یک کارشناس مسائل بین الملل با انتقاد از انعقاد توافق ژنو گفت: این توافق توازن استراتژیک ایران در برنامه هسته یی و آمریکا و ۱+۵ را برهم زد.

ناصر نوبری، کارشناس مسائل استراتژیک در نشست" واکاوی ابعاد و دستاوردهای ژنو" که عصر چهارشنبه برگزار شد، گفت: پس از این توافق در ایران یکسری حرف هایی در سطوح مختلف در جبهه های موافق و مخالف گفته شد. دوستانی که در راس قدرت بودند، حرف های خود را زده و به نظر می رسد که مسوولان در این باره یک طرفه صحبت کردند. این در حالی است که در آمریکا حتی شخص اوباما پس از این توافق با همه کس صحبت کرده و به دنبال قانع کردن اطرافیان خود است. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نیز برای توضیح درباره توافق ژنو به همه جا سفر کرده و با متحدان خود صحبت می کند.

او ادامه داد: در واقع آمریکایی ها وظیفه خود می دانند که حتی مسائل پیچیده را مردمی کرده و در برابر مطالبه گری مردم پاسخگو باشند، اما متاسفانه ما در ایران چنین صحنه هایی را ندیدیم. اگر می خواهیم طرفدار دموکراسی باشیم، باید وقتی که مردم مطالبه گری می کنند، آن ها را تحقیر نکنیم و نگوییم که این مساله پیچیده است. باید در یک محیط دمکراتیک به مردم توجه شود.

وی با انتقاد از رویکرد غیر دمکراتیک دولت پیشین اضافه کرد: رویکرد دیپلماتیک کنونی محصول رای ملی است و بر همین اساس باید متشکر انتخابات ریاست جمهوری و مردم باشیم. این تغییر رویکرد بسیار ارزشمند است.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان این که رویکرد دیپلماتیک با رای ملی حاصل شده است، گفت: ایران توانست تصمیم گیری به موقعی انجام داده و تغییر راهبردی ایجاد کند. ما طرفدار رویکرد حاصل شده هستیم اما انتظار داریم که این رویکرد دستاوردهایی داشته باشد. نباید پشت این رویکرد ملی خود را قایم کنیم. در واقع تجزیه و تحلیل توافق ژنو به معنای نفی رویکرد ملی نیست.

نوبری اضافه کرد: اگر امروز آمریکا رویکرد خود را عوض کرده است این به دلیل مقاومت ملی، قدرت ملی هم از لحاظ هسته یی و منطقه یی و تحمل رنج های ملی است؛ آمریکا به خاطر من و شما به میز مذاکره نیامده است.

او در ادامه اظهاراتش با انتقاد از متن توافق ژنو تصریح کرد: براساس تجزیه و تحلیل من در چارچوب توافق ژنو در آینده حتی برای رویکرد ملی نیز مشکلاتی ایجاد می شود. به گونه ای که رویکردهای منطقه ایران نیز دچار دست انداز می شود.

وی تاکید کرد: توافق هسته یی ژنو توان ما را در چانه زنی با طرف مقابل ضعیف می کند؛ همانند این که در نشست" ژنو ۲" (درباره موضوع سوریه) آمریکا اعلام می کند که ایران تنها در حاشیه باشد.

نوبری با بیان این که در تاریخ شواهد بسیاری وجود دارد که برخی از وادادگی ها و موافقت های این چنین ضعیف باعث بروز جنگ می شود، گفت: زمانی که امتیازات بیش از حد به طرف مقابل داده می شود و طمع طرف مقابل افزایش می یابد در این صورت قدرت چانه زنی کاهش می یابد. در این توافق توازن استراتژیک ایران در برنامه هسته یی با آمریکا و ۱+۵ برهم خورده است.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به نحوه توافق ژنو گفت: براساس این توافق اصل نگرانی آن ها (۱+۵) در مرحله اولیه در طول شش ماه برطرف می شود اما در مقابل اصل نگرانی ما که همان رفع تحریم های بانکی و نفتی است، در مرحله نهایی صورت می گیرد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات