عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان در نشستی خبری ۲۰ ژانویه (۳۰ دی) را تاریخ اجرای گام اول توافق ژنو ذکر کرد و گفت که ۶ کشور و ایران با راه حل های پیشنهادی برای اختلافات باقیمانده موافقت کردند.

به گزارش افکارنیوز ، سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه کشورمان و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان در نشستی خبری اعلام کرد تاریخ ۲۰ ژانویه (۳۰ دی ماه) زمان اجرای توافقنامه ژنو است.

معاون وزیر خارجه در این باره گفت: تا همین الان تماس های ما با خانم اشمید برای انجام آخرین هماهنگی ها ادامه داشت. نهایتا توافق بین ما و ۱+۵ در خصوص نحوه اجرای گام اول از برنامه اقدام مشترک نهایی شد و دو طرف به یک برداشت واحد از نحوه اجرای توافق رسیدند و در تاریخ ۲۰ ژانویه (۳۰ دی) گام اول از توافق ژنو اجرایی خواهد شد

عراقچی با بیان اینکه اجرای این توافق و نحوه اجرای آن غیر از چند مورد در مذاکرات فشرده کارشناسی بین طرفین نهایی شده بود، یادآور شد: درباره این چند مورد پنجشنبه و جمعه جلسه ای با خانم اشمید در ژنو داشتیم و درباره موارد اختلافی به راه حل هایی رسیدیم.

وی ادامه داد: امروز مطلع شدیم ۶ کشور با راه حل های پیشنهادی موافقت کردند و آنها را پذیرفتند و در ایران نیز نهادهای ذیربط راه حل ها را بررسی و ارزیابی کرده و موافقت خود را اعلام کردند که این موافقت در تماس بین بنده و خانم اشمید اعلام شد و توافق کردیم از ۲۰ ژانویه گام اول توافق اجرایی شود.

عراقچی خاطرنشان کرد: امیدواریم شروع خوبی برای اجرای توافق ژنو باشد. پس از اینکه این گام اول اجرایی شد، در فاصله کوتاهی، تماس های خود را مجددا برای شروع مذاکرات مربوط به گام پایانی و راه حل آن از سر خواهیم گرفت.

معاون وزیر خارجه گفت: از ۲۰ ژانویه گام اول اجرایی می شود و قرار است تعهدات را در یک روز شروع به اجرا کنیم و آن کارهایی که ما انجام می دهیم تعلیق ۲۰ درصد است و کارهایی که مربوط به طرف مقابل است پرداخت ۴.۲ میلیارد دلار از دارایی های نفتی است که آزاد می شود.

خبر در حال بروزرسانی است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات