وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص حضور ایران در ژنو ۲ گفت: در صورتی که از ما دعوت بشود در آن شرکت می کنیم و اگر دعوت نشود شرکت نخواهیم کرد.

به گزارش افکارنیوز ، وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران اگر دعوت شود مانند سایر شرکت کنندگان به اجلاس می رود اما بدون هیچ پیش شرط، گفت: جمهوری اسلامی به عنوان یک کشور مستقل، قدرتمند و دارای قدرت نفوذ در منطقه است و نمی پذیرد که دیگران برای نقش آفرینی آن شرط بگذارند.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه سفر خود به مسکو صبح امروز با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه این کشور دیدار کرد و پس از این دیدار در نشستی خبری وزیران امور خارجه دو کشور در جمع خبرنگاران حاضر و درباره این سفر و محورهای مورد بحث در آن میان مقامات دو کشور توضیحاتی ارائه دادند.

ظریف در ابتدای این نشست، گفت: بر اساس خواست رهبران دو کشور که در اجلاس بیشکک بین روحانی و پوتین مورد توافق قرار گرفت و بر اساس آن خط مشی دو کشور تعیین شد پیگیری کنیم و این خواست رهبران دو کشور است.

وی ادامه داد: من تاکید می کنم ما توافقات بسیار مهمی در گذشته داشتیم که این توافقات به مردم دو کشور کمک می کند و با منافع هیچ کشور دیگری مغایرت ندارد و مانع منافع دیگران نیست.

ظریف ادامه داد: برای ما مهم است که با کمک و همکاری روسیه مذاکرات رسیدن به چارچوب نهایی برای حل و فصل برنامه هسته ای ایران در قالب ۱+۵ را پیش ببریم.

وی افزود: ما با دوستان روسی در این زمینه از نزدیک همکاری خواهیم کرد و معتقدیم رسیدن به یک راه حل جامع بسیار امکان پذیر است گرچه بی اعتمادی موجود بین ایران و برخی کشورهای غربی حاضر در ۱+۵ یک بی اعتمادی عمیقی است و نیاز است کشورهای غربی اعتمادسازی کنند ولی ما یقین داریم با توجه به اینکه برنامه ما صلح آمیز است هیچ مشکلی برای رسیدن به راه حل جامع وجود ندارد.

ظریف همچنین با اشاره به توافقاتی که در مذاکرات هسته ای ژنو به وجود آمده است، ادامه داد: باید همه طرف ها به متن توافقنامه متعهد باشند و نباید تعهداتشان را کمتر از این متن انجام دهند و نباید تلاش کنند که تعهداتی فراتر از این متن برای دیگران تصور کنند. متن توافق ژنو کاملا مشخص است و ما متعهد هستیم که بر اساس این متن کار را به پیش ببریم و از روز ۲۰ ژانویه، اجرای مرحله اول را شروع و از همان روز آمادگی داریم مذاکرات برای رسیدن به راه حل نهایی در چارچوب ۱+۵ را دنبال کنیم.

ظریف از اعضای ۱+۵ دعوت کرد با همین ترکیبی که ما و روسیه داریم برای رسیدن به راه حل جامع حضور پیدا کنند.

وی همچنین با اشاره به مذاکرات آتی ژنو ۲ اشاره کرد و گفت: راه حل اساسی بحران سوریه را فقط مردم سوریه می توانند تعیین کنند و اطراف خارجی نمی توانند در این موضوع تصمیم گیرنده باشند. باید اجازه دهند و کمک کنند گفتگو بین طرف های مختلف سوری انجام شود و اجازه دهند آنها خودشان به تفاهم برسند و این تفاهم نهایتا در پای صندوق های رای و نمایش اراده مردم سوریه شکل خواهد گرفت.

همچنین سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه درباره دعوت از جمهوری اسلامی در کنفرانس ژنو ۲ گفت: شرایطی که من شنیده ام این است که تمامی آنها که به ژنو ۲ دعوت می شوند باید حمایت خود را از اهداف بیانیه ژنو ۱ اعلام کنند.

وی ادامه داد: اینکه چرا از ایران می خواهند از این بیانیه حمایت کند نمی دانم اما ایران بارها نظر خود را گفته و نتایج ژنو ۱ را مثبت ارزیابی کرده و همان طور که آقای ظریف گفت ایران علاقه مند است مذاکرات بین طرف های سوری آغاز شود و مسائل مربوط به ثبات در سوریه را ساماندهی کند.

وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد: همه این مسائل در توافقنامه سازمان ملل نوشته شده و دبیر کل هم دعوتنامه ها را می فرستد.

لاوروف با بیان اینکه هدف از تشکیل کنفرانس ژنو ۲ اجرای کامل توافقنامه ژنو ۱ است، اظهار داشت: ارسال دعوتنامه و موافقت با آن در واقع جواب این سئوال است و آقای ظریف هم گفت که اگر از ایران دعوت شود، قبول خواهد کرد.

وی افزود: طبق توافق روسیه و آمریکا، دبیر کل سازمان ملل دعوتنامه ها را ارسال می کند و دبیر کل سیاستمداری مسئول است و انسانی است که واقعیات منطقه را درک می کند و موفقیت در این کنفرانس در صورتی تضمین می شود که همه حسن نیت داشته و بخواهند مسئله حل و فصل شود.

لاوروف ضمن اعلام استقبال روسیه از حضور گسترده طرف های سوری در کنفرانس ژنو ۲ گفت: روسیه اعتقاد دارد کشورهایی مثل ایران و عربستان هم باید در این کنفرانس حضور داشته باشند و امیدوارم دعوتنامه دبیر کل برای تمامی آنها که می خواهند آورده مثبتی در این کنفرانس داشته باشند، ارسال شود.

همچنین در ادامه محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به ژنو ۱ گفت: بعد از اجرای ژنو ۱ جمهوری اسلامی هم از دستاوردهای آن اجلاس حمایت کرد چرا که در مسیر دستیابی به راه حل سیاسی بود. برای ما راه حل سیاسی در سوریه تنها راه حل است.

وی افزود: جمهوری اسلامی اگر دعوت شود مانند سایر شرکت کنندگان به اجلاس می رود اما بدون هیچ پیش شرط. چرا که جمهوری اسلامی به عنوان یک کشور مستقل، قدرتمند و دارای قدرت نفوذ در منطقه است و نمی پذیرد که دیگران برای نقش آفرینی آن شرط بگذارند.

ظریف با بیان اینکه ایران در ایجاد صلح در منطقه نقش آفرین است، افزود: ما در گذشته به خوبی این نقش را در افغانستان و عراق ایفا کردیم و همواره ثبات در منطقه رادر منافع ملی خودمان ضروری دیدیم و کماکان هم همین سیاست را دنبال می کنیم و لذا از هیچ دولتی نمی پذیریم که برای حضور ما در منطقه خودمان شرط بگذارد.

وی ضرورت احترام به تمامیت ارضی سوریه، احترام به گفتگو با مردم سوریه و تعیین سرنوشت توسط مردم سوریه را از مواضع ایران در قبال سوریه نام برد و گفت: ما همواره با مقامات سوریه در این چارچوب صحبت کرده ایم و امیدواریم کسانی که می خواهند شرایطی را بیرون از مرزهای سوریه به مردم این کشور تحمیل کنند که این شرایط نتیجه ای جز درگیری و به خاک و خون کشیده شدن این مردم نداشته و موجب ایجاد فرقه گرایی شده است و این موضوع نیز تهدیدی برای دنیاست، موضع خود را تغییر دهند.

ظریف با اشاره به تصویب قطعنامه جهان عاری از خشونت و افراط که به پیشنهاد روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد، گفت: این یک هدف جامع بین المللی است و ما این هدف را پیگیری می کنیم و آنهایی که مخالف این هدف هستند و مخالف روند این گرایش جهانی حرکت می کنند، باید رفتار خود را تصحیح کنند که این آثار خوبی هم برای سوریه خواهد داشت.

ظریف در ادامه ابراز امیدواری کر که کنفرانس ژنو ۲ به نتیجه مثبتی در زمینه سوریه برسد.

وی افزود: البته فکر می کنیم که نتیجه مثبت شروع گفتگو بین طرف های روسی است و سایر شرکت کنندگان باید این گفتگو را تشویق و کمک کنند.

وی همچنین با اشاره به حضور همزمان ولید معلم وزیر امور خارجه کشورمان در روسیه گفت: این حضور همزمان به این معنی نیست که طرح سه جانبه ای وجود داشته باشد. موضع سه کشور در مورد سوریه موضع واحد نیست. هدف ما مشترک است ولی ممکن است راه حل هایمان بر هم منطبق نباشد.

لاوروف اضافه کرد: ما خواهان احترام به حاکمیت سوریه و پایان دادن به خشونت ها در این کشور هستیم و همانند مردم سوریه علاقه مندیم تروریسم را ریشه کن کنیم.

وزیر امور خارجه ضمن تاکید بر اینکه دستور کار محرمانه ای بین ۳ کشور وجود ندارد، گفت: موضع مشترک ما حل و فصل مسالمت آمیز بحران سوریه است و فقط با تلاش های دولت و مردم سوریه و معارضین حل و فصل خواهد شد.

لاوروف همچنین ضمن تاکید بر پرهیز از هر گونه منفی بافی درباره موفقیت ژنو ۲ گفت: کنفرانس ژنو ۱ بسیار موفقیت آمیز بوده و ژنو ۲ پایانی بر مذاکرات نیست بلکه آغاز کار است و بعد از آن کارها تازه شروع می شود.

وی با بیان اینکه نشست سه جانبه ای بین وزرای امورخارجه ایران، روسیه و سوریه برگزار نخواهد شد اعلام کرد: امروز با ظریف دیدار داشتم و فردا نیز با ولیدمغلم دیدار خواهم کرد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات