رویترز خبر داد:

یک دیپلمات غربی از احتمال بسیار زیاد آغاز دور جدید مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ از ماه فوریه خبر داد.

به گزارش افکارنیوز ، این دیپلمات غربی که خواست نامش فاش نشود به رویترزگفت: در اولین مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵، " محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران، با" کاترین اشتون" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دیدار می کند.

به گفته این مقام غربی، هدف از دور جدید مذاکرات، رسیدن به توافق جامع و نهایی برای حل مسالمت آمیز پرونده هسته ای ایران است.

این در حالی است که از تاریخ ۲۰ ژانویه اجرای توافقنامه ژنو که در اصل گام اول برای رسیدن به توافقی جامع در خصوص برنامه هسته ای ایران است آغاز می شود. زمان اجرای این توافقنامه شش ماه خواهد بود و در این مدت دو طرف باید با حسن نیت به دنبال رسیدن به توافق جامع باشند.

بر اساس توافقات به عمل آمده، از زمان اجرای این توافقنامه، برخی از تحریم های غیرقانونی اعمال شده علیه ایران نیز لغو می شود و روند آزاد سازی بخشی از پول های بلوکه شده ایران در غرب نیز آغاز می شود.

در همین رابطه امروز دوشنبه اعلام شد که با اجرایی شدن توافقنامه هسته ای ژنو بین ایران و کشورهای ۱+۵، چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار از پول های بلوکه شده جمهوری اسلامی ایران نیز به تدریج در اختیار ایران قرار می گیرد.

به نوشته رویترز، ۵۵۰ میلیون دلار از این مبلغ در تاریخ اول فوریه (۱۲ بهمن) آزاد می شود. به موجب توافقات حاصل شده میان ایران و کشورهای ۱+۵، توافقنامه هسته ای امضا شده در نوامبر سال گذشته (آذر ماه سال جاری) در ژنو از تاریخ ۲۰ ژانویه (۳۰ دی) به اجرا در می آید و به موجب آن طرفین ملزم به انجام اقداماتی برای رسیدن به توافق نهایی هستند.

بر اساس این گزارش، یک مقام عالی رتبه در وزارت خارجه آمریکا واریز این مبلغ به حساب ایران را در تاریخ اول فوریه تایید کرده است.

بر همین اساس رویترز تاریخ واریزهای بعدی پول های بلوکه شده به حساب ایران را به شرح زیر اعلام کرده است:

- اول فوریه: مبلغ ۵۵۰ میلیون دلار (نکته: از آنجا که اول فوریه روز شنبه است و اغلب کشورهای غربی در روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل هستند ممکن است واریز این مبلغ در روز سوم فوریه انجام شود. )

- اول مارس: ۴۵۰ میلیون دلار

- هفتم مارس: ۵۵۰ میلیون دلار

- دهم آوریل: ۵۵۰ میلیون دلار

- پانزدهم آوریل: ۴۵۰ میلیون دلار

- چهاردهم می: ۵۵۰ میلیون دلار

- هفدهم ژوئن: ۵۵۰ میلیون دلار

- بیستم جولای: ۵۵۰ میلیون دلار (نکته: ۲۰ جولای مصادف است با روز یکشنبه، ممکن است این واریز در تاریخ ۲۱ جولای انجام شود. )
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات