانشگاه علم و صنعت ایران براساس اطلاعات مستند، رتبه ۵ کشور را با ملاحظه دانشگاه های جامع و پرافتخار کشور در اختیار دارد.

جبل عاملی با اشاره به برخی از دستاوردهای فناوری این دانشگاه در حوزه طرح های کلان ملی نیز اضافه کرد: طراحی پلت فروم خودرو در کلاس B، پیاده سازی سامانه سریع السیر ریلی، طراحی و ساخت پروتز عصبی و زیر جلدی، توسعه و ساخت هواپیمای ۱۰۰ و ۱۵۰ نفره و ماهواره نوید یک و ۲ که به نام تدبیر نامگذاری شد و در حال حاضر بر روی سکوی پرتاب است و با نظر مسئولین به زودی پرتاب می شود، از جمله فعالیت های این دانشگاه بوده است.

وی افزود: حضور جدی در نمونه فناوری ماهواره ای ظفر و ماهواره ژئو از دیگر دستاوردهای این دانشگاه است.

رئیس سابق دانشگاه علم و صنعت با اشاره به دستاوردهای عام دانشگاه نیز گفت: تاسیس پژوهشگاه این دانشگاه در یک سال اخیر که مجوز ایجاد ۱۲ موسسه جدید را نیز از شورای گسترش دریافت کرده است، در کنار ارتقای مرکز رشد دانشگاه از دیگر دستاوردهای این دانشگاه است.

جبل عاملی تاکید کرد: ما در دانشگاه علم و صنعت موفق شدیم به فضل پروردگار و کمک دانشگاهیان و اساتید بزرگوار براساس عملکرد هزینه ای نسبت بودجه های تحقیقاتی را در این دانشگاه به مرز ۵۰ درصد نزدیک کنیم.

وی یادآور شد: در سالهای ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ در رقابت با یکی از دانشگاه های فنی و مهندسی کشور توانسته ایم در بین رتبه های دوم و سوم کشور حرکت کنیم و رتبه ۲۰ منطقه و ۷ کشوری را در اختیار داریم.

رئیس سابق دانشگاه علم و صنعت با اشاره به بخشی از دستاوردها و عمرانی این دانشگاه گفت: اتمام کارهای ناتمام این دانشگاه طی سال های گذشته، بازسازی خوابگاه های دانشجویی و ایجاد دانشکده بهشتی، صنایع، ریاضی، علوم پایه، یادمان شهدا، بازسازی گنبد مسجد دانشگاه و سردار دانشگاه از جمله اقدامات صورت گرفته بوده است و تاسیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه که به نام امام رضا (ع) نامیده شده و ساختمان مرکز فناوری پیشرفته از اقدامات در دست ساخت دانشگاه است.

جبل عاملی ارتقا وجه دانشگاه و عضویت در شوراهایی مانند شورای نخبگان را از برنامه های برون دانشگاهی این دانشگاه اعلام کرد و درباره فناوری های عمومی دانشگاه نیز گفت: انتشار ۹ مجله تخصصی، ارتقای مرکز رشد دانشگاه، کسب درآمدهای خوب از ارتباط صنعت و دانشگاه، انتشار حدود ۱۰ نشریه علمی، پرهیز جدی از فعالیت های مخرب سیاسی، پرداخت کلیه مطالبات اساتید وکارکنان از جمله برنامه های این دانشگاه در سال های گذشته بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به چالش ها و فرصت های پیش روی دانشگاه علم وصنعت گفت: مطالبات مقام معظم رهبری از دانشگاهیان از مهمترین چالش های پیش رو محسوب می شود و کمک به توسعه فرهنگ مجاهدت و آمریکاستیزی و استکبارستیزی از مهمترین مسائلی است که امروز مورد نیاز دانشگاه علم و صنعت و همه دانشگاه های کشور است.

رئیس سابق دانشگاه علم و صنعت با بیان برخی از سوال های دانشگاه یان از مسئولان کشور گفت: اینکه استقلال دانشگاه به چه معنی است و چرا با وجود اینکه تا به حال درباره این مسئله صحبت های زیادی شده است و بسیاری از وزراء در این زمینه سخنرانی کردند، در حد شعار مانده است، باید به خوبی مورد بررسی قرار گیرد تا بتوانیم به مفهوم درستی از استقلال دانشگاه دست یابیم.

جبل عاملی با بیان اینکه تا به حال به خوبی مشخص نشده است که جایگاه هیئت امنا در دانشگاه چیست، گفت: اینکه چرا امروز در این جلسه اعضای هیئت امنا حضور ندارند، از جمله مسائلی است که باید آن را مورد توجه قرار داد و اساسا نگاه وزارت علوم به دانشگاه ها چیست و دانشگاه ها را به چه شکل ارزیابی می کند و چه میزان از توانمندی های دانشگاه ها آگاهی دارند؟

وی در همین زمینه افزود: آگاهی از جایگاه دانشگاه های برتر به تحلیل دقیق و خاصی احتیاج دارد و باید به این ضرورت دست یافت تا با تحلیل دقیق از وضعیت علم و فناوری کشور و جایگاه دانشگاه های برتر در تحولات علم و فناوری کشور رسید.

رئیس سابق دانشگاه علم و صنعت حفظ و ارتقای وجه ملی دانشگاه علم و صنعت را در تمام ابعاد از دیگر چالش های این دانشگاه اعلام کرد و یادآور شد: حفظ انسجام و یکپارچگی دانشگاه های ایران، باورها و انگیزه ها روحیه امید به آینده و اجتناب از ورود به عرصه های غیر ارزش افزا از مهمترین اولویت هایی است که باید به آن توجه شود.

جبل عاملی در بخش پایانی سخنان خود با تشکر از مسئولین کشور و مسئولین ادوار نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه علم و صنعت بخصوص مسئول فعلی این دانشگاه گفت: بدون حضور جدی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها مدیریت دانشگاه ها امکانپذیر نیست و ساختار مدیریتی و تشکل های دانشگاهی به شکلی است که اقتضای حضور این مجموعه در مدیریت دانشگاه الزام آور می کند.

وی با اشاره به اینکه از وزیر علوم تشکر می کنم که با نظر خود بار این مسئولیت عظیم را از دوش این حقیر برداشته اند، گفت: البته این بدین معنی نیست که در سنگری دیگر فعالیت نکنیم و خداوند شاهد است از شبی که وزیر علوم با من تماس گرفتند و اعلام کردند حکم جدید برای رئیس جدید صادر شده است، بهجتی در درون من ایجاد شده است که این حالت هنوز از من خارج نشده است.

رئیس سابق دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: از اینکه وزیر علوم شخصا با من تماس گرفتند و این مسئله را به من اعلام کردند، تشکر می کنم. زیرا شان و منزلت دانشگاهیان را رعایت کرد و از همه مسئولین و مدیران سابق این دانشگاه بخصوص آقای گیل آبادی که با حضور خود در این دانشگاه روند اقدامات صورت گرفته در این دانشگاه را تسهیل کردند.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات