سخنگوی وزارت خارجه با اعلام سفر ظریف به لبنان در آینده نزدیک درباره حضور ایران در نشست ژنو ۲ تصریح کرد: پیشنهادی که عزت ایران را نادیده بگیرد نمی پذیریم.

به گزارش افکارنیوز ، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (سه شنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران فرا رسیدن سال نوی میلادی را به هموطنان مسیحی و مسیحیان جهان تبریک گفت و افزود: امیدواریم سال جدید، سال صلح، نوع دوستی و تحکیم پیوند بین ملت های جهان باشد.

وی در پاسخ به این سئوال درباره سفر وزیر خارجه به لبنان با تایید این خبر عنوان کرد: این سفر به زودی انجام می شود و در حال برنامه ریزی در این خصوص هستیم و به محض اینکه زمان انجام آن قطعی شود، اعلام خواهد شد.

افخم در پاسخ به این سوال مبنی بر حضور ایران در نشست ژنو ۲ و اظهارات مقام امریکایی مبنی بر اینکه ایران بایستی توافقات ژنو ۱ را بپذیرد، با بیان اینکه مواضع جمهوری اسلامی درباره سوریه از ابتدا مبتنی بر راهکار سیاسی بوده اظهار داشت: در این راستا تلاش ها و اقداماتی انجام شده و دولت جمهوری اسلامی ایران ارتباطات نزدیکی با سوریه در جهت رایزنی و حل این بحران دارد و با برخی گروه های معارض نیز ارتباطاتی داریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه تماس ها در جهت کمک به حل بحران سوریه ادامه دارد، تصریح کرد: ما خواهان حل بحران سویه از طریق راهکارهای سوری-سوری هستیم و باید مردم سوریه برای تعیین سرنوشتشان در هر راهکاری دیده شوند زیرا نقش مردم تعیین کننده است.

افخم ادامه داد ما آمادگی خود را برای کمک و مشارکت در هر راهکار سیاسی که به حل مسالمت آمیز و عادلانه این بحران بینجامد، اعلام کرده ایم و چه دعوت بشویم یا نشویم آمادگی خود را بیان کردیم.

وی ادامه داد: ما بدون پیش شرط در هر برنامه ای مشارکت داریم و هیچ پیشنهادی که عزت جمهوری اسلامی ایران را نادیده بگیرد، نخواهیم پذیرفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی به حضور قائم مقام وزیر خارجه سوریه در تهران اشاره کرد و افزود: آقای فیصل مقداد با وزیر امور خارجه دیدار کرده و آخرین وضعیت منطقه و مباحث مرتبط با راهکار سیاسی بحران سوریه و رایزنی های منطقه ای در این سفر مورد گفتگو قرار خواهد گرفت.

افخم در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص نشست ژنو ۲ بار دیگر عنوان کرد که جمهوری اسلامی ایران بدون پیش شرط در هر راهکار سیاسی برای حل بحران سوریه مشارکت خواهد داشت

وی با اشاره به تاکید کشورهای مختلف و شخصیت های موثر بر نقش ایران در کمک به حل بحران سیاسی سوریه عنوان کرد: در سفر اخیر وزیر خارجه کشورمان به ترکیه این نقش از سوی مقامات ترکیه مورد تاکید قرار گرفت و تردیدی در نقش ایران در حل سیاسی بحران سوریه وجود ندارد.

وی با بیان اینکه تعیین پیش شرط و شرایطی که در شأن ایران نیست را درست نمی دانیم بار دیگر عنوان کرد: هر پیشنهادی که عزت جمهوری اسلامی در آن لحاظ نشده باشد را رد می کنیم.

وی در خصوص نشست ژنو۲ افزود: چنانچه بخواهند این نشست فقط برگزار شود به نمایش سیاسی بدل خواهد شد و دستاورد محکم و پایداری نخواهد داشت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سئوالی درباره توافقات ژنو با اشاره به سه دور مذاکره کارشناسی ایران و ۱+۵ افزود در این مذاکرات بخش های زیادی از موضوع اجرای برنامه اقدام مشترک مورد گفتگو و تفاهم قرار گرفت و یکی دو مورد قطعی نشده که قرار است به همین منظور گفتگوهایی بین عراقچی و اشمید در روزهای پنج شنبه و جمعه برگزار شود و چنانچه در این مذاکرات بندهای باقی مانده نهایی شود زمان بندی برای اجرای برنامه اقدام مشترک اعلام خواهد شد.

افخم با ذکر این نکته که اجرای برنامه اقدام مشترک در یک روز است یادآور شد این روز تایین کننده خواهد بود.

وی با بیان اینکه ما همواره بر گام های متوازن تاکید کرده ایم، گفت: اجازه دهید این مذاکرات برگزار شود تا پس از آن روز مشخص برای اجرای برنامه اقدام مشترک اعلام شود.

ادامه دارد…
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات